Gå til innhold

Jeg tror jeg er en følelsesmessig spiser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne litt personlige problemstillingen.

Helt siden jeg var 13 år har vekten min svingt mye opp og ned pluss minus 10 kg. Jeg har perioder hvor jeg veksler mellom å spise sunt og passe mengder, til å spise langt mer enn hva kroppen min trenger.

* Jeg har stort behov for å spise meg mer og langt mer enn sprekkferdig fordi den tunge metthetsfølelsen gir en slags tilfredsstillelse.
* Nesten alltid spiser jeg mye mer enn jeg planla fordi det enten smaker så godt, eller jeg er sint og/eller stresset og da fyller jeg på til jeg må stoppe fordi jeg skal rekke noe.
* Det første jeg gjør når jeg ser mitt snitt(altså jeg er alene enten i 10 sekunder, noen timer eller dager) er at jeg går til kjøleskapet og så og si tømmer alt jeg ser. 
* Når jeg har bestemt meg for å være flink og holde meg til en porsjon, så blir det alltid 5 porsjoner fordi det smaker så godt og jeg klarer ikke stoppe!
* Det eneste jeg gleder meg til etter en arbeidsdag er å raskt komme meg hjem for så å spise! Kropp og hodet skriker etter å få fylt på lagrene.
* Jeg hater å føle noen form for sult. Med en gang jeg kjenner en antydning til det så fråtser jeg.
* Følelsen av spesielt angst og stress utløser spiseorgier.
* Den første tingen jeg tyr til ved nesten enhver følelse og situasjon er mat.
* Mat er som dop for meg. Jeg spiser uavhengig av om jeg er sulten eller mett, rettere sagt sprekkferdig.

Etter hver slik episode sitter jeg igjen og er sint, deppet og skamfull. Fordi jeg gjorde det igjen, nøyaktig det jeg ønsker å snu. Men så skjer det igjen, igjen og igjen. 
Jeg vil så gjerne snu dette, og å kunne spise normalt, ikke bruke mat som en "rus" og "flukt" for å mestre livet og hverdagen men som bensin kroppen trenger. Jeg ønsker å ha et normalt forhold til mat, slik at det ikke tar over alt. 

Det må nevnes at jeg kan ha korte perioder hvor jeg har kontroll og forholdet til mat går bra. Men så faller jeg igjen tilbake til gamle vaner.

 

Hvordan kan jeg klare å endre dette når min erfaring er at jeg mislykkes gang på gang, ja i 12 år? :( jeg er så utrolig lei av å ha det slik...

 

Anonymkode: 452c8...fd7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skaff deg profesjonell hjelp. De har nok mange gode råd og tiltak, og kan følge deg opp og finne ut hva som går galt de gangene du havner tilbake i gamle vaner.

Jeg har selv opplevd mye av det du beskriver, men etter å ha jobbet veldig mye med psyken min har ting gått mye bedre. Jeg klarer å holde meg til det jeg planlegger å spise, men sliter veldig dersom jeg ikke har noe smått å spise på utenom måltidene. Heldigvis har jeg blitt flinkere på å spise frukt og grønt, men i helgene skeier jeg skikkelig ut.

Det er en lang kamp, men det blir nok bedre skal du se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du må ha profesjonell hjelp. Men uansett, tenk på dette:
Ikke vær sint på deg selv for at du har problemer. 
Ikke fokuser så mye på å spise sunt og å være flink. 
Sørg for at du spiser nok, hver dag, på tidspunkter som føles passe for et måltid, og mat du liker.
Sjekk ut "the hunger scale" og lær deg å kjenne igjen dine personlige metthets- og sultsignaler. Tren på både å tolerere og handle på dem - mild sultfølelse er normalt, det skal du oppleve mange ganger per dag; når du har spist, skal sultfølelsen forsvinne, du skal føle deg tilfreds. Det kan ta lang tid å finne ut av ditt eget mønster, og å tørre å stole på din egen appetitt.
Tren på å bare kjenne på følelser, uten å tenke at du må gjøre noe spesielt med dem. 

Endret av Pringle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg såå godt igjen! Jeg spiser fordi jeg er sliten, fordi jeg er trøtt, fordi det smaker godt, mat gjør meg lykkelig ett lite øyeblikk og lar meg glemme alt av stress og mas en liten stund! Har selv gått fra 75 kg til 55 kg og nå er jeg oppe i 75 kg igjen 😓 

prøver og skjerpe meg, men som mamma i permisjon med to barn så tar stesset lett overhånd. 

 

Anonymkode: 9aa10...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med denne litt personlige problemstillingen.

