Gå til innhold

Finnes det tilfeller hvor utroskap er greit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller er utroskap alltid galt uansett?

Anonymkode: 56e58...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør menn på tinder. 

Anonymkode: e1428...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. I forhold der begge sliter og den ene parten både "tørker" partneren sin og oppfører seg som en totalt idiot er det delvis forståelig, men ikke egentlig greit.. 

Anonymkode: 80d33...412

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min mann fikk en alvorlig skade som gjorde han til en pleiepasient på et sykehjem så hadde jeg nok hatt sex med andre. 

Anonymkode: b7e6a...f0f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare de tilfellene som blir tilgitt

Anonymkode: cf7f9...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er så mange her opptatt av utroskap? Jeg fatter ikke hvorfor det skal gnages igjen og igjen over akkurat det. Er det virkelig så mange her som har blitt så såra at de har fått en altoppslukende avhengighet av å prate om hvor skadelig akkurat den ene måten å svikte noen på er? 

Det finnes mange drittsekker der ute, av begge kjønn. Vi vil alle oppleve svik igjennom livet. Være seg venner, kjæreste eller familie. Det viktige er hva man velger å gjøre etterpå. Jeg unngår ikke andre selv om jeg har blitt sviktet av noen jeg trodde var en god venn tidligere i livet, jeg har ingen problemer med å stole på mannen min selv om jeg har opplevd utroskap før heller. For hva er vel livet om man skal gjemme seg fra alt som kan såre en? Og hva godt kommer ut av å dra frem traumer igjen og igjen og igjen? 

Anonymkode: ca9b3...5d3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Noen ganger er det forståelig, men aldri greit. 

Av respekt for seg selv og den man er sammen med så gjør man det slutt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zoyah24

Selvfølgelig er det ikke greit. Vis en velger å være utro med partneren sin så er jo det like greit å slå opp med personen og drive med tull etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lett å være kategorisk og hevde at det aldri er greit. Spesielt når man ikke har vært i situasjonen selv.

Samtidig så mener jeg det meste i livet handler om omstendigheter. Jeg har selv vært utro en gang, i et langvarig forhold hvor jeg over lang tid ble tatt for gitt og utnyttet av en samboer som bestandig satte seg selv og sine egne interesser først, mens jeg fungerte nærmest som en husholderske og hadde alt ansvar for barna alene.

Har egentlig aldri hatt dårlig samvittighet for den episoden i etterkant, da forholdet var så ødelagt allerede av hans manglende ansvar og tilstedeværelse.  

Joda, jeg burde sikkert ha gjort det slutt før jeg lå med en annen, men voksne folk er stort sett veldig bundet av felles barn og forpliktelser og det er ikke bare-bare å rive familien opp med rota. Det skal sies at jeg gjorde det slutt og flyttet ut noen måneder etterpå.

Anonymkode: 52c6a...be5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, slike tilfeller finnes ikke.

Anonymkode: a073f...154

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke greit å være utro i heletatt.  Men noen ganger har man forståelse for hvorfor det skjer, det betyr aldri at det er greit. 

Anonymkode: 4be95...b8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Man kan se for seg en skala. Jo mer grei man synes den utro er, jo enklere er det å forstå. Det er også enklere å forstå dersom den bedratte virker usympatisk. Det er enklere å forstå hvis det finnes grunner til at samlivet er svært vanskelig og samtidig svært vanskelig å bryte opp.

Det er omtrent umulig å forstå en utro kvinne som har en fantastisk mann hun har et strålende sex- og samliv med, men ikke barn med. Det er enklere å forstå henne hvis vi endrer scenariet til at han er en drittsekk og sexlivet ikke-eksisterende, og det er enda enklere hvis vi legger til at de har dårlig økonomi og et svært pleietrengende barn sammen. 

For eksempel kjenner jeg en som kjenner en som har en venninne (alle bra historier begynner sånn) som var utro. Hun var gift med en mann med en dødelig og invalidiserende sykdom. De hadde ikke sex, det var enormt mye sorg i familien, omsorgsbyrden var ekstrem. Alt av barn og familieliv falt på henne. Mannen var bitter og deprimert. Hun gikk til psykolog og helt på randen av sammenbrudd. Hun ville ikke skilles, mannen ville bare leve noen få år til. Så forelsket hun seg i en annen mann. Og kjærligheten deres holdt henne oppe. Galt? Ja. Mannen hennes ville jo ikke godtatt det. Forståelig? Ja. Greit? Ja, kanskje til og med - hun fikk overskudd til å holde ut en vanskelig situasjon og ta vare på andre.

