Gå til innhold

En idé til bryllup ute, usikker og trenger råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er et par som er veldig glad i friluftsliv, familien vår er preget av dette på begge sider også. Så for oss virker det mest naturlig med kristelig vielse utendørs og det samme med festen. 

Et området er veldig familiært for samboer og rett ved dette barndomsstedet er et stort uteområdet. Det er vanvittig vakkert med fjellkirke utendørs, stort uteområdet som kan leies. Det er også området innendørs som kan leies med både rom, lokalet og toaletter. I førsteomgang tenker vi å ha festen ute med flere store tønner med grillmat. Kaker etter grillmaten, musikk og fest utover natten. Når festen gir seg så kan folk velge mellom rom å bo på eller campingplass med det de velger å sove i. Om det er telt, bobil eller campingvogn. 

Vi tenkte at vi betaler for bolig gjennom helgen enten det er rom eller utendørs. Vi betaler kaker, tilbehør til maten, men tenkte at gjestene har med grillkjøttet selv. Vi har også tenkt tanken på å bare ha stoler og bord pyntet ute i naturen, men kanskje lurest å ha stort nok partytelt med dette i. Vi regner med rundt 100-125 gjester å invitere, alt av familie og alt av venner. Min drøm er hvit kjole, mild sminke, løst hår med blomster i og barbeint opp "kirkegulvet." Alt foregår ute i naturen, rett ved havet og en fantastisk utsikt. 

Noen tanker om gjennomføring av dette?

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ta med mat og drikke selv? Hørtes merkelig ut til et bryllup

Anonymkode: 2a7b0...25d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest ville jeg absolutt foretrukket å betale for overnattingen selv heller enn å måtte ta med (og tilberede?) egen mat. Trenger man overnatting har man som regel et stykke å reise, og kjøtt i bagasjen er ikke akkurat ideelt. Dessuten synes jeg det er en selvfølge at vertskapet i et bryllup faktisk står for maten.

Å satse på utendørs bryllupsfest i Norge uten å ha partytelt i bakhånd er et sjansespill jeg ikke ville gitt meg ut på...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ta med mat og drikke selv? Hørtes merkelig ut til et bryllup

Anonymkode: 2a7b0...25d

Nei, eneste de tar med er kjøttet de vil grille. Alt annet er på oss.

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er et par som er veldig glad i friluftsliv, familien vår er preget av dette på begge sider også. Så for oss virker det mest naturlig med kristelig vielse utendørs og det samme med festen. 

Et området er veldig familiært for samboer og rett ved dette barndomsstedet er et stort uteområdet. Det er vanvittig vakkert med fjellkirke utendørs, stort uteområdet som kan leies. Det er også området innendørs som kan leies med både rom, lokalet og toaletter. I førsteomgang tenker vi å ha festen ute med flere store tønner med grillmat. Kaker etter grillmaten, musikk og fest utover natten. Når festen gir seg så kan folk velge mellom rom å bo på eller campingplass med det de velger å sove i. Om det er telt, bobil eller campingvogn. 

Vi tenkte at vi betaler for bolig gjennom helgen enten det er rom eller utendørs. Vi betaler kaker, tilbehør til maten, men tenkte at gjestene har med grillkjøttet selv. Vi har også tenkt tanken på å bare ha stoler og bord pyntet ute i naturen, men kanskje lurest å ha stort nok partytelt med dette i. Vi regner med rundt 100-125 gjester å invitere, alt av familie og alt av venner. Min drøm er hvit kjole, mild sminke, løst hår med blomster i og barbeint opp "kirkegulvet." Alt foregår ute i naturen, rett ved havet og en fantastisk utsikt. 

Noen tanker om gjennomføring av dette?

Anonymkode: e8987...ec0

Fjellkirke rett ved havet???

Anonymkode: 742a0...66c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Daria skrev:

Som gjest ville jeg absolutt foretrukket å betale for overnattingen selv heller enn å måtte ta med (og tilberede?) egen mat. Trenger man overnatting har man som regel et stykke å reise, og kjøtt i bagasjen er ikke akkurat ideelt. Dessuten synes jeg det er en selvfølge at vertskapet i et bryllup faktisk står for maten.

Å satse på utendørs bryllupsfest i Norge uten å ha partytelt i bakhånd er et sjansespill jeg ikke ville gitt meg ut på...

De får alt av tilbehør og drikke for hele kvelden og kaker. Vi betaler overnatting for 3 dager og eneste de tar med er kylling, svin eller hva de måtte ønske å grille. Det er mye billigere for de som gjester enn overnatting i området. 

Det er 2.5t reise maks. 

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fjellkirke rett ved havet???

Anonymkode: 742a0...66c

Ja de finnes, utendørs som sagt - utekirke.

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Daria skrev:

Som gjest ville jeg absolutt foretrukket å betale for overnattingen selv heller enn å måtte ta med (og tilberede?) egen mat. Trenger man overnatting har man som regel et stykke å reise, og kjøtt i bagasjen er ikke akkurat ideelt. Dessuten synes jeg det er en selvfølge at vertskapet i et bryllup faktisk står for maten.

