Gå til innhold

Hvordan stelle et stort sår under healing? (bilde)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syklet meg av på grus for en uke siden. Såret gror fint, men det er forferdelig tørr hud her nå, og huden under skropene som faller av er griserosa og klør som besatt. Fuktighetskrem? Eller bare la det være? 

IMG_20180517_013041.jpg

Anonymkode: fd636...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fuktighetskrem, og om du kan forsiktig pirke bort litt hardt er det lurt. 
Mye hard skorpe gir ofte større sjanse for arr. Kuttet nesten av meg fingeren nylig og fikk det til å heales veldig pent. 
Men om du fjerner skorpe, vær svært forsiktig så du ikke fjerner der det enda gror. 

Obs, parfymerfri eller nøytral fuktighetskrem. 

Endret av Drakan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighetskrem og evt aloe vera gel :)

Anonymkode: 400ea...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke aloe vera-krem eller aloe vera-gel. Aloe vera kan hjelpe sår å tilhele/gro raskere og gir samtidig fuktighet. Bruker selv aloe vera-krem/lotion på både sår og eksem og synes selv at det hjelper veldig godt. 

Anonymkode: d1fc4...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

En fuktighetskrem som inneholder karbamid. Samt høy solfaktor om du skal eksponere såret for sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syklet meg av på grus for en uke siden. Såret gror fint, men det er forferdelig tørr hud her nå, og huden under skropene som faller av er griserosa og klør som besatt. Fuktighetskrem? Eller bare la det være? 

IMG_20180517_013041.jpg

Anonymkode: fd636...982

Ingen fuktighetskrem på sår av denne typen. Er der grus igjen? Eller er det mørke skorpedannelser? 

Vasselin helst i steril utgave fra apoteket. Får du ikke tak i det, så bruk en ny ekspe vasselin og hansker når du smører på såret. Og ren hanske eller en skje når du tar vasselin ut av esken. 

Kan du bruke en støttestrømpe eller støttebind rundt så komprimerer det og kan være en fordel for tilhelingen på lik linje med brannsår der store hudflak er borte som på bildet. Det finnes også vasselin nett til å legge utenpå, men det blir dyrt og omfattende med så stor sårflate. 

Er der grus igjen så må den skures bort med apotekets grønnsåpe. 

Bruker du fuktighetskrem så vil det både svi og være uheldig for sårtilhelingen. Hovedregelen er at tørre sår behandles tørt, og våte sår behandles vått. 

Anonymkode: fa7eb...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Citronella skrev:

En fuktighetskrem som inneholder karbamid. Samt høy solfaktor om du skal eksponere såret for sol.

Skal ts brenne opp både foten og det åpne såret så er virkelig karbamidkrem å anbefale. Nei, så vondt vil ingen deg ts, så ligg unna dette uforstandige rådet. 

Anonymkode: fa7eb...be4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skal ts brenne opp både foten og det åpne såret så er virkelig karbamidkrem å anbefale. Nei, så vondt vil ingen deg ts, så ligg unna dette uforstandige rådet. 

Anonymkode: fa7eb...be4

Huden er tilhelet slik jeg ser det på bildet, og da er karbamid utmerket for å optimalisere fuktigheten i huden. Men TS bør oppsøke apotek som kan ta en nærmere titt på huden for å få riktig krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden er tørr og tilhelet, så jeg ville brukt en arr salve på dette, som fåes på apoteket, skal bruker før det er 100% ferdig tilhelet. får det til å repareres fortere og gjør så det ikke blir like synlig arr. Også dekke det til for sola i år. 

Anonymkode: 00d49...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et åpent sår, men arr, ny hud og skorper. Da kan du bruke en uparfymert fuktighetskrem. 

Anonymkode: 5ed89...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huden er tørr og tilhelet, så jeg ville brukt en arr salve på dette, som fåes på apoteket, skal bruker før det er 100% ferdig tilhelet. får det til å repareres fortere og gjør så det ikke blir like synlig arr. Også dekke det til for sola i år. 

Anonymkode: 00d49...e59

Cicaplast er en slik type salve som er veldig bra. Cicaplast b5 inneholder i tillegg panthenol som er svært fordelaktig ved tilheling. 

 

Anonymkode: 400ea...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mens det gror*. Ikke healing

Anonymkode: fa149...1d8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det klør intens betyr at det gror. Ikke fjern skorpene. Hold det tørt så lenge du har skorper. Beskytt mot sol. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Citronella skrev:

Huden er tilhelet slik jeg ser det på bildet, og da er karbamid utmerket for å optimalisere fuktigheten i huden. Men TS bør oppsøke apotek som kan ta en nærmere titt på huden for å få riktig krem.

Du bør se en gang til på bildet og lese på karbamidkremer når tid og på hva karbamid ikke skal brukes. Da kan du gjerne bytte mening?

Anonymkode: fa7eb...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør se en gang til på bildet og lese på karbamidkremer når tid og på hva karbamid ikke skal brukes. Da kan du gjerne bytte mening?

Anonymkode: fa7eb...be4

Jeg har anbefalt TS å oppsøke apotek. Men for mitt øye er dette såret grodd og det er et overflatisk sår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cicaplast er en slik type salve som er veldig bra. Cicaplast b5 inneholder i tillegg panthenol som er svært fordelaktig ved tilheling. 

 

Anonymkode: 400ea...a1d

Ja, det var den jeg mente :)

Anonymkode: 00d49...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...