Gå til innhold

Hva er galt med syklister?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går en tur, går på fortauet og det er nedoverbakke. Så hører jeg det, en skummel, blåsende swishene lyd. Kjenner en ekkel følelse gjennom kroppen, men rekker egentlig ikke å tenke så mye før swishlyden er rett bak meg og så forbi med en gang, langt forbi og da ser jeg det, det er Idiot med stor I, vi sier stor D og IOT også, av en syklist som kjører i 500 km i timen i nedoverbakke. Er i hvertfall slik det ser ut som da.

Ok, hva er galt med dem? Hvorfor sykler de så ekstremt fort på et fortau? Hvorfor rett forbi meg? Noen ganger så hører jeg denne blåselyden et par sekunder før de kommer forbi og jeg tør jo nesten ikke å røre meg for de sykler både på venste side, midten og høyre side av fortauet. Noen av sykler slik ned trapper har jeg sett også.

Jeg har ikke lyst til å bli påkjørt. Hvorfor bruker de ikke ringeklokke? Og hvordan tør dem og sykle så fort, også på et fortau til og med der gående skal gå? Hva om de kjører på en gående?

 

De skulle hatt både fartsbort, fengsel for drapsforsøk og fengsel for idiotisk kjøring.

Anonymkode: 55d63...a09

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk du midt på fortauet? Du blir ikke nedkjørt om du holder deg til siden din. 

Anonymkode: 252d2...211

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister av typen menn på 40+ i kondomdress, er blant de verste avskum jeg vet om i dagens samfunn. Og jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har et dypt og inderlig ønske om at de en dag får seg en skikkelig lærepenge.:kjempesinna: Strengere straffer, og et klart og tydelig lovverk for denne gruppen står høyt på min ønskeliste! 

Anonymkode: c724a...23b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange sterke ord. Det du spør om er vel egentlig at de skal vise hensyn? Begynn med å vise hensyn selv. Første skritt er å la være å omtale alle man ikke forstår som "idiot". Trump har ikke gjort det stuerent; tvert om, han er en påminnelse om hvor kjekt det er å vise hverandre respekt.

Prøv å sykle litt selv. Se hvordan det er å sykle på fortau og vei. Prøv å unngå å kalle både bilister og fotgjengere "idioter" etterpå. Da har du kommet et stykke på vei.

Anonymkode: 5127c...896

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bilistene ikke vil ha syklistene på veien. Uansett hvor de befinner seg så er det feil.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig mange syklister oppfører seg som idioter. Men det er også nok av bilister som gjør det.

Anonymkode: 7200b...19a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 11.42, penny_ skrev:

Fordi bilistene ikke vil ha syklistene på veien. Uansett hvor de befinner seg så er det feil.

Da får de heller ta et hint og slutte med den idiotiske hobbien sin. De kan heller kjøpe joggesko

Anonymkode: fed63...282

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får de heller ta et hint og slutte med den idiotiske hobbien sin. De kan heller kjøpe joggesko

Anonymkode: fed63...282

Tuller du?

Anonymkode: 5127c...896

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får de heller ta et hint og slutte med den idiotiske hobbien sin. De kan heller kjøpe joggesko

Anonymkode: fed63...282

Skal du fra a - b, er det kun i veien en kan sykle effektivt. Noen unntak finnes sikkert, men det meste av sykkelstier og sykkelveier er altfor humoete, kupert etc.

Dessverre, du må nok finne deg i sykler i veien, og mange flere kommer det til å bli. Myndighetene tror de skal ta mesteparten av trafikkveksten i pressområdene i form av sykling og gåing.. :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får de heller ta et hint og slutte med den idiotiske hobbien sin. De kan heller kjøpe joggesko

Anonymkode: fed63...282

Klarer du å jogge i 30, 40 eller 50 km i timen? For de fleste er nok sykkel et fremkomstmiddel og ikke en hobby.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, penny_ skrev:

Klarer du å jogge i 30, 40 eller 50 km i timen? For de fleste er nok sykkel et fremkomstmiddel og ikke en hobby.