Men de fleste tilfeller er jo ikke akkurat så ekstreme som denne.

Anonymkode: 23fa8...5ea

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

bare de tilfellene som blir tilgitt

Anonymkode: cf7f9...2e9


Nei, utroskap er aldri greit. Det er ikke greit selvom man blir tilgitt heller. Det er ikke greit å drepe noen selvom man tilgir gjerningsmannen heller.

Anonymkode: 30129...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her på KG er det en relativt stor andel kvinner som mener det er helt ok når kvinnen er utro. Dette fordi hun som regel har "en god grunn". Utro menn er derimot noen svin uten empati.

Dette finner du mange eksempler på ved å sammenligne utroskap-tråder der menn og kvinner skriver. Finnes flust av dem her på KG. Der kvinnen skriver at hun var utro, får hun stort sett forståelsesfulle kommentarer, og hun blir på mange måte ofret som til slutt valgte å være utro fordi mannen var en drittsekk etc. Jeg har derimot ikke sett en eneste tråd der menn får noe annet enn voldsom utskjelling for dette.

Jeg er uenig. Jeg mener utroskap er like galt, enten det er kvinner eller menn som er utro.

Anonymkode: cf432...b7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis partneren nekter all sex over år, og ikke vil gjøre noe med problemet på noen måte og heller ikke vil gå med på åpent forhold så er utroskap "lov" synes jeg. Men det er også det eneste tilfellet jeg synes det er lov. Og selv da har man jo selvsagt alternativet å gå ut av forholdet først. 

Anonymkode: f8f16...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her på KG er det en relativt stor andel kvinner som mener det er helt ok når kvinnen er utro. Dette fordi hun som regel har "en god grunn". Utro menn er derimot noen svin uten empati.

Dette finner du mange eksempler på ved å sammenligne utroskap-tråder der menn og kvinner skriver. Finnes flust av dem her på KG. Der kvinnen skriver at hun var utro, får hun stort sett forståelsesfulle kommentarer, og hun blir på mange måte ofret som til slutt valgte å være utro fordi mannen var en drittsekk etc. Jeg har derimot ikke sett en eneste tråd der menn får noe annet enn voldsom utskjelling for dette.

Jeg er uenig. Jeg mener utroskap er like galt, enten det er kvinner eller menn som er utro.

Anonymkode: cf432...b7b


Du er altfor opptatt av menn vs kvinner og å skape splid. Jeg har hengt på KG i mange år og aldri sett noen si det er OK med utroskap når det er en kvinne som er det. Har sett med jevne mellomrom at menn tror det er greit å være utro, men aldri at kvinner sier at utroskap av noen kjønn er OK.

Selvom man har forståelse for et utroskap (f.eks at partneren har vært en drittsekk) betyr det ikke at det er OK, ingenting kan unnskylde utroskap,  og de fleste/alle kommentarene består jo av at personen bør forlate sin partner lenge før man i det hele tatt vurderer eller gjør noe sånt, og hvis man allerede har gjort det bryter all kontakt med sitt sidesprang om man fortsatt vil være i forholdet sitt.

Ja, utroskap er like galt enten det er kvinner eller menn som er utro og jeg tror ikke noen mener noe annet.

Anonymkode: 30129...202

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det finnes noen gråsoner, og tror det er noe med å innse at man aldri vet hva andre lever med. Som en annen var inne på, så er det noen som ender på omsorgsbolig/pleiehjem. Det kan skje i ganske ung alder, enten det er ulykker eller sykdom. Dersom noen blir dement f.eks. så synes jeg ikke nødvendigvis at man bør skille seg. Det kan være så mange hensyn å ta - felles barn, barndomshjem, skifte ved skilsmisse, kunne være nærmeste pårørende til et menneske som ikke kan ta egne avgjørelser,...

Jeg tror de fleste av oss kan komme ut for situasjoner hvor vi ender opp med å gjøre noe vi "visste" at vi aldri ville gjøre. 

Anonymkode: 394ee...c21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...