Gå til innhold

utenlandske som har bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke hijab med bunad?

Anonymkode: 02924...f45

Veldig mange bunader har hodeplagg som man kan dekke alt håret med hvis man vil, men hvis det ikke finnes et slikt hodeplagg kan man fint bruke hijab, bare ikke en prikkete rosa en ;) 

Anonymkode: b0187...461

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er kjempefint at mange med utenlandsk opprinnelse også vil ha bunad, det viser at de er stolte av Norge! :) 

Anonymkode: b0187...461

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Newroz skrev:

Så lenge han gjør det fordi han har oppriktig har lyst, og ikke tenker at dette er noe han må gjøre for å bli "norsk nok" og akseptert i Norge, syns jeg det er fint.

Hvis ikke er det trist, for ingen skal måtte føle at de hverken må sy sin egen bunad eller gå med en for å bli akspetert  

Håper jo inderlig at det er oppriktig.

Anonymkode: 074ff...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange bunader har hodeplagg som man kan dekke alt håret med hvis man vil, men hvis det ikke finnes et slikt hodeplagg kan man fint bruke hijab, bare ikke en prikkete rosa en ;) 

Anonymkode: b0187...461

Nei, man kan ikke fint bruke hijab. Det er en tradisjonsdrakt. Caps f.eks er også ekstremt upassende. Hvis folk ikke vil opprettholde tradisjonene så er det bedre å droppe bunaden.

Anonymkode: 636df...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke fint bruke hijab. Det er en tradisjonsdrakt. Caps f.eks er også ekstremt upassende. Hvis folk ikke vil opprettholde tradisjonene så er det bedre å droppe bunaden.

Anonymkode: 636df...8c3

Det er da mange som ikke bruker hodeplagg engang. De fleste gjør ikke det. 

Anonymkode: e8136...a55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit så lenge man følger bunadsreglene :) (altså ikke oransje skjorte fra gina tricot, prikkete rosa hijab, gummistøvler, du skjønner tegningen) 

Anonymkode: cbaad...a99

Synes det er fint med hvit hijab til bunad. Det blir nesten det samme som skaut som ble brukt til endel bunader 

Anonymkode: 7a595...76c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hijab og lignende. Er det noe norske kvinner ønsker?

Hvis vi skal ordne dette så må dere ta avstand til disse folkene og segregere dere. Det gjøres allerede av uutholdelige hyklere som vil være "gode". De ønsker ikke at sine barn skal plasserers i en overvektig invandringsskole, men de sier ingenting. Jeg sier det rett ut mens disse vattnissene tør ikke en gang å gå på dass uten tillatelse. Overdrivelse, selvsagt, men hva er vi i ferd med å bli? Vi er allerede en liten minoritet, mens disse utlendingene er mange ganger større enn oss i sine hjemland og regioner.

Hva er egentlig feil med å ta vare på eget folk? Naturvernere bør egentlig glede seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normal kutyme at man "må" bære de medførende hodeplaggene til bunader som har dette. Men å mikse inn ting som hijab og caps er noe heeeelt annet. Hijab har i tillegg en svært spesifikk symbolikk som er særs "unorsk".

Anonymkode: 636df...8c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Z.Z skrev:

Hijab og lignende. Er det noe norske kvinner ønsker?

I Iran brenner feministene hijabene fordi det er et kvinneundertrykkende plagg pådyttet dem av det islamske patriarkatet.

I Norge heier feministene frem hijab.

Forstå det den som kan. Ønsker norske feminister mer kvinneundertrykkelse? Er bisarre greier. 

Anonymkode: 636df...8c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er fint med hvit hijab til bunad. Det blir nesten det samme som skaut som ble brukt til endel bunader 

Anonymkode: 7a595...76c

Så lenge hijaben er ensfarget (eventuelt med bunads broderi) og matcher en av fargene i bunaden så synes jeg at det er innafor :) Rosa prikkete hijab derimot...

Anonymkode: cbaad...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Bare få i deg bunad hvis du vil du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Å pynte seg i sin finsete stas når man er i bursdagselskap er å gjøre ære på bursdagsbarnet (Norge) så pynt deg i bunad eller annet lands nasjonaldrakt eller i noe annet som du føler deg fin i . Gratulerer med dagen 🌞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være respektløst? Bunad er kjempefint uansett hvem som bruker det, spesielt på menn. Det er et dyrt plagg og for meg et personlig plagg, så hvordan noen klarer å se på det som respektløst om man ikke har etnisk norske tipp-tipp-tipp oldeforeldre forstår jeg ikke. Med mindre du planlegger å brenne den.

