Gå til innhold

Kjøre Bergen-Trondheim, anbefalt rute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøre denne strekningen i morgen, i utgangspunktet hele i ett. Har sett litt på kartet, og ser ut til at det er mange alternativer som er nokså jevngode. Det viktigste er at det går fortest mulig, bra vei, men fin natur er også relevant, da det jo skal bli godt kjørevær

  • Lærdalstunnelen-Valdresflya
  • Lærdalstunnelen-ferge Mannheller-Fodnes-Sognefjellet
  • Lærdalstunnelen-Tindevegen (Årdal-Turtagrø)-Sognefjellet
  • Vikafjellet-Vangsnes-Hella-Sognefjellet
  • Oppedal-Lavik-Sognefjellet
  • Oppedal-Lavik-Strynefjellet
  • Kystvegen E39 med masse ferger

Ser kanskje ut som Valdresflya er det beste alternativet, men ulempen er at man da ikke får kjørt gjennom Lom, for har hørt at hamburger på Esso i Lom skal være svært god, og siden det er ganske nøyaktig halvveis er det passende sted for en stopp. Alternativ 2 eller 3 er fristende i så henseende.

Noen av dere som pleier kjøre Bergen-Trondheim som har noen anbefalinger?

Anonymkode: 3b09d...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor midt mellom Bergen og Trondheim og har reist mye til begge byer.

Har alltid kjørt E39 til Stryn, så over Strynefjellet via Lom, nesten til Otta, så videre på E6.

- må legge til at jeg aldri har reist mellom Bergen og Trondheim uten å stoppe innom hjemme, og har derfor aldri vurdert om en annen rute er raskere. Kanskje det blir en omvei å kjøre E39. Og E39 går vel forresten ikke helt til Stryn..

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, applestories skrev:

Jeg bor midt mellom Bergen og Trondheim og har reist mye til begge byer.

Har alltid kjørt E39 til Stryn, så over Strynefjellet via Lom, nesten til Otta, så videre på E6.

- må legge til at jeg aldri har reist mellom Bergen og Trondheim uten å stoppe innom hjemme, og har derfor aldri vurdert om en annen rute er raskere. Kanskje det blir en omvei å kjøre E39. Og E39 går vel forresten ikke helt til Stryn..

Kjører du Fv438 fra like etter Vågå, til Sel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Kjører du Fv438 fra like etter Vågå, til Sel da?

Ja, det kan vel ikke tolkes annerledes? Ingen grunn til å kjøre innom Otta uansett, så fin veien mellom Vågå og Sel er blitt.

Anonymkode: 3b09d...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, applestories skrev:

Jeg bor midt mellom Bergen og Trondheim og har reist mye til begge byer.

Har alltid kjørt E39 til Stryn, så over Strynefjellet via Lom, nesten til Otta, så videre på E6.

- må legge til at jeg aldri har reist mellom Bergen og Trondheim uten å stoppe innom hjemme, og har derfor aldri vurdert om en annen rute er raskere. Kanskje det blir en omvei å kjøre E39. Og E39 går vel forresten ikke helt til Stryn..

Ja, det blir det nest nederste alternativet. Er nok det nest lengste, nest etter E39, men skal visst være strake vegen opp på fjellet med tunnelene opp til Strynefjellet. Og så kommer man innom Lom, da.

Anonymkode: 3b09d...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tdm900 skrev:

Kjører du Fv438 fra like etter Vågå, til Sel da?

Ser slik ut, ja.

E39 Bergen-Byrkjelo

Fv60 Byrkjelo-Stryn

Rv15 Stryn - Litt etter Vågå

Fv438 Litt etter Vågå - Litt etter Sel

Der møter man E6 som man følger nordover 

Endret av applestories
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir det nest nederste alternativet. Er nok det nest lengste, nest etter E39, men skal visst være strake vegen opp på fjellet med tunnelene opp til Strynefjellet. Og så kommer man innom Lom, da.

Anonymkode: 3b09d...592

Veien i Nordfjord mellom Olden og Innvik (Norges verste vei frem til nå i vår) og veien mellom Vågå og Sel har blitt forbedret og bygget ut. Strynefjellstunnellene er stort sett trygge, har ikke vært der på en stund, men skal forbi om en uke. Mye veiarbeid mellom Førde og Skei, men det gikk fint i helgen og det blir bra vei der også når de er ferdige.

Det er mye transport som går langs disse veiene og det går stort sett kjapt og effektivt på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, applestories skrev:

Ser slik ut, ja.

