Gå til innhold

Keisersnitt eller vanlig fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg fødte nydelig sønn for 5 måneder siden, men det som er at fødselen var helt foreferdelog, nær døden rett og slett. Sterke rier i 3 dager uten åpning og ingen hjell fra sykehuset. Lå på sykehuset to dager også med fryktelige vonde roer og fortsatt ingeng hjelp, de lurte meg hele tiden og kom inn til meg hver 3 timer og sa «snart skal vi igangsette deg» og sånn lot de meg ligge lenge, og til slutt sa de at du kan vente litt til kanskje det blir åoning likevel. Jeg holdt på

å dø av smerter, var helt utslitt.  10-12 leger på rommet, alarm på sykehuset, og endte med vakuum og tang, og ble rivet i mange steder. Måtte også haste opereres etter fødsel. De har selvfølgelig beklager over situasjonen, men jeg har mistet tilgitt uansett. Jeg klarer ikke stole på leger lenger. De har sagt til meg at jeg kan få keisersnitt neste gang jeg vil ha barn, og har notert dette.

grunnen til jeg skriver dette, jeg og mannen må

planlegge lenge før vi skal ha barn (grunnen jobb) og nå tenker vi allerede når vi skal ha neste barn. Men jeg blir livredd når jeg tenker på fødsel. Tenker derfor burde jeg velge keisersnitt til neste barn eller føde normalt selv om første var vanskelig? Jeg klarer ikke bestemme meg, syns det vanskelig valg. Hva tenker dere? Kan dere som har hatt keisersnitt skrive hvordan det er.

 

Anonymkode: bf4e7...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke stoler på leger er vel ikke keisersnitt så lurt. Ellers er jo alle historier individuelle, så jeg ser ikke at folk sine historier skal hjelpe deg konstruktivt. Fakta om vaginal fødsel vs keisersnitt florerer det av her, og alle vet at keisersnitt er en ypperlig mulighet når det trengs, mens det utover det er idioti å utsette kroppen for en svær bukoperasjon når den kan føde vaginalt.

den beste medisinen mot fødselsangst er eksponering, og du bør komme deg til ettersamtaler pluss førsamtaler. Ellers er det et aber at dagens kvinner skal ha full kontroll, din fødsel er på ingen måte hverken unik eller uvanlig, det er din evne til å håndtere at du ikke kunne ha kontroll som må stå i fokus. Lykke til.

Anonymkode: e1a6f...3e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når man har født før, så blir veldig ofte neste fødsel lettere. Og nå har du fått notert at det var vanskelig sist, og da er det større sjanse for at du blir hørt på. 

Min erfaring (egen og venninners) er at man blir tatt mer seriøst når man har født før. 

Jeg ville bedt om samtaler på sykehuset, med gjennomgang av journalen. Etter dette, hvis du føler at du vil ha keisersnitt så krever du det. I aller verste fall så ville jeg avtalt med et annet sykehus planlagt keisersnitt et par uker før termin. Det er fritt sykehusvalg. 

Men sannsynligvis så vil de høre på deg. Har ikke tatt keisersnitt selv så det kan jeg ikke si noe om. Men har hatt en vanskelig fødsel, og opplevde at de tok meg veldig alvorlig da jeg ble gravid igjen. Fikk mange samtaler på sykehuset, som gjorde meg trygg på at det kom til å gå fint. Dette var i Kristiansand. 

Anonymkode: a5415...610

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke stoler på leger er vel ikke keisersnitt så lurt. Ellers er jo alle historier individuelle, så jeg ser ikke at folk sine historier skal hjelpe deg konstruktivt. Fakta om vaginal fødsel vs keisersnitt florerer det av her, og alle vet at keisersnitt er en ypperlig mulighet når det trengs, mens det utover det er idioti å utsette kroppen for en svær bukoperasjon når den kan føde vaginalt.

den beste medisinen mot fødselsangst er eksponering, og du bør komme deg til ettersamtaler pluss førsamtaler. Ellers er det et aber at dagens kvinner skal ha full kontroll, din fødsel er på ingen måte hverken unik eller uvanlig, det er din evne til å håndtere at du ikke kunne ha kontroll som må stå i fokus. Lykke til.

