Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som ikke har bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du om tema da TS?

..........................

Jeg nektet plent ta imot bunad til konfirmasjonen fordi jeg syns nordlandsbunaden var stygg den gang og min oldemor som ville ig meg bunaden nektet gi meg den bunaden jeg ville ha fordi det handlet om tradisjoner, hvor man kom fra osv - selv om jeg forsøkte fortelle at JEG ikke var nordlenning selv om HUN var det :P så jeg valgte la være å ta imot.. Noe jeg selvsagt angret på i voksen alder..
Så flyttet jeg hjemmefra som 16 åring for å gå på skole, og flyttet aldri tilbake - etterhvert kjøpte jeg meg bunad som hører til her jeg bor, og har bodd de siste 30 årene.. Jeg er glad i den, den er min "fallback" for store dager som dåp, konfirmasjon, bryllup osv når jeg kan og kombinerer den ofte med et bytte til kjole etterhvert.. og jeg elsker bunaden min - men, og det er et stort men!

Det er dritdyrt med bunad, selv de "billige" draktene koster når opp mot 20 000, de some r sydd i kina også - og jeg tenker at det er mye penger å ha i skapet om man ikke bruker den ved enhver annledning, det er synd det er et "rikmannsplagg"
Det hadde vært bedre om det var mer "allemannseie" og at man var åpen nok og trygg nok som nordmann til at "ALLE" fritt kan bruke den bunaden de ønsker - uten å få masse "pes" for det av andre.

 

Anonymkode: bebc2...01b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man tenke noe om folk som ikke har bunad? Jeg har bunad selv, men i år har jeg ikke tenkt å bruke den på 17. mai. Bunad er et fryktelig dyrt klesplagg, så man bør absolutt like bunaden og ønske å bruke den om man skal skaffe seg en.

Anonymkode: 1a146...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en festdrakt. Veldig fin! og gikk til innkjøp av en slik da den er billigere enn bunad, og slipper å kjøpe ny kjole hvert år :) 

Anonymkode: 38964...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, nei jeg tenker ikke dårlig om andre som ikke har bunad.. 

Anonymkode: 38964...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke over det i det hele tatt. Å ha bunad sier ikke stort om hvem du er bortsett fra muligens at du er et flokkdyr med nasjonalromantiske tendenser som liker å vise deg fram. Det sier i alle fall lite om din økonomiske situasjon. Nesten alle som virkelig vil ha bunad klarer å få råd til det, det er bare snakk om prioriteringer. De fleste som ikke har bunad har valgt det bort. Ofte fordi de faktisk ikke vil ha eller fordi de synes bunad er greit nok men ikke verdt pengene. Så det er vel noe sånt det å ikke ha bunad røper om deg, pluss at du ikke bryr deg stort om den typen nasjonalromantikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bunad, men bruker den ikke. 

Kan det da være at folk tror jeg ikke har bunad, og at de derfor tenker noe om min person, som de slutter å tenke om de da finner ut at jeg faktisk har bunad?

Anonymkode: 37129...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er bra folk har vett til ikke å bruke 50000 på et plagg de har på seg 1-2 ganger i året.

Spradebasser.

Anonymkode: 830e2...775

Enig. 

Anonymkode: d9d41...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de ikke har bunad.

😑

Anonymkode: ae748...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer virkelig IKKE på folk som ikke har bunad, men jeg reagerer på de som ikke overhodet har gjort det minste forsøk på å pynte seg noe og dasser rundt som om det var en helt vanlig dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg tenker jeg er glad jeg har bunad og skjønner ikke hvorfor folk som har bunad VELGER å ikke bruke sin. Har man ikke råd/ikke passer bunaden er det en annen sak. Jeg bærer min med stolthet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ingen verdens ting. Å tenke «der er noen som ikke har bunad» er jo å legge merke til det, og dermed ikke være likegyldig.. :klo:

Bunad er en for vag og ny «tradisjon» til at jeg helt ser sjarmen med det, det er som en litt fin og grusomt dyr kjole. :) Finnes flere fine bunader, og mange som ikke er kledelige.

