Gå til innhold

Hvilken barnebok er/var din favoritt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For en fantastisk mimre-tråd. Kom over mange litt glemte favoritter her.

Trollkrittet :hjerte: Roald Dahl :hjerte: Lindgren:hjerte: Vestby :hjerte: GummiTarzan :hjerte: osv osv 

Må få med Ole Brum her. Og historiene om mummitrollene. 

Tordivelen flyr i skumringen og Agnes Cecilia. Av Maria Gripe.

Hm.. hadde dilla på en bok om ett spøkelse med familie som bodde ett sted som skulle saneres. Ett fuktig slott i england ? (Ikke Caspar eller Laban) Husker søsteren i familien hadde en bolle med vann flyvende foran seg som hun aldri nådde for å vaske av seg blod.. De andre familiemedlemene var også rimlig snåle..Hm.. Litt makaber og for barn 10-12. Hadde en grønn paperback. hm. Tenke.

Min mor leste mye for meg fra jeg var helt liten. Og leste masse som barn. Likte det litt rare, snodige, skumle og magiske når jeg selv valgte.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av Roald Dahl, men Mathilda og SVK er favorittene. Elsker de magiske historiene. Ellers er også David Copperfield skrevet av Charles Dickens en favoritt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Potter 

Tzatsiki og muttern

Den vesle vampyren 

Kysse sa Heidi

Gummitarzan

Anne fra Bjørkely

Jakten på Jennifer Jones

 

Endret av miaw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, fjærestein skrev:

 

Tordivelen flyr i skumringen og Agnes Cecilia. Av Maria Gripe.

 

 

Maria Gripe ja. Hun skrev også "sin egen verden" og "skyggen over steinbenken" :) likte henne godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nancy Drew bøkene :rodmer:

Og så tenker jeg veldig ofte på en bok som jeg knapt husker noe fra, den handlet om årets gang i en hage. Tror det var noen barn med å hjelpe i denne hagen, men om det var en familie som bodde der husker jeg ikke. Noe ved det lille jeg husker får meg til å tenke på Fru Pigalopp's univers. Mulig det var samme type illustrasjoner 🤔 

Noen som kjenner igjen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken detektiv- bøkene her også. Og noen bøker om en jente som het Miranda. Av Virginia Vail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elidor, av Alan Gardner. Hørte boka lest som hørespill i barnetimen på radioen første gang som liten, og lånte boka på biblioteket etterpå. Det var helt utrolig spennende! Som mye annet fra barnetimen på lørdager. Handler om noen barn som finner en inngang til en parallell verden, og en enhjørning som het Findhorn, lenge siden jeg har lest den nå. :)

Anonymkode: 4164e...b7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En disneybok :) Eller strengt tatt en bokserie bestående av disneyfortellinger, gamle eventyr og "nyere" eventyr f.eks. ville vesten. 

Disneyboken jeg har er fra 60-tallet og ganske utslitt etter at den har gått fra min mor til meg. Tegningene i boken er fantastiske og var utgangspunkt for animeringen av flere disneyfilmer. Veldig glad i den boken! 

Anonymkode: d2da4...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok bare, den klarer jeg ennå ikke å høre på lydbok, selv etter 30 år. 

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.5.2018 den 18.31, AnonymBruker skrev:

Brødrene Løvehjerte 💕

Anonymkode: 0c4c6...b73

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme liste som de fleste over her. Jeg leste også alt jeg kom over omtrent da jeg var barn. Leste hele tiden. Ble sånn da det ikke var noen å leke med. Så jeg gjemte meg i bøker.

I tillegg til de bøkene som allerede er ramset opp av andre her så likte jeg så godt bøkene om Pollyanna. :) Og Onkel Toms hytte (begynner nesten å grine bare jeg tenker på de to bøkene)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest -Willow

Den hemmelige hagen
Til huttetuenes land
Den lille prinsen
Harry Potter
Brødrene løvehjerte
Den vesle vampyren
Løven, heksa og klesskapet
Alice i eventyrland
Ole Brumm
Bøkenes herre (Dette er en bok basert på en film om en redd gutt som blir kjent med levende bøker. Syns både filmen og boken var så fryktelig spennende).

Gleder meg til å introdusere disse og flere for fremtidige avkom. Jeg, som @Polly Ester, gjemte meg ofte bort i bøkenes verden. Da ting var vondt i barndommen kunne jeg drømme meg fullstendig bort i bøker og glemme meg selv litt. Er evig takknemlig for at jeg fant lesegleden allerede da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, -Willow skrev:

Den hemmelige hagen
Til huttetuenes land
Den lille prinsen
Harry Potter
Brødrene løvehjerte
Den vesle vampyren
Løven, heksa og klesskapet
Alice i eventyrland
Ole Brumm
Bøkenes herre (Dette er en bok basert på en film om en redd gutt som blir kjent med levende bøker. Syns både filmen og boken var så fryktelig spennende).

Gleder meg til å introdusere disse og flere for fremtidige avkom. Jeg, som @Polly Ester, gjemte meg ofte bort i bøkenes verden. Da ting var vondt i barndommen kunne jeg drømme meg fullstendig bort i bøker og glemme meg selv litt. Er evig takknemlig for at jeg fant lesegleden allerede da. 

Bøkenes herre har jeg bare sett filmen til da jeg var voksen. :)

Jeg pleide å gjemme bøker under skolebøkene mine, så når de voksne kom og skulle ha meg til å gjøre noe hjemme fordi jeg "aldri hjalp til hjemme" så så det ut som jeg satt og gjorde lekser i stedet for å lese "unyttige" bøker, for lekser var eneste gyldig grunn for å slippe husarbeid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Nesten alt av pennyklubben og tlklubben.

-"God natt mister tom"

-"Frendeløs" var en av mineabsolutt favoritter.

Anonymkode: 7a39f...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 13.40, ^^Belle^^ skrev:

Den boken jeg leste desidert flest ganger da jeg var yngre, var Kabalmysteriet av Jostein Gaarder. Jostein Gaarder både var og er min store helt. :hjerte: Nå vet jeg ikke om Kabalmysteriet kan klassifiseres som en barnebok, men jeg leste den ihvertfall første gang på barneskolen.

Andre bøker jeg likte var Heksene av Roald Dahl, Mio Min Mio av Astrid Lindgren og Frøken Detektiv-bøkene. 

 

 

Kabalmysteriet❤

For en bok! Jeg leste den i hvert fall en gang i året i årevis. Det var en så stor leseropplevelse, at jeg husker første gang jeg leste den. Fikk den i bursdagsgave i 3. klasse, og har det eksemplaret fortsatt; utslitt etter å ha vært med på samtlige turer jeg var på frem til ungdomsskolen. 

Jeg var ellers en stor Lindgren- og Egnerfan; jeg var overbevist over at jeg ble Pippi som stor.

Vokste opp i en familie, som var veldig glad i historie, så god natt-historiene mine var ofte om vikinger, Den yngre Edda og Heimskringla, Amundsen og Scott, Nansen, Saga Siglar, Thor Heyerdahl, norrøn mytologi, etc.

Noen andre som ble lest flere ganger, var: Hobbiten, alt av Roald Dahl, serien "Den vesle vampyren", Bibbi Bokkens magiske bibliotek, Sofies verden, Markus og Diana - kunne nevnt utallige flere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...