Gå til innhold

Spise 2 ganger dagen, - likevel opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men du TS, siden du ikke er interessert i å høre hva du muligens gjør feil i forhold til vekttap, hvorfor startet du tråden da? Du kaster jo åpenbart bort både din egen og andres tid. Siden du er overbevist om at du gjør alt riktig i i forhold til kosthold osv. slik at det er noe annet som er skyld i at du ikke går ned i vekt, så foreslår jeg at du oppsøker en ernæringsfysiolog/kostholdsrådgiver. 

Albert Einsten sa en gang at definisjonen på galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et helt annet resultat. Nå mener jeg for all del ikke å implisere at du på noen som helst måte er gal, TS, men dersom det man gjør ikke gir ønsket resultat, er det kanskje en Ide å forsøke en annen tilnærming til problemstillingen. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du er på feil diett for din kropp. Kanskje lchf er bedre for deg? Kanskje du trenger flere måltider per dag fordi kroppen din er slik. Kanskje du stresser for mye. Hvem vet. Forum er kanskje ikke tingen, hva med en tur til en ernæringsfysiolog? Har selv en bmi på 26 og ingen tror det når de ser meg heller. 

Anonymkode: 7d01e...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts. Jeg er tynn og trener ikke. I løpet av en dag spiser jeg:

1 skål linser og grønnsaker

1 eple

1 skål kidneybønner og salat

Skålene er ikke stappfulle

Anonymkode: 7ee70...9dc

Dette er jo veldig lite igjen, da.. ikke akkurat å anbefale.

Anonymkode: 123cb...1b0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvis du skal ned i vekt - det er lettere å la være å spise kaloriene enn å trene dem vekk etterpå!

Anonymkode: ddc85...a9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 16.5.2018 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Ts. Jeg er tynn og trener ikke. I løpet av en dag spiser jeg:

1 skål linser og grønnsaker

1 eple

1 skål kidneybønner og salat

Skålene er ikke stappfulle

Anonymkode: 7ee70...9dc

Dette er ikke mat. Det er frokost under dårlig tid.

På 16.5.2018 den 19.29, Hulderen skrev:

Du har en BMI på 31,1 og er helseskadelig overvektig. Så du er nødt til å kutte ned på matinntaket. Det er godtmulg at du vlle vært enda tykkere om du ikke trente, men det betyr ikke at du er sunn nå.

Les svaret under. Takk.

På 16.5.2018 den 19.38, Bøff Eløff skrev:

Neida, det er jo bare 500-700 kcal i de stakkars 30 bitene med sukker-ris han trapper ned i hullet daglig, man blir da ikke tykk av det. Husk, det er både karbohydrater og proteiner, så det er både variert og sunt. Så BMIen på 31.1 er nok ikke overvekt, det er nok bare overskuddsris.

Du vet at BMI er utdatert?

BMI tar hensyn til vekt opp mot høyde.

Hvor står det fordelingen av fett og muskler?

Hvor står det om kaloriene har gitt vitaminer, mineraler og næringstoffer vs. junkfood?

Vanskelig å finne det i BMI, right? Mm... :)

På 16.5.2018 den 20.02, Hulderen skrev:

Her bruker du et argument som ikke stemmer. Alle asiater spiser ikke ris. I Asia er ris fattigmannskost, det man fyller på med når man ikke har nok annen mat til å bli mett. 

Feil.

Asiatere har ris som obligatorisk tilbehør.

På 16.5.2018 den 20.03, Roci skrev:

Men du TS, siden du ikke er interessert i å høre hva du muligens gjør feil i forhold til vekttap, hvorfor startet du tråden da? Du kaster jo åpenbart bort både din egen og andres tid. Siden du er overbevist om at du gjør alt riktig i i forhold til kosthold osv. slik at det er noe annet som er skyld i at du ikke går ned i vekt, så foreslår jeg at du oppsøker en ernæringsfysiolog/kostholdsrådgiver. 

Albert Einsten sa en gang at definisjonen på galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et helt annet resultat. Nå mener jeg for all del ikke å implisere at du på noen som helst måte er gal, TS, men dersom det man gjør ikke gir ønsket resultat, er det kanskje en Ide å forsøke en annen tilnærming til problemstillingen. 

Forlat tråden du. Går helt fint, ja :)

 

På 16.5.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Er nok det ja, deprimert jente, kaffe, olivenolje og nå ernæring. Venter spent på neste tema. :fnise:

Anonymkode: ffb3b...080

Eh..?

