Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig ville jeg heller tatt meg en ekstrajobb enn å tvunget barnefar til å selge huset sitt. Uten tvil.

Og hvis han må selge om du skal få bidrag, så faller jo ditt argument om at du trenger de pengene for å flytte i nærheten av ham bort, hvorfor kan dere ikke isteden begge flytte til et litt billigere område?

Hvis 2500 kr i måneden utgjør vinn eller forsvinn på boligmarkedet der dere bor har dere en så anstrengt og sårbar økonomi, at dere burde flytte uansett. 

Hvorfor må barna på privatskole?

Vi har også 50/50 fordeling og jeg har rett på bidrag. Aldri i verden om jeg skal kreve det. Jeg vil klare meg selv og ha en følelse av selvstendighet. 

(Edit: vet ikke hvorfor noe ble i større font? Er på mobilen og teksten ser riktig ut før den publiseres.)

Endret av Ellevill
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at når barna fordeles 50-50 er det rett og slett umoralsk med bidrag. Her tjener jeg 200.000 mer i året enn mannen min, men han har ikke giddet å ta utdannelse og jobber bare 80%, mens jeg jobber 106+ekstrajobb og har lang utdannelse jeg har jobbet beinhardt for.

Hvis han skulle krevd bidrag da hadde jeg fader meg klikka. 

Øk din egen inntekt, ta mer utdannelse, flytt, whatever, men ikke prøv å snylte på ham! 

Du kan spørre ham, men å kreve er bare så feil. 

Anonymkode: 904a2...a41

Virker som du ser veldig ned på mannen din. Høres trist ut. 

Her i gården har bare jeg tatt utdannelse og jobber ca. 120 % ila året. Jeg tjener 350 000 mer enn min samboer som jobber 60% fordi han vil ha frihet til å drive med en hobby. Det optimale er jo at han og jobber 100%, men jeg senker gjerne standarden min for å kunne ha en lykkelig samboer. Jeg betaler gladelig bidrag om vi går fra hverandre, for det vil komme barna mine til gode.

Ts: Hvis han ønsker at dere skal bo i nærheten av hverandre, og privatskole er hans ønske, så må han forstå at du ikke kan leve opp til dette med din inntekt. Da får han enten bidra, eller dere møtes på et utgiftsmessig nivå i midten en plass. Mindre bolig(er) og offentlig skole, kanskje i et helt annet strøk. 

Anonymkode: f2944...4fb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det opp til far å skulle dekke slik at mor kan bo i nærheten i et dyrt strøk? Mor får ta ansvar for seg selv her fremfor å skulle utnytte en hun ikke lengre er sammen med.

Anonymkode: 64195...d12

Nei, det handler om å kunne bo slik at barna har mulighet til å komme seg til skolen og venner. 

Evt så kunne de alle flyttet til et rimeligere sted. 

Tviler på at ts har et stort behov for å bo på dette dyre stedet selv, men ønsker å gjøre det pga dette er barnas hjemsted og i nærheten av far. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Nei, det handler om å kunne bo slik at barna har mulighet til å komme seg til skolen og venner. 

Evt så kunne de alle flyttet til et rimeligere sted. 

Tviler på at ts har et stort behov for å bo på dette dyre stedet selv, men ønsker å gjøre det pga dette er barnas hjemsted og i nærheten av far. 

Men er det ikke slik at far måtte selge huset sitt dersom han må ut med 2500,- mer hver måned? Da faller jo hele poenget med å kreve bidrag bort?

Dere burde emm heller begge to flytte til et billigere område. Dere lever virkelig på grensen her.

Anonymkode: a10a7...9ca

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du ser veldig ned på mannen din. Høres trist ut. 

Her i gården har bare jeg tatt utdannelse og jobber ca. 120 % ila året. Jeg tjener 350 000 mer enn min samboer som jobber 60% fordi han vil ha frihet til å drive med en hobby. Det optimale er jo at han og jobber 100%, men jeg senker gjerne standarden min for å kunne ha en lykkelig samboer. Jeg betaler gladelig bidrag om vi går fra hverandre, for det vil komme barna mine til gode.

Ts: Hvis han ønsker at dere skal bo i nærheten av hverandre, og privatskole er hans ønske, så må han forstå at du ikke kan leve opp til dette med din inntekt. Da får han enten bidra, eller dere møtes på et utgiftsmessig nivå i midten en plass. Mindre bolig(er) og offentlig skole, kanskje i et helt annet strøk. 

Anonymkode: f2944...4fb

Jeg er til tider altfor snill, men å betale bidrag til en som jobber 60% fordi han hadde en morsom hobby... Nei, det hadde ikke blitt gjort med glede. Alvorlig talt!

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke slik at far måtte selge huset sitt dersom han må ut med 2500,- mer hver måned? Da faller jo hele poenget med å kreve bidrag bort?

