Gå til innhold

Ditt beste tips til vektnedgang?


brokkolikarusell

Anbefalte innlegg

Hva er ditt beste tips til vektnedgang? Hva fungerte for deg, evt noen du kjenner?

Ønsker tips til både kosthold, cravings, trening, endring i vaner, endring i tankesett osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moderat lavkarbo - stabilt blodsukker og regulerer apetitten.

Bruker sykkel mest mulig

Trener ca 4 ganger per uke

Mye grønnsaker, ta m på jobb osv.

Begrenset alkoholen til spesielle anledninger og ikke vin hver helg.

Anonymkode: d0754...870

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker gjerne å beholde et mest mulig normalt kosthold også forresten :) Diett kommer jeg ikke til å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo kastet tips etter seg overalt, så jeg ville først satt meg inn i hvordan vektnedgang fungerer - for alle, og så undersøkt hvilke tips som kunne være aktuelle - på et individuelt plan. Og tenkt på at vektnedgang er den lette biten, det er når man går over på varig vektmestring at man virkelig får kjørt seg.

Men jeg deler gjerne noen konkrete ting som har fungert for meg:
Planlegge måltider, lage mat jeg har lyst på, teste ut nye matvarer/oppskrifter av og til.
Lese meg opp på hvordan hjernen fungerer, hvordan vi blir påvirket av reklame, og av hverandre.
Finne en balanse mellom for streng og for snill.
Slutte å drømme om å begynne å trene, og isteden være mer aktiv i hverdagen.
Ikke lenger automatisk benytte meg av enhver anledning til å spise, berolige meg selv med at jeg fint kan vente til neste planlagte måltid.
Faste handledager, detaljerte/fleksible handlelister. Når jeg er på handletur, er jeg "på jobb" - reduserer valgsituasjoner og fristelser.
Lære meg å kjenne forskjell på sult og sug, og å tolerere søtsug.
Respektere appetitten min - spise det jeg har lyst på, når jeg har lyst og behov, ikke spise bare for å spise.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatte poteter, ris og brød mest mulig med grønnsaker. Trening fire ganger i uken. Spise ofte, men kun til du er mett. Spise en stor porsjon frokost. Vann som tørstedrikk. Begrense søtsaker til lørdagen. Tenke langsiktig, som nevnt over. Dette funket for meg! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn det som fungerer for deg. Jeg har gjort mye av det motsatte av brukeren over meg, det passer best for meg. Jeg teller kalorier og spiser mindre ris, pasta og potet enn før. Jeg spiser en liten frokost (kun et knekkebrød og av og til en frukt) og ellers kun to måltider om dagen (et lite til om kvelden hvis jeg trener). Spiser en liten sjokoladebit hver kveld, og is på varme dager om kaloribudsjettet tillater det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste gangen jeg virkelig har klart å gå ned skikkelig i vekt, spiste jeg helt vanlig - men bare annenhver dag Og så annenhver dag helt uten mat. Jeg tror dette er avhengig av type personlighet. Jeg hadde nemlig aldri orket å måle og veie og telle, pluss at jeg er mye på farten i hverdagen, så for meg er klare linjer tingen. Hm, kanskje på tiden å ta en ny runde - 10 år siden forrige gang. 

Anonymkode: 7ab48...e40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloriunderskudd er nøkkelen til vektnedgang. For å gjøre dette "enkelt" så er det bare å bevege seg mer enn en spiser. Og for at dette skal være sunt bør en naturligvis spise moderat og øke aktivitetsnivået. Havregryn, cottagechees, grønnsaker og generelt sunn mat er mer mettende enn usunn mat. Spiser en derfor sunt og beveger seg er kommer kaloriunderskuddet av seg selv. Og for at dette skal funke over lenger tid så må en ha en livsstilsendring. Ingen dietter over noen uker gjør der slank og sprek. Velg sunnere alterantiv, spis mer grønt og velg rent kjøtt, kylling og fisk. Velg sykkel istede for bil og vær ekstra aktiv minst 30min ila en dag. Og det aller viktigste av alt, tillat degselv å spise noe usunt men hold deg til en dag i uken og en passelig mengde. Ingen kan leve hele livet på diett og løpeturer hver dag, derfor er det som jeg beskrev ovenfor den beste løsningen på vektnedgang. Og for all del, drikk mye vann. Dette er bra for kroppen din og hjelper på sultfølelsen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegging! 

