Gå til innhold

Er det greit med andre flagg enn det norske i 17. mai tog?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Legg en demper på den norske selvgodheten og ta frem FN-flagget på 17. mai.

Jeg prøver å reise bort på denne dagen, men i år må jeg gå i et selskap, dog uten flagg på jakkeslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 hours ago, puppi said:

Jeg tenker litt sånn, herregud folk er dumme,

om de gidder å bry seg, eller føler seg krenket,

om lille Fatima på 10 år, eller Ahmed på 5,

velger å flagge med det pakistanske flagget, i tillegg til det Norske :rulle:

Hvis du ikke forstår at det med flagg er rart, så tenker jeg at historie kanskje ikke var favorittfaget ditt på skolen og at 17.mai for deg er litt mye is og brus og litt lite grunnlovsdag. Det er jo ikke provoserende at lille Matthi eller Noora har med seg det finske flagget. Men det er også helt poengløst. Hvorfor har de det med? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rosetelys skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/i-oslo-ber-de-barna-bruke-norske-flagg/3423485311.html

Oslo kommune har valgt å ikke legge ned forbud, men heller oppfordrer folk til å bruke det norske flagget, ev. FN-flagg eller det samiske.

Jeg syns hele debatten er tullete, og kan ikke engang skjønne at det skal være et tema at det skal være andre flagg enn det norske.

Hva mener dere, og hvorfor?

Du kunne ikke funnet igjen tråden fra i fjor, året før der og året før der og dyttet den opp. Nei, du måtte åpne en ny tråd. Ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Batteri skrev:

Skal vi seriøst ha denne debatten IGJEN?

 

Same procedure as every year, James. :ac:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rosetelys skrev:

Er det virkelig det? Om Norge skulle havne i krig, hvem tror du er villig til å kjempe for landet? De som bor her, men ikke er norske i hjertet, eller de som elsker dette landet mer enn noe annet land i hele verden?

Så lenge det ikke kommer IS-flagg har du igrunnen ingenting å hisse deg opp over.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Så lenge det ikke kommer IS-flagg har du igrunnen ingenting å hisse deg opp over.

Hvorfor aksepterer du ikke IS-flagg hvis andre flagg er OK for deg? Hva med naziflagg? Alle flagg er velkomne eller hva?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Drizzt skrev:

Hvorfor aksepterer du ikke IS-flagg hvis andre flagg er OK for deg? Hva med naziflagg? Alle flagg er velkomne eller hva?

Jeg er sikker på at det er noen som vil ha nazi-flagg. Ingen grunn til å tro det ikke er noen som sitter rundt med dem i de tusen hjem. Bare rolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på sin plass å minne om at våre naboland tar sin dag så piano at ingen går med flagg... Man må iallefall lete lenge for å finne dem.

Nordmenn, derimot, går mann av huse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fruktfest

Jeg bryr meg fint lite om hvilket flagg folk flagger med de andre 364 dagene i året - på Norges nasjonaldag skal det brukes norsk flagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rosetelys skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/i-oslo-ber-de-barna-bruke-norske-flagg/3423485311.html

Oslo kommune har valgt å ikke legge ned forbud, men heller oppfordrer folk til å bruke det norske flagget, ev. FN-flagg eller det samiske.

Jeg syns hele debatten er tullete, og kan ikke engang skjønne at det skal være et tema at det skal være andre flagg enn det norske.

Hva mener dere, og hvorfor?

For et forbanna dumt spørsmål. Men du vet jo allerede svaret. Vi er jo enige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Senil skrev:

Er da flott folk fra andre land er med å feire Norge. Så helt for mange forskjellige flagg på 17.mai.

Hvis de vifter med sitt lands flagg, så feirer de seg selv og sitt land ikke Norge. Det blir som å gå i bursdagsselskap til Per, og så gratulere og synge bursdagssang til Anders. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvis de vifter med sitt lands flagg, så feirer de seg selv og sitt land ikke Norge. Det blir som å gå i bursdagsselskap til Per, og så gratulere og synge bursdagssang til Anders. 

Riiiktig.... Fordi man vet jo ikke at det er Per sin bursdag man er i.  Man tror jo at Per feirer Anders og at det ikke er naturlig å feire Per. Det blir full forvirring for alle om Anders i det hele tatt nevnes, så andre navn enn Per sitt bør forbys.

:roll: 

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Tøytigern skrev:

Riiiktig.... Fordi man vet jo ikke at det er Per sin bursdag man er i.  Man tror jo at Per feirer Anders og at det ikke er naturlig å feire Per. Det blir full forvirring for alle om Anders i det hele tatt nevnes, så andre navn enn Per sitt bør forbys.

:roll: 

Jeg tror jeg skjønner retningen du prøver å gå i, men synes ikke du lykkes helt.

Hadde jeg feiret 4.juli i USA, så hadde det vært bare rart å stille med norsk flagg. Synes jeg. Hovedpoenget er at USA da har grunnlovsdag, hurra for det, ikke at jeg er norsk og deltar i feiringen. Hvorfor skulle jeg krevd oppmerksomhet rundt min norskhet i den feiringen?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, ViljaH skrev:

Jeg tror jeg skjønner retningen du prøver å gå i, men synes ikke du lykkes helt.

Hadde jeg feiret 4.juli i USA, så hadde det vært bare rart å stille med norsk flagg. Synes jeg. Hovedpoenget er at USA da har grunnlovsdag, hurra for det, ikke at jeg er norsk og deltar i feiringen. Hvorfor skulle jeg krevd oppmerksomhet rundt min norskhet i den feiringen?

Tror nok det ikke er uvanlig for norske immigranter i USA og flagge med norske flagg 4.Juli

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette ikke akkurat er et stort problem i den større sammenheng, så bør man ikke ha et forbud med andre nasjoners flagg, men grei løsning kan være at man oppfordres til å ha begge flagg, dvs. norsk + evt. etnisk hjemlands flagg. Det er gjerne dette som gjelder som kutyme i andre land, dvs. at man de dager man ønsker å heise det norske flagget på noe vis, også heiser vertnasjonens flagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kun norsk flagg og det samiske flagget. Ikke fn-flagg eller noe annet. Men det kan de bruke hele resten av året!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tøytigern said:

Det er på sin plass å minne om at våre naboland tar sin dag så piano at ingen går med flagg... Man må iallefall lete lenge for å finne dem.

Nordmenn, derimot, går mann av huse.

Og du ser ikke at dette har en viss sammenheng med at Sverige kunne flagge så mye de ville mellom 1940 og 1945, mens vi ikke fikk?

Den norske bruken av flagg på nasjonaldagen er fremdeles en sterk respons på den undertrykkelsen. Andre flagg har ikke noe på 17 mai å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai er Norges nasjonaldag, går man med et ennet lands flagg, blir det i mine øyne å se på som en slags protest/markering. Da bør en heller la feiringen ligge. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...