Gå til innhold

Respektløs potensiell arbeidsgiver😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, Duff said:

Mye rart man skal høre når man søker jobb. Jeg søkte en jobb og fikk til svar at jeg heller burde være hjemme med ungene. Som om det var ett alternativ for en enslig mor...

Det er det verste jeg har hørt! Var dette nylig? Håper der var på 80-, 90- tallet 😅 (ikke at det er greit i det hele tatt da heller) 

Anonymkode: 0df5d...50b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Cocosa skrev:

Poenget mitt var at siden det ikke er lov til å diskrimminete pga alder, er det utrolig rart om de skulle sagt det var derfor om det ikke var det. Er for øvrig helt enig i at det kan være en million andre grunner, men det er da rart at de sier det er pga alder når det ikke er lov. 

Og poenget mitt er at vi ikke vet om det er reelt at arbeidsgiver har brukt alder som argument eller om ts kan ha misforstått noe eller.... Vi har nemlig ikke vært tilstede og hørt hva som ble sagt. 

Arbeidsgivere pleier nemlig ikke å gi avslag på jobbsøknader, eller begrunne hvorfor noen ikke får en jobben. De gir jobbtilbud til den de vil ansette og er ferdig med saken. 

Anonymkode: 93f41...c0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Og poenget mitt er at vi ikke vet om det er reelt at arbeidsgiver har brukt alder som argument eller om ts kan ha misforstått noe eller.... Vi har nemlig ikke vært tilstede og hørt hva som ble sagt. 

Arbeidsgivere pleier nemlig ikke å gi avslag på jobbsøknader, eller begrunne hvorfor noen ikke får en jobben. De gir jobbtilbud til den de vil ansette og er ferdig med saken. 

Anonymkode: 93f41...c0f

Her er du veldig påståelig og ser ikke skogen for bare trær. Denne tråden omhandler egentlig ikke hva du mener KAN ha vært den faktiske situasjoen. SELVFØLGELIG er det TS side av saken vi får, og det er den vi må basere oss på om vi velger å svare. Å velge å svare basert på antagelser vi gjør i eget hode, men som ikke er i nærheten av å være basert på informasjon fra TS selv, er faktisk ikke spesielt saklig eller konstruktivt. Det er er bare fiktivt og nytteløst. Det vi VET er det TS har gjenfortalt. Dersom du ikke klarer å forholde deg til det vi faktisk har fått av informasjon, men må kommentere kun basert på ting vi ikke vet noe om, så bare forkludrer du tråden.

Anonymkode: ec1c1...583

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 6.40, AnonymBruker skrev:

Dette er jo diskriminering. Ikke ansette folk i noe så greit som butikkjobb fordi de er for gamle eller har barn, det må jo være ulovlig. 

Anonymkode: ec1c1...583

Jeg som skrev rett over. Det var ikke butikkjobber. Ser at jeg skrev det litt rart. Mente bare at der jeg søkte og opplevde dette var lignende firmaer som hverandre. 

Vet at de forventer at man kan jobbe overtid og reise. Og da mente de vel at jeg ikke passet pga det. Men de kunne jo heller spurt om hvordan det var for meg. Hva vet vel de om mine muligheter til barnevakt?

Eller ihvertfall latt være å lure meg til å bruke så mye tid på disse testene, når de egentlig ikke ville ha meg. For resultatene var jo gode! Så det var ikke grunnen til avslaget. 

Og jeg vet nå at det egentlig ikke er lov til å diskriminere på denne måten. Men så skal det bevises da... pluss at jeg egentlig ikke vil jobbe der når de ikke vil ha meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg som skrev rett over. Det var ikke butikkjobber. Ser at jeg skrev det litt rart. Mente bare at der jeg søkte og opplevde dette var lignende firmaer som hverandre. 

Vet at de forventer at man kan jobbe overtid og reise. Og da mente de vel at jeg ikke passet pga det. Men de kunne jo heller spurt om hvordan det var for meg. Hva vet vel de om mine muligheter til barnevakt?

Eller ihvertfall latt være å lure meg til å bruke så mye tid på disse testene, når de egentlig ikke ville ha meg. For resultatene var jo gode! Så det var ikke grunnen til avslaget. 

Og jeg vet nå at det egentlig ikke er lov til å diskriminere på denne måten. Men så skal det bevises da... pluss at jeg egentlig ikke vil jobbe der når de ikke vil ha meg. 

Husk på at testing og alt rundt et intervju koster arbeidsgiver mye både i tid og penger. 

Anonymkode: 93f41...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan de tenkte. Selv om man er 50 betyr det ikke at man virker 50. Kjenner til 40 åringer jeg kunne være sikker på at var i midten av 50 åra, og 50 åringer jeg ikke trodde var mer enn 40.

