Gå til innhold

Ramadan er i gang. Gratulerer til alle muslimer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I natt er ramadan i gang. En hel måned skal muslimer rundt om i hele verden faste- nærmere 1,5 milliarder mennesker. Ramadan handler ikke bare om å avstå fra mat og drikke, men måneden handler også om å komme nærmere Allah, bli generøs, få medfølelse med de som har mindre enn deg og få bedre selvkontroll. 

Med opptil 20 timer med faste vil det bli tøft. Muslimske studenter i hele verden faster, selv midt inne i eksamensperioden. I tillegg går det mot varmere tider. Likevel har vi troen på at Allah vil få oss styrket gjennom denne velsignede måneden.

Så til alle muslimer: Håper dere vil få en fin ramadan. 

Anonymkode: f0ea6...47b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og så? Kan dere ìkke slutte med å spre propaganda? 

Anonymkode: bbc16...7ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Kan dere ìkke slutte med å spre propaganda? 

Anonymkode: bbc16...7ff

Propaganda? Sorry meg as men hva med oss nordmenn når det er jul og påske da? Kan jo ikke engang gå ut av døra uten å se julepropaganda og påskepropaganda, og vi får tilbudsblader hjem i posten og reklame på nettavisene og overalt.

God ramadan til alle muslimer! <3 Dere er tøffe og sterke, disiplinerte disipler som klarer fasten.
Jeg er mer på den buddhistiske greia selv, men har hatt tre-dagers fastinger noen ganger og det er ingen tvil om at med meditasjon og faste kommer man nærmere den hellige kraften (som er den samme uansett tro, i mine øyne, så lenge man tror på det gode og ikke det onde, så er vi alle brødre og søstre i mine øyne :) )

Anonymkode: 7c528...766

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramadan Mubarak, og gratulerer med dagen 😀

Anonymkode: 9e89f...b56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og så? Kan dere ìkke slutte med å spre propaganda? 

Anonymkode: bbc16...7ff

Vesentlig forskjell på propaganda og generell informasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle bare 20 timer med faste bli tøft?

Anonymkode: 511c4...6da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittlei av denne skjulte reklameringen for religion.

Anonymkode: bbc16...7ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge feirer vi 17 mai, ikke ramadan

Anonymkode: 75dbf...23f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man om man er muslim i Nord-Norge? Da er jo sola oppe døgnet rundt! Om man ikke kan drikke eller spise så lenge sola er oppe, så har man ikke sjans til å klare seg! Å bruke solnedgang i Mekka holder ikke, er sola oppe, så er sola oppe.

Anonymkode: c40a3...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge feirer vi 17 mai, ikke ramadan

Anonymkode: 75dbf...23f

Skader det noen at ramadan feires? Vi kan feire 17.mai selv om ramadan feires. Så fremmedfrykt alle har asså :P 

Anonymkode: fa8fc...777

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skader det noen at ramadan feires? Vi kan feire 17.mai selv om ramadan feires. Så fremmedfrykt alle har asså :P 

Anonymkode: fa8fc...777

Svaret er ja. Om du føler deg bedre, er det en legitim fremmedfrykt, selv om jeg personlig ikke ville brukt det ordet siden jeg respekterer kulturelle ulikheter i forskjellig regioner og land. Men dette er noe fremmed som ikke hører hjemme her, og det er folk som har sine interesser å ivareta. Fremmedfrykt. Greit nok. Kjør på. Du er klar over at dette ikke er ditt hjemland?

Nå, gå ut og veiv med ditt islamske flagg. Hvorfor ikke? Islam er ikke en del av vårt levesett. Den eneste måten det skal bli det er dere. Vis oss hvem du egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 6.15, stan skrev:

Følger man Mekka-tid? Eller hvordan gjør man det med fasten? 