På 16.5.2018 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Dette er jo veldig lite igjen, da.. ikke akkurat å anbefale.

Anonymkode: 123cb...1b0

Helt utrolig enig!

På 16.5.2018 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Uansett hvis du skal ned i vekt - det er lettere å la være å spise kaloriene enn å trene dem vekk etterpå!

Anonymkode: ddc85...a9a

Jeg trener fordi det gir meg verdi i livet. Elsker å trene! :)

Anonymkode: 86ae3...f4c

 

Ryddet for svar til slettet innlegg
- Safiye, mod

Endret av Safiye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Asiatere har ris som obligatorisk tilbehør.

Nei, det har de ikke.

Endret av Hulderen
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ut ifra hvordan du argumenterer her, er vel det eneste som er galt at du tror du opp i vekt. Du har jo helt klart et kaloriunderskudd med regnemetodene som gjelder i ditt univers.

Når det at 1 sushibit gir 50 kcal medfører at 30 sushibiter gir 500-700 kcal, skal det tross alt godt gjøres å oppnå et kalorioverskudd på to måltider.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hactar skrev:

Når det at 1 sushibit gir 50 kcal medfører at 30 sushibiter gir 500-700 kcal, skal det tross alt godt gjøres å oppnå et kalorioverskudd på to måltider.  

50 x 30 er 1500; ikke 500-700

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hulderen skrev:

50 x 30 er 1500; ikke 500-700

Nettopp. Derfor må TS befinne seg i et parallelt univers der det ikke er lineær sammenheng mellom økt mengde sushi og økt antall kcal, siden hun argumenterer som hun gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo veldig lite igjen, da.. ikke akkurat å anbefale.

Anonymkode: 123cb...1b0

Trener lite til ingenting, vekten min har vært stabill i flere år. Man trenger veldig lite mat om man sitter i sofaen hele dagen

Anonymkode: 7ee70...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal fortsette akkurat som du gjør! Spise sushi tilsvarende det en venninnegjeng bestiller til sammen, insistere på at BMI bare er tull og øke størrelsen på magesekken din ved å spise alt for sjelden. Stå på! Du blir garantert tynn om du fortsetter i samme spor og ikke tar til deg et eneste av rådene du selv ba om. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow... okay? :)

Dette er ikke mat. Det er frokost under dårlig tid.

Les svaret under. Takk.

Du vet at BMI er utdatert?

BMI tar hensyn til vekt opp mot høyde.

Hvor står det fordelingen av fett og muskler?

Hvor står det om kaloriene har gitt vitaminer, mineraler og næringstoffer vs. junkfood?

Vanskelig å finne det i BMI, right? Mm... :)

Feil.

Asiatere har ris som obligatorisk tilbehør.

Forlat tråden du. Går helt fint, ja :)

Okay..?

Eh..?

Helt utrolig enig!

Jeg trener fordi det gir meg verdi i livet. Elsker å trene! :)

Anonymkode: 86ae3...f4c

Siden du mener du har 31 i BMI fordi du har så mye muskler, så må du gjerne opplyse om fettprosenten din. 

Jeg har 21,3 i BMI og en fettprosent på 18 (anbefalt fettprosent for kvinner er mellom 20 og 30%), og det betyr at jeg er muskuløs siden BMI er såpass høy i forhold til fettprosent. Med mindre du tar anabole steroider er det ingen sjangs i havet at du ligger på rundt samme fettprosent som meg og veier det du gjør. 

Anonymkode: d22a8...e66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er like høye, og jeg veier 33-34 kilo mindre enn deg ts. Fatter ikke at du ikke må se betydelig mye større ut enn meg i hvertfall. Jeg spiser mye mer enn deg, og trener hver dag. Hadde jeg veid 90 kilo hadde jeg økt vekten med 50 %, sier seg selv at det virkelig ikke er bra! Jeg mener, da jeg gikk høygravid veide jeg 67 kilo, og dette satt på magen. 23 kilo til fordelt rundt på kroppen hadde virkelig ikke sett ut. Jeg synes du kan legge ut et bilde av deg selv så vi kan se du ikke er stor. Hvilken klesstørrelse bruker du?

Anonymkode: e2174...490

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle likt å hørt bmi på Norges sterkeste mann, så kan kg diskutere hvor mye fettprosent og muskler er der. Så kan man fort se hvordan bmi lurer en.

