Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.


Bonusmammaen

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Bonusmammaen skrev:

Disse er større! Er helt fasinert!  

Tok målbånd frem etter jeg så flere nå og sammenlignet med en ledning inn til hiet. Rundt 5-6cm! Geithams tror jeg det er, men dette kunne virkelig sett ut som en japansk kjempeveps!! 😅

Prøver å ta video og bilder, men den er raskt og målrettet inn i hiet 🐝🌼

Takk for tilbakemelding :smilyblomst: Så spennende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Rumle skrev:

Jeg har sett et par enkle slike veps i hagen min, men, vet ikke hva de heter, dessverre. De er virkelig sjokkerende store!

 

Spennende! Ennå ikke fått tatt et klart bilde. Vil ikke gå for nære. Plagsomme er de ikke da. 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer humler på hytta enn på mange år. Jeg vet ikke hvorfor, men det er gledelig.   :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Disse er større! Er helt fasinert!  

Tok målbånd frem etter jeg så flere nå og sammenlignet med en ledning inn til hiet. Rundt 5-6cm! Geithams tror jeg det er, men dette kunne virkelig sett ut som en japansk kjempeveps!! 😅

Prøver å ta video og bilder, men den er raskt og målrettet inn i hiet 🐝🌼

Jøss, fascinerende! Tror jeg hadde blitt nervøs selv av et helt bol av disse gigantene! :ler:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Disse er større! Er helt fasinert!  

Tok målbånd frem etter jeg så flere nå og sammenlignet med en ledning inn til hiet. Rundt 5-6cm! Geithams tror jeg det er, men dette kunne virkelig sett ut som en japansk kjempeveps!! 😅

Prøver å ta video og bilder, men den er raskt og målrettet inn i hiet 🐝🌼

Kan det være en kjempetreveps? Her er det en slik på ca 5 cm https://www.sb.no/nyheter/nyheter/smekket-monsterveps/s/2-2.428-1.5560972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bonusmammaen skrev:

Vi har funnet et vepsebol opp under terrassen på hytta. Dette må være en monster veps?? Aldri før sett noe så langt og de bråker som et lite helikopter! Trodde først vi så dronningen, men vi har sett 2 som er like store. Prøver å ta bilde. Den er rundt 5-6 cm lang! 🐝🐝

@Rumle og @An0nymBruker har dere sett noe lignende ??

 

Hvis det er kjempetreveps, kan det bety at du har tredrepende sopp under terassen. "Kjempetreveps lever i symbiose med en tredrepende sopp, som hjelper til å bryte ned treet, slik at larven lettere kan gnage."https://no.wikipedia.org/wiki/Kjempetreveps

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kan dere se hva som dreper biene, denne gifta bruker de kun i konvensjonelt landbruk, aldri økologisk:

"Millions of bees dropped dead after GMO corn was planted few weeks ago in Ontario, Canada. The local bee keeper, Dave Schuit who produces honey in Elmwood lost about 37 million bees which are about 600 hives.

Two of Bayer’s best-selling pesticides, Imidacloprid and Clothianidin, are known to get into pollen and nectar, and can damage beneficial insects such as bees. The marketing of these drugs also coincided with the occurrence of large-scale bee deaths in many European countries and the United States."
http://dailynativenews.site/2018/03/37-million-bees-found-dead-after-planting-large-gmo-corn-field

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig informativ diskusjon om bier i gruppen «hagegale» på fb i dag. Anbefales. Flere birøktere forteller om hvordan bisamfunnet fungerer osv. 

Anonymkode: 5849d...e59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, An0nymBruker skrev:

Hvis det er kjempetreveps, kan det bety at du har tredrepende sopp under terassen. "Kjempetreveps lever i symbiose med en tredrepende sopp, som hjelper til å bryte ned treet, slik at larven lettere kan gnage."https://no.wikipedia.org/wiki/Kjempetreveps

Ikke kjempetreveps heller, men takk for informasjon :) nyttig å vite! Den ligner på japansk kjempeveps, men det kan vel ikke være det siden den ikke er observert i Norge? :haar: 

17 timer siden, hind skrev:

Jeg bevarte en bie i dag. Jeg loset den trygt ut istedenfor å knerte den :engel:

Bra det Hind! :) Jeg knerta en edderkopp selv, men ikke med vilje. Skvatt som et uvær når "noe" kilte meg på nesa. 

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En veldig informativ diskusjon om bier i gruppen «hagegale» på fb i dag. Anbefales. Flere birøktere forteller om hvordan bisamfunnet fungerer osv. 

Anonymkode: 5849d...e59

Skal sjekke det :) takk for tips. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Ikke kjempetreveps heller, men takk for informasjon :) nyttig å vite! Den ligner på japansk kjempeveps, men det kan vel ikke være det siden den ikke er observert i Norge? :haar: 

Hei og takk for tilbakemelding :smilyblomst: Jeg ville spurt en ekspert for å få vite hvilken type veps det er. Kanskje en ekspert også vil komme å se på den?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Hei og takk for tilbakemelding :smilyblomst: Jeg ville spurt en ekspert for å få vite hvilken type veps det er. Kanskje en ekspert også vil komme å se på den?