Anonymkode: b591a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at testing og alt rundt et intervju koster arbeidsgiver mye både i tid og penger. 

Anonymkode: 93f41...c0f

Ja jeg vet det. Så de sløser jo med sine egne ressurser også. Gjør det jo bare mer uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi grunnen til at avslag ikke bør begrunnes overhodet, annet enn at man har valgt en kandidat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble vel kanskje ikke helt sikker på antagelsen før de faktisk traff deg? Om du var eldre mentalt eller ikke, det var yngre søkere som var mer interessante, yngre søkere er også billigere..

Anonymkode: 2b3a7...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Det er godt mulig det med alderen bare var en bortforklaring fra arbeidsgiveren. Jeg vet jo ikke annet enn hva de sa til meg. Poenget med denne tråden var uansett ikke å skrike opp om diskriminering og hva som er lov og ikke ved ansettelser, jeg har ingen planer om å melde denne bedriften til noe sted eller å kjempe om en jobb hos en arbeidsgiver som ikke ønsker meg. Å sende reiseregning er også uaktuelt.

Det jeg mente med respektløs i tittelen er at jeg synes det var respektløst å kalle meg inn til intervju om de uansett ikke hadde tenkt å ansette meg, siden jeg er for gammel, siden alderen min fremkom i både CV og søknad. Akkurat som det var respektløst å la @solmåneogstjerner bruke tid og energi på tester når hun uansett ikke var aktuell for stillingen siden hun var både for gammel og hadde barn, noe hun hadde opplyst om i både CV og søknad. Og det var respektløst å la min venninne komme på intervju til tross for at de allerede hadde ansatt noen til stillingen tidligere på dagen, de tenkte hun sikkert ikke hadde noe i mot litt intervjutrening.

Hva er vitsen med å kalle inn kandidater man uansett ikke har planer om å ansette? Jeg brukte en nesten hel dag på intervjuet siden jeg måtte reise til hovedkontoret som ligger ti mil unna der jeg bor. Å kjøre bil hele veien var uaktuelt pga tidspunkt for intervjuet midt i rushtiden. Det tok først 20 minutter å kjøre til stasjonen og så en 50 minutters togreise. Med tidsbruk for å finne parkeringsplass, gange til/fra parkeringsanlegg/togstasjon/sted for intervju, venting på toget etc. brukte jeg nærmere to timer hver vei.

Kostnadene landet på drøyt 500 kr. Det tok over seks timer fra jeg dro hjemmefra til jeg var hjemme igjen. Tid og penger jeg kunne spart om jeg hadde sluppet intervjuet til en jobb jeg uansett ikke var aktuell for siden jeg er for gammel.

Anonymkode: fdc41...c1d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Det er det verste jeg har hørt! Var dette nylig? Håper der var på 80-, 90- tallet 😅 (ikke at det er greit i det hele tatt da heller) 

Anonymkode: 0df5d...50b

Det er ca 10 år siden, regner med de har den holdningen fortsatt. Samme menneskene som sitter i lederstillingene i dag som dengang. 

Kom på en annen ekkel avvisning. Jeg søkte jobb innen helse, hadde fullført teorien til fagbrev og hadde noe praksis men trengte mere før jeg kunne ta prøven. Søkte alle jobber jeg kom over, mest for å markedsføre meg som vikar iom jeg visste kommunen ikke ville gi fast jobb til noen uten fagbrev. Den som ikke satser vinner ikke. Ble kalt inn til intervju og ikke så veldig langt uti intervjuet ble det påpekt at jeg ikke hadde fagbrev og at det ikke ble noen jobb til meg. «Hvorfor søker du når du ikke har fagbrev?». Jeg kjente jeg ble litt irritert og svarte at jeg håpte på å være vikar så jeg kunne ta fagbrevet på sikt og så spurte jeg hvorfor de i det hele tatt tok meg inn til intervju når jeg tydelig skrev i søknaden at jeg ikke hadde tatt prøven. Fikk ikke noe godt svar på det, tror ikke de regnet med å få motsvar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Det er godt mulig det med alderen bare var en bortforklaring fra arbeidsgiveren. Jeg vet jo ikke annet enn hva de sa til meg. Poenget med denne tråden var uansett ikke å skrike opp om diskriminering og hva som er lov og ikke ved ansettelser, jeg har ingen planer om å melde denne bedriften til noe sted eller å kjempe om en jobb hos en arbeidsgiver som ikke ønsker meg. Å sende reiseregning er også uaktuelt.