Dersom jeg planlegger måltider dagen før går det som oftest mye lettere og unngår sprekk. 

Anonymkode: 65742...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at i det store og det hele er det ikke når på dagen du inntar maten som har noe betydning, men hvor mye du har stappet i deg i løpet av dagen totaltsett. Dette krever absolutt ikke at du teller kalorier, men om du har null peilig på om du får i deg 1500kalorier i løpet av en dag eller 4000 så er det kanskje greit å telle et par dager bare for å få en oversikt over hva du faktisk ligger på. 

Og en noe annet som har vært et viktig verktøy for mange kjente og bekjente er en aktivitetsmåler, altså pulsklokke/fitbit. Her får du full oversikt over aktiviteten din og du får opp kaloriforbruket(ca). Dermed blir du mer bevisst på aktiviteten din i løpet av en dag og du vil gjerne automatisk bevege deg litt ekstra fordi du skal nå målet på 10000 skritt eller lignende som du kan stille klokken inn på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips og erfaring:

Juicefaste over en periode for å renske systemet og få i seg mest mulig vitaminer og mineraler. Deretter gå over til smoothier og kosthold bestående mest av "levende mat" grønt, frukt, nøtter, frø og drikk endel vann. Men også unne seg noe godt en gang i blant. 

Det skal mye til å overspise med et slikt kosthold. 

Spis lite og ofte, men nok til at man ikke blir veldig sulten på kvelden. Få nok søvn og god søvnkvalitet. Finn en trening/ mosjon man trives med og synes er gøy. Få til noen yogaøkter og styrketreningsøkter. 

Ikke bare går man ned i vekt, men helsa blir utrolig mye bedre, mye mer energi, bedre hud, hår og negler, gladere ++++

Anonymkode: a2514...150

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 170 og 86kg på det meste. Nå er jeg 60kg. Vært nede i 55kg men det var vanskelig å vedlikeholde. Men noe av det jeg har lagt på meg er muskelmasse, så litt bedre kroppssammensetning:)

Jeg gjorde vel egentlig ikke noe spesielt, berømte kalorier inn og ut, selv om det var vanskelig for jeg hadde ikke kjøkkenvekt, så måtte ta det på øyemål. Så jeg telte kalorier i en app. En periode var jeg studie- og arbeidsledig, og dra trente jeg svært mye fordi jeg hadde tid og overskudd til det. Jeg dro på joggetur 3 dager i uka på formiddagen, og intervalltrening 2 dager i uka på formiddagen. På kveldene gikk jeg en tur på 1-2 timer, hver dag, foruten om lørdag. Ikke hadde jeg gode sko heller så det var jo dømt til å skape problemer :fnise: Har moderert meg siden dengang da. Jeg jobber turnus nå, og trener vel egentlig bare når jeg har mulighet til det, samtidig som jeg veier meg hver dag, for å ha en konstant påminner om at jeg må passe på hva jeg spiser.

Anonymkode: d84d2...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et ganske godt utgangspunkt da jeg går i 30 minutter for å komme meg til jobb, og har valgt å alltid gå trappene opp de fem etasjene. I tillegg har jeg et sunt og variert kosthold, og er veldig glad i sånn mat.

Det jeg kanskje sliter mest med er cravings og hard trening. Jeg har alltid lyst på noe mellom måltider. I ukedagene blir dette frukt (bedre enn godteri o.l.) men jeg ønsker gjerne å redusere dette.

Når det gjelder treningen har jeg ikke råd til å trene på treningssenter, og jeg kan kun jogge minimalt da jeg sliter med dårlige knær og benhinnebetennelse i legger. Jeg liker godt å gå turer, men det finnes ikke så veldig mange bra turområder (fjellturer, ulent terreng, bratte bakker mtp å få opp pulsen), og jeg kjenner det veldig på motivasjonen. Noen ganger er jeg så trett og sliten at jeg ikke orker å gå ut, mens andre ganger når jeg har motivasjonen kan det ende med at jeg ikke går ut fordi jeg ikke orker å treffe på folk når jeg trener. Jeg har en kettlebell og strikk som jeg bruker til litt styrkeøvelser hjemme.

Så om noen kanskje har noen gode tips til disse tingene?