Anonymkode: e1a6f...3e6

Jeg vil nå si sykehuset har sviktet her og ikke bidratt til at TS fikk en bedre fødselsopplevelse enn dette. Å ligge med sterke rier i 3 døgn uten åpning, og uten tilbud om smertelindring eller tiltak for å få i gang fødsel er heldigvis uvanlig ved norske sykehus. At de selv innrømmer feil sier jo sitt.

TS, det er viktig at du får bearbeidet dette uansett hvilken forløsningsmetode som velges neste gang. Jeg forstår godt du sitter igjen med et dårlig inntrykk av fødselsomsorgen med din opplevelse, men jeg tror også opplevelsen hadde vært langt bedre med et annet helsepersonell. Ønsker du å forsøke vaginal fødsel igjen, finnes det også opplegg med ekstra tett oppfølgning av lav terskel for keisersnitt for de med fødselsangst. 

 

Anonymkode: dd203...5f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var som din, bare at min fødsel endte med haste ks. 

Når jeg snakket med jordmor i mitt andre svangerskap sa hun at jeg burde melde den saken inn. For det skal ikke være sånn! Så hvis du orker anbefaler jeg deg å gjøre det. Jeg gjorde det ikke siden det var over 2 år siden og jeg skulle føde på et annet sykehus. 

Min siste fødsel var igangsatt, endte med vakuum og klipp. 

Hvis jeg kunne valgt igjen hadde jeg uten tvil valgt den siste fødselen igjen! KS er ikke noe og trakte etter. Kroppen kommer seg bedre etter en vanlig fødsel. Ville heller gjort det jeg kunne for å føle meg trygg på en ny fødsel. Husk det er bare 5 mnd siden fødsel og det er ganske ferskt følelsesmessig for deg enda, det kan endre seg! 

Snakk med noen, helsesøster eller jordmoren du hadde i svangerskapet. Jeg ble hvertfall tatt på alvor og fikk kjempe god oppfølging av sykehuset både i svangerskapet og under fødsel! 

Anonymkode: ac57e...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et planlagt keisersnitt, og hvis du går for dette tror jeg du vil bli fornøyd. Det var praktisk talt null smerte før og under inngrepet. Til og med spinalbedøvelsen var fullstendig smertefri. Barnet var ute 5 minutter etter at de begynte. 

Etterpå var det ganske vondt. Jeg lå til observasjon i 6-7 timer og fikk injeksjoner med morfin. Dette tok toppen av de verste smertene,men jeg klarte ikke stå på bena før dagen etterpå. Da fjernet de også urinkateteret som hadde lagt inne siden like før operasjonen. Renselsen var ganske sparsom, for de suger bort mye blod og gørr før de lukker såret. Men jeg hadde flere dager meg sterke luftsmerter der jeg lå krøket sammen i sengen mens tårene spratt. Uansett antar jeg at rier er mye mye verre.

Da jeg kom hjem var det fortsatt ganske vondt. Det tok flere uker før jeg følte meg i form og det var vondt å reise seg, dessuten var mageområdet veldig ømt. Man skal ikke løfte noe tyngre enn babyen den første tiden. Dette er kanskje en større utfordring for de som har barn fra før å ta seg av, jeg hadde ikke det.

Jeg ville føde på vanlig vis, men dette gikk ikke pga en medisinsk tilstand. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med at det endte med planlagt keisersnitt for meg.

Hvis jeg var i din situasjon, og hadde hatt en fryktelig fødselsopplevelse hadde jeg valgt keisersnitt. Dette er et stort inngrep ja, men det er en av de vanligste operasjonene ved norske sykehus og det er liten risiko knyttet til det for en ellers frisk person. Dette sa både gynekolog og jordmor. At ks er livsfarlig og i nesten alle tilfeller gir varige men,slik enkelte her på KG vil ha det til,må du ta med en stor klype salt. Man kan få skader etter en vanlig fødsel også.

