Gå til innhold

utenlandske som har bunad


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit så lenge man følger bunadsreglene :) (altså ikke oransje skjorte fra gina tricot, prikkete rosa hijab, gummistøvler, du skjønner tegningen) 

Anonymkode: cbaad...a99

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt greit så lenge man følger bunadsreglene :) (altså ikke oransje skjorte fra gina tricot, prikkete rosa hijab, gummistøvler, du skjønner tegningen) 

Anonymkode: cbaad...a99

Hvorfor ikke hijab med bunad?

Anonymkode: 02924...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit. :) utenlandske som bor i Norge har like mye rett på bunad som etniske nordmenn og du er jo halvt norsk også, så kjør på med bunad om du vil! Er de som sier at det er respektløst at utlendinger bruker bunad som er respektløse. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syntes jeg bare er veldig flott!

Utenlandske som omfavner norske tradisjoner og kultur er bare positivt. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes utenlandske ofte kler bunad kjempegodt. Så en vever norsk-vietnamesisk kvinne forrige helg som virkelig så flott ut i bunad.

Anonymkode: a3fc3...3d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Salka skrev:

Selvfølgelig er det greit. :) utenlandske som bor i Norge har like mye rett på bunad som etniske nordmenn og du er jo halvt norsk også, så kjør på med bunad om du vil! Er de som sier at det er respektløst at utlendinger bruker bunad som er respektløse. 

Det kan du mene, men du har nok ikke fasitsvaret på dette.

Anonymkode: 39e84...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke hijab med bunad?

Anonymkode: 02924...f45

Prikkete rosa hijab 

Anonymkode: cbaad...a99

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan du mene, men du har nok ikke fasitsvaret på dette.

Anonymkode: 39e84...213

Beklager så meget at jeg glemte å skrive "jeg mener at..." først da! Herregud altså, jeg har da aldri sagt at jeg sitter på fasiten. :rolleyes: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart er det greit. Er mer respektløst å bruke sine egne festdrakter som ikke har noe med Norge å gjøre. Eller å bruke et annet flagg. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke hijab med bunad?

Anonymkode: 02924...f45

De fleste bunader har tilhørende hodeplagg da. 

Anonymkode: 6e532...bba

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en norsk forelder, men jeg syntes nordmenn uten norsk bakgrunn også kan ha bunad 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så klart er det greit. Er mer respektløst å bruke sine egne festdrakter som ikke har noe med Norge å gjøre. Eller å bruke et annet flagg. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Hvorfor er det respektløst?

Anonymkode: db77f...e20

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er flott når våre nye landsmenn omfavner norske tradisjoner og kultur, og feirer 17 mai i bunad :) 

Anonymkode: f262e...183

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det greit at utenlandske har bunad på 17.mai? jeg er halvt utenlandsk, mamma er fra Norge og pappa fra Irak. Det er bare det at har hørt mange som har sagt at det er respektløst at utlendinger bruker bunad. 

Anonymkode: 75907...52c

Synes ikke du skal bry deg om noen sier dette. De kan vel være rasister for alt man vet.

Helt klart bedre med bunad enn hijab :)

Anonymkode: ba3f8...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så klart er det greit. Er mer respektløst å bruke sine egne festdrakter som ikke har noe med Norge å gjøre. Eller å bruke et annet flagg. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Jeg synes det er helt greit å bruke egne festdrakter jeg så lenge man flagger med norske flagg. På 17. mai skal man kle seg opp og for noen innebærer dette å kle seg med det fineste de eier. For enkelte nordmenn er det fineste vi eier en bunad, da er det bare rett og rimelig å tolerere at andre nasjonaliteter også ønsker å feire Norge i det fineste plagget de selv eier. I slike tilfeller bruker man nasjonaldrakten sin for å vise respekt, ikke for å vise hvor man har tilhørighet. 

Anonymkode: cbaad...a99

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det respektløst?

Anonymkode: db77f...e20

Fordi det har ingenting med Norge å gjøre. å i dag feirer vi Norge. Sier seg selv. 

Anonymkode: a1f82...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så dritt lei alle russerne og islendingene som går rundt i bunad her nå. Oser utlending lang vei as.

Selvfølgelig kan HVEM SOM HELST gå med bunad på 17 mai! Vi er alle mennesker for faen, samma hvordan vi ser ut

Endret av FrøkenC
leif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...