Gå til innhold

Dere som har bonusbarn...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er samboer med en mann som har to barn fra før. Det ble slutt mellom han og moren deres 4 år før vi ble sammen, og han hadde et annet forhold mellom der. Vi har nå vært sammen i snart 5år og venter vårt felles barn nr.2 sammen.

Jentene hans er straks 15, og 17år. Den eldste har jeg et nærere forhold til enn den yngste, da hun hele tiden har vist en stor interesse for å ha meg nær. Den yngste har holdt meg litt mer på avstand, og det respekterer jeg, så jeg prøver hele tiden å holde en fin balanse mellom å engasjere meg i henne og å ikke trenge meg på. Moren deres har jeg hele tiden hatt et godt forhold til. Vi feirer bursdager sammen, spiser middag sammen i blant, og hun og jeg samarbeider også godt rundt jentene selv uten far. 

Denne uken er jentene hos oss, og jeg oppdaget nettopp at hun på snart 15 har laget en stor bilderamme på rommet sitt der hun har satt inn et gammelt familiefoto tatt hos fotograf fra da moren og faren var sammen (altså av de fire) Ved siden av har hun skrevet "elsker dere", og rundt i ramma har hun skrevet fødselsdatoene til moren, faren, storesøsteren og seg selv. Jeg kjenner at jeg reagerer litt på det, ikke helt sikker enda om jeg blir mest såret eller mer syns det er litt respektløst ovenfor meg... en ting hadde vært om bruddet var ganske fersk, og/eller jenta var liten, men når hun snart er 15år syns jeg det er en litt rar ting å gjøre. Er jeg bare hårsår, eller hva tenker dere?

Anonymkode: d95da...109

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at hun er 15 år og da gjør man kanskje mye rart for å få en slags reaksjon. Hadde ikke brydd meg, hennes rom så hun kan vel ha det hun vil på veggen. Hadde oppført meg som normalt, som sagt hun er 15 år.

• Liker 14
Skrevet

Ja, du er hårsår. Du er ikke moren hennes, så ikke bry deg om dette. Hun er bare 15.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du verken bli såret av eller sint for. Bare la det være.

At hun vil "ære" sine med dette er ikke en trussel for deg, men helt sikkert en fin ting for henne selv.

Anonymkode: 3bd78...eab

• Liker 13
Skrevet

Så lenge på rommet hennes ville jeg ikke reagert. Om det var i stue ville det vært feil. 

Altså hennes familie er jo mamma pappa og søster. For altid. Men det som er på rommet hennes er hennes territorium og hvordan du fikk det til å være respektløst overfor deg skjønner jeg ikke. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette trenger ikke å ha noe med deg å gjøre. Jenta savner tiden da hennes mor og far var sammen, det er ikke unaturlig. Når man er 15 tenker og føler man mye rart. Man er opptatt av identitet pg tilhørighet, og dette er kanskje noe som kværner akkurat nå. La henne få ha dette for seg selv og fortsett å vær den voksenpersonen du normalt er for henne.

Anonymkode: 1e80b...8ae

• Liker 4
Skrevet

Alle mine stebarn har faktisk (det samme) bildet av de tre, min mann og deres mor på rommene sine. Vi har tilsvarende forhold som TS, helt ukomplisert, feirer bursdager sammen osv. Nå kan bare det eldste av mine stebarn huske at mamma og pappa var sammen, de andre to var så små. 

Jeg tror det er helt normalt i den alderen at de kan få en "ønskereaksjon". Det er jo mye ENKLERE å ha mamma og pappa i samme hus, det betyr jo ikke at hun har noe imot deg som person, men at hun skulle ønske det var litt mer lettvint, feks... Det ER jo pes å "bytte hjem", det forstår jeg godt....

Ikke ta deg nær av det. La henne "dyrke" dette litt. Jeg har vært stemor i 16 år, selvfølgelig skulle ungene helst ha hatt mor og far under samme tak, det betyr ikke at de misliker meg av den grunn!

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke unaturlig at det stikker litt i hjertet ditt, og du har selvsagt lov til å synes at det er litt vondt.

Samtidig er det eneste riktige å late som ingenting.  Være den voksne, stødige, som tåler slikt fra en tenåring. 

Om 20 år (Du vet hvor fort det går) kommer hun til å tenke tilbake på det som en pinlig episode og himle litt med øynene over seg selv, og du kommer til å være så glad for at du ikke sa noe. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er hårsår. Jeg elsker mamma og pappa like mye selv om de er skilt. Hva hun har på rommet sitt av bilder og minner er vel egentlig bare hennes business, er det ikke?

Anonymkode: 60628...a0c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det er helt normalt at skilsmissebarn ser på den gamle kjernefamilien som sine aller nærmeste. Det er foreldrene de har kjent hele livet og som de har knyttet seg til betingelsesløst. Hun er gjerne også i en prosess hvor hun begynner å reflektere mer over parforhold og foreldrenes valg, og kanskje dagdrømmer hun om hvordan ting hadde vært om de hadde holdt sammen.

