Gå til innhold

Trøndere, rar måte å spørre på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i stand til? Når vi snakker om rare formuleringer. Selvsagt er de i stand til å snakke på en annen måte, men de snakker sin dialekt, akkurat som at du snakker din dialekt. Eller mener du selv du snakker "bokmål"?

Anonymkode: 17de0...f15

Jeg mente, er det virkelig ikke rom for å spørre om hva klokka er på trøndersk, uten å måtte ty til ikke-trøndersk. Okå?

Anonymkode: 5521d...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klikket bare på denne tråden fordi jeg er trønder :)

Og TS gjør seg bare vanskelig. Alle dialektene er noe av det jeg elsker mest med Norge :yvonne:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nevian skrev:

Jeg klikket bare på denne tråden fordi jeg er trønder :)

Og TS gjør seg bare vanskelig. Alle dialektene er noe av det jeg elsker mest med Norge :yvonne:

Kan jeg da spørre om du også stiller spørsmål på denne måten? Og er det en generell regel. Altså, for eksempel: "Va det mang som kom på festen i går?", betyr det at du vil vite hvor mange det var? Kan det være noe med trykket? Altså "Var det MANG..", så er det et ja/nei-spørsmål, men "VA det mang.." så kan det bety at du er ute etter antallet?

I eksempelet om klokka la hun nok trykket på "E", altså "E a mang, klokka no", mulig det er der man skiller?

Anonymkode: 5521d...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har "serr" og "lol" med nynorsk å gjøre?

 

Det var en spøk.. det har blitt slik at dagligtalen til ungdommen iblandet engelsk og forkortelser blir spøkefullt omtalt som «nynorsk»

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frekvens skrev:

Det var en spøk.. det har blitt slik at dagligtalen til ungdommen iblandet engelsk og forkortelser blir spøkefullt omtalt som «nynorsk»

Åh, ja! Ja, det er etter min mening bedre enn klassisk nynorsk, som bare er noe stort tull. Skjønner ikke hva de tenkte på, Knud Knudsen > Ivar Aasen!

Ivar Aasen minner meg om Ole Johan "Møkka"-Larsen fra Åpen Post av utseende.

Anonymkode: 5521d...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg da spørre om du også stiller spørsmål på denne måten? Og er det en generell regel. Altså, for eksempel: "Va det mang som kom på festen i går?", betyr det at du vil vite hvor mange det var? Kan det være noe med trykket? Altså "Var det MANG..", så er det et ja/nei-spørsmål, men "VA det mang.." så kan det bety at du er ute etter antallet?

I eksempelet om klokka la hun nok trykket på "E", altså "E a mang, klokka no", mulig det er der man skiller?

Anonymkode: 5521d...0a2

Det er jo et vanlig spørsmål på Østlandet også. «Var det mange på festen i går?» «ja, tipper vi var rundt 40 stk jeg» 

Anonymkode: 87cfe...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen sak, jeg reagerer på er at hun avslutter så mange setninger med ordet "sjø".

Anonymkode: 5521d...0a2

Så du forstår ikke at i trøndelag snakker de trøndersk, eller er det helligdagstrolling vi er vitne til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo et vanlig spørsmål på Østlandet også. «Var det mange på festen i går?» «ja, tipper vi var rundt 40 stk jeg» 

Anonymkode: 87cfe...4a5

Men forskjellen består i at på østlandsk er det minst like naturlig, kanskje mer, å spørre "hvor mange var det på festen i går?", dersom man var ute etter antallet. På trøndersk blir det av flere antydet at det ikke er noen slik muligheten, innenfor det som må anses å være ekte trønderdialekt.

Anonymkode: 5521d...0a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS da, skjønte du virkelig ikke hva hun spurte om? :fnise:

Jeg er fra Trondheim og jeg sier "ka e klokka?", men har også hørt "e klokka mang?", henholdsvis folk fra distriktene :) men er dette virkelig noe å starte en diskusjon for? :fnise:

Anonymkode: 48440...48a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei! Hun spurte ikke om hvor mange klokka var. Hun spurte om hvorvidt klokka var mye eller ikke!

Anonymkode: 5521d...0a2

Du skrev jo i HI at vedkommende sa "ja, men.. e a mang?"

Ergo spurte vedkommende om hvor mange klokka var, ikke noe å kverulere på det.

59 minutter siden, AnonymBruker said:

En annen sak, jeg reagerer på er at hun avslutter så mange setninger med ordet "sjø".

Anonymkode: 5521d...0a2

Er du dialektpolitiet du eller?

Anonymkode: e66ad...866

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men betyr dette altså at dette er vanlig på trøndersk? Altså, er de ikke i stand til å spørre f.eks. "kor mang e klokka?", eller helt enkelt "ka e klokka?" Er dette unaturlig, dvs. "e a mang, klokka no", eller "e klokka mang"? er det korrekte i henhold til den trønderske dialekten?

Om dette er slik alle trøndere gjør så skal jeg merke meg det for framtiden, syntes bare det hørtes så rart ut.

