Gå til innhold

Si opp fast jobb for vikariat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et problem: begynte i en fast stilling for et år siden, og jeg mistrives virkelig! Faglig, sosialt og iht lokalisering. Det var virkelig ikke dette jeg så for meg før jeg startet!


Nå har jeg søkt på, og fått tilbud om en midlertidig stilling, først 6 måneder men med mulighet for forlengelse/fast. 

Men eg er så i tvil! Fast jobb i staten- hva hvis det ikke går å få forlenget den andre? Dette er også i det offentlige, med mange omorganiseringer på gang. Har heller aldri hatt vikariat/midlertidig stilling før heller. 

Den stillingen jeg har fått tilbud om er innenfor fagfeltet, jeg kjenner kollegaene og vet det er sosialt. 

Men hvordan vil det være å leve i uvisse? Har to barn jeg er alene med, huslån og billån. Mao avhengig av inntekt! 

Må svare på fredag- noen som har gode råd?

Anonymkode: 33415...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne svart ja helt til jeg kom til «alene med to barn, hus- og billån». Jeg er som regel ganske positiv til å ta litt risiko, men det blir litt i overkant. Du må prøve å finne noe annet fast eller prøve å gjøre noe med situasjonen der du er.

Anonymkode: d5eb6...3bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med jobbtilbud! Jeg er også mor med huslån osv. Bytta nylig fra fast til midlertidig jobb. Selv om man har fast jobb kan man ikke gro fast hvis man ønsker seg opp og fram. Og i tillegg trives du ikke? Livet er for kort til å mistrives. Gikk selv mye opp i lønn og fikk en mer spennende jobb ved å bytte. Om stillingen ikke blir forlenget har jeg mer erfaring å sette på CV-en og dagpenger. Det kan hjelpe oss på vei mot en evt. ny jobb. Go for it 😁

Anonymkode: 87598...f4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gratulerer med jobbtilbud! Jeg er også mor med huslån osv. Bytta nylig fra fast til midlertidig jobb. Selv om man har fast jobb kan man ikke gro fast hvis man ønsker seg opp og fram. Og i tillegg trives du ikke? Livet er for kort til å mistrives. Gikk selv mye opp i lønn og fikk en mer spennende jobb ved å bytte. Om stillingen ikke blir forlenget har jeg mer erfaring å sette på CV-en og dagpenger. Det kan hjelpe oss på vei mot en evt. ny jobb. Go for it 😁

Anonymkode: 87598...f4d

Å takk for fine ord! Og for at du delte din erfaring! Vanskelig men vet jo hva jeg har lyst til! 

Anonymkode: 33415...d0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kommer an på jobbmarkedet i ditt område. Hadde det vært vanskelig for deg å finne en annen jobb dersom vikariatet ikke ble forlenget?

Dersom jeg ikke husker helt feil, så tror jeg (uten å være helt sikker og for lat til å sjekke opp) at dersom vikariatet ikke blir forlenget så har du ikke krav på dagpenger da du frivillig tok den risikoen som du vet det er.

Anonymkode: 89583...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også som over her at det kommer ann på hvilket jobbmarked det er innenfor. Er det lett å finne en annen jobb om det ikke ender med forlengelse der du er ?

Jeg har gjort dette, riktig nok har jeg ikke barn enda og er innenfor et trygt marked. Så en jobb hadde på en eller annen måte løst seg i etterkant uansett. 8 mnd etterpå fikk jeg 100 % fast på samme sted, og jeg stortrives.

 

Anonymkode: 732a3...55d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg korrige meg selv. Jeg mente at det er karantene, ikke at man ikke får dagpenger i det hele tatt, på 12 uker.

Anonymkode: 89583...cfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne svart ja helt til jeg kom til «alene med to barn, hus- og billån». Jeg er som regel ganske positiv til å ta litt risiko, men det blir litt i overkant. Du må prøve å finne noe annet fast eller prøve å gjøre noe med situasjonen der du er.

Anonymkode: d5eb6...3bb

Samme her. Jeg ville nok klort meg fast til den faste jobben, selv om trivselen ikke er på topp. Unntaket er hvis du VET at det skal gå greit å få seg et nytt engasjement innen faget ditt hvis vikariatet ikke blir forlenget. Noen bransjer har jo bedre jobbmarked enn andre.

Men da skulle jeg vært veldig sikker, for den mistrivselen kan nok bli langt mye verre hvis du står der med lån og unger, og uten jobb...

Anonymkode: 68965...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det kommer an på jobbmarkedet i ditt område. Hadde det vært vanskelig for deg å finne en annen jobb dersom vikariatet ikke ble forlenget?

Dersom jeg ikke husker helt feil, så tror jeg (uten å være helt sikker og for lat til å sjekke opp) at dersom vikariatet ikke blir forlenget så har du ikke krav på dagpenger da du frivillig tok den risikoen som du vet det er.

Anonymkode: 89583...cfd

Karantene gjelder kun hvis man selv sier opp en stilling, så det trenger ikke HI tenke på. Ved utløpt kontrakt får hun dagpenger som normalt.

Anonymkode: 87598...f4d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet nylig fra fast jobb i kommunen til et vikariat i det private, men jeg har ikke sagt opp. Søkte og fikk permisjon fra min faste stilling.

Anonymkode: ea483...7fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde byttet. Jeg fungerer bedre som mor om jeg har det bra selv, jobben er jo en viktig del av livet. 

