Gå til innhold

Er det kun vepsen som stikker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man har også disse, blomsterfluer som ikke alle vet at ikke er veps. Disse er mindre, stikker ikke, og de står stille i luften, noe vepsen ikke kan.

 Image result for blomsterflue vs veps

 

Anonymkode: 1da13...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.5.2018 den 12.14, AnonymBruker skrev:

Eller stikker bier og humler også?

Anonymkode: 9e50c...748

Myggen stikker også, flått, hoggorm og ansatte i helsevesenet kan også stikke..... så pass opp, løp i tide :link::ler:

 

Anonymkode: 46bfd...901

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2018 den 12.42, Thildamor skrev:

Nei, det er ikke den. 

Jeg bor forresten ikke i Norge..🙈

I Italia finnes det noen kjempesvære veps/humle-aktige insekter (nesten like stor som min tommelfinger). Husker jeg googlet den for noen år siden, men jeg husker nå ikke navnet. Men det var ihvertfall en sværing som i følge myter og folketro var veldig farlig, men som i virkeligheten er ganske harmløs. Men diger var den. Vi hadde en som bygget bol i hagen vår. I motsetning til veps, angrep den aldri. Vi kunne sitte og spise ute, og den bare fly forbi uten å bry seg - hverken om oss eller maten. 

Da jeg googlet (for endel år siden), fant jeg ut at denne digre veps/humle-aktige også eksisterte i Norge men var forholdsvis sjelden. 

Anonymkode: d67ac...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 21.54, AnonymBruker skrev:

I Italia finnes det noen kjempesvære veps/humle-aktige insekter (nesten like stor som min tommelfinger). Husker jeg googlet den for noen år siden, men jeg husker nå ikke navnet. Men det var ihvertfall en sværing som i følge myter og folketro var veldig farlig, men som i virkeligheten er ganske harmløs. Men diger var den. Vi hadde en som bygget bol i hagen vår. I motsetning til veps, angrep den aldri. Vi kunne sitte og spise ute, og den bare fly forbi uten å bry seg - hverken om oss eller maten. 

Da jeg googlet (for endel år siden), fant jeg ut at denne digre veps/humle-aktige også eksisterte i Norge men var forholdsvis sjelden. 

Anonymkode: d67ac...372

Geithams? 

Anonymkode: 5c30c...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.5.2018 den 21.54, AnonymBruker skrev:

I Italia finnes det noen kjempesvære veps/humle-aktige insekter (nesten like stor som min tommelfinger). Husker jeg googlet den for noen år siden, men jeg husker nå ikke navnet. Men det var ihvertfall en sværing som i følge myter og folketro var veldig farlig, men som i virkeligheten er ganske harmløs. Men diger var den. Vi hadde en som bygget bol i hagen vår. I motsetning til veps, angrep den aldri. Vi kunne sitte og spise ute, og den bare fly forbi uten å bry seg - hverken om oss eller maten. 

Da jeg googlet (for endel år siden), fant jeg ut at denne digre veps/humle-aktige også eksisterte i Norge men var forholdsvis sjelden. 

Anonymkode: d67ac...372

Japansk mandarin muligens? Men under parringstiden er den rasende og giften er farlig.

Anonymkode: e8cc4...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt stukket helt uprovosert av veps tidligere. Vepsen kom, satte seg ned og stakk meg mens jeg da satt helt rolig. 

Bie ble jeg stukket av da jeg var barn fordi jeg var uheldig og tråkket på den under lek. Bien gjorde bare sin jobb, samlet pollen og sånt, så kommer jeg og aner fred og ingen fare mens jeg løper barfot rundt i gresset. Bom, intens smerte. Ble båret til mamma og pappa som ikke skjønte hva greia var før pappa ba mamma sjekke under foten min for å se etter stikk-område. Da tok mamma ut brodden og sekken til bien. 

Humle har jeg aldri blitt stukket eller "brent" av. De suser så fredfylt rundt så jeg orker ikke engasjerte hjernen i noe mer enn «det er en humle»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd at veps stikker uten at den er i «klem». Mener dere at vepsen følger etter dere og stikker dere uprovosert? 🤔 

Anonymkode: bb705...3a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎05‎.‎2018 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Myggen stikker også, flått, hoggorm og ansatte i helsevesenet kan også stikke..... så pass opp, løp i tide :link::ler:

 

Anonymkode: 46bfd...901

 

For ikke å snakke om våre nye landsmenn på trikken 😁

Anonymkode: c5c96...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GulSitron skrev:

Jeg har blitt stukket helt uprovosert av veps tidligere. Vepsen kom, satte seg ned og stakk meg mens jeg da satt helt rolig. 