Dere burde emm heller begge to flytte til et billigere område. Dere lever virkelig på grensen her.

Anonymkode: a10a7...9ca

Ja, som jeg skrev tidligere så er det noe rart med at han (muligens) må selge huset pga en ekstra kostnad på 2500 i måneden. 

Da har han selv stilt seg i en vanskelig situasjon. 

En ting om dette var det han kunne få til. Men her snakker vi om et dyrt område. Han kunne ordnet seg bolig litt utenfor og dermed ikke vært så på kanten.

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du ser veldig ned på mannen din. Høres trist ut. 

Her i gården har bare jeg tatt utdannelse og jobber ca. 120 % ila året. Jeg tjener 350 000 mer enn min samboer som jobber 60% fordi han vil ha frihet til å drive med en hobby. Det optimale er jo at han og jobber 100%, men jeg senker gjerne standarden min for å kunne ha en lykkelig samboer. Jeg betaler gladelig bidrag om vi går fra hverandre, for det vil komme barna mine til gode.

Ts: Hvis han ønsker at dere skal bo i nærheten av hverandre, og privatskole er hans ønske, så må han forstå at du ikke kan leve opp til dette med din inntekt. Da får han enten bidra, eller dere møtes på et utgiftsmessig nivå i midten en plass. Mindre bolig(er) og offentlig skole, kanskje i et helt annet strøk. 

Anonymkode: f2944...4fb

Oi! Du blir utnyttet! Og at du ikke synes det er et problem... 

Han vil jobbe halv tid for å drive med en hobby?

Jeg tror ikke jeg forstår det jeg leser.... 

Jaja, ditt valg! 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt handler dette ikke om barna, for dette mener ts at hun fint kan dekke sjøl. Det handler derimot om at hun da kan få dekket utgifter på en eventuell bil. Fyren må jo muligens flytte hvis han må betale bidrag, gjør ikke dette situasjonen egentlig verre for ungene? Å ha bil er ikke en menneskerett, men meg om det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, saltyliquorice skrev:

Så vidt jeg har skjønt handler dette ikke om barna, for dette mener ts at hun fint kan dekke sjøl. Det handler derimot om at hun da kan få dekket utgifter på en eventuell bil. Fyren må jo muligens flytte hvis han må betale bidrag, gjør ikke dette situasjonen egentlig verre for ungene? Å ha bil er ikke en menneskerett, men meg om det. 

Hallo? Fordi hun må dekke mer av kostnadene for barna, så betyr det at hun ikke har råd til bil. 

Snu det rundt da: si at hun har bil allerede.  Og får dårlig råd pga kostnadene til barna. 

Er det annerledes? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 50/50 deling, og jeg får 4000 i bidrag i måneden for våre tre barn. 

Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ikke hatt råd til egen leilighet der barna er vokst opp og har livet sitt. 

Vi har kjøpt oss hver vår leilighet 200 m fra hverandre. Og for barna er dette til det beste, slik at de slipper å flytte til en annen kommune. 

Han tjener tre ganger så mye som meg. 

Og jeg har null dårlig samvittighet for at jeg mottar bidrag. Et ekstremt godt samarbeid har vi også, og er gode venner. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Hallo? Fordi hun må dekke mer av kostnadene for barna, så betyr det at hun ikke har råd til bil. 

Snu det rundt da: si at hun har bil allerede.  Og får dårlig råd pga kostnadene til barna. 

Er det annerledes? 

Ja, det handler om prioriteringer. Ts er ikke den eneste som har måttet gi slipp på bilen sin, det er det faktisk mange som gjør hele tiden. 

Hva ts velger å gjøre har jeg ingenting med. Men jeg stusser over hvordan hun syns det kanskje er greit at han må miste huset og flytte unna ungene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er like glad i barna mine, vil bruke tid med dem, oppdra dem osv selv om jeg ikke har like høy inntekt som far. 

Jeg tjener ca 500 000 i året. Barna går/skal gå på privat skole og jeg ønsker at de skal få hvert sitt rom i mitt hjem også. Dette koster, og jeg har regnet og regnet, og funnet ut at jeg sannsynligvis vil få det for trangt til å ha bil også, noe som gjør at jeg vurderer å bytte nabolag.

ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Om du tjener 500 000 har jeg vanskelig for å tro at du

1: vil ha krav på 2500 i bidrag.

2: har behov for bidrag.

du har kanskje ikke råd til villa med hage , men en 3-4 roms leilighet greier du deg fint med.

og du kan kjøpe deg en brukt Nissan leaf.. den bør du greie å finansiere selv

Tenk på barna dine: la de få muligheten til å bo i huset de alltid har bodd i og. tenk den enorme verdien de vil arve om far beholder huset..