Det jeg mente med respektløs i tittelen er at jeg synes det var respektløst å kalle meg inn til intervju om de uansett ikke hadde tenkt å ansette meg, siden jeg er for gammel, siden alderen min fremkom i både CV og søknad. Akkurat som det var respektløst å la @solmåneogstjerner bruke tid og energi på tester når hun uansett ikke var aktuell for stillingen siden hun var både for gammel og hadde barn, noe hun hadde opplyst om i både CV og søknad. Og det var respektløst å la min venninne komme på intervju til tross for at de allerede hadde ansatt noen til stillingen tidligere på dagen, de tenkte hun sikkert ikke hadde noe i mot litt intervjutrening.

Hva er vitsen med å kalle inn kandidater man uansett ikke har planer om å ansette? Jeg brukte en nesten hel dag på intervjuet siden jeg måtte reise til hovedkontoret som ligger ti mil unna der jeg bor. Å kjøre bil hele veien var uaktuelt pga tidspunkt for intervjuet midt i rushtiden. Det tok først 20 minutter å kjøre til stasjonen og så en 50 minutters togreise. Med tidsbruk for å finne parkeringsplass, gange til/fra parkeringsanlegg/togstasjon/sted for intervju, venting på toget etc. brukte jeg nærmere to timer hver vei.

Kostnadene landet på drøyt 500 kr. Det tok over seks timer fra jeg dro hjemmefra til jeg var hjemme igjen. Tid og penger jeg kunne spart om jeg hadde sluppet intervjuet til en jobb jeg uansett ikke var aktuell for siden jeg er for gammel.

Anonymkode: fdc41...c1d

Poenget her er at det visste de sikkert ikke, det med alderen er sannsynligvis bare noe de har sagt fordi de ikke vil ha deg, den egentlig grunnen er en annen. 

Anonymkode: dd711...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 16.5.2018 at 6:38 AM, solmåneogstjerner said:

Så jeg ringte en av dem og sa min mening...

Her har du nok den egentlige grunnen til at du ikke fikk jobben, det med alder var bare en unnskyldning. Som andre skriver, de som skal foreta intervju av arbeidssøkere, setter stor pris på sin egen tid, og innkaller ikke folk som opplagt er uaktuelle.

Anonymkode: eeeff...3c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har du nok den egentlige grunnen til at du ikke fikk jobben, det med alder var bare en unnskyldning. Som andre skriver, de som skal foreta intervju av arbeidssøkere, setter stor pris på sin egen tid, og innkaller ikke folk som opplagt er uaktuelle.

Anonymkode: eeeff...3c6

Hva mener du? Jeg hadde fått avslag. Og ringte for å spørre litt om hva som var grunnen, hva jeg kan gjøre bedre neste gang osv. Som anbefalt av mange som har uttalt seg i media, karrieresentre osv. Når jeg hørte hva de sa, så sa jeg hva jeg mente om det. Overhodet ikke på noen frekk måte. 

Har også ringt andre av samme grunn, men da turte jeg ikke å si noe. Bare sånn ' åja, ok, takk osv'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en mulighet for at de ideelt sett ønsket en yngre person, men ikke hadde så mange å velge blant i ønsket aldersgruppe, og derfor kastet et bredere nett. Så fikk de likevel en yngre OG kvalifisert kandidat, og kuttet deg. Ellers vil jeg tro det var en (dårlig) unnskyldning. 

Uansett høres jo dette ut som en useriøs arbeidsgiver, evt. en bedrift som har satt en ung og uerfaren person til jobben å svare kandidater. Jeg har opplevd at konfliktsky sjefer ikke har lyst til å ringe med dårlige nyheter, og setter en stakkars yngre vikar på jobben, som aldri har hørt ordet "aldersdiskriminering". Man pleier heller ikke oppgi årsak med mindre kandidaten selv har bedt om det. Det holder å skrive at "vi endte dessverre opp med en annen kandidat, lykke til videre", og heller ta samtalen dersom vedkommende ønsker det. 

Jeg hadde nok gitt en tilbakemelding her, i tilfelle det faktisk er slik at ledelsen ikke er klar over hvor elendig rekrutteringsprosessen nedover i systemet er. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Hva mener du? Jeg hadde fått avslag. Og ringte for å spørre litt om hva som var grunnen, hva jeg kan gjøre bedre neste gang osv. Som anbefalt av mange som har uttalt seg i media, karrieresentre osv. Når jeg hørte hva de sa, så sa jeg hva jeg mente om det. Overhodet ikke på noen frekk måte. 

