Gå til innhold
AnonymBruker

Kan han kreve at JEG (leietaker) vedlikeholder rømningsveier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Huseieren min har i kontrakten at jeg som leietaker er ansvarlig for å måke snø av vinduene ( kjellervindu), som er mine rømningsveier.

han har riktignok måkt de i vinter, og han sier han bare har det i kontrakten i tilfelle han skulle være bortreist når det snør, men har han lov til det? MÅ ikke han sørge for at de er måkt?

Anonymkode: ac215...dab

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ditt ansvar. Du skrev under en kontrakt. Du har så klart ansvar for din egen leilighet og rømmningsveier. 

Anonymkode: 7e6eb...087

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cocosa

Aner ikke, men tenker at dette ikke er noe å kverulere på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Uff må du måke dine egne rømningsveier hvis han er bortreist, stakkars deg! 

:sarkasme:

nei altså du godtok det der når du skrev under på kontrakten. Det blir som de som må klippe egen plen eller måke innkjørselen som bare de bruker. 

Anonymkode: 47440...075

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Morten1

Jeg leier ut deler av min bolig, i min kontrakt er leietaker pliktig til å vaske/rengjøre og sørge for at inventar og rømningsveier fungerer som det skal, dvs at hvis de må måke forran rømningsveier så må de det. Samme gjelder om hvitevarene må ha service, da må de bestille dette. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dummeste jeg har lest. Er du helt tiltaksløs, TS? Driter du i din egen sikkerhet??

Herregud, så tåpelig. Høres ut som en 19-åring anno 2018...

Anonymkode: 61df8...16a

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huseieren min har i kontrakten at jeg som leietaker er ansvarlig for å måke snø av vinduene ( kjellervindu), som er mine rømningsveier.

han har riktignok måkt de i vinter, og han sier han bare har det i kontrakten i tilfelle han skulle være bortreist når det snør, men har han lov til det? MÅ ikke han sørge for at de er måkt?

Hva er det viktigste? At du kan rømme boligen dersom det brenner, eller at du sliter deg ut på litt enkel snømåking til din egen interesse? 

Kan da heller ikke være noe særlig å leve innesperret innenfor et nedsnødd vindu? Du har ikke mye klaustrofobi, da. 

Kjellervinduene er da vel heller ikke på bakkeplan slik at ved minste lille snøfall så kan ikke vinduene åpnes? 

Har du vansker med å forstå ditt eget beste, så er kanskje hotell mamma og pappa stedet du bør bo?

Anonymkode: 79209...9c4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går det an? Det bør være i din interesse. Bor du under en trerot egentlig? 

Anonymkode: 0ee26...1e2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 17.5.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Hva er det viktigste? At du kan rømme boligen dersom det brenner, eller at du sliter deg ut på litt enkel snømåking til din egen interesse? 

Kan da heller ikke være noe særlig å leve innesperret innenfor et nedsnødd vindu? Du har ikke mye klaustrofobi, da. 

Kjellervinduene er da vel heller ikke på bakkeplan slik at ved minste lille snøfall så kan ikke vinduene åpnes? 

Har du vansker med å forstå ditt eget beste, så er kanskje hotell mamma og pappa stedet du bør bo?

Anonymkode: 79209...9c4

De er under bakkeplan, og så er det gravet en liten firkant rundt de, så det går an å komme seg ut. 

Ts

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er under bakkeplan, og så er det gravet en liten firkant rundt de, så det går an å komme seg ut. 

Ts

Å du mener virkelig at du ikke har ansvar for å ha ryddig rømningsvei til deg selv? Er du så lat at du ikke en gang gidder det? 

Anonymkode: 47440...075

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Dette er en veldig merkelig tråd, folk har jo ikke peiling på hva de snakker om. Huseier kan ikke avtale en dårligere ordning med TS enn det som følger av husleieloven § 5-3. Loven er ufravikelig til leietakers fordel, så alle former for avtalte vedlikeholdsplikter er ugyldige dersom de ikke følger av alternativene i husll. § 5-3. Det er ingenting i bestemmelsen som kan peke på at en må akseptere å måke snø fra rømningsveier.

