Gå til innhold

Respektløs potensiell arbeidsgiver😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mye rart man skal høre når man søker jobb. Jeg søkte en jobb og fikk til svar at jeg heller burde være hjemme med ungene. Som om det var ett alternativ for en enslig mor...

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må ha vært en unnskyldning de kom med i etterkant, hvorfor skulle de innkalle deg til intervju om du er for gammel for stillingen? Folk gjør jo mye rart, men her kaster de jo også bort sin egen tid. Kjipt at du ikke fikk jobben, fortsett søket og jeg håper du får en god jobb du trives i. 

Anonymkode: 46c56...efd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du det eldre ut enn de hadde sett for seg? Eller personligheten passet ikke inn?

Anonymkode: 6f450...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er dårlig gjort. Jeg opplevde noe lignende. Faktisk ikke bare en gang! (Lignende firmaer).

Fikk beskjed om å gå gjennom flere tester, intelligenstest, personlighetstest, fagtest/ferdighetstest. Dette tok nesten en hel dag. Og var litt slitsomt siden jeg måtte være veldig 'på', og det var høye krav til å svare på kort tid.

Jeg fikk gode resultater på testene, fikk tilsendt tilbakemelding på testene. 

Likevel, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kom videre pga at jeg hadde litt høy alder (ca 30!) og hadde barn. Og dermed ville jeg ikke passe inn.... 

Altså! Alderen min og det at jeg har barn, opplyste jeg om i cv og søknad. 

Jeg synes det er respektløst å lure meg til å bruke nesten en dag på disse testene når resultatet ikke har noe å si, de skulle uansett dumpe meg! Har tross alt andre ting å bruke tiden på!

Så jeg ringte en av dem og sa min mening...

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo diskriminering. Ikke ansette folk i noe så greit som butikkjobb fordi de er for gamle eller har barn, det må jo være ulovlig. 

Anonymkode: ec1c1...583

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare få ut frustrasjonen jeg føler nå. Jeg er arbeidsledig og søker alle jobbene jeg kan. For en drøy uke siden ble jeg kalt inn til intervju for en av stillingene jeg har søkt på. Det er snakk om en butikkmedarbeiderstilling i en større kjede. Intervjuet skulle foregå på hovedkontoret til kjeden, ikke i den lokale filialen der jeg har søkt jobb. Hovedkontoret ligger ca ti mil fra der jeg bor. 

Jeg møtte opp i god tid, vel forberedt og følte faktisk at intervjuet gikk ganske bra. Et par dager senere fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk stillingen fordi jeg ikke passet inn i "profilen" firmaet ønsket, hovedproblemet var at jeg er ca 10 år eldre enn de ønsker. 

Fødselsdatoen min står i CVn jeg sendte med søknaden. De visste hvor "gammel" jeg er og jeg føler meg så dårlig behandlet. Jeg har vært arbeidsledig i et drøyt år og økonomien er trang. 500-lappen jeg brukte på parkering og togbilletter utgjør en ikke ubetydelig del av budsjettet mitt. Jeg tror ikke jeg er den eneste arbeidsledige i med trang økonomi.

Altså, kjære arbeidsgivere. Gi f... i å innkalle kandidater som uansett ikke vil få jobben til intervju. Særlig når intervjuet innebærer lang reisevei og potensialt høye kostnader for søkeren.

Anonymkode: fdc41...c1d

Ser du ikke at de har funnet vikarietende argument for å avvise deg? Grinnen kan være noe langt annet enn alder, de har pakket forklaringen inn i silkepapir med sløyfe på for å skåne deg for den egentlige årsaken. Hva nå den måtte være....

Anonymkode: 93f41...c0f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Særlig når intervjuet innebærer lang reisevei og potensialt høye kostnader for søkeren.

Det er jo standard å dekke utgifter kandidatene har for å komme seg på intervjuet. 

Å begrunne med alderen er neppe lovlig. Men om firmaet oppfører seg slik, er det kanskje like greit å ikke jobbe der. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke at de har funnet vikarietende argument for å avvise deg? Grinnen kan være noe langt annet enn alder, de har pakket forklaringen inn i silkepapir med sløyfe på for å skåne deg for den egentlige årsaken. Hva nå den måtte være....

Anonymkode: 93f41...c0f

Det er utrolig merkelig å lyve på seg en ulovlig grunn. Er det ikke noe som heter aldersdiskrimminering? 

Går det ikke an å melde firmaet inn et sted for reaksjoner hvis du har begrunnelsen skriftlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at noen mener at firmaet fant på en unnskyldning for å unngå å si hva som egentlig var grunnen. Hvis dette er korrekt så må jo grunnen enten være noe med CV-en eller gjennomføring av intervjuet. Skal man gi tilbakemelding syns jeg man bør være ærlig. Om jeg for eksempel er en person som virker dårlig forberedt til intervju, så hadde det jo vært fint med ærlig tilbakemelding om det, så jeg kunne forbedret meg på det området. Nå har jeg kun fått gode tilbakemeldinger på intervju da, og de negative har vært om CV-en. Jeg har litt for snever utdanning. Selv om det har vært kjipt å høre at de heller valgte en med bredere kompetanse, så vet jeg jo nå at jeg burde videreutdanne meg for å øke sjansene. Sånt syns jeg ikke man burde forvente å bli skånet fra. 