Bruddet er ikke ferskt, men hennes bilde av bruddet kan endre seg nå som hun er tenåring og modnes og kan tolke hendelsene i nye lys.

Uansett, følelser er følelser. Hun har rett til å føle tapet av kjernefamilien som kjipt, og her er det du som bør vise respekt for at hun velger å uttrykke disse følelsene overfor seg selv på en diskret måte på sitt eget rom. Det bør hun vel ha rom til å gjøre?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke viktig, selv om det stikker, prøv å tenke at det handler ikke om deg, bare fortsett å være slik du beskriver, syns det høres ut som du er en kjempefin stemor :)

Anonymkode: 1ba61...9d1

• Liker 1
Gjest Ingrid78
Skrevet

Hadde du reagert om det feks var et bilde fra konfirmasjonen hennes? Jeg finner det naturlig at hun vil ha bilde av sin kjernefamilie sånn. Hadde ikke tenkt over det. Hun har nok et savn etter det som var og. Jeg er selv skilsmissebarn, og det tok mange år å komme over det for min del. Husk at hun er 15. Full av hormoner og følelser. Og mamma og pappa vil alltid ha en spesiell plass uansett hvor lenge du måtte være sammen med han

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 15. Hun kan ha gjort det for å provosere deg, men da hadde hun sannsynligvis hengt bildet i stua eller krevd at pappaen skulle ha det på soverommet (jupp, jeg har også vært 15, og en mester i å provosere).

Anonymkode: 299b2...564

AnonymBruker
Skrevet

Du er hårsår. Selvom de er skilt for mange år siden, er det fortsatt de som er foreldrene hennes, som hun elsker. Hadde det vært anderledes for deg om hun hadde tatt et seperat bilde av de i ramma? 

Anonymkode: 6681d...1b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Kalevala skrev:

Om 20 år (Du vet hvor fort det går) kommer hun til å tenke tilbake på det som en pinlig episode og himle litt med øynene over seg selv, og du kommer til å være så glad for at du ikke sa noe. 

Hvorfor i all verden skal hun tenke på det som en pinlig episode?

TS: Du kan hverken bli såret eller føle at det er respektløst. Tvert i mot burde du snakke positivt om det, det er fint at hun føler seg trygg nok til å uttrykke dette hjemme hos dere. Det trenger ikke engang bety at hun savner den tiden da foreldrene bodde sammen.

Anonymkode: 418e3...594

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er bonusbarn? Er det sånne som når man forventer ett barn og så får man plutselig tvillinger/trillinger osv? At disse uventede barna da blir en "bonus"? Hva om man ikke ønsket flere barn og det blir en negativ ting da, blir de straffebarn?

Anonymkode: 5bba4...b44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev dette innlegget likt på både denne siden og en annen forumside, for å se forskjellen på tilbakemeldinger man får. Situasjonen er reell, men ikke noe som er et problem for meg da jeg er så heldig at jeg har et rimelig smertefritt forhold til samboers fortid. Hadde dette vært et problem for meg hadde jeg ikke turt å skrive det her tror jeg, for det er så mange med dårlige holdninger ovenfor steforeldre her inne. På det andre forumet jeg la ut innlegget kom det også både positive og negative tilbakemeldinger, men selv om noen folk der også mener at det ikke er noe å reagere på så viser de likevel respekt for at noen tenker annerledes enn dem.

Poenget mitt er bare at folk kan prøve å ha litt forståelse for andres situasjon og tankegang. Det er absolutt noen gode tilbakemeldinger her også, men generelt er det MYE dårlige holdninger ovenfor innlegg skrevet av steforeldre/om bonusbarn. Man er ikke automatisk et dårlig menneske bare fordi man reagerer på noe bonusbarna sier og gjør, eller irriterer seg over dem i blant. Mange av oss gjør faktisk en veldig god jobb. 

Anonymkode: d95da...109

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er rart med det? Vi har album i stuen av meg og min eksmann, masse bilder faktisk. Datteren min har fått bilder av oss til å ha på rommet sitt. Min nåværende har også bilder av seg og hans eks, som hans barn kan se på og ha på rommet sitt. 

Det er da en selvfølge at man skal få ha bilder av familien sin, selv om foreldrene har skilt lag.

Anonymkode: edcee...c61

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh. Så jenta skal ikke få ha et bilde av seg selv og sin nærmeste familie på SITT soverom fordi noen andre valgte for henne å splitte opp familien. 

Anonymkode: caf7f...31c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal ikke hun få kunne ha bilder av sin mor, far og søster sammen på lik linje som andre barn?

Du verken er eller vil bli hennes mor, hun har en mamma og en pappa, og det er helt naturlig at hun også ser på dem som det.

Anonymkode: e3718...17b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...