E39 Bergen-Byrkjelo

Fv60 Byrkjelo-Stryn

Rv15 Stryn - Litt etter Vågå

Fv438 Litt etter Vågå - Litt etter Sel

Der møter man E6 som man følger nordover 

Ok, har aldri kjørt nordover etter å kjørt Ottadalen, derfor måtte jeg se på googlemap om det gikk noen snarvei på nordsida av Blåhø😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tdm900 skrev:

Ok, har aldri kjørt nordover etter å kjørt Ottadalen, derfor måtte jeg se på googlemap om det gikk noen snarvei på nordsida av Blåhø😊

Ante ikke hva veien het så det ble Google maps her også :)

Vi kjørte alltid "snarveien" da jeg var liten, da ville jeg ikke anbefalt den, "ingen" andte kjørte der, men mine foreldre tenkte nok at alle minutter spart var verdt det med tre små i baksetet og 90 mil å kjøre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, applestories skrev:

Ante ikke hva veien het så det ble Google maps her også :)

Vi kjørte alltid "snarveien" da jeg var liten, da ville jeg ikke anbefalt den, "ingen" andte kjørte der, men mine foreldre tenkte nok at alle minutter spart var verdt det med tre små i baksetet og 90 mil å kjøre :P

Rettelse, ny feil kommer....denne snarveien går på sørsida av Blåhø😁Men ved nærmere ettertanke så har jeg jo sett skilting til Sel fra Rv15 før/etter Vågå. Den ser ut til å bare dra rett oppi hutiheita, får se om jeg kjører der en gang, bare for gøy😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Ante ikke hva veien het så det ble Google maps her også :)

Vi kjørte alltid "snarveien" da jeg var liten, da ville jeg ikke anbefalt den, "ingen" andte kjørte der, men mine foreldre tenkte nok at alle minutter spart var verdt det med tre små i baksetet og 90 mil å kjøre :P

Snarveien mellom Vågå og Sel ble fikset for noen år siden, var en elendig, bratt grusvei, nå er det rene motorveien. Sikkert Rune Øygard som fikset biffen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, applestories skrev:

Ser slik ut, ja.

E39 Bergen-Byrkjelo

Fv60 Byrkjelo-Stryn

Rv15 Stryn - Litt etter Vågå

Fv438 Litt etter Vågå - Litt etter Sel

Der møter man E6 som man følger nordover 

Det er den mest brukte veien, men skal du kjøre om sommeren er den raskeste og ferjefri veien følgende :

E-16  Bergen - Lærdal

Rv, 5  Lærdal - Fodnes

Rv. 53 Fodnes - Øvre Årdal

Tindevegen  Øvre Årdal - Turtagrø ( er ikke veinr. på den. du kan Google tindevegen) 32 km, bom 80 kr.-

Rv. 55 Turtagrø - Lom

Rv. 15 Lom - Litt etter Vågå    

Videre som beskrevet ovenfor.

 

Litt avhengig av hvor lenge du må vente på ferja, men du sparer fort mellom halvtimen og timen ( saktegående trafikk i kø etter ferja osv.)  + at den 32 km lange tindevegen er meget spektakulær. (se Google)

 

Anonymkode: e6b95...457

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den mest brukte veien, men skal du kjøre om sommeren er den raskeste og ferjefri veien følgende :

E-16  Bergen - Lærdal

Rv, 5  Lærdal - Fodnes

Rv. 53 Fodnes - Øvre Årdal

Tindevegen  Øvre Årdal - Turtagrø ( er ikke veinr. på den. du kan Google tindevegen) 32 km, bom 80 kr.-

Rv. 55 Turtagrø - Lom

Rv. 15 Lom - Litt etter Vågå    

Videre som beskrevet ovenfor.

 

Litt avhengig av hvor lenge du må vente på ferja, men du sparer fort mellom halvtimen og timen ( saktegående trafikk i kø etter ferja osv.)  + at den 32 km lange tindevegen er meget spektakulær. (se Google)

 

Anonymkode: e6b95...457

Ja, dette er jo det tredje alternativet i av de jeg listet opp i åpningsinnlegget.

Ser vel ut til at det er den korteste veien, men ulempen er både Tindevegen og Sognefjellet, som ikke er spesielt gode veier, Valdresflya er bedre i så måte. Men med tanke på opplevelse/utsikt er vel Tindevegen det beste alternativet, selv om en annen ulempe er at Tindevegen er en bomvei som koster penger.

Men fordelen er jo at man må kjøre gjennom Lom. En gang stoppet jeg i Vågå for å spise Vågå-burger, det var dårlige greier.

Jeg får vel bare kjøre dit bilen kjører, uten å tenke for mye på det :)

Anonymkode: 3b09d...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er litt fascinert av burgerfascinasjonen i denne tråden...

Anonymkode: b4e52...0e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er litt fascinert av burgerfascinasjonen i denne tråden...

Anonymkode: b4e52...0e0

På lange bilturer blir det alltid burger. Funnet ut at Esso har de beste av bensinstasjonene, som regel. Har du noen burgertips?

Anonymkode: 3b09d...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

På lange bilturer blir det alltid burger. Funnet ut at Esso har de beste av bensinstasjonene, som regel. Har du noen burgertips?

Anonymkode: 3b09d...592

Nei, for meg er det baguetter... Gjerne roastbeef.

Anonymkode: b4e52...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for meg er det baguetter... Gjerne roastbeef.

Anonymkode: b4e52...0e0

Bagetter, mener du vel? Aldri hatt helt sansen for det, men kan sikkert funke i et knipetak!

Anonymkode: 3b09d...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...