Har også ringt andre av samme grunn, men da turte jeg ikke å si noe. Bare sånn ' åja, ok, takk osv'

Var det samme jeg gjorde. Jeg fikk avslag per mail. En standardmail av typen "du er dessverre ikke lenger en kandidat til stillingen". Ettersom jeg hadde forberedt meg godt, var kvalifisert til stillingen og følte intervjuet gikk bra ringte jeg for å finne ut hvorfor jeg ikke fikk jobben. Om det var noe jeg gjorde "feil" eller kunne gjort annerledes/bedre på intervjuet. 

Og jo, det skjer at de bruker tid og krefter på å intervjue folk som ikke er aktuelle for stillingen. Ei venninne av meg var på intervju for en butikkjobb for en tid tilbake. Da intervjuet var over fikk hun beskjed om at de allerede hadde ansatt noen, men de ville intervjue henne allikevel, for å se om hun var en kandidat i å være tilkallingsvikar. Stillingen hun hadde søkt på var en heltidsjobb - hvor stor sjans var det for at hun var interessert i å være tilkallingsvikar liksom?

TS

Anonymkode: fdc41...c1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det samme jeg gjorde. Jeg fikk avslag per mail. En standardmail av typen "du er dessverre ikke lenger en kandidat til stillingen". Ettersom jeg hadde forberedt meg godt, var kvalifisert til stillingen og følte intervjuet gikk bra ringte jeg for å finne ut hvorfor jeg ikke fikk jobben. Om det var noe jeg gjorde "feil" eller kunne gjort annerledes/bedre på intervjuet. 

Og jo, det skjer at de bruker tid og krefter på å intervjue folk som ikke er aktuelle for stillingen. Ei venninne av meg var på intervju for en butikkjobb for en tid tilbake. Da intervjuet var over fikk hun beskjed om at de allerede hadde ansatt noen, men de ville intervjue henne allikevel, for å se om hun var en kandidat i å være tilkallingsvikar. Stillingen hun hadde søkt på var en heltidsjobb - hvor stor sjans var det for at hun var interessert i å være tilkallingsvikar liksom?

TS

Anonymkode: fdc41...c1d

Av og til blir jeg litt oppgitt. Hva med å presisere det når man kaller inn da. «Hei vi har ansatt en men lurer på om du vil stille til intervju mtp å være vikar». 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2018 at 8:24 AM, Sisti said:

Ei venninne av meg fikk en gang avslag begrunnet i at hun hadde for dårlige karakterer. Hun hadde A-snitt, og det var ikke akkurat en veldig attraktiv arbeidsgiver, så de hadde neppe flere søkere med A-snitt... Dårlig unnskyldning når de ikke tør å si den egentlige grunnen.

Er det mulig! Hva sa hun til det?

Jeg har også kommet til intervju, hadde sendt karakterer og referanser på forhånd, da jeg kom dit lurte de på hvorfor jeg søkte med så dårlige karakterer. Hadde mange års erfaring innen et lite snevert felt, som gikk på utvikling av IT løsninger, akkurat det de trengte og jeg hadde funnet løsningen på mange av problemene de hadde på forhånd. Resten av intervjuet var de tydeligvis ikke interessert, de var direkte nedlatende, var skikkelig lei meg lenge etterpå. Den dag i dag har de akkurat samme feil på sin programvare :fnise: Dette er over 12 år siden.

Anonymkode: 26085...ccc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig! Hva sa hun til det?

Jeg har også kommet til intervju, hadde sendt karakterer og referanser på forhånd, da jeg kom dit lurte de på hvorfor jeg søkte med så dårlige karakterer. Hadde mange års erfaring innen et lite snevert felt, som gikk på utvikling av IT løsninger, akkurat det de trengte og jeg hadde funnet løsningen på mange av problemene de hadde på forhånd. Resten av intervjuet var de tydeligvis ikke interessert, de var direkte nedlatende, var skikkelig lei meg lenge etterpå. Den dag i dag har de akkurat samme feil på sin programvare :fnise: Dette er over 12 år siden.

Anonymkode: 26085...ccc

Hun sa nok ingenting, hun er utenlandsk (men gift og utdannet i Norge) og fikk nok frykten sin for at nasjonaliteten hennes skulle ødelegge bekreftet, så hun ble bare lei seg og redd for at hun aldri kom til å få jobb. 

Men hun har fått seg jobb altså og klart seg helt fint. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Duff skrev:

Av og til blir jeg litt oppgitt. Hva med å presisere det når man kaller inn da. «Hei vi har ansatt en men lurer på om du vil stille til intervju mtp å være vikar». 

Enig! Men man opplever mye rart som jobbsøker... 

Og ofte (selvsagt ikke alltid) så er det slik at man blir behandlet uten respekt. På forskjellige måter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...