Det hadde vært veldig interessant. Aldri hørt noen lignende lyd på veps før eller sett noe så stort! En kom ut å nærmest brummet høylytt når vi kom for nære hiet!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her @Bonusmammaen (fra Wikipedia om Japansk kjempeveps https://no.wikipedia.org/wiki/Japansk_kjempeveps) "Kjempevepsen må ikke forveksles med den betydelig mindre asiatiske geithamsen Vespa velutina, som også tar bier, og som er blitt innslept til Sør-Frankrike og har spredt seg der." https://no.wikipedia.org/wiki/Asiatisk_geithams

Endret av An0nymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Det hadde vært veldig interessant. Aldri hørt noen lignende lyd på veps før eller sett noe så stort! En kom ut å nærmest brummet høylytt når vi kom for nære hiet!! 

Det er bra at du undersøker om hvilken veps det er. Se her om Japansk kjempeveps:

"Som andre store veps plyndrer den også bikuber – både for larver, pupper og honning. Kjempevepsens hud er så tykk at biene ikke kan stikke gjennom den – og den europeiske honningbien, som er innført til Japan pga. sin høye honningproduksjon, er hjelpeløs overfor kjempevepsen. Når en speiderveps kommer over en bikube, sender den duftsignaler (feromoner) til andre veps, så de kan angripe i samlet flokk. Én veps kan drepe 40 bier i minuttet ved å knuse dem mellom kjevene, og noen få kjempeveps kan utrydde et helt bifolk på et par timer." https://no.wikipedia.org/wiki/Japansk_kjempeveps

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Det hadde vært veldig interessant. Aldri hørt noen lignende lyd på veps før eller sett noe så stort! En kom ut å nærmest brummet høylytt når vi kom for nære hiet!! 

Kanskje det HAR kommet nye vepsetyper til Norge, grunnet varmen eller andre forhold?

Kanskje en av  forskerne omtalt under Insektøkologene her kan kontaktes? https://forskning.no/blogg/insektokologene/veps-til-besvaer-veps-til-begjaer

"INSEKTØKOLOGENE. En forskerblogg om insektenes fantastiske verden

Vi er en liten, men entusiastisk forskergruppe innenfor temaet insektøkologi og bevaringsbiologi, med base på Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning på NMBU. Vi studerer insekter: hvordan de lever, hvordan de bidrar i naturens store samspill og ikke minst - hvorfor vi trenger dem.

Gruppa består for øyeblikket av to professorer; Tone Birkemoe og Anne Sverdrup-Thygeson, en doktorgradsstudent; Ross Wetherbee og om lag 10 masterstudenter. I tillegg har vi med to forskere i professor II-stillinger, Nina Trandem og Paal Krokene fra Norsk Institutt for Bioøkonomi på Campus Ås; professor Gro Vang Amdam som holder til på Arizona State University i vinterhalvåret, forsker Daniel Münch, en tekniker; Tone Granerud, samt flere assosierte insektglade forskere.  Vi holder også kontakten med våre tidligere doktorgradsstudenter Hanne Eik Pilskog (nå HiØ) og Rannveig Jacobsen (nå NINA). Flere av disse vil bidra på bloggen, men først og fremst er det følgende tre som skriver:..."

Endret av An0nymBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo spesielt viktig å finne ut hvilken type stor veps det er, i tilfelle det er en type veps som dreper bier. Kanskje et skadedyrfirma kan kontaktes for å fange en av vepsene og deretter avgjøre hvilken vepseart det er @Bonusmammaen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, An0nymBruker skrev:

Det er jo spesielt viktig å finne ut hvilken type stor veps det er, i tilfelle det er en type veps som dreper bier. Kanskje et skadedyrfirma kan kontaktes for å fange en av vepsene og deretter avgjøre hvilken vepseart det er @Bonusmammaen?

Absolutt! Vil ikke ha et rovdyr som dreper andre humler og veps her. Skal kikke på linken. Evt sende de Mail med bilde hvis jeg får tatt noe her. Takk igjen :klem:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Absolutt! Vil ikke ha et rovdyr som dreper andre humler og veps her. Skal kikke på linken. Evt sende de Mail med bilde hvis jeg får tatt noe her. Takk igjen :klem:

Tusen takk for at du passer på biene og humlene og vepsene og tusen takk for klemmen :klemmer: Lykke til :smilyblomst:

Endret av An0nymBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne videoen er verdt å se for alle som er interessert i å bevare bier. Først snakker han mest om filmen, men etter noen minutter snakker han om årsaken til at biene dør. (Sett videoen på dobbel hastighet hvis du vil spare tid!) Veldig interessant. Kanskje skulle vi kutte ut honning? Noen her som har noen tanker rundt dette?

 

Anonymkode: 77b07...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...