Gå til innhold

Er jeg "slem" dersom jeg krever bidrag av far ved 50/50 deling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han betale mer enn mor bare fordi han har høyere inntekt? Hva om han velger å ta en jobb med lavere lønn? Skal TS betale bidrag til han da?

Anonymkode: 713b6...c20

Ja. Slik er reglene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han betale mer enn mor bare fordi han har høyere inntekt? Hva om han velger å ta en jobb med lavere lønn? Skal TS betale bidrag til han da?

Anonymkode: 713b6...c20

Det var da dette han måtte da de bodde sammen? Han skal forsørge barna sine, hvorfor skal de gå ned i levestandard fordi far og mor ikke lenger bor sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Er jo ikke snakk om at han skal betale bilen hennes! Men at kostnadene ved barna skal fordeles. For ts er det slik at uten bidrag eller at han dekker mer, så har hun ikke råd til bil eller bolig i nærheten. 

Det er noe annet enn at han skal 'dekke det' 

Og hvorfor er det opp til far å skulle dekke slik at mor kan bo i nærheten i et dyrt strøk? Mor får ta ansvar for seg selv her fremfor å skulle utnytte en hun ikke lengre er sammen med.

Anonymkode: 64195...d12

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke slem da. Reglene er der for en grunn. Det er meningen at barna ikke skal lide for at foreldrene har forskjellige inntekter. Dvs, om den ene tjener veldig mye mer, så skal denne også bidra mer økonomisk. Det gjør folk i parforhold som har barn sammen, og selvsagt skal ikke barna måtte gå drastisk ned i levestandard annenhver uke. 

Søk med god samvittighet, evt tilby far en privat avtale. Dette er barnas rettigheter, ikke mors eller fars. Om man ikke trenger pengene sparer man de til barna er voksne. 

Anonymkode: 4135c...edf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge nav sin kalkulator har du krav på bidrag fra far fordi inntekten hans er så høy i forhold til din. Du skal ikke føle at det er slemt, det er riktig. Og hadde du hatt mye høyere inntekt enn hans, ville det vært motsatt. Man kan også spørre seg om hvor langt likestillingen er kommet i dette landet når typiske kvinneyrker fortsatt er lavtlønte og lite verdsatt. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Ja for man velger alltid yrke etter lønn, ikke etter kvalifikasjoner og interesser. Dere med slike holdninger bør først og fremst gå etter inntekt når dere leter etter partner.

Anonymkode: 65cc5...c70

Vi behøver ikke det, for vi er i stand til å forsørge både oss selv og barna våre selv.

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det opp til far å skulle dekke slik at mor kan bo i nærheten i et dyrt strøk? Mor får ta ansvar for seg selv her fremfor å skulle utnytte en hun ikke lengre er sammen med.

Anonymkode: 64195...d12

Ifølge NAV har hun krav på det. Det er ikke utnytting. Reglene er faktisk slik.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det opp til far å skulle dekke slik at mor kan bo i nærheten i et dyrt strøk? Mor får ta ansvar for seg selv her fremfor å skulle utnytte en hun ikke lengre er sammen med.

Anonymkode: 64195...d12

Fordi 50 / 50 ordning fungerer best for BARNA når foreldrene bor i nærheten av hverandre og i den skolekretsen barna går på skole. 

Men dette løses jo enkelt ved at far selger huset og flytter til et mindre dyrt område der mor også har råd til å bo. Vinn/vinn for barna og far - da slipper mor å ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi behøver ikke det, for vi er i stand til å forsørge både oss selv og barna våre selv.

Anonymkode: 713b6...c20

Ts er også i stand til å forsørge seg selv og barna, men hun vil fortsette å bo i det dyre boligområdet for å være nærme far

Anonymkode: 65cc5...c70

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig merkelig at kvinnehatet stadig øker her i landet. 

Anonymkode: 713b6...c20

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg svart mye her. Hva jeg mener:

Begge foreldre må prøve å få til en god balanse mellom jobb, inntekt, bosituasjon og samvær med barna. 

Man bør ikke jobbe seg ihjel. Alle har ikke umiddelbare muligheter til å gå mye opp i lønn. 

Begge foreldre må så godt som det er mulig få mulighet til å skaffe seg passende bolig og transportmuligheter. 

Det bør være i begges interesse at begge får til dette. Synes likevel ikke at en av partene skal ta større ansvar for dette dersom den andre ikke gjør en innsats. Jobber man det man kan, så har man lagt inn nok innsats. 

Uavhengig av dette så har man regler om fordeling av bidrag osv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ts er også i stand til å forsørge seg selv og barna, men hun vil fortsette å bo i det dyre boligområdet for å være nærme far

Anonymkode: 65cc5...c70

For at BARNA skal være nærmere far. Er ikke det positivt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Surikatt said:

Ifølge NAV har hun krav på det. Det er ikke utnytting. Reglene er faktisk slik.

At reglene er lagt opp på en dårlig måte gjør det ikke til noe mindre utnytting. Når reglene er satt opp på en måte som gjør at TS i essensen kan få far til å miste muligheten til å betjene huset sitt kun fordi hun skal være grådig så er det noe feil med systemet.