Anonymkode: b9708...ff2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en litt lignende situasjon - sa nei til en fast stilling i staten for et seks måneders engasjement med mulighet for forlengelse/fast. Jeg har også barn, men jeg har en mann som tjener nok til å forsørge oss uten min inntekt (selv om det selvsagt ikke er ideelt). Jeg må bare innrømme at jeg neppe hadde turt å ta samme valg hvis jeg hadde vært alene med barn...

Anonymkode: ae53f...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Jeg har gjort akkurat dette - sagt opp fast jobb jeg mistrivdes i for et kort vikariat i et yrke innenfor det jeg er utdannet som. Så jeg ville sagt kjør på. Men det var før jeg leste at du hadde forpliktelser med barn og lån. Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde turt, for å være helt ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.5.2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Har et problem: begynte i en fast stilling for et år siden, og jeg mistrives virkelig! Faglig, sosialt og iht lokalisering. Det var virkelig ikke dette jeg så for meg før jeg startet!


Nå har jeg søkt på, og fått tilbud om en midlertidig stilling, først 6 måneder men med mulighet for forlengelse/fast. 

Men eg er så i tvil! Fast jobb i staten- hva hvis det ikke går å få forlenget den andre? Dette er også i det offentlige, med mange omorganiseringer på gang. Har heller aldri hatt vikariat/midlertidig stilling før heller. 

Den stillingen jeg har fått tilbud om er innenfor fagfeltet, jeg kjenner kollegaene og vet det er sosialt. 

Men hvordan vil det være å leve i uvisse? Har to barn jeg er alene med, huslån og billån. Mao avhengig av inntekt! 

Må svare på fredag- noen som har gode råd?

Anonymkode: 33415...d0a

Kan du søke permisjon i 6 mnd. for å prøve engasjentet?

Mulig det blir vanskelig siden du bare har vært ansatt i 1 år, men det kan være verd å høre om din nåværende arbeidsgiver vil gi deg den muligheten.

Anonymkode: 3aab0...a70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.5.2018 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Kan du søke permisjon i 6 mnd. for å prøve engasjentet?

Mulig det blir vanskelig siden du bare har vært ansatt i 1 år, men det kan være verd å høre om din nåværende arbeidsgiver vil gi deg den muligheten.

Anonymkode: 3aab0...a70

Fremstår for meg som meget illojalt, men sikkert ikke umulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Vel, det kommer an på jobbmarkedet i ditt område. Hadde det vært vanskelig for deg å finne en annen jobb dersom vikariatet ikke ble forlenget?

Dersom jeg ikke husker helt feil, så tror jeg (uten å være helt sikker og for lat til å sjekke opp) at dersom vikariatet ikke blir forlenget så har du ikke krav på dagpenger da du frivillig tok den risikoen som du vet det er.

Anonymkode: 89583...cfd

Det stemmer ikke. Karantene gjelder bare hvis man selv sier opp.

TS: Hva med å søke permisjon fra din nåværende jobb?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎15‎.‎05‎.‎2018 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Har et problem: begynte i en fast stilling for et år siden, og jeg mistrives virkelig! Faglig, sosialt og iht lokalisering. Det var virkelig ikke dette jeg så for meg før jeg startet!


Nå har jeg søkt på, og fått tilbud om en midlertidig stilling, først 6 måneder men med mulighet for forlengelse/fast. 

Men eg er så i tvil! Fast jobb i staten- hva hvis det ikke går å få forlenget den andre? Dette er også i det offentlige, med mange omorganiseringer på gang. Har heller aldri hatt vikariat/midlertidig stilling før heller. 

Den stillingen jeg har fått tilbud om er innenfor fagfeltet, jeg kjenner kollegaene og vet det er sosialt. 

Men hvordan vil det være å leve i uvisse? Har to barn jeg er alene med, huslån og billån. Mao avhengig av inntekt! 

Må svare på fredag- noen som har gode råd?

Anonymkode: 33415...d0a

midlertidig stilling er ikke trygt. Vet du dessuten hvilken lønn du får som midlertidig. Vikariatet er det i regi igjennom bedriften eller via tredjepart? Oi, fredag er i dag, kanskje du allerede har svart... Ser at jeg skriver dette tre dager etter din fortvilelse. 

Anonymkode: fd9f0...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet litt om det turbulente som kan skje ved å komme i et møl av kollegaer som man ikke trives med, dermed får heller ikke det faglige komme til uttrykk. Men hva gjør man når det er lønn vi er avhengig av? det er karrieren vi driver frem, og det er der vi skal være en trygg og god aktør framfor arbeidsgiver. Rollemodeller om du vil. Og jeg forstår ikke at det er så mange som bytter arbeidsgiver så ofte. Men istedenfor jobber knallhardt i bedriften for å få frem resultatene som trenges. Dessuten jeg kjenner til hvordan det er å måtte igjennom prosesser med jobbintervjuer og at og fram, det er noe jeg ikke unner noe menneske. Men istedenfor kan plante seg godt i  en bedrift, og deretter oprette kontakter som gir en sunn karriereliinje mot målet.

Anonymkode: fd9f0...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i omtrent akkurat samme situasjon, minus ett barn, og at jeg ikke har fått tilbud om vikariat, kun søkt. Oppdater gjerne om hva det ble til!

Anonymkode: 2b5e6...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er i omtrent akkurat samme situasjon, minus ett barn, og at jeg ikke har fått tilbud om vikariat, kun søkt. Oppdater gjerne om hva det ble til!

Anonymkode: 2b5e6...e01

hva søker du?

Anonymkode: fd9f0...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...