Jeg er 167 høy og har en bmi på 26. Jeg bruker strl smal i klær, strl 36 i jeans, i følge bmi er jeg overvektig. Jeg aner ikke hva jeg har i fettprosent, jeg har et aktivt og tungt yrke og jeg vet klesstørrelsen min. Ingen tror at vekta er slik den er når de ser meg. 

Anonymkode: 7d01e...b6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 16.5.2018 den 23.07, Hulderen skrev:

Nei, det har de ikke.

Jo :)

På 16.5.2018 den 23.09, Hactar skrev:

Ut ifra hvordan du argumenterer her, er vel det eneste som er galt at du tror du opp i vekt. Du har jo helt klart et kaloriunderskudd med regnemetodene som gjelder i ditt univers.

Når det at 1 sushibit gir 50 kcal medfører at 30 sushibiter gir 500-700 kcal, skal det tross alt godt gjøres å oppnå et kalorioverskudd på to måltider.  

Takk for støtten! :)

 

På 16.5.2018 den 23.17, AnonymBruker skrev:

Trener lite til ingenting, vekten min har vært stabill i flere år. Man trenger veldig lite mat om man sitter i sofaen hele dagen

Anonymkode: 7ee70...9dc

Jeg er glad i trening. Jeg liker trening isolert sett for hva det er og hva slags verdi det gir meg i mitt eget liv.

På 16.5.2018 den 23.26, altflyter skrev:

Jeg syntes du skal fortsette akkurat som du gjør! Spise sushi tilsvarende det en venninnegjeng bestiller til sammen, insistere på at BMI bare er tull og øke størrelsen på magesekken din ved å spise alt for sjelden. Stå på! Du blir garantert tynn om du fortsetter i samme spor og ikke tar til deg et eneste av rådene du selv ba om. 

BMI er tull. Det tilsier ingenting om hva som er fett vs. muskler, nei.

At venninnegjenger bestiller 6 biter hver går på å ikke bestille hele restauranten, selv om de skulle orke det.

På 16.5.2018 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Siden du mener du har 31 i BMI fordi du har så mye muskler, så må du gjerne opplyse om fettprosenten din. 

Jeg har 21,3 i BMI og en fettprosent på 18 (anbefalt fettprosent for kvinner er mellom 20 og 30%), og det betyr at jeg er muskuløs siden BMI er såpass høy i forhold til fettprosent. Med mindre du tar anabole steroider er det ingen sjangs i havet at du ligger på rundt samme fettprosent som meg og veier det du gjør. 

Anonymkode: d22a8...e66

Jeg skal til kroppsanalyse igjen snart. Pleier å kjøpe en slik et par ganger i året, ja.

På 17.5.2018 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Vi er like høye, og jeg veier 33-34 kilo mindre enn deg ts. Fatter ikke at du ikke må se betydelig mye større ut enn meg i hvertfall. Jeg spiser mye mer enn deg, og trener hver dag. Hadde jeg veid 90 kilo hadde jeg økt vekten med 50 %, sier seg selv at det virkelig ikke er bra! Jeg mener, da jeg gikk høygravid veide jeg 67 kilo, og dette satt på magen. 23 kilo til fordelt rundt på kroppen hadde virkelig ikke sett ut. Jeg synes du kan legge ut et bilde av deg selv så vi kan se du ikke er stor. Hvilken klesstørrelse bruker du?

Anonymkode: e2174...490

Så bra for deg at du ser like tynn ut som du veier da. Gratulerer osv.

På 17.5.2018 den 0.27, AnonymBruker skrev:

Skulle likt å hørt bmi på Norges sterkeste mann, så kan kg diskutere hvor mye fettprosent og muskler er der. Så kan man fort se hvordan bmi lurer en.

Jeg er 167 høy og har en bmi på 26. Jeg bruker strl smal i klær, strl 36 i jeans, i følge bmi er jeg overvektig. Jeg aner ikke hva jeg har i fettprosent, jeg har et aktivt og tungt yrke og jeg vet klesstørrelsen min. Ingen tror at vekta er slik den er når de ser meg. 

Anonymkode: 7d01e...b6c

Helt utrolig enig!

BMI tilsvarer bare vekt vs. høyde. Det tilsier ingenting om fordelingen av fett og muskler, nei!

Anonymkode: 86ae3...f4c

Endret av Safiye
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2018 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Og du spiser nesten ikke.

Nei. Det vil jeg ikke si. 20 er vel typisk ''middag'' og jeg trener i tillegg.

Jeg trener også.

Da er du liten.

Jeg blir ikke mett etter 10 biter?

Kaffe, vann og smoothie.