Anonymkode: 2eed4...def

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tommelfingerregel er: Sjekk ut arbeidsplassen før du søker. 

Finner du ikke en eneste person over 30 der? Da kan det godt tenkes at de bare vil ha yngre folk. 

Selv om slike bedrifter ikke eksplisitt diskriminerer "Sorry, vi ansetter ikke folk over 30 / kvinnfolk / mannfolk / utlendinger / osv.", så kan det godt hende at de gjør det skjult eller indirekte. 

Men min erfaring er også dette: Bedrifter som bare ansetter yngre folk er noe møkk uansett. De ansetter unge folk fordi de som oftest har lite erfaring, og klager mindre over reelle problem på arbeidsplassen. Mye av mentaliteten er "Jeg skal bare jobbe her 1-2 år, så da gir jeg meg bare faen". 

Anonymkode: 37353...c41

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send reiseregning til firmaet for turen til intervjuet. Jeg har fått dekt både tog og fly utgifter for å komme på intervju. Har også fått dekt tapt arbeidsinntekt for å stille opp på intervju i arbeidstiden.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Ei venninne av meg fikk en gang avslag begrunnet i at hun hadde for dårlige karakterer. Hun hadde A-snitt, og det var ikke akkurat en veldig attraktiv arbeidsgiver, så de hadde neppe flere søkere med A-snitt... Dårlig unnskyldning når de ikke tør å si den egentlige grunnen. 

Syns absolutt du skal sende reiseregning, TS! Jeg har alltid fått reiseutgifter dekket ved intervjuer i andre byer, har da sendt reiseregning i etterkant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Duff said:

Mye rart man skal høre når man søker jobb. Jeg søkte en jobb og fikk til svar at jeg heller burde være hjemme med ungene. Som om det var ett alternativ for en enslig mor...

Hæ? I all verden. Var det en stilling hos en religiøs organisasjon eller noe sånt? Høres passe 1950 ut. Sånne holdninger har jeg heldigvis aldri blitt møtt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

det er nok av arbeidsgivere som kommer med dårlige forklaringer på hvorfor de gir deg avslag. Flere i denne tråden har snakket om ulovligheter og diskriminering. Det kan kanskje være men hva skal en gjøre med det? Gå til sak for å prøve å karre seg til en jobb hvor det er åpenbart de ikke vil ha deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høyst sannsylig er det bare en unnskyldning for å dekke over den egentlige grunnen. Men send reiseregning, det er vanlig å få utgifter dekket. 

Anonymkode: dd711...110

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cocosa skrev:

Det er utrolig merkelig å lyve på seg en ulovlig grunn. Er det ikke noe som heter aldersdiskrimminering? 

Går det ikke an å melde firmaet inn et sted for reaksjoner hvis du har begrunnelsen skriftlig?

Vi vet bare den ene siden av saken, den er angivelig gjengitt her. 

Ts kan ha glimrende gode papirer, men enten en dårlig referanse eller en fremtoning arbeidsgiver ikke finner passende med arbeidsmiljø eller kundebehandling/arbeidsoppgaver. 

Vi vet ikke om arbeidsgiver har funnet at ts er for høy på seg selv, mangler egeninnsikt, ikke passer inn i arbeidsmiljøet eller andre ting de har diskutert seg frem til. Alder kan være en fordel i enklete sammenhenger, en ulempe der alder har formet arbeidstaker i negativ retning. Men ingen av oss har vært på den andre siden og vet hvordan ts er vurdert i forhold til de andre søkerne på jobben. 

Ergo driver vi bare og spekulerer i denne tråden. 

Anonymkode: 93f41...c0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet bare den ene siden av saken, den er angivelig gjengitt her. 

Ts kan ha glimrende gode papirer, men enten en dårlig referanse eller en fremtoning arbeidsgiver ikke finner passende med arbeidsmiljø eller kundebehandling/arbeidsoppgaver. 

Vi vet ikke om arbeidsgiver har funnet at ts er for høy på seg selv, mangler egeninnsikt, ikke passer inn i arbeidsmiljøet eller andre ting de har diskutert seg frem til. Alder kan være en fordel i enklete sammenhenger, en ulempe der alder har formet arbeidstaker i negativ retning. Men ingen av oss har vært på den andre siden og vet hvordan ts er vurdert i forhold til de andre søkerne på jobben. 

Ergo driver vi bare og spekulerer i denne tråden. 

Anonymkode: 93f41...c0f

Poenget mitt var at siden det ikke er lov til å diskrimminete pga alder, er det utrolig rart om de skulle sagt det var derfor om det ikke var det. Er for øvrig helt enig i at det kan være en million andre grunner, men det er da rart at de sier det er pga alder når det ikke er lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om da jeg fikk beskjed at et vikarbyrå om at jeg ikke kunne jobbe som ekstrahjelp på ikea- fordi jeg tok geografi på universitetet. Det passet nemlig ikke inn i ikea-profilen. 

 

Anonymkode: 22fc1...41b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...