Så nei, huseier kan ikke kreve at du skal vedlikeholde rømningsveiene - uavhengig av om du har skrevet under på det eller ei. 

Anonymkode: a8b40...a41

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en veldig merkelig tråd, folk har jo ikke peiling på hva de snakker om. Huseier kan ikke avtale en dårligere ordning med TS enn det som følger av husleieloven § 5-3. Loven er ufravikelig til leietakers fordel, så alle former for avtalte vedlikeholdsplikter er ugyldige dersom de ikke følger av alternativene i husll. § 5-3. Det er ingenting i bestemmelsen som kan peke på at en må akseptere å måke snø fra rømningsveier.

Så nei, huseier kan ikke kreve at du skal vedlikeholde rømningsveiene - uavhengig av om du har skrevet under på det eller ei. 

Og denne loven starter med 'er ikke annet avtalt' og det er det tydeligvis i dette tilfellet. 

Anonymkode: dfdba...4ba

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er som anonym.. a41 sier.

Man skal ha kompensasjon for å utføre oppgaver som utleier egentlig er ansvarlig for. Dette betaler de aldri, de setter seg jo ikke inn i reglene. Jeg skriver ikke under på kontrakter med tilleggsavtaler, for når man påpeker at det skal kompenseres så er det plutselig ikke så viktig likevel. 

Anonymkode: d4923...6f3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

HalldirV2
På 16.5.2018 den 20.34, AnonymBruker skrev:

Ringer du morra di når du skal tørkes i ræva også? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Og denne loven starter med 'er ikke annet avtalt' og det er det tydeligvis i dette tilfellet. 

Ta en titt på § 1-2, du. Hele poenget er at man kan avtale en annen ordning enn det loven sier, men det må i så fall være en bedre ordning for leietakeren enn det som er lovens standardløsning. Altså kan en f.eks. avtale at leietaker skal ha en mindre omfattende vedlikeholdsplikt enn det loven peker på, men en kan ikke avtale at leietakeren skal gjøre mer enn det loven sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en titt på § 1-2, du. Hele poenget er at man kan avtale en annen ordning enn det loven sier, men det må i så fall være en bedre ordning for leietakeren enn det som er lovens standardløsning. Altså kan en f.eks. avtale at leietaker skal ha en mindre omfattende vedlikeholdsplikt enn det loven peker på, men en kan ikke avtale at leietakeren skal gjøre mer enn det loven sier.

Og her er ikke alle advokater enige i din tolkning: http://www.dnbeiendom.no/altombolig/jus/hvem-har-ansvaret-for-snomaking-i-et-utleieforhold/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Og her er ikke alle advokater enige i din tolkning: http://www.dnbeiendom.no/altombolig/jus/hvem-har-ansvaret-for-snomaking-i-et-utleieforhold/

Dersom man ikke regner snømåking som vedlikehold - som kanskje er en mer rimeligere løsning - så må det jo avhenge av om leietaker har ekslusiv råderett over utearealet eller ei. Ut fra hovedinnlegget virket det som om TS leier en kjellerleilighet, så tviler vikelig på at det er tilfellet for ham. På samme måte kan ikke min utleier kreve at det er jeg som skal vaske terrassen når terrassen deles med to andre utleieenheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man ikke regner snømåking som vedlikehold - som kanskje er en mer rimeligere løsning - så må det jo avhenge av om leietaker har ekslusiv råderett over utearealet eller ei. Ut fra hovedinnlegget virket det som om TS leier en kjellerleilighet, så tviler vikelig på at det er tilfellet for ham. På samme måte kan ikke min utleier kreve at det er jeg som skal vaske terrassen når terrassen deles med to andre utleieenheter.

Vasking av terrasse har da ingenting med å holde egne rømningsveier frie å gjøre, så det er da et helt annet scenario. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her