Gå til innhold

Spise 2 ganger dagen, - likevel opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er spørsmålet, ja!

Anonymkode: 86ae3...f4c

Så du mener at vektøkningen din ikke har noe med kostholdet ditt å gjøre?

Anonymkode: 0d269...943

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Vera skrev:

Er ikke rådet om å spise lite, men ofte, et utdatert og helsemessig farlig råd? 

Det er sikkert ikke så farlig, men det er vel sunnere å ikke ha insulin-spikes hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er poenget ditt med denne tråden egentlig? Opprettet du en tråd kun for å informere verden om kostholdet og vekten din? Du skriver jo at du går opp i vekt noe som gir inntrykket av at du trenger råd for å gå ned eller stå stille, men gjør jo ikke annet enn å kverulere med alle som prøver å hjelpe deg. Er du bare ute etter å provosere og kaste bort andres tid? 

Anonymkode: c8a0e...0ab

Hvis du ikke vil delta kan du jo forlate?

6 hours ago, Vera said:

Ok, jeg leste en plass at det ble frarådet pga irritasjonen det medfører på tarmsystemet, som igjen fører til økt risiko for kreft i tykktarmen. Legen som sa dette mente at det sunneste var å spise når man var sulten - som i og for seg er helt kurant, men problemet er jo at vi har ødelagt den sunne sultfølelsen vi tidligere hadde med ulvehunger etter nei mat. Det er vel blitt slik at når vi kjenner sult tar vi dette som noe negativt, og det blir om å gjøre å stappe i seg noe kjapt for å bli kvitt den fæle følelsen. 

Jeg har ikke sultfølelse.

Ja, men jeg antok det var allmenn kunnskap at man spiser kun når man er sulten, ikke for gøy?

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så du mener at vektøkningen din ikke har noe med kostholdet ditt å gjøre?

Anonymkode: 0d269...943

Opp i vekt av sushi = proteiner og rask G.I. karbohydrater (til Etter Trening-mat)?

Ja: jeg skal være helt konkret: jeg finner ikke sammenhengen, nei?

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vil delta kan du jo forlate?

Om jeg skal delta er det greit å vite hva poenget med tråden er. Ønsker du å få en forståelse for hvorfor du legger på deg, ønsker du å diskutere kosthold generelt eller noe annet? 

Anonymkode: c8a0e...0ab

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke vil delta kan du jo forlate?

Jeg har ikke sultfølelse.

Ja, men jeg antok det var allmenn kunnskap at man spiser kun når man er sulten, ikke for gøy?

Opp i vekt av sushi = proteiner og rask G.I. karbohydrater (til Etter Trening-mat)?

Ja: jeg skal være helt konkret: jeg finner ikke sammenhengen, nei?

Anonymkode: 86ae3...f4c

Vi spiser langt oftere enn bare når vi er sultne. Den mengden med sushi beviser jo det jeg sier om ulvehunger 🤣 Alt kobles sammen med mat - treffe en kompis? Ut å spise, venninnekveld? Noe kvess på bordet, Feiring? Mat OG dessert, trist? Trøstespise, se TV? Kjedespise osv osv. Mat er blitt en «belønning» for det meste vi foretar oss, og det tror jeg bidrar til et usunt forhold til mat. Det handler ikke lenger bare om å stagge en sultfølelse. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Det er sikkert ikke så farlig, men det er vel sunnere å ikke ha insulin-spikes hele tiden.

Jeg har lett og lett etter artikkelen jeg fikk denne påstanden fra, men finner den ikke igjen. Der var det en lege som hevdet at belastningen alle de små måltidene hadde på tarmen ville øke risikoen for kreft i tarmen - fordi tarmen rett og slett ikke fikk nok tid til restitusjon etter hvert måltid når måltidene kom så ofte. Jeg aner ikke hva som er korrekt og ikke, men de lærde strides vel om mangt når det gjelder kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Om jeg skal delta er det greit å vite hva poenget med tråden er. Ønsker du å få en forståelse for hvorfor du legger på deg, ønsker du å diskutere kosthold generelt eller noe annet? 

