Gå til innhold

Spise 2 ganger dagen, - likevel opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 hours ago, jabx said:

Tvert imot, det er mye sunnere å gjøre det motsatte: Periodisk fasting.

Forbrenningen er der uansett. Og med faste vil man forbrenne mer fett av ulike årsaker.

Hvis man faster i 16 timer og har et vindu på 8 timer på spising så er det mye sunnere enn å hele tiden gå og gnage på ting.

Om morgenen stresser man ofte og risikerer å b.la få stor kortisol utskillelse...samt andre typer hormoner i katekolaminnnivåer gruppen. Dopamin, noradrenalin og adrenalin.  (https://no.wikipedia.org/wiki/Katekolaminer)

Stress fører til høye katekolaminnivåer i blodet. Det skjer både når stresset skyldes en psykologisk reaksjon på bekymringsfulle tanker og når stresset består av fysiske påvirkninger som for eksempel høye lyder, skarpt lys eller lavt blodsukkernivå (hypoglykemi).

Forhøyet katekolaminnivå i blodet medfører økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kortisol

Kortisol er det viktigste naturlig forekommende glukokortikoidet. Det produseres i binyrebarken (cortex, hvorav navnet).

Kortisol er også kjent som stresshormonet. Det har en rekke fysiologiske effekter i reguleringen av metabolisme, immunsystem, hjerte og vekst. Hydrokortison er syntetisk fremstilt kortisol.

Syntesen og reguleringen er nøye regulert av sentralnervesystemet som er meget følsomt for negativ tilbakekobling fra kortisol og syntetiske glukokortikoider. Utskillelsen av kortisol fra binyrene stimuleres av hypofysehormonet ACTH, og er kraftigst i tidlige morgentimer. 

Alt dette øker blodsukkeret, noe som vil føre til en ØKT fettsyresyntese iform av frigjørelse av insulin deretter.
Disse hormonene bryter ned musklatur, bindevev, immunforsvar osv for denne funksjonen.

Dette er noe av grunnen til at det vil ha motsatt effekt for de aller fleste i sine travle hverdager med kone\mann, unger..jobb og div andre forpliktelser. MEN er hverdagen din harmonisk, uten stressaktige påvirkninger osv så ville det hatt en positiv effekt. 
Grunnet folks livsstil NEI NEI OG ATTER NEI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 hours ago, Xcase33 said:

Om morgenen stresser man ofte og risikerer å b.la få stor kortisol utskillelse...samt andre typer hormoner i katekolaminnnivåer gruppen. Dopamin, noradrenalin og adrenalin.  (https://no.wikipedia.org/wiki/Katekolaminer)

Stress fører til høye katekolaminnivåer i blodet. Det skjer både når stresset skyldes en psykologisk reaksjon på bekymringsfulle tanker og når stresset består av fysiske påvirkninger som for eksempel høye lyder, skarpt lys eller lavt blodsukkernivå (hypoglykemi).

Forhøyet katekolaminnivå i blodet medfører økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kortisol

Kortisol er det viktigste naturlig forekommende glukokortikoidet. Det produseres i binyrebarken (cortex, hvorav navnet).

Kortisol er også kjent som stresshormonet. Det har en rekke fysiologiske effekter i reguleringen av metabolisme, immunsystem, hjerte og vekst. Hydrokortison er syntetisk fremstilt kortisol.

Syntesen og reguleringen er nøye regulert av sentralnervesystemet som er meget følsomt for negativ tilbakekobling fra kortisol og syntetiske glukokortikoider. Utskillelsen av kortisol fra binyrene stimuleres av hypofysehormonet ACTH, og er kraftigst i tidlige morgentimer. 

Alt dette øker blodsukkeret, noe som vil føre til en ØKT fettsyresyntese iform av frigjørelse av insulin deretter.
Disse hormonene bryter ned musklatur, bindevev, immunforsvar osv for denne funksjonen.

Dette er noe av grunnen til at det vil ha motsatt effekt for de aller fleste i sine travle hverdager med kone\mann, unger..jobb og div andre forpliktelser. MEN er hverdagen din harmonisk, uten stressaktige påvirkninger osv så ville det hatt en positiv effekt. 
Grunnet folks livsstil NEI NEI OG ATTER NEI. 

Hva svarer du nei til?

 

Alltid gøy å høre andres teorier.

