Gå til innhold

Israel har ikke rett på å stoppe en invasjon?


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Det er tydeligvis Israel som er den store provokasjonen her, de har gjentatte ganger advart Palestinerne i Gaza fra å gå nær grensen og har sagt klart i fra at det vil bli skutt mot dem om dem prøver seg. Hjelper fint lite med gummikuler når flere tusen kaster stein, flammende objekter mot soldater og gårdsbruk i Israel og regelrett stormet grensen. Hvor er så Egypt? Er det Israel sitt ansvar å ta vare på palestinerne? De har sendt både mat, medikamenter og annet nødvendig for å holde liv i disse folkene. Israel er under hardt press nå, fra Lebanon's Hezbollah, Iran i Syria og Palestinerne i Gaza. 

Jeg ser ikke noen demonstrere mot grensen til Egypt som kunne vært med å bygge opp det lille land arealet, men neida. Alt ligger hos Israel, det er de som er den store provokatøren her. Det mest betenkelige her er at de kaller dette for "fredelige demonstranter, som ikke ønsker å skade" 

Jeg mener jo selvfølgelig at vold uansett skal unngås og det sikkert kunne vært unngått mange av dødsfallene, men nå er det slikt at de velger Hamas en terror organisasjon til å styre for seg samt de lager tuneller til Israel som hovedmål er å terrorisere byer og skyter raketter mot de så er det ikke så rart at de bruker litt makt. Det jeg mener er at FN og verdens samfunnet må be palestinerne roe seg ned, samle seg og bygge opp det lille de har til et flott land hvor de kan leve i fred med Israel og Egypt, for det er fult mulig bare de stopper med aggresjonen.

Det er også altfor mye ensidig presse fra media nå, spesielt er det fra VG og NRK Norges desidert største nettaviser. En skulle tro at disse var nøytrale i sin dekning og ikke spredde sitt eget syn på det hele. Tenk at jeg betaler skatt for NRK faen skapet.

Hva mener dere om det hele? Er Israel for brå, er det Israel som er verstingen? 

Spoiler

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si jeg har full sympati for at Israel føler at de trenger en buffersone rundt grensen, de er jo omgitt av "gærninger" på alle kanter. 

Endret av Missfitness
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Israel har all rett til å beskytte seg.

Helt enig, spesielt når de blir angrepet fra alle kanter. Så er det liksom Israel som skal ha skylden, ikke narr meg til å le :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Missfitness skrev:

Jeg må bare si jeg har full sympati for at Israel føler at de trenger en bøffersone rundt grensen, de er jo omgitt av "gærninger" på alle kanter. 

Det er svært viktig med tanke på at 20% av Israelere er arabere som har like rettigheter der som andre jøder i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
6 minutter siden, PussLe skrev:

Helt enig, spesielt når de blir angrepet fra alle kanter. Så er det liksom Israel som skal ha skylden, ikke narr meg til å le :laugh:

Ja, nemlig, hadde de andre latt Israel være i fred, så hadde det ikke vært krig og opptøyer. Jødehatet lyser sterkt når "alle" gir Israel skylden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Ja, nemlig, hadde de andre latt Israel være i fred, så hadde det ikke vært krig og opptøyer. Jødehatet lyser sterkt når "alle" gir Israel skylden.

Å hate noen kan være skummelt, da klarer man ikke se begge sidene. Trist i grunnen :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hovdenak viser til at det i dag bor 5 millioner palestinske flyktninger i nabolandene, og at det aldri har kommet noe realistisk svar på det betente spørsmålet

– Det er åpenbart at om de palestinske flyktningene skulle få gjennomslag for retten til å vende tilbake, vil det jødiske flertallet i Israel være truet. Sånn sett er denne returmarsjen en vel så stor utfordring for Israel, som spørsmålet om Jerusalem.

https://www.nrk.no/urix/historieprofessor_-_-ambassadeflytting-nok-en-spiker-i-likkista-til-den-palestinske-staten-1.14050267

Han har et lite poeng der i grunnen når det gjelder Palestina, Israel burde anerkjenne Palestina som egen stat og bygge ambassade i Ramalah som fungerer i dag som hovedstaden. Men nå har jo Israel akseptert 2-stats løsning flere ganger tidligere.

Endret av PaN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på Israel, forsvar dere med rette. Ikke la fanatikere diktere deres rett til å eksistere. Islam har okkupert og ødelagt mange nasjoner, så bare forsvar dere. Israelere har min fulle støtte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart de må få lov til å forsvare seg mot og bli angrepet på det området de har okkupert 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Apis skrev:

Klart de må få lov til å forsvare seg mot og bli angrepet på det området de har okkupert 

Israel forsvarte seg ikke på okkupert område, men på israelsk territorium. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Apis skrev:

Klart de må få lov til å forsvare seg mot og bli angrepet på det området de har okkupert 

 

Gaza er ikke okkupert, lær deg historie før du uttaler deg 👍😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HankySpanky

De kan minelegge de første 200 meterne på Israelsk side, slik de gjorde mot Libanon og deretter trekke seg tilbake.

 

Problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, Apis skrev:

Klart de må få lov til å forsvare seg mot og bli angrepet på det området de har okkupert 

 

Det blir feil å si at Israel okkuperer Gaza i dag. Israel okkuperte og styrte Gazastripen fra 1967 til 2005. Etter at Hamas kom til makten i 2007 innførte Israel en blokade. De kontrollerer dermed Gazas luftrom, territorielle vannforsyninger og adgang til havner. Dette har gjort at Israel kan styre innførsel og utførsel av essensielle ressurser. Denne blokaden har ført til stor misnøye hos innbyggerne på Gaza, og har vært årsak til en vedvarende konflikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NordicViking skrev:

Det blir feil å si at Israel okkuperer Gaza i dag. Israel okkuperte og styrte Gazastripen fra 1967 til 2005. Etter at Hamas kom til makten i 2007 innførte Israel en blokade. De kontrollerer dermed Gazas luftrom, territorielle vannforsyninger og adgang til havner. Dette har gjort at Israel kan styre innførsel og utførsel av essensielle ressurser. Denne blokaden har ført til stor misnøye hos innbyggerne på Gaza, og har vært årsak til en vedvarende konflikt.

Egypt og Israel innførte en blokade i 2007. Egypt likte heller ikke tanken på Hamas som sine naboer. Så «misnøyen», som rettes mot Israel, og ikke Egypt, handler om langt mer enn blokaden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 7.31, Apis skrev:

Klart de må få lov til å forsvare seg mot og bli angrepet på det området de har okkupert 

 

Nå må du skjerpe deg. Israel forsvarer grensen mot Gaza. De ønsker ikke at terroristrottene skal ta seg over grensen og drepe israelere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...