Anonymkode: 96990...6a6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ganske lik opplevelse som deg ved første fødsel og revnet grad 3B. Ble hasteoperert rett etter fødselen også. Da jeg ble gravid igjen fikk jeg veldig god og grundig oppfølging fra sykehuset hvordan neste fødsel skulle bli. Jeg fikk velge fritt mellom planlagt ks og igangsettelse før termin slik at barnet ikke skulle bli for stort, og derfor unngå risiko for ny rift. Jeg valgte igangsetting. Revnet ingenting overhodet, og fødselen gikk som en drøm. Raskt og effektivt, og med epidural som smertelindring. Det er bare noen uker siden, og jeg er fremdeles i sjokk over hvor bra denne fødselen gikk ettersom den første var et mareritt. Det var som natt og dag. "Alle" sier at andre fødsel er annerledes enn den første, og det stemte virkelig.

Anonymkode: d1d81...bae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herregud, for en fødsel du hadde! Den var virkelig ikke grei! 

Jeg har selv aldri født «naturlig», men har to keisersnitt bak meg. Etter første snitt var jeg veldig sliten, hadde mye smerter og slet med å knytte meg til babyen fordi det gikk så lang tid før jeg fikk se han. (Jeg ble glemt på oppvåkningen, og det tok 7 t fra fødsel og til jeg fikk møte babyen min.) 

etter andre keisersnitt hadde jeg minimalt med smerter, kuttet smertestillende før normalt, og fikk ha baby med meg på oppvåkningen, så tilknytningen skjedde med en gang. 

Jeg skal ha et nytt snitt i august, og gruer meg ikke. Håper jeg får ha baby med meg på oppvåkningen bare. (Det kommer an på om sykehuset har mulighet til å avse en jordmor eller ikke. Jordmor må være med på oppvåkning hvis baby er der) 

Hva du skal gjøre, vet ikke jeg, men ikke vær redd for keisersnitt. Det er ikke så ille. Jeg har også ammet begge mine barn som normalt, så du trenger heller ikke stresse med det. Mange keisersnittmødre kan amme som normalt.

Anonymkode: 7fe45...fa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt planlagt keisersnitt.

En kjempe fin opplevelse :) det tok 3 minutter så lå hun på brystet mitt:) 

Ingen smerter, ingen stress, bare lykke! 

Super opplevelse 

Anonymkode: 910bf...c7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å, herregud, for en fødsel du hadde! Den var virkelig ikke grei! 

Jeg har selv aldri født «naturlig», men har to keisersnitt bak meg. Etter første snitt var jeg veldig sliten, hadde mye smerter og slet med å knytte meg til babyen fordi det gikk så lang tid før jeg fikk se han. (Jeg ble glemt på oppvåkningen, og det tok 7 t fra fødsel og til jeg fikk møte babyen min.) 

etter andre keisersnitt hadde jeg minimalt med smerter, kuttet smertestillende før normalt, og fikk ha baby med meg på oppvåkningen, så tilknytningen skjedde med en gang. 

Jeg skal ha et nytt snitt i august, og gruer meg ikke. Håper jeg får ha baby med meg på oppvåkningen bare. (Det kommer an på om sykehuset har mulighet til å avse en jordmor eller ikke. Jordmor må være med på oppvåkning hvis baby er der) 

Hva du skal gjøre, vet ikke jeg, men ikke vær redd for keisersnitt. Det er ikke så ille. Jeg har også ammet begge mine barn som normalt, så du trenger heller ikke stresse med det. Mange keisersnittmødre kan amme som normalt.

Anonymkode: 7fe45...fa6

Vi hadde ikke jordmor på oppvåkningen. Vet ikke hvem som fulgte mannen og baby til oppvåkningen, om det var jordmor eller barnepleier men vi var alene. 

 

Hørtes ut som en trasig fødsel ja trådstarter.

Jeg ble igangsatt og hadde voldsomme rier, men fikk da epidural i det minste, og det tok heller ikke lang tid før det ble avgjort hastesnitt, ble igangsatt på formiddagen og han var ute på natten. 

Når det gjelder keisersnittet: Lite smerter med det hele syns jeg. Fra jeg fikk epiduralen gikk alt bare oppover. Kan du ikke be om en tidlig epidural neste gang? Jeg fikk ved 3 cm. Hastesnittet var vel ca 5 timer etter. 

Svake luftsmerter bare i timene etter, ellers fikk jeg bra med smertestillende på sykehuset. Holdt i massevis med paracet da jeg kom hjem. Ingen plager i ettertid. 

Anonymkode: 7ca20...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...