Gå til innhold

Fattig student trenger hjelp angående kosthold


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei 25 år gammel jente som er fulltidsstudent og har dermed ikke råd til noe kostholdsprogram/kostholdsveiledning eller lignende. Lurer derfor på om det er noen her inne med god peiling som kan ta kontakt med meg for å hjelpe. Jeg er ikke overvektig. Er slank og har trent en god del styrketrening siden i høst, men mangler resultater nettopp på grunn av at jeg ikke har peiling på kosthold og vet ikke hva og hvor mye jeg skal/bør spise gjennom en dag med og uten trening. Hadde satt stor pris på om noen kunne ta kontakt med meg for gode råd.

:)

Anonymkode: 3d0fd...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heldigvis kan ingen ta kontakt med deg så lenge du er anonym, alt må gå åpent her i diskusjonen, men uansett: Nå må du ta i bruk alt du har lært som student, om å tenke kritisk. Folk vil alltid se sitt snitt. Om det ikke er å tjene en slant, kan det være å spre et budskap. Kosthold er big business, om du ikke har fått det med deg (at du "ikke har peiling" er nemlig mer et utslag av villet forvirring, enn av temaets vanskelighetsgrad). Denne artikkelen er gullstandardarden. Les og absorber dette, og du vet det du trenger å vite: http://fitnessbloggen.no/tips-okonomi-student-billig-student/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, alternativ måte å lære om kosthold, trening og hva som passer for deg når man ikke har råd til veiledning fra mer eller mindre profesjonelle, er vanligvis å lese seg opp selv, og så prøve og feile litt.

 

Kostholdsprogram/kostholdsveiledning er ikke noe man "bør" ha, det er en luksustjeneste som først ble virkelig vanlig å bruke for få år siden. Du greier deg fint på egen hånd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg er ei 25 år gammel jente som er fulltidsstudent og har dermed ikke råd til noe kostholdsprogram/kostholdsveiledning eller lignende. Lurer derfor på om det er noen her inne med god peiling som kan ta kontakt med meg for å hjelpe. Jeg er ikke overvektig. Er slank og har trent en god del styrketrening siden i høst, men mangler resultater nettopp på grunn av at jeg ikke har peiling på kosthold og vet ikke hva og hvor mye jeg skal/bør spise gjennom en dag med og uten trening. Hadde satt stor pris på om noen kunne ta kontakt med meg for gode råd.

:)

Anonymkode: 3d0fd...414

Denne typen spørsmål hjelper fastlegen deg med. 

Ellers er havregrynsgrøt et sunt og næringsrikt måltid mange har vokst opp med til både frokost og aftenmat. Den kan du aldri spise for mye av, lite koster en pose lettkote havregryn også. 

Anonymkode: a756d...6f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen spørsmål hjelper fastlegen deg med. 

Ellers er havregrynsgrøt et sunt og næringsrikt måltid mange har vokst opp med til både frokost og aftenmat. Den kan du aldri spise for mye av, lite koster en pose lettkote havregryn også. 

Anonymkode: a756d...6f7

Fastlegen best på kosthold? Sjelden.

Anonymkode: 7db33...b0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne typen spørsmål hjelper fastlegen deg med. 

Ellers er havregrynsgrøt et sunt og næringsrikt måltid mange har vokst opp med til både frokost og aftenmat. Den kan du aldri spise for mye av, lite koster en pose lettkote havregryn også. 

Anonymkode: a756d...6f7

Jeg håper virkelig at friske folk ikke tar dette til seg, og bruker av fastlegenes sterkt begrensede tid for å be om kostholdsveiledning!

Et sunt kosthold er variert og balansert. Havregrøt flere ganger om dagen er det motsatte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Denne typen spørsmål hjelper fastlegen deg med. 

Ellers er havregrynsgrøt et sunt og næringsrikt måltid mange har vokst opp med til både frokost og aftenmat. Den kan du aldri spise for mye av, lite koster en pose lettkote havregryn også. 

Anonymkode: a756d...6f7

Leger har ikke spesielt mye kosthold og ernæring i utdanningen sin, annet enn det som direkte handler om sykdom (som vitaminmangler osv). De vet ikke mer om kosthold enn andre mennesker

Anonymkode: e31a6...599

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger har ikke spesielt mye kosthold og ernæring i utdanningen sin, annet enn det som direkte handler om sykdom (som vitaminmangler osv). De vet ikke mer om kosthold enn andre mennesker

Anonymkode: e31a6...599

Jo, det gjør de. Men de vet også når de bør henvise til klinisk ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 53085...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mye mer resultater av styrketreningen min etter jeg begynte å spise mer! Har gått idrettsfag på vgs,og der lærte jeg en del om kosthold. Det viktigste (når man trener en del spesiellt,ville ikke anbefalt f.eks lavkarbo da) er å få i seg alle de tre næringsgruppene (ikke dropp fett og karbo), og å spise så fort som mulig etter trening. Trener du lengre enn en time bør du også spise underveis i økten,et eple eller noe. Videre er jo nok proteiner viktig,husker ikke helt hvor mye med tanke på kroppsvekt det Er, men det kan du lett google deg til. Er ikke superviktig å være helt nazi på det heller, bare spis og kos deg! 

Har du noen venninner eller kompiser som er interessert i trening? Spør dem om tips også! 

Jeg er 24 år, og også student, billig og sunn mat som jeg liker er blant annet:Makrell i tomat, havregryn, avokado, søtpotet,kyllingfilet, svinefilet, first prøve laks, bønner (bønner og linser er kjempesunt!Og noe de aller fleste spiser alt for lite av) med tacokrydder og har nesten alltid fetaost i kjøleskapet så jeg kan "pimpe"en ellers kjip salat:) 

Anonymkode: 34432...d74

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

og å spise så fort som mulig etter trening.

Forskning peker i retning av at dette ikke stemmer. Det er det totale proteininntaket gjennom hele døgnet som betyr noe, ikke tidspunktet.

https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-10-53

"In the full meta-regression model controlling for all covariates, however, no significant differences were found between treatment and control for strength or hypertrophy."

"These results refute the commonly held belief that the timing of protein intake in and around a training session is critical to muscular adaptations and indicate that consuming adequate protein in combination with resistance exercise is the key factor for maximizing muscle protein accretion."

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Videre er jo nok proteiner viktig,husker ikke helt hvor mye med tanke på kroppsvekt det Er

1,5 - 2 gram protein per kg kroppsvekt er normalt tilstrekkelig.

Anonymkode: c2142...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...