Bie ble jeg stukket av da jeg var barn fordi jeg var uheldig og tråkket på den under lek. Bien gjorde bare sin jobb, samlet pollen og sånt, så kommer jeg og aner fred og ingen fare mens jeg løper barfot rundt i gresset. Bom, intens smerte. Ble båret til mamma og pappa som ikke skjønte hva greia var før pappa ba mamma sjekke under foten min for å se etter stikk-område. Da tok mamma ut brodden og sekken til bien. 

Humle har jeg aldri blitt stukket eller "brent" av. De suser så fredfylt rundt så jeg orker ikke engasjerte hjernen i noe mer enn «det er en humle»

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri opplevd at veps stikker uten at den er i «klem». Mener dere at vepsen følger etter dere og stikker dere uprovosert? 🤔 

Anonymkode: bb705...3a4

Det skjer skjelden at veps stikker uprovosert, men man kan ha uflaks, hvis vepsen tilfeldigvis skulle være i "kampmodus" når man kommer forbi. Det kan f. eks. skje ved at en som var der tidligere hadde vepsen i klem, eller f. eks. ved at de andre vepsene i bolet er i nærheten og har vært under angrep. Stikkeveps utskiller visse feromoner når en eller noen av dem er truet, og da angriper andre veps fra det samme bolet også, om de er nær nok til å oppfatte "angrepsordren" i feromonene. 

Anonymkode: 0651f...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Geithams? 

Anonymkode: 5c30c...4ae

Likner ganske mye, ja. Jeg husker ikke navnet, googlet den for endel år siden. 

Men flott var hun. Og vi levde fredelig sammen hele sommeren. 

Vanlig veps er noe herk. Innpåslitne og ekle. 

Denne kjempevepsen var ikke interessert i oss mennesker - eller maten vår. Selv da vi satt ute og koste oss med grillmat, var hun ikke interessert. Fløy bare forbi. Vanlige veps ble jo helt gæerne når de kjente lukten av kjøtt og mat. 

Anonymkode: d67ac...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps er nydelige skapninger. 
Hodene deres er helt ufattelig søte. 😄 
Da jeg gikk på skole kom det en veps i rommet, jeg hadde tenkt å fange den og sa at folk ikke måte skadde den da den kom til å utgi feromoner for angrep om de gjorde det. 
Så klart drepte idiotene vepsen og det kom konstant veps inn i klasserommet så lenge det var høst.. husker spesielt en episode hvor store deler av klassen fikk panikk og sprang unna, jeg så på vepsen når den landet på pulten min. Den var ikke farlig, men skjønner at de blir stresset og vil angripe mennesker. En sjelden gang skyver jeg en veps unna om de er aggressiv (sannsynligvis av å møte aggressive mennesker), men generelt er jeg ikke redd de søte små.

Veps er ikke onde, folk over reagerer noe vanvittig. Jeg har aldri blitt stukket, selv når jeg har skyvd vepsen i luften. 
Folk flest har sannsynligvis vepse fobi....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha....dette med at de utgir ferromoner som gir signaler til andre veps visste jeg ikke.... Jeg har aldri drept en veps i mitt liv, eller vært fiendtlig innstilt til dem, så kanskje derfor jeg aldri opplever dem som sinte? Jeg kan til og med "slå" dem med hånden i retning et åpent vindu, så flyr de bare rett ut. I fjor da jeg hadde to vepsebol på vaskerommet så jeg dem nesten ikke i huset i det hele tatt, bare inne på det rommet. Så dem heller aldri ute i hagen, de var helt fraværende. Varmtvannsbeholderen min ble ødelagt den sommeren, så jeg måtte selvsagt ha ny, men jeg sa til husvertinna mi at de måtte vente så lenge jeg hadde veps, jeg dreper dem IKKE. Måtte vente to måneder så var de ute.

En venn av meg hadde faktisk veps på soverommet, han måtte ha vinduet åpent fordi det var så varmt, og vepsen hadde bestemt seg for å lage bol der, så til slutt ga han opp og lot dem holde på (takvindu). Han hadde heller insektnett rundt senga. Egentlig rart han aldri tenkte på å ha insektnett foran vinduet....men det var jo litt koselig med de vepsene også da :)

Anonymkode: 1da13...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...