Gå til innhold

Dere som har solet dere mye og nå er 30+


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 40 år, har alltid vært stolt av huden min, lite rynker og fin brun farge. Men vips i fjor så ansiktet mitt ut som et kart med pigmentflekker 😭.  Bruker alltid høy solfaktor i varmere strøk, men svetter endel i panne og ansikt. Men største synderen tror jeg er p-pillene jeg byttet til, de er visstnok kjent for å gi flekker. 

Anonymkode: 8e74e...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har solt meg det jeg tror mange vil regne som mye siden jeg var en 16-17 år. Selvsagt mest solarium men også mye soling om sommeren og ferier. 

Nå har jeg riktignok ikke passert 30 enda, men akkurat passert 29. Jeg vil påstå at huden min er akkurat like fin den dag i dag som når jeg var 20. Uten å mene å skryte, så får jeg titt og ofte bemerkninger om at jeg har så fin hud. :) 

Jeg tror man tåler mye sol med tanke på rynker så lenge man er veldig påpasselig med å påføre tilstrekkelig med god fuktighetskrem både før og etter soling. Soling tørker ut huden, det er det som hovedsakelig skaper rynker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, beyonce_1 said:

Jeg har solt meg det jeg tror mange vil regne som mye siden jeg var en 16-17 år. Selvsagt mest solarium men også mye soling om sommeren og ferier. 

Nå har jeg riktignok ikke passert 30 enda, men akkurat passert 29. Jeg vil påstå at huden min er akkurat like fin den dag i dag som når jeg var 20. Uten å mene å skryte, så får jeg titt og ofte bemerkninger om at jeg har så fin hud. :) 

Jeg tror man tåler mye sol med tanke på rynker så lenge man er veldig påpasselig med å påføre tilstrekkelig med god fuktighetskrem både før og etter soling. Soling tørker ut huden, det er det som hovedsakelig skaper rynker. 

Nei, solen bryter ned kollagenet i hudet og skader DNAet i hudcellene.

Anonymkode: 8152d...e23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 41 år. Solt meg masse når jeg var yngre, helt fra jeg var liten dro vi ofte til syden, og min mor var ikke flink å smøre oss barna med solkrem. I tenårene og tidlig 20 årene tok jeg ofte solarium og reiste til syden, jeg brukte aldri solkrem. Fra jeg fylte 30 har jeg vært flink med solkrem og soler meg fint lite. Alltid vært veldig nøye med hudpleie. Jeg blir som regel tatt for å være yngre enn jeg er, har mindre rynker enn mine jevnaldrende og har til og med gjentatte ganger blitt bedt om å vise leg på polet (flaut) men jeg har noen pigmentflekker som irriterer meg (disse fikk jeg under svangerskap). Tror jeg er heldig med genene 😂

Anonymkode: bfa1f...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle som har solet seg mye sier de har lite rynker, og nesten alle som sier de har brukt mye solkrem sier det samme :PVanskelig å konkludere da.. 

Anonymkode: c572f...074

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle som har solet seg mye sier de har lite rynker, og nesten alle som sier de har brukt mye solkrem sier det samme :PVanskelig å konkludere da.. 

Anonymkode: c572f...074

Det er fordi det har mye å si hva slags hud man er født med.  Ingenting i veien med selve teksturen på huden min,  stram i ansiktet.  Noen pannelinjer, litt over munnen og sinnarynke ellers ingenting og ganske små porer.  Men har pigmentflekker,  om de kommer fra hormonell prevensjon eller sol er vanskelig å si.   Er opptatt av god hudpleie og tror man har igjen for det i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på en ting...Jeg er 24, og alltid vært nøye med solkremen, men ble kjempe solbrent for 6 år siden, var 2 grads i kinnene og i panna, blemmer og så ikke ut i lang tid etterpå. Huden så ikke ut til å ha tatt så stor skade etter det hadde helet seg, men sliter med tørrhet enda i kinnene der det var værst solbrenthet. Smører morgen og kveld, hvis ikke blir jeg helt stiv. Kan det hende jeg får rynker pga dette senere i livet ? 

Anonymkode: b32d8...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forumet er stappa av 40-åringer som ser ut som rødruss.

Helt normalt. 

Anonymkode: 2e2ff...d06

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30 år og man ser nok at jeg er så gammel, Kanskje til og med litt eldre. Har brukt solkrem siden jeg var 20, har fet hud og noen synlige rynker. Blir spurt om legitimasjon en sjeldne gang, men da helst av eldre folk. 

Har litt mimikkrynker rundt øynene, en soverynke på høyre side og litt rynker i pannen. Hudlegen min sa jeg hadde hud etter min alder. Noe annet er det ikke å forvente. 

Klatrer mye utendørs i solsteiken, utenom det er jeg generelt mye på fjellet. Tåler å ha litt rynker. Synes det gir meg karakter. 

Anonymkode: c9d16...b14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB over. Beklager, har ikke aktivt solt meg, men er mye ute. 

Anonymkode: c9d16...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting...Jeg er 24, og alltid vært nøye med solkremen, men ble kjempe solbrent for 6 år siden, var 2 grads i kinnene og i panna, blemmer og så ikke ut i lang tid etterpå. Huden så ikke ut til å ha tatt så stor skade etter det hadde helet seg, men sliter med tørrhet enda i kinnene der det var værst solbrenthet. Smører morgen og kveld, hvis ikke blir jeg helt stiv. Kan det hende jeg får rynker pga dette senere i livet

Anonymkode: b32d8...906

Rynker? Du bør heller tenke på hudkreft. Solforbrenninger kan gi skader som etterhvert fører til kreft.