Å satse på utendørs bryllupsfest i Norge uten å ha partytelt i bakhånd er et sjansespill jeg ikke ville gitt meg ut på...

For flere er det kun en times kjøretur og. Vi bare tenkte på gleden av å overnatte slik uten å måtte tenke på hjemturen før dagen etter. 

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller dere med kokker, eller skal gjestene stå for grillingen også selv? For meg handler det mindre om hva som er billigst for meg enn hva som er mest praktisk  - og som sagt hva jeg forventer av et vertskap når jeg er invitert i bryllup. Å be folk ta med egen mat er ganske spesielt...

Og tre døgns overnatting? Hva slags opplegg er det egentlig snakk om? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gladelig tatt med meg egen mat til et lavbudsjettsbryllup til venner eller familie som bor rett i nærheten hvis det var det som gjorde det mulig for dem å arrangere bryllupet, men ikke til et bryllup med over hundre gjester der man tar på seg andre utgifter som ville dekket maten. Det handler ikke om pengene, men prinsippet, og ikke minst hvor upraktisk det er å skulle ta med seg ferskvarer ut på tur. 125 mennesker som skal grille masse ulik mat blir fort et ganske kaotisk selskap, det er i alle fall vanskelig for meg å se for meg noen tradisjonell bordsetting når X vil ha hamburger eller grillspyd mens Y vil grille en kilo filet av noe slag. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med heller å få tak i en som kan grille et helstekt lam eller noe for dere? 

Anonymkode: 2a7b0...25d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daria skrev:

Stiller dere med kokker, eller skal gjestene stå for grillingen også selv? For meg handler det mindre om hva som er billigst for meg enn hva som er mest praktisk  - og som sagt hva jeg forventer av et vertskap når jeg er invitert i bryllup. Å be folk ta med egen mat er ganske spesielt...

Og tre døgns overnatting? Hva slags opplegg er det egentlig snakk om? 

Vi har kokker og servering klart. 3 dager, 2 netter. Altså kommer på en fredag for de som ønsker for bryllupet blir da rundt kl 13 lørdagsdagen. Også er det fest på kvelden og den som ikke ønsker å kjøre mellom 1 og 2.5t hjem kan overnatte. Er ikke så rart er det vel? De fleste av venner og familie elsker å være utendørs og mange i min familie har bobil og campingvogn. 

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva med heller å få tak i en som kan grille et helstekt lam eller noe for dere? 

Anonymkode: 2a7b0...25d

Det er også en mulighet! Som sagt har vi ikke planlagt alt kjempe nøye ennå. Dette året og neste år er det andre i nær familie som gifter seg så vi venter noen år pga de også. Er god tid frem.

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kokker og servering klart. 3 dager, 2 netter. Altså kommer på en fredag for de som ønsker for bryllupet blir da rundt kl 13 lørdagsdagen. Også er det fest på kvelden og den som ikke ønsker å kjøre mellom 1 og 2.5t hjem kan overnatte. Er ikke så rart er det vel? De fleste av venner og familie elsker å være utendørs og mange i min familie har bobil og campingvogn. 

Anonymkode: e8987...ec0

Skal de ha med seg alle de andre måltidene selv også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det høres fantastisk ut. Hadde elsket å dra i et slikt bryllup. 

Eneste jeg stusser på er maten. Noe av det beste med bryllup er jo middagen, å få noe godt servert som man ikke har valgt eller kokka sjæl. Men genialt med grillmat, kan man bare grille opp pølser til nattmat :)

Ville heller latt folk betale overnatting selv, er vel ingen som forventer å få det påspandert. I tillegg så vet jeg at jeg selv ville følt et press til å overnatte med et sånt tilbud, så jeg hadde nok sagt ja, men ikke vært veldig fornøyd da jeg trives aller best med å dra hjem til min egen seng i slike tilfeller.

Anonymkode: 5a326...afe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er rart med to overnattinger når dere ber folk ta med eget kjøtt til et så stort bryllup. Hvor skal folk oppbevare kjøttet, hadde dere tenkt?

Anonymkode: d2be0...4cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Ananas. skrev:

Skal de ha med seg alle de andre måltidene selv også? 

Hva mener du med også? Er snakk om kun kjøtt til en veldig avslappet bryllupsfest. Hva folk spiser fredagskveld og søndagsmorgen kan ikke være på oss. Som sagt er akkurat den delen valgfri å være med på.

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det er rart med to overnattinger når dere ber folk ta med eget kjøtt til et så stort bryllup. Hvor skal folk oppbevare kjøttet, hadde dere tenkt?

Anonymkode: d2be0...4cd

Hvor ville du oppbevart det om du skulle hatt et vandrerhjem for deg selv? Hva med kjøla der? Eller de med bobil og campingvogn har jo kjøleskap der. 

Anonymkode: e8987...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at folk muligens skal sove utendørs. Hvor skal de ha kjøttet da? Hvorfor i alle dager skal dere ikke spandere bryllupsmiddagen på gjestene? Det er gjerrig. 

Anonymkode: d2be0...4cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra gjerrig siden dere har årevis til å spare til bryllupet.

Anonymkode: d2be0...4cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...