Anonymkode: c8a0e...0ab

Forstår ikke hvordan sushi og mat 2 ganger dagen, når jeg trener 5 dager i uka, får meg OPP i vekt.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan sushi og mat 2 ganger dagen, når jeg trener 5 dager i uka, får meg OPP i vekt.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Fordi du Ikke forbrenner mer kalorier enn du eter. Derfor. Ikke vits i å lure en gang. Enten må du trene hardere, eller ete færre kalorier. Uansett om du eter disse kaloriene en gang for dag, eller fordeler på 20 måltid, eller kun eter en gang hver annen mnd et gigamåltid med samme antall kalorier... Spiller ingen rolle. That is the fact... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår ikke hvordan sushi og mat 2 ganger dagen, når jeg trener 5 dager i uka, får meg OPP i vekt.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Det er jo veldig enkelt: Om du legger på deg så er det fordi du spiser mer kalorier enn du forbrenner. Da må du enten redusere kaloriinntaket eller øke treningsmengden.

Det er, for å bruke dine ord, noe jeg trodde var allmennkunnskap.

Anonymkode: 58403...5a0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Snabeltann said:

Fordi du Ikke forbrenner mer kalorier enn du eter. Derfor. Ikke vits i å lure en gang. Enten må du trene hardere, eller ete færre kalorier. Uansett om du eter disse kaloriene en gang for dag, eller fordeler på 20 måltid, eller kun eter en gang hver annen mnd et gigamåltid med samme antall kalorier... Spiller ingen rolle. That is the fact... 

Sushi har jo nesten ingen kalorier? 50-ish pr. bit.

40 biter = 2000. Den er grei.

Så minuser vi fra 2000 ca. 500 som er hvileforbrenningen kroppen bruker bare for å holde meg gående.

Da er vi på 1500. Så minuser vi 500 fra trening. Da er vi på 1000.

Da må jeg likevel ha maksimum 1000 kalorier, minimum (for sunn vektnedgang) 500 kalorier til, i løpet av dagen.

Ved å bare spise et par knekkebrød utenom dette, så ser jeg ikke hvordan vektoppgangen kan skje?

 

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved å bare spise et par knekkebrød utenom dette, så ser jeg ikke hvordan vektoppgangen kan skje?

 

Anonymkode: 86ae3...f4c

Men den skjer jo. Så om du ikke er et medisinsk under, så betyr det at du spiser mer kalorier en du forbrenner.

Anonymkode: 58403...5a0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sushi har jo nesten ingen kalorier? 50-ish pr. bit.

40 biter = 2000. Den er grei.

Så minuser vi fra 2000 ca. 500 som er hvileforbrenningen kroppen bruker bare for å holde meg gående.

Da er vi på 1500. Så minuser vi 500 fra trening. Da er vi på 1000.

Da må jeg likevel ha maksimum 1000 kalorier, minimum (for sunn vektnedgang) 500 kalorier til, i løpet av dagen.

Ved å bare spise et par knekkebrød utenom dette, så ser jeg ikke hvordan vektoppgangen kan skje?

 

Anonymkode: 86ae3...f4c

Det er en liten mulighet for at du undervurderer kaloriinnholdet i det du spiser og overestimerer det du forbrenner på trening. Hvis du spiser mye tempura maki og laks m/avokado f.eks., så er det ganske kaloririkt. Ser også at du sier at du drikker smoothies, disse kan være ganske kaloririke avhengig av hva du har i dem. Bruker du kun bær og fruktjuice slipper du unna med rundt 70 kcal (2 dl), men dersom du har i banan, yoghurt osv. kan du fort komme opp i 200-300 kcal. Uansett så må jo disse kaloriene også med i "regnskapet". Du kan ikke unnlate å regne kalorier i maten du spiser selv om den er sunn. Nøtter er f.eks. veldig sunt, men svært kaloririkt.

Du skriver ikke hva du trener, men du skal jo trene en del for å faktisk forbrenne 500 kcal på èn økt - ca. 1 time med relativt høy intensitet, sånn rundt regnet. 

Anonymkode: 0d269...943

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke som noe overraskelse for meg at du går opp i vekt/forblir overvektig her TS.

Du sa tidligere at du veier 90kg, men disse kiloene ser ut som 65 kg. Dette kan vel ingen andre enn bestemor eller falske venner ha sagt? Googler man din BMI ser man at påstanden din forutsetter at du er ekstremt muskuløs- og ikke trenger å bekymre deg for å gå ned i vekt. Antar dette er feil, og at du faktisk er en lubben fyr. Og ja, man kan ikke stole på BMI, men du er like høy som meg - og minst tjue kilo tyngre. 