Anonymkode: 64195...d12

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det utrolig mange sure bitre kommentarer. Du kan søke bidrag og det er ikke frekt, når det er 50/50 deling så er ikke dette uvanlig. Og det er faktisk ikke sånn at far her har kra vpå å beholde huset. Bidrag regnes ut fra brutto lønnen , og pengene skal ikke gå inn i noen party kasse for mor, men til en bedre hverdag og tilnærmet hverdag for barna slik de er vant til. Hvrofor skal mor ikke gjøre dette bare fordi da får far kanskje ta til takke med mindre bolig ? For noe tull. Her ville også NAV i sånne tilfeller bedt far finne seg en mer nøktern bolig om det var han sargument for å ikke betale bidrag. Det er strenge regler på dette med bidrag, og det er ikke uten grunn. Dette er noe mor vil ha krav på, og det er hverken griskhet eller en annen baktanke enn at hun vil det beste for barna sine. Jeg kjenner flere som betaler bidrag ved 50/50 og det er ingen sure miner. Det er ikke sånn at mor skal slutte å jobbe for å melke barnefar mest mulig. Ikke hør på sure , bitre KG folk som bjeffer for alt de selv ikke kan få muligheten til, eller som selv sitter med minste bidrag, eller hva som gjør folk så sure. Det må faktisk være for en grunn . Her har du ingenting å skammes over eller føle det er frekt, dere startet en familie sammen, og skal fortsatt ta hånd om barna sammen på best måte selv om det ikke lenger er under samme tak:)

Anonymkode: 995e1...886

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at når barna fordeles 50-50 er det rett og slett umoralsk med bidrag. Her tjener jeg 200.000 mer i året enn mannen min, men han har ikke giddet å ta utdannelse og jobber bare 80%, mens jeg jobber 106+ekstrajobb og har lang utdannelse jeg har jobbet beinhardt for.

Hvis han skulle krevd bidrag da hadde jeg fader meg klikka. 

Øk din egen inntekt, ta mer utdannelse, flytt, whatever, men ikke prøv å snylte på ham! 

Du kan spørre ham, men å kreve er bare så feil. 

Anonymkode: 904a2...a41

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor er det opp til far å skulle dekke slik at mor kan bo i nærheten i et dyrt strøk? Mor får ta ansvar for seg selv her fremfor å skulle utnytte en hun ikke lengre er sammen med.

Anonymkode: 64195...d12

hun utnytter ikke en hun ikke bor sammen med, og det er da ikke mors ansvar å sørge for at far får beholde huset. Og skal de ha 50/50 så må de jo nødvendigvis bo i nærheten av hverandre med tanke på barna, skolevei, venner etc. Her er det barnas beste og ikke sure bitre en kan begynne å lure på hva som driver frem slike kommenater . Det er ikke opp til far, det er en lov i Norge som styrer dette med bidrag, og hvorfor skal far komme best ut av det mener du ? Sitte i huset i det dyre strøket og ikke betale det han faktisk er forpoliktet til ? Til sine egne barn ? 

Anonymkode: 995e1...886

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

hun utnytter ikke en hun ikke bor sammen med, og det er da ikke mors ansvar å sørge for at far får beholde huset. Og skal de ha 50/50 så må de jo nødvendigvis bo i nærheten av hverandre med tanke på barna, skolevei, venner etc. Her er det barnas beste og ikke sure bitre en kan begynne å lure på hva som driver frem slike kommenater . Det er ikke opp til far, det er en lov i Norge som styrer dette med bidrag, og hvorfor skal far komme best ut av det mener du ? Sitte i huset i det dyre strøket og ikke betale det han faktisk er forpoliktet til ? Til sine egne barn ? 

Anonymkode: 995e1...886

På samme måte som det ikke er fars ansvar at mor skal kunne bo rett i nærheten i et dyrt strøk og også sponse bilen hennes? ;)

Anonymkode: 64195...d12

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at når barna fordeles 50-50 er det rett og slett umoralsk med bidrag. Her tjener jeg 200.000 mer i året enn mannen min, men han har ikke giddet å ta utdannelse og jobber bare 80%, mens jeg jobber 106+ekstrajobb og har lang utdannelse jeg har jobbet beinhardt for.

Hvis han skulle krevd bidrag da hadde jeg fader meg klikka. 

Øk din egen inntekt, ta mer utdannelse, flytt, whatever, men ikke prøv å snylte på ham! 

Du kan spørre ham, men å kreve er bare så feil. 

Anonymkode: 904a2...a41

Du kunne klikka så mye du ville, men du hadde ikke hatt noe valg. Her måtte du faktisk bare betalt om NAV kom og krevde det. Du valgte jo å få barn med dette menneske uten utdannelse da ! Han hadde pokker meg skulle søkt bidrag. Du hadde ikke sluppet unna, betlaer du ikke kommer NAV innkreving og trekker deg i lønn. Det er ikke umoralsk i det hele tatt, det er en rett og en plikt. Og du kunne ikke kommet å krevd en annen samværsdeling heller på dette grunnlaget . X fingre for at far våkner i dette tilfelle og søker NAV om fastsettelse av bidrag

Anonymkode: 995e1...886

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På samme måte som det ikke er fars ansvar at mor skal kunne bo rett i nærheten i et dyrt strøk og også sponse bilen hennes? ;)

Anonymkode: 64195...d12

Sponser vel ikke bilen hennes, men sørger for at det blir en bedre hverdag for barna de har felles. Hun kunne unnlat å skrive at da hadde hun hatt råd til bil, hva hadde argumentet ditt vært da ? Men det er fordel begge om de både bor i nærheten av hverandre og at mor eventuelt kan ha bil. Samarbeid og respekt. Dette er ikke spons, men en rett mor har og en plikt far må forholde seg til. Det er faktisk ikke verre enn det, enkel matte

Anonymkode: 995e1...886

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenner at det aldri er ‘slemt’ (eller ‘snillt’ for den saks skyld) å be om/ ikke be om bidrag. Dette er noe nav fastsetter og ikke noe den ene forelderen koker sammen i ondskap. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...