Anonymkode: 4d4f1...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting...Jeg er 24, og alltid vært nøye med solkremen, men ble kjempe solbrent for 6 år siden, var 2 grads i kinnene og i panna, blemmer og så ikke ut i lang tid etterpå. Huden så ikke ut til å ha tatt så stor skade etter det hadde helet seg, men sliter med tørrhet enda i kinnene der det var værst solbrenthet. Smører morgen og kveld, hvis ikke blir jeg helt stiv. Kan det hende jeg får rynker pga dette senere i livet ? 

Anonymkode: b32d8...906

Rynker? Du bør heller følge med på huden med tanke på hudkreft. Solforbrenninger kan gi skader som etterhvert fører til kreft.

Anonymkode: 4d4f1...69b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rynker? Du bør heller følge med på huden med tanke på hudkreft. Solforbrenninger kan gi skader som etterhvert fører til kreft.

Anonymkode: 4d4f1...69b

Ja, men det får jeg vel ikke gjort så mye med. Var uheldig en gang... jeg sovnet i solen. Så ja, jeg lurer på om dette kan.føre til rynker på sikt, at jeg har hatt 2 grads en gang. 

Anonymkode: b32d8...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rynker? Du bør heller følge med på huden med tanke på hudkreft. Solforbrenninger kan gi skader som etterhvert fører til kreft.

Anonymkode: 4d4f1...69b

Hvordan kan jeg eventuelt følge med på det da ? Må jeg skjekke huden hos hudlege da ? Eller ser jeg en forandring der om det "begynner å bli" kreft. 

Anonymkode: b32d8...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg eventuelt følge med på det da ? Må jeg skjekke huden hos hudlege da ? Eller ser jeg en forandring der om det "begynner å bli" kreft. 

Anonymkode: b32d8...906

Snakk med legen din om hvordan du oppdager det.

Anonymkode: 4d4f1...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg eventuelt følge med på det da ? Må jeg skjekke huden hos hudlege da ? Eller ser jeg en forandring der om det "begynner å bli" kreft. 

Anonymkode: b32d8...906

Her står det noe om det: "

Hudkreft

Basalcellekreft og plateepitelkreft er de vanligste hudkreftformene. Begge oppstår i overhuden og sprer seg sjeldent til andre organer.

Symptomer på hudkreft
  • sår i huden som blør lett og ikke gror.
  • rødlig hudfortykkelse med kløe/ubehag.
  • misfargede knuter i huden som vokser.
  • eksemlignende utslett med skorper som faller av og dannes på nytt.
  • De nevnte symptomene kan være tegn på kreft, men de kan også være tegn på andre tilstander. Kreftforeningens råd er at dersom symptomene varer over tre uker bør du kontakte lege. "https://helsenorge.no/sykdom/kreft/hudkreft

Anonymkode: 4d4f1...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se også om føflekkreft i samme link.

Anonymkode: 4d4f1...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her står det noe om det: "

Hudkreft

Basalcellekreft og plateepitelkreft er de vanligste hudkreftformene. Begge oppstår i overhuden og sprer seg sjeldent til andre organer.

Symptomer på hudkreft
  • sår i huden som blør lett og ikke gror.
  • rødlig hudfortykkelse med kløe/ubehag.
  • misfargede knuter i huden som vokser.
  • eksemlignende utslett med skorper som faller av og dannes på nytt.
  • De nevnte symptomene kan være tegn på kreft, men de kan også være tegn på andre tilstander. Kreftforeningens råd er at dersom symptomene varer over tre uker bør du kontakte lege. "https://helsenorge.no/sykdom/kreft/hudkreft

Anonymkode: 4d4f1...69b

Takk! :) 👍

Anonymkode: b32d8...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på en ting...Jeg er 24, og alltid vært nøye med solkremen, men ble kjempe solbrent for 6 år siden, var 2 grads i kinnene og i panna, blemmer og så ikke ut i lang tid etterpå. Huden så ikke ut til å ha tatt så stor skade etter det hadde helet seg, men sliter med tørrhet enda i kinnene der det var værst solbrenthet. Smører morgen og kveld, hvis ikke blir jeg helt stiv. Kan det hende jeg får rynker pga dette senere i livet ? 

Anonymkode: b32d8...906

Jeg fikk en kraftig forbrenning av høyfjellsol (lampe man brukte for å bli brun for 100 år siden) da jeg var 16 år.  Annengradsforbrenning i hele ansiktet.  Jeg er nå 45 og syns jeg har lite rynker sammenlignet med andre på min alder.  Tror ikke jeg fikk varig mèn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) 👍

Anonymkode: b32d8...906

Takk for hyggelig tilbakemelding :) Jeg håper at dette jeg nevnte om kreft ikke gir deg bekymringer. Det er viktig  å være observant  på hudforandringer, med tanke på hudkreft og spesielt dersom man har blitt kraftig solbrent en eller flere ganger i løpet av livet, og derfor nevnte jeg det i tråden.

Anonymkode: 4d4f1...69b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...