Gå til innhold

Trøndere, rar måte å spørre på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ka e det som e grunnen te at du tør å si " fy"?

Tænk heller på at vi som folk, me nye raringa å gammle å. E dæm som ska bygg opp denj nye værda, denj ungan dine ska få.

Om du e så opptatt av å diskriminer, så vit å du føre det viar -å allj vi anneran, ja vi veit ka som skjer.

Anonnsan sto dær "ingen nordlændinga hær". Å bli utstøtt å tråkka på, eller ta makt å kjør på, kjør over -e det det du vilj at ungan ska lær?

Vænnskap e det bæste vi har, det e sånn vi slæpp krig oss i mellom, det e sånn vi kanj vær årntli kvinnfolk å kar. 

Du vise dæ bare som en som tar. 

I denj diskusjonen hær, e de du som itj e farbar.

 

Anonymkode: 33570...f43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

(Ansvarfraskrivelse: æ skjer æ å at trøndern min itj e konsekvent, for dæm som bryr sæ om det, itj ofte en skriv meir ennj på sms sjø, jeje) ;)

Anonymkode: 33570...f43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Haha TS er vanskelig da. Selvfølgelig skjønte du hva vedkommede mente. 

Anonymkode: 4e845...473

Nei, trådstarter gjorde seg ikke nødvendigvis vanskelig, jeg gjorde samme feilen. Jeg (teledøl) hadde gått til sammen elleve år på gymnas, universitet og militærtjeneste, i alle tilfeller sammen med folk fra hele landet. Men da jeg flyttet til Helgeland og ble spurt "Er det langt?" (med trykk på er), falt det meg ikke inn å svare på annen måte enn litt forundret "Tja langt, det er nå som en ser det?"
Spørreren hadde heller ikke funnet opp kruttet, for hun visste ikke bedre enn å gjenta to ganger til "Ja, men er det langt?" når jeg kom med mine dumme svar. Heldigvis brøt en annen innfødt inn og reddet situasjonen.

Slik lærte jeg forskjellen på "Er det langt?" og "Er det langt?"; en helt grei måte å spørre på, når en bare har vært borti det.

Anonymkode: 0a6ec...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, trådstarter gjorde seg ikke nødvendigvis vanskelig, jeg gjorde samme feilen. Jeg (teledøl) hadde gått til sammen elleve år på gymnas, universitet og militærtjeneste, i alle tilfeller sammen med folk fra hele landet. Men da jeg flyttet til Helgeland og ble spurt "Er det langt?" (med trykk på er), falt det meg ikke inn å svare på annen måte enn litt forundret "Tja langt, det er nå som en ser det?"
Spørreren hadde heller ikke funnet opp kruttet, for hun visste ikke bedre enn å gjenta to ganger til "Ja, men er det langt?" når jeg kom med mine dumme svar. Heldigvis brøt en annen innfødt inn og reddet situasjonen.

Slik lærte jeg forskjellen på "Er det langt?" og "Er det langt?"; en helt grei måte å spørre på, når en bare har vært borti det.

Anonymkode: 0a6ec...c19

Takk! Du forklarte det på en veldig bra måte :) Var jo nesten helt samme situasjon!

Anonymkode: 5521d...0a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, trådstarter gjorde seg ikke nødvendigvis vanskelig, jeg gjorde samme feilen. Jeg (teledøl) hadde gått til sammen elleve år på gymnas, universitet og militærtjeneste, i alle tilfeller sammen med folk fra hele landet. Men da jeg flyttet til Helgeland og ble spurt "Er det langt?" (med trykk på er), falt det meg ikke inn å svare på annen måte enn litt forundret "Tja langt, det er nå som en ser det?"
Spørreren hadde heller ikke funnet opp kruttet, for hun visste ikke bedre enn å gjenta to ganger til "Ja, men er det langt?" når jeg kom med mine dumme svar. Heldigvis brøt en annen innfødt inn og reddet situasjonen.

Slik lærte jeg forskjellen på "Er det langt?" og "Er det langt?"; en helt grei måte å spørre på, når en bare har vært borti det.

Anonymkode: 0a6ec...c19

Hun mente hvor langt er det? 

Anonymkode: 4e845...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår deg godt, TS. Du svarte jo bare på spørsmålet. 

Minner meg på følgende dialog: 

Trønder: "Næh, sku'n tatt sæ ei litta..."
Meg: "Hva? Hvem skulle tatt hva?
Trønder: "Næh, sku'n tatt sæ ei litta..."
Meg: "Altså, han må jo få bestemme selv om han vil ta seg en liten? Eller en stor?
Trønder: "JA! Der sa du d! At hain sku' ta sæ ein stor! Det sku'n nå, ja!"
Trønder: *Går og sjenker seg en veldig stor dram*.

Anonymkode: 23389...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hun mente hvor langt er det? 

Anonymkode: 4e845...473

Riktig, på spørsmålet "Er det langt?" ventet hun et tall som svar. Derimot er "Er det langt?" er ja/nei-spørsmål.

Endret av GauteS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også tenkt hun bare lurte på om klokken var mye. Ikke spurte hva klokken var. Har vel aspergers jeg da :fnise:

Anonymkode: 523d4...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 12.45, AnonymBruker skrev:

Har du asberger?

