Gå til innhold

Hva slags matvare kan du ikke fatte er blitt populært?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Carressa skrev:

Samme her. :fnise: Det lukter død og fordervelse, ånden til de som nettopp har spist makrell i tomat...... 😵

Geit og kanin er også veldig oppskrytt. Og noen ganger lam. 

Hæ?

Jeg hører aldri noen skryte av geitekjøtt - bortsett fra meg selv. De aller fleste nordmenn har vel knapt nok smakt det.

Regner forresten med du mener kje, ikke geit? Jeg har tilberedt og smakt begge deler, og det kan faktisk ikke sammenliknes. Geit er mørkt, tørt, magert, ramt i smaken og knapt spiselig, kje er veldig mildt og mørt og nesten ikke sammenliknbart.

Kje er dessuten en uutnyttet råvare i Norge som i mange andre europeiske land der man bare holder geiter for å lage ost, og følgelig avliver og destruerer en mengde hannkje rett etter fødselen. Det er en skam og noe som burde være mye bedre kjent. 

Så etter min mening er kje det motsatte av oppskrytt, altså undervurdert, glemt og uutnyttet. Oppfordrer alle til å prøve.

Anonymkode: 18f91...ddb

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Carressa
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Jeg hører aldri noen skryte av geitekjøtt - bortsett fra meg selv. De aller fleste nordmenn har vel knapt nok smakt det.

Regner forresten med du mener kje, ikke geit? Jeg har tilberedt og smakt begge deler, og det kan faktisk ikke sammenliknes. Geit er mørkt, tørt, magert, ramt i smaken og knapt spiselig, kje er veldig mildt og mørt og nesten ikke sammenliknbart.

Kje er dessuten en uutnyttet råvare i Norge som i mange andre europeiske land der man bare holder geiter for å lage ost, og følgelig avliver og destruerer en mengde hannkje rett etter fødselen. Det er en skam og noe som burde være mye bedre kjent. 

Så etter min mening er kje det motsatte av oppskrytt, altså undervurdert, glemt og uutnyttet. Oppfordrer alle til å prøve.

Anonymkode: 18f91...ddb

Kje, geit, samme dyret, ulik alder. Det og kanin regnes som delikatesser, men jeg syns det er disgusting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Husmusa70
3 hours ago, AnonymBruker said:

Grønnkål! I alle mulige former og fasonger...

Anonymkode: 0349d...697

Elsker grønnkål! (men det sier seg kanskje selv)

Har vanskelig for å forstå at melkeprodukter er blitt så vanlig (siden det faktisk er morsmelk fra en annen art altså...eh).
Jeg skjønner heller ikke at noen klarer å spise kjøttdeig med slintrer i og forstår ikke greia med muslinger og blekksprut, det er jo bare ekkelt.
Ja og risengrynsgrøt! Kjempegodt uten melk, men med melk bare kvalmende.

Endret av Husmusa70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carressa skrev:

Kje, geit, samme dyret, ulik alder. Det og kanin regnes som delikatesser, men jeg syns det er disgusting. 

Det er jeg klar over. ;)

Smaker likevel så ulikt at det ikke kan sammenliknes, og geit er stort sett ikke å få tak i noe sted, selv ikke på bondens marked. Så hvordan det skal kunne være være oppskrytt er over min fatteevne. Og geit regnes heller slett ikke som noen delikatesse altså.

 

Anonymkode: 18f91...ddb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener seriøst det burde bli forbudt å spise makrell i tomat i samme rom som andre :spy:..... fått ødelagt mang en lunsj av det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carressa
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg klar over. ;)

Smaker likevel så ulikt at det ikke kan sammenliknes, og geit er stort sett ikke å få tak i noe sted, selv ikke på bondens marked. Så hvordan det skal kunne være være oppskrytt er over min fatteevne. Og geit regnes heller slett ikke som noen delikatesse altså.

 

Anonymkode: 18f91...ddb

Nå syns jeg du er litt pirkete, altså... Du forsto jo hva jeg mente, trodde ikke jeg var nødt til å utbrodere så voldsomt.

Men altså, KJE regnes som en delikatesse, og i min familie har det vært sånn «ååååh, i dag skal vi slå på stortromma og ha kje!» Det har alltid vært en skikkelig nedtur. Så for MEG er det en oppskrytt delikatesse. 

Jeg kunne også like gjerne ha kalt lam for sau, for jeg får litt noia over å tenke for mye på hva slags dyr jeg spiser, og jeg har null behov for å vite hvor gammelt dyret var da det ble slaktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norvegia, gud så kjedelig. Og norsk taco, det er godt, men ikke sånn vanvittig godt som noen vil ha det til. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddikprodukter (ketchup, majones, suragurk, dressinger osv)

Søtpoteter (ufyselig smak)

Muggost 

Alt-ting sur-søtt (både norsk og asiatisk)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketsjup, sennep, majones, kaviar, italiensk salat.

Fårikål. Lammekjøtt er fælt nok alene og blir hundre ganger verre når du blander det med kål og hele huset lukter råtten tarmgass.

Finnbiff. Reinkjøtt smaker også grusomt og blir hundre ganger verre når du blander det med den fæle rømmesausen.

Bacalao. Grøss og gru.

 

Anonymkode: 4b4e0...596

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JTrodde tråden var om matvarer som er populære. Sånn typisk hipstermat, mat som er unødvendig hypet. Men så skriver folk norwegia, majones, øl og kaffe...

Skulle skrive quinoa, bulgur, matcha, kombucha, grønne juicer, cronut.