Jeg trener også, da.

Nei.

Anonymkode: 86ae3...f4c

20 er ikke en typisk middag for de aller fleste. Min samboer spiser 20, og han er muskuløs og vil opp i vekt. Jeg spiser 10-12 og jeg trener MYE, er 175 høy og veier 68 kg (mye muskler). 

30-40 biter er sykt mye!

Endret av Inwe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om BMI er et mål man må ta med en klype salt er du så absolutt i faresonen når den bikker 30. Hva er forøvrig liv-hofte ratioen din? Den blir ofte sagt å være et bedre mål på om man har farlig overvekt eller ikke.

Selv er jeg av typen som nærmest bare trenger å se på en vekt for å bygge muskler. I de periodene hvor jeg trener styrke kan jeg gjerne ha en BMI på 26-27 uten at jeg ser overvektig ut fordi jeg er høy. Nå trener jeg middels og spiser vanlig og har en BMI på 21, er 8 cm høyere enn deg. Selv om du spiser sunt, spiser du for mye av det sunne. Vil du ned i vekt må du telle kalorier. Vektnedgang handler om kalorier inn vs kalorier ut, du kan spise hva du vil.

Anonymkode: f002d...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo veldig lite igjen, da.. ikke akkurat å anbefale.

Anonymkode: 123cb...1b0

Ikke om man er normalt slank. De fleste overspiser bare noe voldsomt. Har en stillesittende venninne som spiser 1 måltid mer enn meg + større porsjoner. Hun er overvektig, jeg er slank

Anonymkode: 7ee70...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 17.5.2018 den 11.09, Inwe skrev:

20 er ikke en typisk middag for de aller fleste. Min samboer spiser 20, og han er muskuløs og vil opp i vekt. Jeg spiser 10-12 og jeg trener MYE, er 175 høy og veier 68 kg (mye muskler). 

30-40 biter er sykt mye!

Nei.

På 17.5.2018 den 15.00, AnonymBruker skrev:

Selv om BMI er et mål man må ta med en klype salt er du så absolutt i faresonen når den bikker 30. Hva er forøvrig liv-hofte ratioen din? Den blir ofte sagt å være et bedre mål på om man har farlig overvekt eller ikke.

Selv er jeg av typen som nærmest bare trenger å se på en vekt for å bygge muskler. I de periodene hvor jeg trener styrke kan jeg gjerne ha en BMI på 26-27 uten at jeg ser overvektig ut fordi jeg er høy. Nå trener jeg middels og spiser vanlig og har en BMI på 21, er 8 cm høyere enn deg. Selv om du spiser sunt, spiser du for mye av det sunne. Vil du ned i vekt må du telle kalorier. Vektnedgang handler om kalorier inn vs kalorier ut, du kan spise hva du vil.

Anonymkode: f002d...ef5

Jeg tenker mer type..: hvor mye muskler vs. fett? DER er mitt fokus.

Har ingenting i mot å veie 100 kilo muskler, vs. 50/50 f.eks.

På 17.5.2018 den 16.22, AnonymBruker skrev:

Ikke om man er normalt slank. De fleste overspiser bare noe voldsomt. Har en stillesittende venninne som spiser 1 måltid mer enn meg + større porsjoner. Hun er overvektig, jeg er slank

Anonymkode: 7ee70...9dc

Vil jeg tillate meg å gjenta meg her? This:

Restauranter serverer 6 biter som FORRETT!

Anonymkode: 86ae3...f4c

Endret av Safiye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

   

Hva som er forskjell på 30 biter på en gang og 10 biter 3 ganger?

30 biter tar mye større plass enn 10 biter. Magesekken din utvider seg slik at du trenger mer mat for å bli mett neste gang. Tar du bare 10 biter så fyller det mindre og de bitene rekker kroppen din å fordøye og dermed gjøre plass til neste runde noen timer senere.

Kostholdseksperter poengterer også ofte at det er bedre med mange små måltider enn noen få store.

Anonymkode: 60180...9a9

Men jeg blir sulten etter trening: så spiser heller MASSE etter trening. Og du må ha mye mat etter trening, ja.

Anonymkode: 86ae3...f4c

Det er greit at du blir sulten, men om du ikke hadde som vane å spise 30-40 sushibiter så hadde du blitt mett etter 10 biter. Jeg tror løsningen her er å spise mye mindre porsjoner en stund slik at magesekken krymper. Da vil du etter hvert oppleve at metthetsfølelsen kommer tidligere.

Anonymkode: 60180...9a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...