Gå til innhold

Alltid trodd jeg vil slite med å bli gravid. Andre med samme tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid tenkt og sett for meg t jeg vil slite med å bli gravid. Er 24 år. Jeg fikk mensen da jeg var 12 år og den var veldig uregelmessig (hyppigere enn vanlig), jeg blødde mye og jeg hadde innimellom mellomblødninger/spotting. Hadde også en periode hvor jeg blødde i 6 uker i strekk! Kun små blødninger da. Jeg var ung og turte ikke gå til legen. Sjekket meg for klamydia et par måneder senere og testet negativt. Startet på pillen da jeg var 16. Mensen stabiliserte seg, men fortsatt store blødninger. Innimellom mellomblødninger, men gikk til gyn for å sjekke. Hun kunne ikke se noe. 

Det kan godt hende jeg uroer meg unødig. Så derfor ønsker jeg å høre deres erfaringer. Gjerne fra dere som trodde dere kom til å slite. Slet dere likevel? Var det unødvendig bekymring?

Anonymkode: 293de...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid visst at det var noe som ikke stemte med meg. Hadde faktisk en samtale da jeg var tolv med ei venninne om at jeg sikkert var steril. Hun husker det hun og.  Da mensen aldri kom ville jeg ikke dra til legen, fordi jeg visste det var en alvorlig grunn til det. Da jeg ble sytten tvang mamma meg. Da legen fortalte at jeg var steril (ikke fungerende eggstokker og ufullstendig livmor) ble jeg ikke i det minste overasket, jeg hadde hatt en sterk følelse hele tiden om at jeg ikke kunne få barn.

Jeg sier ikke det er sånn for deg ts, men man skal ikke kimse av intuisjon altså.

Anonymkode: ceee2...bfd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg kom til å slite. Alt var regelmessig hos meg så egentlig ingen grunn å tro noe annet. Men jeg følte noe var galt i livmor/eggstokkene. 

Det første som skjedde var celleforandringer. Måtte fjerne en del av livmorhalstappen. Men etter det ble jeg kvitt celleforandringene heldigvis :)

Så fikk jeg beskjed om cyster på eggstokkene. Tette eggledere eller større sannsynlighet for gravid utenfor livmor. Hjerteformet livmor som måtte kuttes for å forbedre livmor for graviditet. Har også fått beskjed om større sannsynlighet for SA og tidlig fødsel. 

Nå holder vi på med første forsøk med ivf. 

Jeg er ikke lei meg. Dette er noe jeg alltid har følt på meg. Jeg er glad for at jeg oppsøkte gynekolog tidlig for å starte denne prosessen. Jeg føler at "alt kan fikses" :) legene er flinke! Selv om jeg føler oddsen er litt i mot meg føler jeg at alt går bra. Situasjonen er bare sånn, så må gjøre det beste utav det. Det har tatt noen år med inngrep og div. Men som sagt så føler jeg at ting ordner seg til slutt :)

 

Er du urolig så oppsøk gynekolog. Bare det å kjenne på at "tenk hvis noe er galt" tar mye av deg. Husk at hvis noe skulle være galt så betyr ikke det at du forblir barnløs :hug:

Anonymkode: da041...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her ^

Forresten så har jeg også arr i livmor etter en betennelse legene klødde seg i hodet av, og pcos :fnise: 

Anonymkode: da041...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte allerede som tenåring at jeg ville slite med å bli gravid. Jeg fikk mensen som 11 åring og den ble regelmessig fort, men den følelsen satt jeg med. Så når jeg da fikk beskjed om at jeg ville trenge hjelp, etter en lang utredning så var jeg ikke overrasket. 

Ble gravid etter 4 års prøving , på tredje IVF forsøket. 

Anonymkode: 52ad6...666

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært redd for å slite og følt at jeg kommer til å slite. Viste seg at jeg har PCOS og måtte ha litt hjelp. Brukte dog bare 4 mnd og klaffet første prøveperiode etter jeg begynte på Letrozol. 

Anonymkode: 060f6...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid tenkt og sett for meg t jeg vil slite med å bli gravid. Er 24 år. Jeg fikk mensen da jeg var 12 år og den var veldig uregelmessig (hyppigere enn vanlig), jeg blødde mye og jeg hadde innimellom mellomblødninger/spotting. Hadde også en periode hvor jeg blødde i 6 uker i strekk! Kun små blødninger da. Jeg var ung og turte ikke gå til legen. Sjekket meg for klamydia et par måneder senere og testet negativt. Startet på pillen da jeg var 16. Mensen stabiliserte seg, men fortsatt store blødninger. Innimellom mellomblødninger, men gikk til gyn for å sjekke. Hun kunne ikke se noe. 

Det kan godt hende jeg uroer meg unødig. Så derfor ønsker jeg å høre deres erfaringer. Gjerne fra dere som trodde dere kom til å slite. Slet dere likevel? Var det unødvendig bekymring?

Anonymkode: 293de...f8f

Har alltid tenkt at jeg kom til å slite og brukte 24 måneder på å bli gravid så for min del stemte det. Venninna mi hadde også tanker om at hun kom til å slite, enn hun ble gravid på første forsøk. Så det stemmer ikke alltid.

Anonymkode: ca641...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt det. Har slurvet veldig med p piller i hele 20 åra aldri hatt noe uhell. Men har blitt gravid 2 ganger i 30 åra uten problem på første forsøk. 