 

Det med frokost vs. ikke-frokost er jo en like levende diskusjon som brød vs. knekkebrød! :)

Anonymkode: 86ae3...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Xcase33 skrev:

Om morgenen stresser man ofte og risikerer å b.la få stor kortisol utskillelse...samt andre typer hormoner i katekolaminnnivåer gruppen. Dopamin, noradrenalin og adrenalin.  (https://no.wikipedia.org/wiki/Katekolaminer)

Stress fører til høye katekolaminnivåer i blodet. Det skjer både når stresset skyldes en psykologisk reaksjon på bekymringsfulle tanker og når stresset består av fysiske påvirkninger som for eksempel høye lyder, skarpt lys eller lavt blodsukkernivå (hypoglykemi).

Forhøyet katekolaminnivå i blodet medfører økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

https://no.wikipedia.org/wiki/Kortisol

Kortisol er det viktigste naturlig forekommende glukokortikoidet. Det produseres i binyrebarken (cortex, hvorav navnet).

Kortisol er også kjent som stresshormonet. Det har en rekke fysiologiske effekter i reguleringen av metabolisme, immunsystem, hjerte og vekst. Hydrokortison er syntetisk fremstilt kortisol.

Syntesen og reguleringen er nøye regulert av sentralnervesystemet som er meget følsomt for negativ tilbakekobling fra kortisol og syntetiske glukokortikoider. Utskillelsen av kortisol fra binyrene stimuleres av hypofysehormonet ACTH, og er kraftigst i tidlige morgentimer. 

Alt dette øker blodsukkeret, noe som vil føre til en ØKT fettsyresyntese iform av frigjørelse av insulin deretter.
Disse hormonene bryter ned musklatur, bindevev, immunforsvar osv for denne funksjonen.

Dette er noe av grunnen til at det vil ha motsatt effekt for de aller fleste i sine travle hverdager med kone\mann, unger..jobb og div andre forpliktelser. MEN er hverdagen din harmonisk, uten stressaktige påvirkninger osv så ville det hatt en positiv effekt. 
Grunnet folks livsstil NEI NEI OG ATTER NEI. 

Så hvis man stresser mye burde man også spise ofte? Eller? 

Anonymkode: 0eb9d...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste spiser jo ikke om natta, men man kaller det ikke periodisk fasting likevel. Kan ikke si at jeg faster selv om jeg spiser siste måltid senest kl 19 og at det går minimum 13 timer uten at jeg spiser siden jeg i grunn sover. Men ellers spiser jeg etter råd fra spesialist å spise lite og hyppig.

Anonymkode: d22a8...e66

Det stemmer, vi spiser ikke når vi sover. Og man kaller det ikke egentlig fasting før etter 12 timer eller så, for det er da effekten av fasten begynner. Egentlig bør det vel gå minst 16 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Larandrea skrev:

Du trenger å spise en skikkelig frokost for å sette forbrenningen i gang. Er ellers lurt å spise flere små måltider hver dag enn kun to. 

Kilde på at man må innta frokost for å sette forbrenningen i gang, takk.

Hvorfor er det lurt med flere små måltider? Det er da lurere med f.eks. to store, gode, mettende måltider enn konstant småspising som gjør at man aldri egentlig føler seg mett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Larandrea said:

Du trenger å spise en skikkelig frokost for å sette forbrenningen i gang. Er ellers lurt å spise flere små måltider hver dag enn kun to. 

Terry crews driver med periodisk fasting, dvs han spiser ikke frokost og spiser få måltider om dagen:

abf9b8c2ae04d321ed768ba3776a1dd0.png

Anonymkode: 7ee70...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, jabx said:

Kilde på at man må innta frokost for å sette forbrenningen i gang, takk.

Hvorfor er det lurt med flere små måltider? Det er da lurere med f.eks. to store, gode, mettende måltider enn konstant småspising som gjør at man aldri egentlig føler seg mett.

Jeg har ikke noen kilde på det. Det er noe som jeg alltid har hørt/lest, men det kan jo så klart være en myte.  Jeg tenkte ikke på konstant småspising, men mer en stor frokost, en god middag og resten bestående av små måltider. Det har i alle fall funket for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at når man inntar mat så skjer det mye i kroppen, blant annet at insulinnivået stiger. Og hva gjør insulin? Det lagrer fett.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert i sistnevnte svar burde jo jeg gått ned i vekt, da?

Jeg spiser jo nesten ikke.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å være såpass feit, men nekte for at en spiser feil.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, jabx said:

Du spiser mye, TS.

Nei.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Hvorfor går du opp i vekt da?

Anonymkode: 0d269...943

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whiskey hangover
På 14.5.2018 den 6.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har sjeldent tid til noe mer enn kaffe til frokost.

Jeg har aldri hatt for vane å spise kveldsmat.

Blir ofte en lunsj og middag, evnt. en sen stor lunsj.

Og nei: det er ikke McDonald's, eller kebabsjappa besøket går til.