Nei, man kan ikke følge Mekka-tid. En skal følge tidspunktet for solnedgang i sitt eget land/by. Vet at det er mange i Norge som har begynt å følge Menka for å kunne bryte tidligere, men det er jo ikke riktig. Som en annen bruker har svart litt lenger ned; er sola oppe så er sola oppe. Ellers er det jo bare å velge seg et land med korte dager, så forminsker man enda mer.  

Usikker på hvordan reglene er i Nord-Norge f.eks. Mener å huske jeg leste at en del imamer og mulla hadde debatt på i fjor. Det kom frem vel frem at de skulle bryte med Mekka-tid. 

Anonymkode: edcf1...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å bli med, for å gå ned i vekt, men ser jo egentlig ikke ut som det hjelper, mtp mengden mat som inntas etter solnedgang. Må jo gå hardt utover psyken? Det kostholdet og spisevaner... Kanskje baktanken med at det skal fungere år etter år? Neida. Men jeg skulle gjerne vært med på Eid-fest! 

Anonymkode: 7fb44...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synd at så mange er så redde for alt ukjent og drar alle under samme kam. Én religion eller én hendelse representerer ikke et helt folkeslag eller alle under religionen. 

Sønnen min i 8. Klasse har en muslim KRLE-lærer. Jeg ble så imponert over hvordan han hadde undervist, presentert og lagt frem kristendommen og jødedommen da jeg så notatene til sønnen min, og pp læreren hadde lagt ut. Samme ble det med islam. Han hadde lagt opp til soennnende undervisning med debatt, diskusjoner, selvstendig arbeid etc. KRLE er favorittlaget til sønnen min. Han sier læreren har veldig fokus på det gode i alle religionene og alle mennesker, samtidig som han også legger frem brutale fakta. 

Vi ble imponert over at muslimer f.eks. Ved enden av ramadan skal gi 2-3% av all formue til veldedighet eller generelt noen som har behov for det. Tillegg til alt de også skatter ellers av inntekt. 

Gratulerer til alle som feirer ramadan. Ønsker dere alt godt og lykke til. 

Anonymkode: edcf1...13e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, man kan ikke følge Mekka-tid. En skal følge tidspunktet for solnedgang i sitt eget land/by. Vet at det er mange i Norge som har begynt å følge Menka for å kunne bryte tidligere, men det er jo ikke riktig. Som en annen bruker har svart litt lenger ned; er sola oppe så er sola oppe. Ellers er det jo bare å velge seg et land med korte dager, så forminsker man enda mer.  

Usikker på hvordan reglene er i Nord-Norge f.eks. Mener å huske jeg leste at en del imamer og mulla hadde debatt på i fjor. Det kom frem vel frem at de skulle bryte med Mekka-tid. 

Anonymkode: edcf1...13e

Jeg har hørt at man kan spise når man ikke ser forskjell på en hvit og en svart tråd. 

Her jeg bor skjer det neste gang i august. Så å følge lokal tid er selvmord. Eller så er det kanskje et signal fra himmelen om at muslimer ikke skal bo så langt nord? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne respektert deres tradisjon hvis dere hadde respektert våres. De som bor i Norge må innordne seg, på lik linje hvis jeg skulle bodd i Iran. 

Hadde jeg proklamert den kristne tro der nede hadde jeg blitt steinet, mens her til lands får man dekket av staten å bygge moskeer og lage til egne bønnerom på arbeidsplasser. 

Hvis de som er muslimer hadde sluttet å forlange så himla mye så hadde jeg vært åpen. Beklager, men jeg synes dere tar for dere og er grådige. Ikke et godt muslimsk trekk? Hadde jeg sett feks 40% muslimer som hadde vist seg som en inkluderende part i vår tradisjon som 17 mai (Som Forøvrig er religionsfri), så skulle jeg gjerne tatt med 40% på en av deres feiring. Hadde det vært en stor feiring i Iran ville jeg sett det som viktig å delta. Tenk litt over det, dere som skal bruke ramadan til å bli bedre mennesker. 

Anonymkode: d6030...7b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...