Anonymkode: a39fa...5f0

Kutt ut da!

Anonymkode: bc267...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som østlending sier jeg oftest «du vet ikke hva klokka er?»  «vet du hva klokka er?»  «Vet du om et bakeri i nærheten?» «Kan du veien til toget?» 

Ville du bare ha svart meg «ja, det vet jeg!»?

Anonymkode: a8f86...1df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hunden vår døde 3 år gammel, spurte svigermor fra Nordmøre: «Vart’n gammel da?»

Jeg, fra Østlandet, svarte jo nei - nettopp fordi hunden ikke ble gammel. Ulogisk for meg å si noe annet. 

Anonymkode: 01160...643

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er det at det kan bli misforståelser p.g.a. dialektforskjeller, men noen går for langt når de sammenligner med sin egen dialekt og hevder at andre snakker feil: "Jammen, det heter jo ikke det, da!"

Går det ikke an å bare akseptere at vi snakker forskjellig? Hvis man er usikker, er det jo bare å spørre hva folk mener.

Quote

Som østlending sier jeg oftest «du vet ikke hva klokka er?»  «vet du hva klokka er?»  «Vet du om et bakeri i nærheten?» «Kan du veien til toget?» 

Ville du bare ha svart meg «ja, det vet jeg!»?

Anonymkode: a8f86...1df

Godt poeng.

Endret av Ichiko
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingenting språklig feil med det hun sier, det er et helt vanlig uttrykk i den trønderske dialekten. Teit å prøve å få henne til å si det på en annen måte da.

Anonymkode: bd204...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Utrolig mye dumme folk som ikke evner å tenke lengre en hva de selv sier og anser som normalt. Jeg lurer på hvordan dere klarer dere ute i verden?

 

Hæ? Ho snakke engelsk??! Det e ikke naturlig der æ kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin
På 10.5.2018 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Nei! Hun spurte ikke om hvor mange klokka var. Hun spurte om hvorvidt klokka var mye eller ikke!

Anonymkode: 5521d...0a2

Jeg vet ikke hva du helt prøver på. Ønsker du å framstå som en språkkyndig person? I så fall bør du kanskje sette deg inn i forskjellen på semantikk og pragmatikk. Hvis jeg spør "har du fyr?", så er det ikke fordi jeg lurer på om vedkommende har lighter eller ikke (semantikk) - det er fordi jeg ønsker å få låne vedkommendes lighter (pragmatikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Peanut

Jeg bodde litt i Trondheim som liten, og har nå en samboer som er derfra  ^^,  Han stilte samme spørsmål her om dagen, og da tenkte jeg automatisk på denne tråden :blink: Jeg skjønte dog spørsmålet med en gang- det er jo vitterlig ikke vanskelig å forstå trøndersk er det vel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2018 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Men betyr dette altså at dette er vanlig på trøndersk? Altså, er de ikke i stand til å spørre f.eks. "kor mang e klokka?", eller helt enkelt "ka e klokka?" Er dette unaturlig, dvs. "e a mang, klokka no", eller "e klokka mang"? er det korrekte i henhold til den trønderske dialekten?

Om dette er slik alle trøndere gjør så skal jeg merke meg det for framtiden, syntes bare det hørtes så rart ut.

En annen sak, jeg reagerer på er at hun avslutter så mange setninger med ordet "sjø".

Anonymkode: 5521d...0a2

Jeg er fra Trondheim, bor på Østlandet, har familie nord i Trøndelag, tidligere kalt Nord-Trøndelag.. 

Det er helt vanlig på trøndersk å stille noen spørsmål på den måten. Selv sier jeg "ka e klokka?" men mine slektninger lenger nord kan si både det, og "e a mang klokka? ", eller "e a mang klokka no?" 

Vi kan også si Kor mang e klokka, kor my e klokka, e klokka my?? 

Det er bare dialekt, get over it... 

Anonymkode: 77969...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av denne tråden har jeg lært at når østlendinger spør meg om jeg vet hvor Oseberghaugen er, eller om jeg kan veien til Tjøme, er riktig svar "ja", eller "nei".

I min dumskap har jeg alltid trodd at de har spurt om veibeskrivelse, men her ser jeg jo hvor feil jeg har tatt, og hvor høflige turistene har vært som uten protester har hørt på mine forklaringer.  

Lekse lært!  Takk :)

Anonymkode: 8f872...a2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er klokka?"

"En klokke (lt. cloca, «bjelle») er opprinnelig en manuell bjelle folk brukte for å varsle tiden med (kirketid, skoletid, mattid m.v.), eksempelvis kirkeklokke, skoleklokke eller matklokke. I mer moderne tid har begrepet også fått betydning som ur eller urverk, opprinnelig et mekanisk drevet måleinstrument som viser tiden. Moderne ur blir imidlertid enten drevet av batterier, solceller eller andre mekanisk-biologiske løsninger. De mest nøyaktige klokkene idag er atomurene. Man kan få kjøpt relativt billige klokker som nært følger atomurene ved hjelp av radiosignaler." (Wikipedia)

----

Er det en egen logikk som gjør at når du stiller spørsmål om hva klokka er, så vil du egentlig vite klokkeslettet? Altså, er du ikke i stand til å spørre hvilket klokkeslett vi er kommet til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...