Gå til innhold

Er det greit med andre flagg enn det norske i 17. mai tog?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sitronmelisse

Det er unødvendig med en REGEL på at det bare skal være norske flagg i toget. Jeg synes 17.mai-komiteen har gjort det riktige ved å ikke lage noen regel på dette. La folk få bestemme sjøl. Er ikke det frihet i ekte 17.mai-ånd? Uansett tipper jeg dette er et marginalt "problem", ærlig talt. Jeg har aldri sett noe annet enn norske flagg i toget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rosetelys skrev:

Men hvorfor akkurat på 17. mai? 

Fordi det er da vi går i tog

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
2 minutter siden, Testosteron skrev:

Fordi det er da vi går i tog

Men hvis de vil flagge med andre flagg kan de vel gjøre det på de 364 andre dagene i året det ikke er Norges nasjonaldag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Testosteron skrev:

Jeg er ikke villig til å drepe for regjeringen, så jeg forstår godt at ikke innvandrerne er det heller 

Enig. 

 

Man er ikke alltid enig i hva sitt eget land foretar seg, men det betyr ikke at man ikke elsker sitt eget land. 

Endret av Mari Y
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Rosetelys skrev:

Men hvis de vil flagge med andre flagg kan de vel gjøre det på de 364 andre dagene i året det ikke er Norges nasjonaldag?

Men går vi i tog på de andre 364 dagene i året? Er det ikke bare 17. mai at vi går i tog?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit med andre flagg. 

De aller fleste bruker norsk flagg. Også de som ikke opprinnelig er fra Norge.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når flaggdebatten kommer, står bjørka i blomst, salget av zyrtek tar seg opp og 17 mai står for døren 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja visst.  Helt greit! 

Her jeg bor deltar mange utlendinger i 17.mai-toget.  Jeg synes det er utrolig fint å se de forskjellige nasjonaldraktene i 17.mai-toget.  Har for øvrig aldri sett at de har hatt sitt eget lands flagg med i toget, men de bærer det norske :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zienna skrev:

Ja visst.  Helt greit! 

Her jeg bor deltar mange utlendinger i 17.mai-toget.  Jeg synes det er utrolig fint å se de forskjellige nasjonaldraktene i 17.mai-toget.  Har for øvrig aldri sett at de har hatt sitt eget lands flagg med i toget, men de bærer det norske :)

Det norske flagget forsvinner ikke ved at man flagger med andre typer flagg, så skjoenner ikke dette styret

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Testosteron skrev:

Jeg syns det er helt greit med andre flagg enn det norske på 17. mai. Jeg syns det bare er fint at utlendinger er stolte over hvor de kommer fra, og det gjør meg ingenting at de har sitt hjemlands flagg på vår nasjonaldag. Det er bare koselig

Helt enig. Jeg kommer fra et sted hvor det har vært (og er) vanlig med flagg fra mange nasjoner i toget, og synes som deg at det er koselig. Hvis det er én dag vi nordmenn skal omfavne alle varianter av folkeslag som bor i landet vårt, er det vel nettopp nasjonaldagen vår. Vise at vi er rause og inkluderende. De som går med et annet lands flagg deltar på lik linje med de som vifter med norske flagg, de hilser landet og grunnloven ved å gå i toget, og de viser at de som finne, pakistaner, amerikaner eller japaner har sin egen nasjonalitet, men deltar i og feirer vår nasjonaldag med glede. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stort sett ganske liberal når det kommer til spørsmål om innvandring. 

Men på dette spørsmålet er jeg ganske klar:

Helt i orden at folk fra andre land kler seg i sine egne festdrakter på 17. mai. Det viser respekt. Festdrakter brukes på viktige dager. At innvandrere kler seg i sine egne flotteste drakter for å feire 17. mai, synes jeg altså er veldig bra. 

Men så er det flaggbruken da. 17. mai er norsk nasjonaldag. Alle er velkommen til å delta. Men jeg mener bestemt at flaggene skal være norske. 

Jeg har tidligere bodd i et annet land i mange år. Og det ville bli sett på som mer enn ytterst merkelig hvis jeg skulle vifte rundt med mitt norske flagg på nasjonaldagen til dette landet. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Rosetelys skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/i-oslo-ber-de-barna-bruke-norske-flagg/3423485311.html

Oslo kommune har valgt å ikke legge ned forbud, men heller oppfordrer folk til å bruke det norske flagget, ev. FN-flagg eller det samiske.

Jeg syns hele debatten er tullete, og kan ikke engang skjønne at det skal være et tema at det skal være andre flagg enn det norske.

Hva mener dere, og hvorfor?

FN-flagget??? Det har ingenting på 17.mai å gjøre. Det samiske flagget kan jeg forstå, men for meg er det kun det norske flagget som skal brukes 17.mai. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flagge med andre flagg enn det norske på 17. mai vil jeg si er ganske respektløst. Heldigvis få som gjør det, men det skjer som regel hvert år.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fjelldronning

Kun det norske flagget skal flagges på 17 mai. Det er Norges nasjonaldag, så ingen andre flagg skal flagges da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å flagge med andre flagg syns jeg faktisk er  litt ufint. Det er da Norge vi skal feire. 

Om folk vil vise sin stolte tilhørighet til et annet land så kan de heller sette på seg hjemlandets nasjonaldrakt eller noe annet klesplagg som representerer hjemkulturen. Utenlandsk nasjonaldrakt (brukt av en fra det landet) og norsk flagg syns jeg kan være en fin måte å representere det kulturelle mangfoldet i Norge :) mye mer respektfullt enn å flagge med andre flagg. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Dolce skrev:

Jeg er stort sett ganske liberal når det kommer til spørsmål om innvandring. 

Men på dette spørsmålet er jeg ganske klar:

Helt i orden at folk fra andre land kler seg i sine egne festdrakter på 17. mai. Det viser respekt. Festdrakter brukes på viktige dager. At innvandrere kler seg i sine egne flotteste drakter for å feire 17. mai, synes jeg altså er veldig bra. 

Men så er det flaggbruken da. 17. mai er norsk nasjonaldag. Alle er velkommen til å delta. Men jeg mener bestemt at flaggene skal være norske. 

Jeg har tidligere bodd i et annet land i mange år. Og det ville bli sett på som mer enn ytterst merkelig hvis jeg skulle vifte rundt med mitt norske flagg på nasjonaldagen til dette landet. 

Dette. Nasjonaldrakt er OK, men flagget skal være norsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...