Bunad for menn kan være ganske sexy da.

Anonymkode: 16973...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bunad, men den er desverre altfor stor. Derfor skal jeg ha på meg en vanlig kjole. Jeg tenker ikke så mye om folk uten bunad, men folk som går i joggedress har jeg mine tanker om. Synes skjørt m. Blazer som matcher er veldig stilig :) 

Anonymkode: 06c39...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bunad, men skal ikke bruke den på 17. mai i år, siden den er veldig ubehagelig å gå med, og mye arbeid med stryking og vasking av skjorte, pussing av sølv osv. Ikke verdt det for å bare sprade i den et par timer. Etter en stund MÅ jeg ta den av uansett. Kan ha å gjøre med at den har blitt litt trang, jeg var glad i å bruke den før.

Anonymkode: 2034b...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Syns vel heller det er nedrig å snakke ned bunad bare på gjørs. Altså, få dere et liv. 

Anonymkode: 6fed6...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er bra folk har vett til ikke å bruke 50000 på et plagg de har på seg 1-2 ganger i året.

Spradebasser.

Anonymkode: 830e2...775

De fleste har ikke bunader til 50 000 kr. De fleste ligger vel mellom 20-40 000 kr nye. Ganske mange har arvet og får det sydd om. En del får det som sin konfirmasjonsgave i stedet for penger. Noe som kan være vel som fornuftig enn store pengegaver som mange er fristet til å sløse uansett.

Jeg arvet min bunad til 18-årsdagen fra bestemora mi og fikk betalt omsying og ny stakk som 18-årsgave. Søljer har vi hatt i flere generasjoner, sko hadde vi liggende fra gammelt. Til en senere bursdag noen år senere fikk jeg et belte til som jeg manglet, til rundt 3000 kr. Men det var jo en bursdagsgave.

Eneste jeg har betalt for selv så langt, er en ny halssølje. Den gamle var litt for tung og dårlig nål på, så bestemte meg for å kjøpe en ny. Det kostet 1200 kr. Så det er alt jeg har investert i bunaden min faktisk. Resten har jeg arvet og de investeringene som måtte gjøres der har jeg altså fått i bursdagsgave, noe som jeg synest er meget fornuftig.

Jeg mener at det er en av de beste investeringene jeg har gjort, selv om det ikke brukes så mange ganger i året. Jeg vet at jeg har et festplagg i mange år fremover, til konfirmasjoner og 17.mai. Trenger aldri å tenke på hva jeg skal ha på meg. Det er ofte sånn at har man ikke bunad, så blir det gjerne til at man kjøper en ny kjole til 17.mai eller konfirmasjon og det koster jo det også.

Når det er sagt, om noen velger å bruke 50 000 kr på en ny bunad så er det helt fair også. Andre prioriterer å bruke penger annerledes også, uten at man trenger å kritisere det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt greitt, så lenge de kler seg anstendig i situasjoner der det ofte blir brukt bunad. Å gå med veldig krote kjoler og utringing i konfirmasjon og 17.mai synest jeg er en uting.

Kommer litt an på været også. Dersom det er veldig kaldt så tenker jeg kanskje at "stakkars så kaldt det må være, jeg er glad jeg har bunad i ull". Men når det er type 20 grader og sol så tenker jeg hvor heldige de er som ikke trenger å koke inni bunaden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er de dårligere mennesker enn dere som har bunad? 
Eller er det greit å gå i det man ønsker på 17 mai? 

Anonymkode: fce34...26e

Jeg tenker at de er smarte og bruker pengene sine på mer fornuftige ting! Jeg har aldri ønsket meg bunad, synes ikke det er så superfint og koster altfor mye. Men så arvet jeg svigermor sin festdrakt (bunad/festdrakt er samme greiene for meg), og den er jo kjekk å ha hvis det er iskaldt på 17. mai. That's it.

Hadde aldri skaffet meg det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55% av norske kvinner og 10 % av norske menn har budnad.

Hva i alle dager skal man liksom tenke om de som har, og ikke har bunad??

Anonymkode: 05cd4...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...