Gå til innhold

Ditt beste tips til vektnedgang?


brokkolikarusell

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Mitt beste tips er å være god mot seg selv, ta vare på kroppen, helsa og psyken. Gå ned i vekt gjennom å være glad i seg selv ikke ved å hate seg selv eller begrense seg selv. 

I praksis: 

Fylle på med grønnsaker fordi det er mat som kroppen blir glad og frisk av. 
Spise variert og lage god mat fra bunnen, det gjør kroppen tilfreds, og det er lov å nyte mat. 
Begrense sukker, for når man kjenner etter så føles det ikke egentlig så godt for kroppen. 
Stoppe når man er mett, overspising fører til fedme, selvforakt, skam og magesmerter. 
Når man først har en sprekk, enten med overspising eller andre ting man ikke har planlagt: være raus med seg selv. 

Og alskens slike ting. Jeg har ikke troen på at man kan hate seg ned i vekt, eller begrense seg ned i vekt. Viljestyrke er begrenset, og å telle, ha fokus på alt man IKKE skal spise, og å begrense livsutfoldelse fordi f.eks sosiale lag medfører mat er ikke å være god mot seg selv. Men å bestemme seg for å ta med grønnsaksspyd på grillfest, eller å stoppe å spise fordi man faktisk merker at man ikke er sulten lenger er å behandle seg selv bra, samtidig som man lever det livet man vil ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lillemy36
På 15.5.2018 den 15.52, Larandrea skrev:

Erstatte poteter, ris og brød mest mulig med grønnsaker. Trening fire ganger i uken. Spise ofte, men kun til du er mett. Spise en stor porsjon frokost. Vann som tørstedrikk. Begrense søtsaker til lørdagen. Tenke langsiktig, som nevnt over. Dette funket for meg! 

Kan er spørre hva du spiser til frokost? Vil kutte ut alt som er av brød/rundstykker pg knekkebrød men klarer liksom ikke se hva annet jeg skal spise til frokost 😂

klarer f eks ikke og bare spise kokt egg for da mangler jeg brødskiva liksom hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Alina82 skrev:

Kan er spørre hva du spiser til frokost? Vil kutte ut alt som er av brød/rundstykker pg knekkebrød men klarer liksom ikke se hva annet jeg skal spise til frokost 😂

klarer f eks ikke og bare spise kokt egg for da mangler jeg brødskiva liksom hehe

Jeg kuttet ikke knekkerbrødet, men har spist derimot masse havreknekkebrød under vektnedgangen. Jeg unngår hveteknekkebrødene som ikke gjør noe bra for kroppen, men opplever at havre er veldig positivt. Lager knekkebrødene selv,(veldig godt og lettvint, og billig i lengden) og har gått mye ned i vekt ved å spise disse, pluss litt havregrøt innimellom, youghurt, middager som er sunne(mye rent kjøtt, mye fisk) med mye grønnsaker, litt frukt, et glass melk, et glass juice. Tar en del vitaminer og mineraler i tillegg. Gått ned mye. Savner ikke brødet. Men spiser litt brød en sjelden gang om jeg får det servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det enkelt, spis litt mindre og spis hovedsakelig mat du vil være mett av lenge. Kutt sukker. Ha aktiviteter som opptar deg, kjeder du deg er det lett å falle for fristelsen.. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Alina82 said:

Kan er spørre hva du spiser til frokost? Vil kutte ut alt som er av brød/rundstykker pg knekkebrød men klarer liksom ikke se hva annet jeg skal spise til frokost 😂

klarer f eks ikke og bare spise kokt egg for da mangler jeg brødskiva liksom hehe

Jeg ser den! Jeg spiser en stor porsjon glutenfri havregryn med usøtet melk til frokost. F.eks. med soyamelk eller mandelmelk. Oppi har jeg linfrø og solsikkefrø. Så kan du jo også ha blåbær eller nøtter oppi, hvis du ønsker litt mer variasjon. :) Bare pass på å holde deg til 1 neve nøtter per dag. I helgene lager jeg meg gjerne en omelett med skinke/laks, paprika og diverse krydder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Alina82 said:

Kan er spørre hva du spiser til frokost? Vil kutte ut alt som er av brød/rundstykker pg knekkebrød men klarer liksom ikke se hva annet jeg skal spise til frokost 😂

klarer f eks ikke og bare spise kokt egg for da mangler jeg brødskiva liksom hehe

Jeg spiser forresten litt knekkebrød uten hvete. Har ellers kuttet ut mest mulig ost og kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 15.5.2018 at 3:52 PM, Larandrea said:

Erstatte poteter, ris og brød mest mulig med grønnsaker. Trening fire ganger i uken. Spise ofte, men kun til du er mett. Spise en stor porsjon frokost. Vann som tørstedrikk. Begrense søtsaker til lørdagen. Tenke langsiktig, som nevnt over. Dette funket for meg! 