Jeg synes jeg ser det, der de sykler på E16 og E6. Og nei, jeg snakker ikke om de lokale som ikke har et valg. Det ER en hobby for altfor mange. 

Når man sykler i gruppe på over 20 på E6 og oppholder trafikken bak (fordi en lastebil kan faktisk ikke kjøre forbi) så kan man dra til helvete! 

Faen ta, jeg hater syklister! Er sikkert i mindretall her, men noen må si det!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler en på fortau, må en sykle i et tempo som er trygt for alle. Ferdig snakka. Hilsen en syklist.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.5.2018 den 0.36, AnonymBruker skrev:

Da får de heller ta et hint og slutte med den idiotiske hobbien sin. De kan heller kjøpe joggesko

Anonymkode: fed63...282

Dummeste jeg har hørt på lenge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peaches skrev:

Sykler en på fortau, må en sykle i et tempo som er trygt for alle. Ferdig snakka. Hilsen en syklist.

Liker deg :)

Jeg elsker ikke syklister, men det er mange idioter av sjåfører også. Typisk noen syklister i en sving på landevei, og mange kjører bare forbi i svingen (!), har holdt på å kollidere flere ganger fordi folk bare MÅ forbi. Jeg venter alltid til svingen er ferdig og det er god sikt, ingen dør av å vente 20 sekunder ekstra. 

Anonymkode: 75632...c83

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sykling på gang- og sykkelvei:

Quote

 

Loven sier: Sykkelveier og gang- og sykkelveier er fysisk skilt fra kjørebanen. Syklister på gang- og sykkelvei har vikeplikt for kjørende på kryssende vei. Du har ikke vikeplikt for kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område. Det samme gjelder kjørende som skal inn på slikt område.

Godt råd: På gang- og sykkelveier bør syklister og gående ta hensyn til hverandre og sørge for et best mulig samspill. Som oftest er gang- og sykkelveier beregnet på sykkeltrafikk i begge retninger. Syklister må ta hensyn til gående, passere i god avstand og i lav nok hastighet.

 

Om sykling på fortau:

Quote

Loven sier: Fortau (og gågate eller gatetun) er først og fremst for de gående. Det er tillatt å sykle på fortauet når det er få fotgjengere der, og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående (§18 3.). Passering av gående må skje med god avstand og i tilnærmet gangfart. Kjørende som vil svinge inn over fortauet har vikeplikt for gående og syklende på fortauet.

Dersom du som syklist kommer fra fortau og vil inn på eller krysse veien, har du alltid vikeplikt for andre trafikanter.

Godt råd: Vær spesielt oppmerksom når du passerer inn- og utkjørsler til eiendommer, eller kjøreporter inn til bygårder. Kommer det en bil ut her, kan du som syklist komme brått på bilisten. Du bør ikke bruke ringeklokka for å be de gående slippe deg frem på fortau i og med at fortauet først og fremst er for de gående.

https://www.tryggtrafikk.no/trygg-og-sikker-sykling/trafikkregler-for-syklister/

Det er ikke tvil om at det syndes mye mot disse reglene. Jeg irriterer meg over kamikaze-syklister på fortauet, spesielt når de har bredt og fint sykkelfelt rett ved siden av. De som sykler ansvarlig: :tommelsmil:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Disse reglene nevnt over her beviser vel rimelig klart at det er håpløst å sykle på gangvei/fortau hvis hensikten er rask og effektiv transport! :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ichiko tommel opp for et godt og ryddig innlegg! Problemet er lel at bilister vil ignorere at de ikke har forkjørsrett fra f.eks. bensinstasjoner. Dette gjelder ofte på vei allerede, og er et desto større problem med fortau.

Anonymkode: 5127c...896

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de fleste tenker først og fremst på seg selv. Det gjelder både bilister og syklister. 

Merker det selv når jeg er ute å går tur. Hadde alle tatt hensyn til hverandre hadde det ikke vært noe problem. 

Anonymkode: 5c522...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...