Anonymkode: fdb3b...030

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det greit. Er mer respektløst å bruke sine egne festdrakter som ikke har noe med Norge å gjøre. Eller å bruke et annet flagg. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Nei nå tuller du. 17. Mai er bursdagen til landet vårt.og når jeg går i bursdag til noen, så pynter jeg meg i de finklærne jeg liker og som jeg synes jeg kler .Jeg kler meg ikke i det bursdagsbarnet liker å pynte seg i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langt mer respekt for innvandrere som bruker bunad, enn folk som kun har norsk bakgrunn flere generasjoner tilbake som mener noe annet. 

«Landet vårt, vår kultur, alt vi har jobbet for»... Gjør meg en tjeneste å hold kjeft. Nærmest samtlige av oss som er født i dette landet har aldri måttet kjempe for noe som helst, har aldri formet kulturen eller jobbet hardere enn det andre lands innbyggere gjør.

Anonymkode: 4b4f3...7d9

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har langt mer respekt for innvandrere som bruker bunad, enn folk som kun har norsk bakgrunn flere generasjoner tilbake som mener noe annet. 

«Landet vårt, vår kultur, alt vi har jobbet for»... Gjør meg en tjeneste å hold kjeft. Nærmest samtlige av oss som er født i dette landet har aldri måttet kjempe for noe som helst, har aldri formet kulturen eller jobbet hardere enn det andre lands innbyggere gjør.

Anonymkode: 4b4f3...7d9

Neivel, da betyr det ingenting. Kjør på med innvandring. Ødelegg alt. Jeg utfordrer DEG til å gjøre det. Det enkleste av alt. Det er du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har langt mer respekt for innvandrere som bruker bunad, enn folk som kun har norsk bakgrunn flere generasjoner tilbake som mener noe annet. 

«Landet vårt, vår kultur, alt vi har jobbet for»... Gjør meg en tjeneste å hold kjeft. Nærmest samtlige av oss som er født i dette landet har aldri måttet kjempe for noe som helst, har aldri formet kulturen eller jobbet hardere enn det andre lands innbyggere gjør.

Anonymkode: 4b4f3...7d9

I en globalisert verden er det langt vanskeligere å holde på og ivareta det tidligere generasjoner har bygget opp. Denne generasjonen må jobbe hardere og er utsatt for større "angrep" enn tidligere generasjoner, som kunne konsentrere seg om å "bygge landet".

Anonymkode: 7bd49...6d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så klart er det greit. Er mer respektløst å bruke sine egne festdrakter som ikke har noe med Norge å gjøre. Eller å bruke et annet flagg. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Jeg er helt uenig. Der jeg bor har vi en innvandrer fra Nigeria. Ene 17.mai kom han i sin festdrakt/oppkledd i nigerianske klær. Jeg ble nesten rørt over å se at han satte så mye pris på landet vårt at han ville delta i feireingen med å kle seg opp i festklær. Det er for meg en måte å vise at man setter pris på noe på, at man kler seg opp for en anledning.

Anonymkode: 7a5e9...3f3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Men kjære deg, du er da norsk... :) 

Anonymkode: 1bc75...0bd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Z.Z said:

Ok, så gi vekk land og folk først som sist. En bunad er en tradisjonell kledning fra forskjellige regioner i Norden. Når hvem som helst kan kle seg slik er vitsen borte. Forstår dere ikke det? Jeg vet hvorfor. Følelser og aksept for andre. Typisk norsk, og spesielt kvinnelig. Der har du det. En umulighet er en umulighet. Da er dere ikke nordboere lenger. Vit det og si det rett ut.
Jeg vil høre det. Dere har gitt opp.

Hva om noen har svensk bunad da? Er det innafor i barnetoget?

Vitsen er borte? Er vitsen med bunad å signaliserer at jeg er del av en gruppe som du ikke får tilgang til?

Nei,bare flott at andre viser interesse og ønsker å dele vår kultur. 17.Mai er en dag for å feire det flotte landet vårt,favne om åpenhet og være inkluderene.

Hurra og gratulerer med dagen !

Anonymkode: 2d736...7f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...