Glemte å nevne at jeg har kuttet helt ut alt av flytende kalorier. Brus, saft, juice, kaffe og te med sukker. Det er ofte lettere å legge på seg av flytende kalorier, for det skal litt til å klare å spise samme mengde kalorier på like kort tid som man drikker dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vett at ein skal spise mer grønnsaker enn f.eks potet/pasta/ris for å gå ned i vekt. Så hva gjør jeg når jeg er lite glad i grønnsaker? Akkurat der er jeg sær dessverre🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kardinal skrev:

Jeg vett at ein skal spise mer grønnsaker enn f.eks potet/pasta/ris for å gå ned i vekt. Så hva gjør jeg når jeg er lite glad i grønnsaker? Akkurat der er jeg sær dessverre🙈

Da må du finne noe annet du kan spise som gjør deg mett og som samtidig ikke tilfører kroppen din mer kalorier enn nødvendig. Selv spiser jeg mye protein, f.eks. egg til frokost - det gjør at jeg holder meg mett lenge. Finn ut hvilke matvarer som gjør deg mer sulten (hos meg er det brød) og hold deg unna dem, og/eller finn en kalorifattig erstatning (f.eks. knekkebrød). Potet er for øvrig nokså kalorifattig. Kanskje du klarer deg med en potet til middag? Mitt beste tips: skaff den en elektronisk kjøkkenvekt (ca. 3-400 kr) og vei maten og regn ut kalorier. Da er det lettere å ha oversikt over hva man spiser, og hvorfor man legger på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2018 den 20.19, brokkolikarusell skrev:

Hva er ditt beste tips til vektnedgang? Hva fungerte for deg, evt noen du kjenner?

Ønsker tips til både kosthold, cravings, trening, endring i vaner, endring i tankesett osv :) 

Jeg lager en kostplan og treningsplan. Følger denne slavisk. Om kveldene kan det være tungt men da prøver jeg finne på noe å gjøre. Vaske eller starter et oppussingobjekt. Funker ikke dette sier jeg til meg selv at det er fettet som forlater kroppen :P Veldig tung prosess✨

lager også liste jeg må krysse ut på 100 dager. Jeg regner ut hvor mye jeg skal gå ned uke for uke, hjelper se hvor lang tid det tar når du sitter der sulten og sur å pemper pepsi max 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Kardinal skrev:

Jeg vett at ein skal spise mer grønnsaker enn f.eks potet/pasta/ris for å gå ned i vekt. Så hva gjør jeg når jeg er lite glad i grønnsaker? Akkurat der er jeg sær dessverre🙈

En skal ikke det. En skal spise færre kalorier enn en forbruker, for å gå ned i vekt. Hvis det er bare der du er sær, skulle du ikke ha noen problemer :PSeriøst, sjekk om du spiser for mye mellom måltidene, da kan du starte å kutte der, istedenfor å tukle med måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler lifesum-appen. Der kan du legge inn hva du spiser og drikker og trener, og du kan legge inn hva målet ditt er. Det aller meste av mat er allerede lagt inn så du må bare finne mengde/gram/stk osv. 

Anonymkode: 03794...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned da jeg brukte vektklubb hos VG (noen år siden). Jeg la meg på et fornuftig kalorimål pr dag og gikk ned en kg i uka. Jeg spiste stort sett som vanlig, men i litt mindre mengder. Det jeg endret på var at jeg planla måltidene litt bedre og satte alarm på hver fjerde time for å spise da. Jeg har en tendens til å glemme av å spise og blir derfor fysen på søtt fordi jeg går for lenge uten å spise. Da blir det feil mat og for mye mat. Jeg trente ikke, annet enn at jeg gikk til jobb, som forøvrig ikke er særlig langt (10-15 min). Det er altså mat (kalorier) inn som er hovedgrunnen til at man går ned i vekt. Trening gjør deg fit, men maten er viktigst.

Skal du trene så gjør noe lystbetont. For meg er det fjellturer, som i mitt hodet ikke er trening, men kos. Sjekk om det er stikk ut-mål, stolpejakten eller lignende i din kommune.