Regner med at du bestiller andre biter enn nigiri? Futomaki, maki, tempura? Rullene varierer ekstremt i kaloriinnhold - hver enkelt sjappe bruker ulik mengde fisk, ris, lake - rullene kan friteres, fylles med avocado, chillimajones, philadelphia og masse annet snacks som fort gir 80-100 kcal/bit. Reellt sett ser nok kaloriregnskapet ditt ganske annerledes ut enn du tror. 

Uansett hvor få ganger du spiser ila dagen, spiker du insulinet ditt ekstremt hver gang du spiser sushien din. Sushirisen er svært prosesser, og gir en svært raskt og stor økning i blodglukose. Bukspyttkjertelen frigjør insulinet som trengs for å få alt dette sukkeret ut fra blodet, og inn i fett, lever eller muskler. Lever- og muskelcellene kan ku ta opp en gitt mengde glukose, resten går rett til fettcellene dine.

Spisemønsteret ditt faller i virkeligheten innunder det man kaller binge eating disorder. Jeg mener ikke at du har et emosjonelt problem med mat, eller at du ikke har kontroll, men kroppen din vil oppfatte de 3000 kaloriene du spiser i ett måltid, på samme måte som om du hadde tømt chipsskuffen hver kveld. Insulin, ghrelin, leptin - alle disse hormonene har en finger med i spillet når du ønsker å gå ned i vekt. Samme hvor mye du maser om antall kalorier kommer du aldri til å gå ned i vekt før du ilegger deg et bedre spisemønster.

Kanskje du kan kjøpe noe annet til lunsj? Sushi er svært oppskrytt når det gjelder næringsstoffene du prater om. Spisriktig.no? Flere andre utsalgssteder selger ferdige måltider med et langt bedre næringsinnhold en sushi, eller du kan be om å få laget sushiruller uten ris.

Ja, karbohydrater med høy GI har nok sin plass når det gjelder restitusjon, men du overdriver både mengde og effekten du har. Det er i praksis det samme som skjer med de som endte opp som alkoholikere fordi "et glass rødvin hver kveld er sunt". Bieffekten av et glass rødvin er langt verre enn fordelene det gir, og forskningen på området er full av variabler det ikke er tatt høyde for. 

 

Anonymkode: 135ed...c1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:danser:

At dere gidder. Ts evner ikke å gi noen andre enn seg selv rett.. 

Han vil mene han har rett uansett hvor mange meter dere skriver: dette er ett mysterium. Og ferdig med det. Han gjør ikke noe feil.

Anonymkode: 0b06e...324

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først spiser du "bare" de 40 bitene sushi, som kan ha mellom 50-100 kalorier per bit. La oss si snitt 70*40= 2800 kalorier.

Også noe knekkebrød, hva er noe? hva har du på? La oss si 2 knekkebrød og litt pålegg av mager sort= 150-200 kalorier.

Smoothie, hva er i de? La oss si mager variant med banan: 200 kalorier (en banan har 100 kalorier).

Da er vi oppe i 3150 kalorier. Minst.

 

Da drikker du ingen kalorier i det hele tatt, aldri melk, juice, øl. Aldri en is eller kake. 

 

Jeg har ikke helt forstått om TS er mann eller kvinne. Men du skal trene mye for å behøve så mange kalorier.  Eventuelt være veldig velbygd bodybuilder.

Her sier de at man forbrenner i snitt 13 kalorier per AKTIVE minutt, ved crossfit. https://aktivtraning.se/traning/crossfit/sa-effektiv-ar-crossfit 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Men den skjer jo. Så om du ikke er et medisinsk under, så betyr det at du spiser mer kalorier en du forbrenner.

Anonymkode: 58403...5a0

Nei.

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er en liten mulighet for at du undervurderer kaloriinnholdet i det du spiser og overestimerer det du forbrenner på trening.

Jeg vil faktisk si jeg UNDERVURDERER forbrenningen på trening NED til 500, og OVERVURDERER/Runder opp kaloriinntaket når jeg uttaler meg om mat her. Men greit det. Du vet bedre enn meg, sant? :):):)

Hvis du spiser mye tempura maki og laks m/avokado f.eks., så er det ganske kaloririkt.

Jeg selekterer veldig enkelt ut alt frityrstekt. Det er bare en vane jeg har lagt meg.