Anonymkode: 06b9a...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Var nesten sikker på at jeg ikke kunne bli gravid. Jeg fikk cellegift-behandling et år da jeg var 10 og slet med spiseforstyrrelser kort tid etter dette. Har ALLTID vært uregelmessig og har hatt mensen hver 3-4 måned. Hadde hatt ubeskyttet sex i tre år uten å ha blitt gravid (vil bare legge til at dette var med samme mannen som jeg er sammen med fremdeles, hehe). Rett før jeg fylte 19 snakket vi om å prøve å få barn, så da mensen kom bare noen uker senere startet vi å prøve. Allerede en måned senere viste testen positiv. Nå har vi en datter på 1,5 og venter ei (planlagt) liten jente til, som vi også fikk til på første forsøk.

Jeg klarer fremdeles ikke helt forstå hvordan vi klarte å få det til så fort, men er utrolig takknemlig naturligvis.

Endret av fruktfest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid tenkt at jeg kom til å slite med å bli gravid. Og prøvde i 17 måneder før det klaffet. Hadde fått time til utredning hos gyn for barnløshet. 

Men klaffet etter 17 måneder da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært overbevist om at jeg skulle ha vanskelig for å bli gravid. Mye fordi jeg har slitt med spiseforstyrrelser og vært veldig undervektig hele tenårene og frem til nå hvor jeg er i midten av tyveårene. Ble gravid på første forsøk og har nå en liten jente på 4 uker  

Var redd for å oppsøke gynekolog for å få svar på om det var noe galt med meg, så har bekymret meg unødvendig  mye.

Anonymkode: f6bbb...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også jeg ville ha problemer. Aldri vært særlig interessert i barn, fikk mensen første gang som 17-åring, gikk vel et år til neste og et år igjen til neste. Syntes det var greit å slippe og ble aldri utredet. Fikk likevel barn - naturlig gravid - da jeg valgte prøve, hadde da fylt 40. Fått to nå. Begge svangerskap og fødsler forløp problemfritt. 

Dvs at der behøver ikke være slik man tror. Men jeg tenker at Ts kan ha pcos el endometriose, gå til lege og få en utredning. 

Anonymkode: 3c9a5...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror og har alltid trodd at jeg kommer til å ha vanskeligheter med å bli gravid. Skal sies at jeg aldri har prøvd å bli gravid, og kommer nok ikke til å aktivt gå inn for å prøve før om noen år. Er i fast forhold, men går ikke på p-piller eller annen type prevensjon, men er ekstremt nøye på å ikke ha sex uten at det brukes kondom. 

Så får vi se da. Jeg har bare alltid tenkt at det å bli gravid ikke kommer til å bli lett for meg. Uten at jeg egentlig har noe grunnlag for å tenke det. 

Anonymkode: dc7a5...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hatt følelsen av at det å bli gravid kom til å bli vanskelig for meg. Meg og min kjæreste har vært sammen i 7 år nå uten å bruke noe annen prevensjon enn å hoppe av i svingen. Vi har ikke aktivt prøvd å bli gravide, men jeg syns det er rart at ingenting har skjedd på 7 år.

Anonymkode: 9af80...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt følelsen på at jeg kom til å ha vanskeligheter med å bli gravid, Uten at jeg har uregelmessig mens eller noe. Det tok 7 mnd. Skal prøve på en lillebror eller lillesøster nå.. får se hvor lang tid det tar. Jeg er derimot ikke like utålmodig denne gangen ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også alltid trodd dette, spesielt siden jeg slurvet mye med p-piller i ungdomsårene uten uhell. I voksen alder fikk jeg problemer med hormonell prevansjon og uregelmessige blødninger. Ble likevel gravid med et uhell med ny mann. Tok abort. Lot kroppen gå 4 år uten hormonell prevansjon for å stabilisere seg. Da tiden kom at vi ønsket barn satt den på første forsøk.

Mye avhenger av disse faktorene:

- Timing

- Hormonell balanse

- En mann med god sædkvalitet 

Anonymkode: 0a7a3...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke veldig mange som tenker dette da? Det er vel en redsel mange som ønsker seg barn sitter med... «tenk om det er vi som er det paret som ikke kan få barn!»

for noen stemmer det, for andre ikke.

jeg tenkte også dette... eller fryktet det. Men hadde ingen problem med å få barn:)

Anonymkode: 65aa7...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært overbevist om det. Jeg var uten mens i mange år pga spiseforstyrrelser. Men her sitter jeg gravid for andre gang, begge satt på 3. forsøk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Uten p-piller har jeg alltid hatt en håpløs syklus, ofte med mensen annenhver uke. Ante ikke at dette kunne by på problemet, før en på KG (!) påpekte at med så kort syklus kan jeg ikke bli gravid. Jeg kom meg til legen (selv om jeg ikke var prøver), og hun fant ingenting galt, men bekreftet at det ville skape trøbbel for å bli gravid uten hjelp. Hun sa jeg bare jeg skulle ta kontakt når jeg ønsket å bli gravid, så skulle jeg få hjelp. Som sagt, så gjort. 

Underveis i min behandling ble det oppdaget at mannen hadde dårlig sædkvalitet, så da måtte vi ha prøverør uansett. Vi valgte å gå privat, og under ett år etter vi bestemte oss for å få barn var jeg gravid. Veldig glad jeg hadde fått en sjekk hos lege på forhånd, så jeg visste hva jeg måtte forholde meg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne 33 her. Jeg sitter også med den følelsen. Har ikke begynt å prøve enda da økonomien må på plass først.

Første mensen når jeg var 12. Den har vært regelmessig, men har vart ca 9-13 dager hver gang. Ingenting som feiler meg. Bare lavt folsyre-nivå og litt lavt jern-nivå. Nå går jeg på Cerazette og har ingen blødninger.

Anonymkode: 3089d...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...