Anonymkode: 86584...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må finne det som passer for en selv.

For min del passer det best å bare leve temmelig normalt. Trene når jeg vil, som regel 4-5-6 ganger per uke, alt etter hvor hektisk uken ellers er. Spiser normalt, men kutter ut alt ekstra som jeg ikke trenger (sukkerholdige mat- og drikkevarer, snacks, desserter, høykarbo- eller høykalori-mat, osv).

Det beste er å kutte sukkeret helt de første 2-3 ukene, etter min erfaring så vil søtsuget minke svært mye etter denne tiden, og godtehylla på butikken fremstår lite fristende... Kroppen er et vanedyr så det gjelder egentlig bare å tillegge seg gode vaner, og bortlære seg dårlige vaner. De fleste av oss faller vel fort inn i en dårlig eller god vane når det gjelder mat og trening. Litt bevissthet rundt disse handlingene og valgene gjør en sunn hverdag enklere.

Ikke minst så er mitt beste tips å psykisk være forberedt på å endre tankegangen sin. Da mener jeg ikke at man stiller for høye krav til seg selv, men nettopp være klar over at hjernen kommer til å "lure" deg noen ganger i løpet av prosessen. Mange lager fine unnskyldninger for seg selv som de nesten tror på, fordi hjernen jobber på spreng for å opprettholde de dårlige vanene. Å bryte det psykiske mønsteret og tankegangen er ikke bare enkelt. Det krever stor bevissthet og målrettet ettertanke... men mestrer man dette kan man overføre det til andre deler av livet; bruke det som pågangsmot og viljestyrke i andre aspekter av livet der man ønsker måloppnåelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode treningsrutiner, lag mat selv, begrens alkohol, spis alt iblant, men i begrensede mengder. 

Anonymkode: d0754...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funket for meg var å kutte ut brus og øl. Da fjernet jeg 1/3 av kaloriene pr uke. Godteri og potetgull spiser jeg ikke, men jeg kjøpte inn frukt og grønnsaker. Har tar jeg en neve av et eller annet dersom jeg er sulten eller ser at jeg får for lite kcal. Ellers spiser jeg fordelt ut over 4 måltid. Gikk tur hver eller annenhver dag.

Målet var å gå ned i vekt og nå går jeg over på å bygge muskler samtidig som jeg skal tape fett. For meg har det ironisk nok vært en motivasjon å få begynne å trene når jeg hadde nådd vektmålet mitt😊

Anonymkode: c358f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er så interessant at det er så mange her som skriver at du skal spise ofte og lite. Jeg har satt meg litt inn i faste for tiden, og man trenger ikke og BURDE ikke spise flere ganger i døgnet. Det går an å spise en gang om døgnet foreksempel. Eller ha 5:2 eller å faste 16 timer med 8 timer spisevindu osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intermittent fasting. Fungerte sykt bra for meg. Jeg mistet lysten til å spise hele tiden og fikk mer kontroll på meg selv. Det handler om at du tar første måltid senere enn du pleier, men du spiser like mye per dag. Bare forandrer tidspunktet. På den måten forer du ikke kroppen din med glukose hele tiden, som igjen fører til at du går opp og ned i blodsukker og føler deg sulten hele dagen. Dette er som regel 2 måltider per dag + snacks i form av grukt/smoothie/osv. Jeg mistet vannvekten min, spiste to store næringsrike måltider og drakk mye vann. Følte meg sulten de første dagene på grunn av at det tar litt tid for kroppen å venne seg til dette. Når man faster så tar kroppen og forbrenner ditt eget glykogen lager, altså fettet ditt også holder du deg mett lengre istedet for å spise hele dagen lang i hytt og pine. Ellers er dette en veldig sunn måte å spise for man minsker risikoen med diabetes og hjertesykdomer siden man holder et mer stabilt blodsukker. Ellers så er løping og cardio veldig bra. Check it out.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Emblja said:

Er så interessant at det er så mange her som skriver at du skal spise ofte og lite. Jeg har satt meg litt inn i faste for tiden, og man trenger ikke og BURDE ikke spise flere ganger i døgnet. Det går an å spise en gang om døgnet foreksempel. Eller ha 5:2 eller å faste 16 timer med 8 timer spisevindu osv. 

 

Så sant så sant. Fungerer drit bra. Og man blir kvitt det værste "suget" etter mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...