Gå til innhold

Trøndere, rar måte å spørre på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On Saturday, May 12, 2018 at 7:02 AM, AnonymBruker said:

Da hunden vår døde 3 år gammel, spurte svigermor fra Nordmøre: «Vart’n gammel da?»

Jeg, fra Østlandet, svarte jo nei - nettopp fordi hunden ikke ble gammel. Ulogisk for meg å si noe annet. 

Anonymkode: 01160...643

Mens for meg, som for den saks skyld også har bodd på østlandet i over ti år, synes ikke dialekta spiller så stor rolle fordi ja/nei som regel ikke er utfyllende uansett. Så for meg ville svaret vært:  "Nei, han ble ikke så gammel, bare tre år"

Og er det virkelig noen forskjell på "ble han gammel?" og "vart'n gammel?"

"Hvor gammel ble han?", "Kor gammel blei'n?" -ville være riktig spørresetning kanskje, men stort sett skjønner en jo at folk lurer på mer enn ja/nei i det første eksempelet tenker nå jeg. 

Anonymkode: 33570...f43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/05/2018 at 12:26 PM, AnonymBruker said:

[...] men hvorfor kunne hun ikke bare spørre om det? Er det en slags egen logikk på trøndersk, [...]

Anonymkode: 5521d...0a2

 

On 10/05/2018 at 12:52 PM, AnonymBruker said:

Altså, er de ikke i stand til å spørre f.eks.[...]

Anonymkode: 5521d...0a2

Du klager og syter over språket til en trønder, men samtidig så bruker du det samme språket til å sette deg selv over trøndere på grunn av dialekten sin, som de ikke kan mye for. Virker ganske klart for meg at du ikke akkurat er fan av trøndere. 

Anonymkode: a3a8b...15d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10.5.2018 at 12:47 PM, AnonymBruker said:

Hva er klokken? som mange på Østlandet sier er jo mye mer idiotisk.

De fleste vet da vel hva en klokke er?

Anonymkode: cf886...4ae

Hahahahaha. Det har jeg ikke tenkt noe over! Jeg skal begynne å forklare hva en klokke er neste gang noen spør.

Vel, for å svare på spørsmålet til Ts: Jeg vet ikke mye om trøndersk, men det finns jo mange spørsmålsstillinger og setninger som kan virke helt merkelige om man ikke er vant med de. For eksempel «ha det!». Ha det hva? Ha det bra? Ha det dårlig? Ufullstendig setning. Men, sånne merkelige setninger er noe som har blitt til gjennom tilfeldig språklig utvikling. 

Anonymkode: 3e9d2...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ka klokka e my?" "Ke klokka e my?"

"Hva er klokka?"  

"Kor my(kj)e e klokken?"

 

Så har du de der...om dere skjønner:
 

"Vil dåkker vara med hjæm te vårres å se på huset oss?" og

"Jeg pellær te byen for å kjøpe gummiperler"

Man kan ikke forvente at alle skal skjønne alt. En bergenser vil garantert forbinde "boss" med søppel, mens flere andre steder i landet så er "boss" en sjef ;) 

 

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...