En annen sak, jeg reagerer på er at hun avslutter så mange setninger med ordet "sjø".

Anonymkode: 5521d...0a2

Trøndere er absolutt i stand til å spørre om hvor mye klokken er, sjø. Men vi tror jo at også at folk som ikke er trøndere er trivelige de også, sjø. Vi avslutter setninger med sjø, det er et spørsmål om du skjønner, sjø. Det er jo tydeligvis ekstra påkrevd i forhold til deg. 

Lykke til med å komme overens med trøndere, sjø! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg da spørre om du også stiller spørsmål på denne måten? Og er det en generell regel. Altså, for eksempel: "Va det mang som kom på festen i går?", betyr det at du vil vite hvor mange det var? Kan det være noe med trykket? Altså "Var det MANG..", så er det et ja/nei-spørsmål, men "VA det mang.." så kan det bety at du er ute etter antallet?

I eksempelet om klokka la hun nok trykket på "E", altså "E a mang, klokka no", mulig det er der man skiller?

Anonymkode: 5521d...0a2

Kjenner meg godt igjen. Stemmer godt det du sier om trykket vedrørende festen.

Når det gjelder klokka tror jeg ikke det er noe særlig skille med trykk. Der vil jeg høre et tidspunkt uansett hvordan jeg legger trykket. Ofte sier jeg bare "klokka mang?" med spørrende tonefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS da, skjønte du virkelig ikke hva hun spurte om? :fnise:

Jeg er fra Trondheim og jeg sier "ka e klokka?", men har også hørt "e klokka mang?", henholdsvis folk fra distriktene :) men er dette virkelig noe å starte en diskusjon for? :fnise:

Anonymkode: 48440...48a

Interessant! Jeg mener hun er fra Steinkjer, det er kanskje mer "dannet" i Trondheim?

Anonymkode: 5521d...0a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En trønder som er ny på jobben, hadde glemt mobilen og i går spurte hun "e a mang, klokka no"? Jeg svarte "nei, det er den ikke". Hun sa "ja, men.. e a mang?" Jeg svarte igjen "nei, sa jeg, den er ikke mange". Og så ble hun sur og sa "koffor svare du itj på de tæ spørr om!" "Jeg har da svart! Du spurte om klokken var mange, et ja/nei-spørsmål, og jeg svarte nei".

Omsider ble det da klart at hun lurte på hva klokka var, men hvorfor kunne hun ikke bare spørre om det? Er det en slags egen logikk på trøndersk, at når man stiller ja/nei-spørsmål så vil man egentlig har et detaljert svar? Noen trøndere som kan si noe om dette?

Anonymkode: 5521d...0a2

Hun spurte jo om hvor mye klokken var. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Trondheim tidligere, og har vel hørt "ka e klokka?", "e klokka mang?", "kor mang e klokka?", "kor my e klokka?"og som @Nevian forteller: "klokka mang?" Bruker lignende formuleringer selv.

Har du noe spesielt mot trøndere, TS, eller bare veldig lite å gjøre?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør deg mye mer vanskelig enn nødvendig, ts. Særlig når hun spurte på nytt, bør det være åpenbart at det hun spurte om ikke var om klokka var mye (som ikke er særlig vanlig å spørre om), men hvor mye klokka var. Jeg ville nok svart: "Nei, ho er bare tre," f.eks. 

For all del, trøndere kan spørre om "kor my e klokka?", men det er å gjøre seg unødvendig vanskelig å skulle tolke alt så innmari bokstavelig.

Anonymkode: 74047...1a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men forskjellen består i at på østlandsk er det minst like naturlig, kanskje mer, å spørre "hvor mange var det på festen i går?", dersom man var ute etter antallet. På trøndersk blir det av flere antydet at det ikke er noen slik muligheten, innenfor det som må anses å være ekte trønderdialekt.

Anonymkode: 5521d...0a2

Nei, det synes ikke jeg var et naturlig spm 

Anonymkode: 87cfe...4a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlænigan sett på gjærde å grin, ka skjer me byan vårres, dæm va jo så fin! Ja for før va det jo bare østlæninga hær, for bæssmor huske historian hu, for bæssmorra hennes fortælt at hu va dær skjønne du.

Ja bortsætt fra de itj va helt sant det dær da, å no snakke vi læng før ting blei heilt "schpaa" -ja for det va jo dæm herre ainneran da. Da å. Som va rar. Dæm som snakka tynt å tjokt, fra væst, sør å nord, -dæm som va me å skapt heimen dær kor du bor. Sætt dæ no ne, itj tru på at du e så stor!  

De e itj nå vits i å setta dær å grin, dokk va jammen itj alein om spekesild i åtting. Å husk no at Trondheim va hovedstad læng før det blei i sør, ja Bergen har å vært dær før. Trondheimsveien i Oslo by kom te for 400 hundre år sia, denj e langt i fra ny.  

Anonymkode: 33570...f43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg slipper å ha TS som kollega. Typisk østlendingsadferd.

Anonymkode: fc4a9...427

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...