Helt siden jeg var 13 år har vekten min svingt mye opp og ned pluss minus 10 kg. Jeg har perioder hvor jeg veksler mellom å spise sunt og passe mengder, til å spise langt mer enn hva kroppen min trenger.

* Jeg har stort behov for å spise meg mer og langt mer enn sprekkferdig fordi den tunge metthetsfølelsen gir en slags tilfredsstillelse.
* Nesten alltid spiser jeg mye mer enn jeg planla fordi det enten smaker så godt, eller jeg er sint og/eller stresset og da fyller jeg på til jeg må stoppe fordi jeg skal rekke noe.
* Det første jeg gjør når jeg ser mitt snitt(altså jeg er alene enten i 10 sekunder, noen timer eller dager) er at jeg går til kjøleskapet og så og si tømmer alt jeg ser. 
* Når jeg har bestemt meg for å være flink og holde meg til en porsjon, så blir det alltid 5 porsjoner fordi det smaker så godt og jeg klarer ikke stoppe!
* Det eneste jeg gleder meg til etter en arbeidsdag er å raskt komme meg hjem for så å spise! Kropp og hodet skriker etter å få fylt på lagrene.
* Jeg hater å føle noen form for sult. Med en gang jeg kjenner en antydning til det så fråtser jeg.
* Følelsen av spesielt angst og stress utløser spiseorgier.
* Den første tingen jeg tyr til ved nesten enhver følelse og situasjon er mat.
* Mat er som dop for meg. Jeg spiser uavhengig av om jeg er sulten eller mett, rettere sagt sprekkferdig.

Etter hver slik episode sitter jeg igjen og er sint, deppet og skamfull. Fordi jeg gjorde det igjen, nøyaktig det jeg ønsker å snu. Men så skjer det igjen, igjen og igjen. 
Jeg vil så gjerne snu dette, og å kunne spise normalt, ikke bruke mat som en "rus" og "flukt" for å mestre livet og hverdagen men som bensin kroppen trenger. Jeg ønsker å ha et normalt forhold til mat, slik at det ikke tar over alt. 

Det må nevnes at jeg kan ha korte perioder hvor jeg har kontroll og forholdet til mat går bra. Men så faller jeg igjen tilbake til gamle vaner.

 

Hvordan kan jeg klare å endre dette når min erfaring er at jeg mislykkes gang på gang, ja i 12 år? :( jeg er så utrolig lei av å ha det slik...

 

Anonymkode: 452c8...fd7

Se serien "addicted to food" på Netflix. Mye bra å hente der. 

Anonymkode: c674b...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 2.01, AnonymBruker skrev:

Se serien "addicted to food" på Netflix. Mye bra å hente der. 

Anonymkode: c674b...5c1

Kan man bli en "normal spiser" av å se på det?

Anonymkode: 6586d...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har en spiseforstyrrelse og dette må du snakke med legen din om

Anonymkode: 56dc3...f0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS, først vil jeg si at det er kjempebra at du har reflektert over dette og innser at følelser ikke kan stilles med mat! For det er det du gjør, innser at det ikke er mulig - det er første steg på veien til å bli bedre. Men for å komme videre tenker jeg at du må snakke med noen, det kan være helsesøster om du er under 20, lege, rådgiver om du studerer, bedriftshelsetjenesten om du jobber, eller venner, familie - bare sett ord på det til noen utenfor deg selv som du stoler på vil deg det beste. Det må ikke være en lege, men om du har et godt forhold til legen din kan det være enklest å starte der da denne kan henvise deg videre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 2.01, AnonymBruker skrev:

Se serien "addicted to food" på Netflix. Mye bra å hente der. 

Anonymkode: c674b...5c1

Dette var noe av det beste jeg har sett. Jeg kjente meg utrolig mye igjen i karakterene. Vet du om noen andre lignende serier?

Anonymkode: 6586d...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette var noe av det beste jeg har sett. Jeg kjente meg utrolig mye igjen i karakterene. Vet du om noen andre lignende serier?

Anonymkode: 6586d...b5c

Ja, jeg å.

Nei, desverre. 

Anonymkode: c674b...5c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
On ‎5‎/‎23‎/‎2018 at 6:29 PM, AnonymBruker said:

Dette var noe av det beste jeg har sett. Jeg kjente meg utrolig mye igjen i karakterene. Vet du om noen andre lignende serier?

Anonymkode: 6586d...b5c

Bump! Er det noen som vet om noen liknende serier? Jeg vil forsøke å hjelpe meg selv til å få et bedre forhold til mat. 

Anonymkode: be6c3...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...