Jeg ønsker å gå ned ca 8 kg for da vil BMIen min komme seg innenfor den normale (er ikke veldig opphengt i BMI, men jeg vil ned i vekt og fant målet mitt ved å bruke BMI).

Jeg har ikke satt en tidsramme fordi jeg ikke ønsker å bli helt opphengt i vekten. Jeg har gått på den smellen før og slitt veldig psykisk fordi jeg aldri kom på den vekten jeg ville, og aldri fort nok. Jeg har godtatt hvordan jeg ser ut nå og har det bra med meg selv. Er ikke sykelig overvektig heller, blodtrykk og alt annet står det supert til med! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å telle kalorier og spise mer protein og langsomme karbohydrater. Finn ut hvilken mat som gjør at du holder deg mett lenge. Min erfaring er at dette varierer fra person til person. Jeg er i slutten av tredveåra og har en stillesittende jobb. For å gå ned i vekt må jeg spise under 1400 kcal om dagen og trene jevnlig. Har lett for å legge på meg, og må passe på hele tiden :) Finn et opplegg du kan leve med over tid. Lykke til!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken olivenolje kjøper dere og fra hvor? 

Anonymkode: 5d6c2...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvilken olivenolje kjøper dere og fra hvor? 

Anonymkode: 5d6c2...277

Ops. Feil tråd. 

Anonymkode: 5d6c2...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips: 

Erstatt poteter med ekstra grønnsaker, pasta med grønnsakspasta, kjøttdeig med karbonadekjøttdeig, grillpølser med pølser av kylling og kalkun, osv. Sånn mer generelt spiser jeg masse grønnsakssupper, forskjellige typer woker og sånt. Og når jeg får lyst på feks taco, spiser jeg det. Men har kuttet ut tortillalefsa som var full av kalorier, og byttet ut rømmen med en lettere variant. 

Når det kommer til søtsaker og potetgull og sånne ting så spiser jeg fortsatt det. Men tar ikke lenger med meg posen eller plata og setter meg foran TVen, da forsvant ofte alt før. Nå veier jeg opp ca 30 gram potetgull og putter det i en liten skål, eller brekker av 3-4 ruter av en sjokoladeplate og legger den på plass. 

Når det kommer til trening må man finne noe man liker. Jeg går turer, svømmer, trener styrke, ror og sykler litt. Har ikke løpt en meter. Jeg har gått ned 20 kg, på ca 1 år. Ikke den drastiske nedgangen, men dette fordi jeg har gjort alle disse byttene gradvis. Jeg visste når jeg begynte vektnedgangen at dersom det skulle vare evig, måtte det være endringer jeg kunne leve med. Det var aldri et alternativ for meg å skulle gå på en streng diett, eller aldri mer skulle spise pizza, sjokolade, eller kake. Da hadde jeg sprukket etter noen uker. 

Når det kommer til cravings har jeg bare ett råd. Ofte når jeg får lyst på godteri er jeg bare sulten. Så det er lurt å spise lunsj eller middag, eller i det minste et skikkelig mellommåltid. Mange sier også at krom-tilskudd kan dempe søtsug, det har jeg ikke testet ut. :) 

Som pringle sier; først finn ut hvordan vektnedgang fungerer, kalorier inn vs kalorier ut. Husk at kosthold har mer å si for vektnedgang enn trening. Så må du finne ut på individuelt plan, enkelte må være veldig strenge med seg selv, andre legger om til lavkarbo eller ketose. Andre igjen vil leve mest mulig som før og finner substitutt produkter, og gjør mange små endringer. 

Jeg blir like forundret hver gang jeg treffer noen jeg kjenner kommenterer vektnedgangen min. Veldig ofte får jeg spørsmålet "Hva har du gjort? Hvordan har du greid det?!". Jeg tror veldig mange fortsatt ikke forstår hvordan vektnedgang fungerer. Og uten å skjønne det er man dømt til å mislykkes. 

Anonymkode: 78766...07e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym

Finn en aktivitet du liker, som dans, og bli helt opphengt i den, så tenker du ikke over at du trener :) Spis som moren din sa du skulle spise..lite og ofte, grønnsaker og ikke søtsaker.. Det er egentlig ikke så komplisert, men å bryte de negative vanene kan være vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...