Noen ganger stikker jeg innom noe billig take-away sushi og kjøp er 30-40 biter ish.

Men sushi inneholder type 50 kcal pr. bit og er sunt.

Likevel greier jeg å være 170 og veie 90 kg. Utrolig.

Hadde jeg ikke trent ofte, hadde jeg også SETT feit ut.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Du, man er feit når man veier 90kg og er 170cm. Det sier seg selv. En normal sunn vekt, når man er 170cm er rundt 65kg. 

Og sushi er ikke sunt. Ris er ikke sunt, og når man lager sushiris er den dynka i sukker og salt. 

50kcal x 30-40 biter? 1500-2000kcal som man egentlig trenger i løpet av en hel dag, som kvinne. Får du da i deg, på ett måltid. Det er ikke sunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rådet om å spise lite, men ofte, et utdatert og helsemessig farlig råd? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Whiskey hangover skrev:

Får du da i deg, på ett måltid. Det er ikke sunt. 

Det spiller ingen rolle. Så lenge du klarer å spise det kroppen trenger på ett måltid er det ikke noe «usunt» med det. Forskning viser også at antall måltider ikke spiller noen rolle ifb med vektnedgang. Det er totalt antall kalorier over tid som betyr noe.

Anonymkode: 46a14...940

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Vera skrev:

Er ikke rådet om å spise lite, men ofte, et utdatert og helsemessig farlig råd? 

Jo, men ikke fordi det i seg selv er farlig å spise lite og ofte, men fordi rådet er vagt, og tas ut av sammenheng, og til det ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor går du opp i vekt da?

Anonymkode: 0d269...943

Det er spørsmålet, ja!

3 hours ago, Whiskey hangover said:

Du, man er feit når man veier 90kg og er 170cm. Det sier seg selv. En normal sunn vekt, når man er 170cm er rundt 65kg. 

Og sushi er ikke sunt. Ris er ikke sunt, og når man lager sushiris er den dynka i sukker og salt. 

(...)

Ris er karbohydrater.

Ris er raske karbohydrater.

Ris = Høy G.I. = bra for rask restitusjon.

Og igjen: man er ikke feit før man ser feit ut: og gjett hva? Folk tror jeg nettopp veier 65 kg haha :)

2 hours ago, Vera said:

Er ikke rådet om å spise lite, men ofte, et utdatert og helsemessig farlig råd? 

Jepp!

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det spiller ingen rolle. Så lenge du klarer å spise det kroppen trenger på ett måltid er det ikke noe «usunt» med det. Forskning viser også at antall måltider ikke spiller noen rolle ifb med vektnedgang. Det er totalt antall kalorier over tid som betyr noe.

Anonymkode: 46a14...940

Helt utrolig enig!

14 minutter siden, Pringle said:

Jo, men ikke fordi det i seg selv er farlig å spise lite og ofte, men fordi rådet er vagt, og tas ut av sammenheng, og til det ekstreme.

Ja, litt det og: men mest at rådet allerede er avvist basert i ''fattig'' forskning.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er spørsmålet, ja!

Ris er karbohydrater.

Ris er raske karbohydrater.

Ris = Høy G.I. = bra for rask restitusjon.

Og igjen: man er ikke feit før man ser feit ut: og gjett hva? Folk tror jeg nettopp veier 65 kg haha :)

Jepp!

Helt utrolig enig!

Ja, litt det og: men mest at rådet allerede er avvist basert i ''fattig'' forskning.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Hva er poenget ditt med denne tråden egentlig? Opprettet du en tråd kun for å informere verden om kostholdet og vekten din? Du skriver jo at du går opp i vekt noe som gir inntrykket av at du trenger råd for å gå ned eller stå stille, men gjør jo ikke annet enn å kverulere med alle som prøver å hjelpe deg. Er du bare ute etter å provosere og kaste bort andres tid? 

Anonymkode: c8a0e...0ab

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringle skrev:

Jo, men ikke fordi det i seg selv er farlig å spise lite og ofte, men fordi rådet er vagt, og tas ut av sammenheng, og til det ekstreme.

Ok, jeg leste en plass at det ble frarådet pga irritasjonen det medfører på tarmsystemet, som igjen fører til økt risiko for kreft i tykktarmen. Legen som sa dette mente at det sunneste var å spise når man var sulten - som i og for seg er helt kurant, men problemet er jo at vi har ødelagt den sunne sultfølelsen vi tidligere hadde med ulvehunger etter nei mat. Det er vel blitt slik at når vi kjenner sult tar vi dette som noe negativt, og det blir om å gjøre å stappe i seg noe kjapt for å bli kvitt den fæle følelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...