Ser også at du sier at du drikker smoothies, disse kan være ganske kaloririke avhengig av hva du har i dem. Bruker du kun bær og fruktjuice slipper du unna med rundt 70 kcal (2 dl), men dersom du har i banan, yoghurt osv. kan du fort komme opp i 200-300 kcal.

Du har så utrolig rett her igjen: bare ett problem: du antar jeg er sistnevnte? For meg er smoothie bare frukt+bær+vann. Jeg har også problemer med å høre folk helle opp yoghurt, og tro det de prater om er sunt kosthold, ja!

Uansett så må jo disse kaloriene også med i "regnskapet". Du kan ikke unnlate å regne kalorier i maten du spiser selv om den er sunn. Nøtter er f.eks. veldig sunt, men svært kaloririkt.

Jeg tar med kaloriene i regnskapet.

Og et spørsmål til deg:

Ang: vitaminer, mineraler og næringsstoffer: fordelt på 200 kalorier:

Får du mest verdi ut av nøtter eller McDonalds? Bare et hypotetisk spørsmål så du kanskje ser poenget mitt?

Du skriver ikke hva du trener, men du skal jo trene en del for å faktisk forbrenne 500 kcal på èn økt - ca. 1 time med relativt høy intensitet, sånn rundt regnet. 

Jepp. Det vet jeg?

Trener CrossFIT (som forøvrig nevnt før, jo?).

Anonymkode: 0d269...943

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer ikke som noe overraskelse for meg at du går opp i vekt/forblir overvektig her TS.

Du sa tidligere at du veier 90kg, men disse kiloene ser ut som 65 kg. Dette kan vel ingen andre enn bestemor eller falske venner ha sagt? 

Neivel :) Bra du vet da? .... ... ...

Googler man din BMI ser man at påstanden din forutsetter at du er ekstremt muskuløs- og ikke trenger å bekymre deg for å gå ned i vekt. Antar dette er feil, og at du faktisk er en lubben fyr. Og ja, man kan ikke stole på BMI, men du er like høy som meg - og minst tjue kilo tyngre. 

Jeg er faktisk ikke lubben. Det er det som er litt utrolig: jeg veier faktisk 90, er 170: men ser ut som jeg veier 70, ja!

Regner med at du bestiller andre biter enn nigiri? Futomaki, maki, tempura? Rullene varierer ekstremt i kaloriinnhold - hver enkelt sjappe bruker ulik mengde fisk, ris, lake - rullene kan friteres, fylles med avocado, chillimajones, philadelphia og masse annet snacks som fort gir 80-100 kcal/bit. Reellt sett ser nok kaloriregnskapet ditt ganske annerledes ut enn du tror. 

Jeg spiser ikke tempura (frityrstekt), jeg spiser ikke maki med phil. ost, osv. Dette antok jeg dere forsto basert på opplysninger gitt her? Jeg trener mye, spiser sunt, går likevel opp i vekt.

Hadde jeg spist masse tempura, så hadde jeg aldri opprettet tråden, for da var svaret på oppgangen åpenbar!

Uansett hvor få ganger du spiser ila dagen, spiker du insulinet ditt ekstremt hver gang du spiser sushien din. Sushirisen er svært prosesser, og gir en svært raskt og stor økning i blodglukose. Bukspyttkjertelen frigjør insulinet som trengs for å få alt dette sukkeret ut fra blodet, og inn i fett, lever eller muskler. Lever- og muskelcellene kan ku ta opp en gitt mengde glukose, resten går rett til fettcellene dine.

Det er så bra det! Det å få rask GI rett etter trening er det mest optimale! I hvert fall bedre enn treg GI etter trening!

(...)

Kanskje du kan kjøpe noe annet til lunsj? Sushi er svært oppskrytt når det gjelder næringsstoffene du prater om.

Nei. Det spørs igjen hva du har på? Dere har jo trodd jeg har badet i tempura maki? Kanskje jeg heller bader i Low Carb Maki (maki uten ris)? Hvem vet? Åja: sant. Dere: fortsett med fordommene deres. Kjørr! :)

Spisriktig.no? Flere andre utsalgssteder selger ferdige måltider med et langt bedre næringsinnhold en sushi, eller du kan be om å få laget sushiruller uten ris.

Ja, karbohydrater med høy GI har nok sin plass når det gjelder restitusjon, men du overdriver både mengde og effekten du har. Det er i praksis det samme som skjer med de som endte opp som alkoholikere fordi "et glass rødvin hver kveld er sunt". Bieffekten av et glass rødvin er langt verre enn fordelene det gir, og forskningen på området er full av variabler det ikke er tatt høyde for. 