 

Anonymkode: 9a065...2eb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri malla, så «sinte» folk blir for et sånt spørsmål da. :fnise: Hun har rett på bidrag, men stusser selv på om det er riktig å kreve det. 

Jeg er i ganske lignende situasjon, men har valgt å ikke prøve og få bidrag. Vet at det ville blitt svært trangt for han å beholde huset da. Han har «fått» det av meg nå, så får jeg 50% av overskudd om han velger å selge det. Jeg er happy med en kjellerleilighet enn så lenge. 

Det er viktig for meg med et godt samarbeid og å være selvstendig. 

Har dere et så godt forhold at du kan snakke med han om dette uten at det blir dårlig stemning? F.eks foreslå at han tar barnehage/SFO-regningen eller noe i den dur?

Anonymkode: 20554...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du tjener 500 000 har jeg vanskelig for å tro at du

1: vil ha krav på 2500 i bidrag.

2: har behov for bidrag.

du har kanskje ikke råd til villa med hage , men en 3-4 roms leilighet greier du deg fint med.

og du kan kjøpe deg en brukt Nissan leaf.. den bør du greie å finansiere selv

Tenk på barna dine: la de få muligheten til å bo i huset de alltid har bodd i og. tenk den enorme verdien de vil arve om far beholder huset..

 

Anonymkode: 9a065...2eb

Kommer veldig an på hvor du bor. Ts sier at de bør i et dyrt område. 500 000 gjør ikke nødvendigvis all verdens da. Sjekk boligpriser i Oslo f eks 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, saltyliquorice skrev:

Ja, det handler om prioriteringer. Ts er ikke den eneste som har måttet gi slipp på bilen sin, det er det faktisk mange som gjør hele tiden. 

Hva ts velger å gjøre har jeg ingenting med. Men jeg stusser over hvordan hun syns det kanskje er greit at han må miste huset og flytte unna ungene. 

Her snakkes det om hus. Hva med å finne en leilighet eller annen type rimeligere bolig i samme nabolag. Det er også mulig å ha avdragsfritt huslån en periode til ting stabiliserer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, saltyliquorice skrev:

Ja, det handler om prioriteringer. Ts er ikke den eneste som har måttet gi slipp på bilen sin, det er det faktisk mange som gjør hele tiden. 

Hva ts velger å gjøre har jeg ingenting med. Men jeg stusser over hvordan hun syns det kanskje er greit at han må miste huset og flytte unna ungene. 

Ja mange har ikke råd til bil. Men som en annen sa, hvis hun hadde latt være å gi denne opplysningen her, så hadde hun sannsynligvis fått litt andre svar fra enkelte. 

Og igjen: han har satt seg i en utfordrende situasjon hvis 2500 gjør at han mister huset. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Surikatt skrev:

Her snakkes det om hus. Hva med å finne en leilighet eller annen type rimeligere bolig i samme nabolag. Det er også mulig å ha avdragsfritt huslån en periode til ting stabiliserer seg.

Og du tror det er enkelt å gå i banken, spørre om å få lån og si man må ha det avdragsfritt fordi man ikke har råd til å betale lånet?? 🤣

Anonymkode: ca50f...c69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede full jobb + overtid som alle andre. Hoved"problemet" her er at vi bor i et veldig dyrt område. 

Ts

Anonymkode: 8fca0...e9a

Da synes du skal kreve bidrag. Når dere var sammen, hadde dere råd til det huset. Nå har dere ikke det. Punktum. Og ved å ikke kreve bidrag finansierer du farens boligkjøp. Og du har rett på bidrag fordi du trenger det. For deg som har mye lavere inntekt er det mye vanskelig å bli boende i nærheten av faren enn det er for faren å beholde bolig. Akkuratt her synes jeg at det er faren som skal finne seg en ekstra jobb. Det er du som flytter ut og opplever flere endringer. Når ting har roet seg ned og din inntekt har gått opp, kan dere se på bidrag på nytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rararara skrev:

Nå spør jeg av uvitenhet, ikke for å være frekk; er det virkelig mulig å be om bidrag bed 50/50? Kan far også be om bidrag ved 50/50? Dette henger da ikke på greip? 

 

Bidraget regnes utifra inntekt. Også spiller det rolle hvem barnet har fast bosted hos. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av den "sterke og selvstendige" kvinnen?

Det koster å holde en bil i drift. Gjerne mer enn de 2500,- presentert her.
Du kan enten ta ekstra vakter i friuken din, kutte ned på "unødvendige" utgifter i din husstand, eller kjøpe deg en rimeligere bolig. At folk først velger lavlønnede yrker for så å banke i bordet med en ussel og urimelig § når de ser at det koster å ha barn, er for meg stusselig. Lovfestet kanskje, men moralsk urimelig all den man han ansvar for sin egen del av kaken.

Anonymkode: c63d0...4c3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...