Kan jo også skrive ting jeg ikke liker..

leverpostei, makrell i tomat, banan, østers.

Anonymkode: a6774...465

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk og sjømat av ALLE sorter. Både rå, stekt, kokt og annet. Blir kvalm når jeg kjenner lukten fra fiskedisken i butikker.

Fårikål og alt sauekjøtt. Lukter som sure, svette ullsokker.

Alle kaker UNNTATT de med sjokolade. 

Leverpostei. Lukter kattemat.

Vanlig Grandiosa.

Blåmuggost. 

Sylteagurk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champagne og annet sprudlevann - smaker eddik med kullsyre

Røykelaks 

 

 

Anonymkode: 055fb...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr.

Tror jeg smaker noe der få andre smaker. Alle skyr variantene smaker jo utrolig surt. Jeg spiser mye rart andre ikke får i seg, men skyr får jeg tårer i øynene av når jeg prøver å spise det. 

Anonymkode: a34f0...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

JTrodde tråden var om matvarer som er populære. Sånn typisk hipstermat, mat som er unødvendig hypet. Men så skriver folk norwegia, majones, øl og kaffe...

Skulle skrive quinoa, bulgur, matcha, kombucha, grønne juicer, cronut.

Kan jo også skrive ting jeg ikke liker..

leverpostei, makrell i tomat, banan, østers.

Anonymkode: a6774...465

Helt enig.

Sånne tråder ender alltid med at folk slenger seg på for å ramse opp alt de ikke liker sånn generelt. Det er ingenting folk blir mer oppglødd over enn en tråd der de bare får ramse opp alt som ikke er favorittmaten deres. Helst ledsaget av noen spy-emojis.

Jeg nevnte pavlova og oreo, og kan fint spise begge deler, altså. Jeg kan fint spise nesten alt igrunnen. Men det er mat jeg ikke ser noe spesielt med og ikke skjønner at "alle" plutselig ble enige om at var så fantastisk. IG-feeden min renner over av pavlova-bilder om dagen, fordi "alle" skal ha pavlova til 17. mai, slik de "alltid" har hatt. Nei, det er virkelig et ganske nylig påfunn som etter mitt syn er ganske uforståelig.

Anonymkode: 18f91...ddb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Carressa skrev:

Nå syns jeg du er litt pirkete, altså... Du forsto jo hva jeg mente, trodde ikke jeg var nødt til å utbrodere så voldsomt.

Men altså, KJE regnes som en delikatesse, og i min familie har det vært sånn «ååååh, i dag skal vi slå på stortromma og ha kje!» Det har alltid vært en skikkelig nedtur. Så for MEG er det en oppskrytt delikatesse. 

Jeg kunne også like gjerne ha kalt lam for sau, for jeg får litt noia over å tenke for mye på hva slags dyr jeg spiser, og jeg har null behov for å vite hvor gammelt dyret var da det ble slaktet.

Kje regnes som en delikatesse i svært begrensede miljøer, vil jeg si. Blant folk som er opptatt av kortreist og bærekraftig mat, feks. For de aller fleste er kje ukjent og utilgjengelig, så her er nok familien din et klart unntak.

Tråden handler om mat man ikke kan fatte at er blitt så populært. Kje (og kanin som du også nevnte i samme åndedrag) kommer ikke i denne kategorien. 

Anonymkode: 18f91...ddb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følgende litt "nye" matvarer faller ikke i smak hos meg i alle fall: Søtpotet, byggris og vaniljekesam. Synes alle disse ødelegger et måltid, grøss og gru.

Anonymkode: 98345...773

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker du buljong i? Jeg syns de jeg har fått servert i min barndom var så smakløse. Skinke inni er grusomt.

Anonymkode: 3d2f3...ef2

Nei, har kun i sitron. Men kanskje jeg skal prøve med buljon neste gang.

 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kje regnes som en delikatesse i svært begrensede miljøer, vil jeg si. Blant folk som er opptatt av kortreist og bærekraftig mat, feks. For de aller fleste er kje ukjent og utilgjengelig, så her er nok familien din et klart unntak.

Tråden handler om mat man ikke kan fatte at er blitt så populært. Kje (og kanin som du også nevnte i samme åndedrag) kommer ikke i denne kategorien. 

Anonymkode: 18f91...ddb

Kje selges i ferskvaredisken på Meny, i alle fall her jeg bor. Regner med de får solgt det, ellers hadde de vel ikke tatt det inn. Det er faktisk veldig godt, men fordi det er et hakk mer avansert en poppis normann mat så er det nok ikke så mange som prøver det. 

Anonymkode: d413d...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nutella. Skjønner at det er populært i utlandet der de ikke vet bedre, men her i landet har vi jo Nugatti.

Anonymkode: ebdb8...4f2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, HederaHelix skrev:

Norvegia, gud så kjedelig. Og norsk taco, det er godt, men ikke sånn vanvittig godt som noen vil ha det til. 

 

Noe av det jeg liker med Norvegia er at den ha ren mild smak :fnise: har vert innom både vellagra og fyldig Norvegia, og de er også gode. Fortsatt mild smak men litt sterkere 😸

Jarlsberg blir veldig søt. Og enn om østavind har en veldig god smak kan den også bli litt mye, pga. mer kraftig enn Norvegia. 

Anonymkode: 75b78...9b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sushi! Rå fisk, fysjameg

er skråsikker på at mange spiser det kun fordi det er trendy og man kan være litt matsnobb. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...