Igjen: bedre med rask energi etter trening, enn treg energi: mat må man uansett ha for resitutsjon: hva velger du? :)

Anonymkode: 135ed...c1e

 

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ler meg skakk, takk for nydelig underholdning. Du er sjelden vare. 

Hva er egentlig formålet ditt med tråden? Hvor vil du? Du misforstår det meste, går i forsvar, angrep, bruker billige herseteknikker og eier ikke snev av endringsvilje. Hvis man arbeider mot et mål, og står på stedet hvil - da endrer man fremgangsmåte. Gleder meg til neste tråd, hilsen stor fan :-D

Her har du forresten en spennende artikkel, skrevet av en med doktorgrad på området. Han anbefaler 20-60 g karbohydrater med høy GI etter trening - ikke 300 g:
https://www.bodybuilding.com/content/the-benefits-of-post-workout-carbohydrates.html

Og siden du er glad i forskning, her er forskning som motbeviser mye av det du driver med ;)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22732459/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9694422

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24066806

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17609259

Anonymkode: 135ed...c1e

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet ditt her? 

Anonymkode: 0eb9d...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en liten mulighet for at du undervurderer kaloriinnholdet i det du spiser og overestimerer det du forbrenner på trening.

Jeg vil faktisk si jeg UNDERVURDERER forbrenningen på trening NED til 500, og OVERVURDERER/Runder opp kaloriinntaket når jeg uttaler meg om mat her. Men greit det. Du vet bedre enn meg, sant? :):):)

- Hvor har jeg påstått at jeg vet bedre enn deg? Jeg nevner det som en mulighet, fordi dette faktisk er ganske vanlig. Men du kan alt bedre enn alle andre, ikke sant?

Hvis du spiser mye tempura maki og laks m/avokado f.eks., så er det ganske kaloririkt.

Jeg selekterer veldig enkelt ut alt frityrstekt. Det er bare en vane jeg har lagt meg.

- Fint. Men det kan ikke jeg vite. Derfor jeg spør.

Ser også at du sier at du drikker smoothies, disse kan være ganske kaloririke avhengig av hva du har i dem. Bruker du kun bær og fruktjuice slipper du unna med rundt 70 kcal (2 dl), men dersom du har i banan, yoghurt osv. kan du fort komme opp i 200-300 kcal.

Du har så utrolig rett her igjen: bare ett problem: du antar jeg er sistnevnte? For meg er smoothie bare frukt+bær+vann. Jeg har også problemer med å høre folk helle opp yoghurt, og tro det de prater om er sunt kosthold, ja!

- Det er du som antar at jeg antar. Jeg nevner forskjellen på smoothies med ulikt innhold, ikke et ord om hva jeg tror du drikker. Du skrev forøvrig ikke noe om hvilken type smooties du drikker, og mange har lett for å "glemme" flytende kalorier.

Uansett så må jo disse kaloriene også med i "regnskapet". Du kan ikke unnlate å regne kalorier i maten du spiser selv om den er sunn. Nøtter er f.eks. veldig sunt, men svært kaloririkt.

Jeg tar med kaloriene i regnskapet.

Og et spørsmål til deg:

Ang: vitaminer, mineraler og næringsstoffer: fordelt på 200 kalorier:

Får du mest verdi ut av nøtter eller McDonalds? Bare et hypotetisk spørsmål så du kanskje ser poenget mitt?

- Hvem snakker om McDonalds? Ikke jeg. Jeg påpeker kun at også sunn mat kan inneholde mye kalorier.

Du skriver ikke hva du trener, men du skal jo trene en del for å faktisk forbrenne 500 kcal på èn økt - ca. 1 time med relativt høy intensitet, sånn rundt regnet. 

Jepp. Det vet jeg?

Trener CrossFIT (som forøvrig nevnt før, jo?).

- Ok, jeg kunne bare ikke finne det. Tråden har begynt å bli ganske lang. 

Anonymkode: 0d269...943

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei.

 

 

Anonymkode: 86ae3...f4c

Nei til hva? Jeg skrev to ting som er faktaopplysninger:

1. Du går opp i vekt.

2. Ergo har du høyere kaloriinntak enn det du forbrener.

 

Hvilke av disse mener du er feil? 

Anonymkode: 58403...5a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...