Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.


Bonusmammaen

Anbefalte innlegg

Kommer garantert ikke til å huske alle de fjonge navnene, så tar like greit med Tlf neste runde jeg skal gå meg vill på et plantesenter. :fnise: Det blir nok snart! 

Er på leting etter denne fargen på hibuskus/Hawaii blomsten.. veldig vanskelig å finne. I fjor fant jeg to i andre fargevarianter som humlene elsket. 

 

IMG_3968.PNG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden er helt herlig. Har blitt en hjertesak for meg å hjelpe til med å øke bie og humlebestanden her til lands. Som flere nevner tidligere er de så viktig for både naturen og oss mennesker. Håper flere tar initiativ nå, og hjelper til med å redde bestandene. Har pelargonia, stemor, narcisser, muscari og snart tulipaner til blomstring, og allerede nå ser jeg daglig hvor mange humler og bier som er på besøk. Snart blomstrer syrin trærne etterfulgt av ymse frukttrær. Så kommer peon buskene, rosebuskene, lavendelen og sommergeorginene på sommeren. Har flere type blomster jeg ikke kan navnet på eller husker, men som er godt likt av humlene og biene. Er det noen her som kan tipse meg noen blomster som biene/humlene liker og blomsterer hele våren/sommeren? Og til dere med bie/humle hus, hvor godt funker det? Og noen lure triks til å gjøre disse tiltrekkende for biene/humlene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp økologisk. På åkrene sprøyter de mot insekter, bier er insekter.

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn nok blomster på planeten, det er ikke det som er problemet. Problemet er at det er altfor mye toksiner.

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mer enn nok blomster på planeten, det er ikke det som er problemet. Problemet er at det er altfor mye toksiner.

Anonymkode: 3ce9e...857

Enig med deg om at det er alt for mye toksiner ute i naturen grunnet sprøyting. Unngår de værste sprøytningsmidlene på markedet og prøver å være så økologisk som mulig. Om det er nok blomster på planeten, tjaaa. Det blir jo færre og færre friske blomsterenger, og heller flere blomsterplantasjer for blomster/hagenæringen som er sprøytet ihjel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Mulig det er nevnt allerede, men kattemynte, lavendel og anisisop er dem det summer mest på her. :) Alle er lettstelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjertelig Takk for innslag @Geirfuglen og @Saunet :) 

Jeg har ikke laget humlehotell selv, de har stått for jobben selv her. Fordelen med en litt uregjerlig hage. 

https://naturvernforbundet.no/getfile.php/1366688/Fylkeslag - Buskerud/Dokumenter/HumlekasserMjelde2013.pdf

Ang tidlig blomster har jeg inntrykk av at bidronningen spesielt har nytte av trær som salix, eple, plomme, kirsebær. Krokus og lavendel er blant annet en fin matkilde tidlig i sesongen. Jeg har også lyng som lever fint ofte til slutten av oktober. Kjøper alltid flerårige til alle sesongene. De tidligste blomstene er livsviktig.

av en eller annen grunn er de også veldig opptatt av hekken. 

Kanskje noen andre har forslag på bie-tiltrekkende blomster som varer fra tidlig vår og ut hele sesongen? 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp økologisk. På åkrene sprøyter de mot insekter, bier er insekter.

Anonymkode: 3ce9e...857

Helt enig... alt økologisk og kjøp fra små norske bønder.. ikke masseindustrien. Frukt og grønt fra f.eks Nederland kjøper jeg aldri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp økologisk. På åkrene sprøyter de mot insekter, bier er insekter.

Anonymkode: 3ce9e...857

Nå er det forbudet i EU og Norge å bruke sprøytemiddel som dreper biene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Thildamor skrev:

Nå er det forbudet i EU og Norge å bruke sprøytemiddel som dreper biene.

Sant, men likevel er det feks et spesielt sprøytemiddel på norske jordbær som blant annet er kreftfremkallende. Nei til all sprøyting! Betaler heller mere enn å bli forgiftet over det lange løp :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bonusmammaen skrev:

Sant, men likevel er det feks et spesielt sprøytemiddel på norske jordbær som blant annet er kreftfremkallende. Nei til all sprøyting! Betaler heller mere enn å bli forgiftet over det lange løp :) 

Helt enig! Nå har jeg egne jordbær, totalt uten sprøytemiddel! Det er enkelt å ha hengende i kasser på veggen f.eks.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Thildamor skrev:

Helt enig! Nå har jeg egne jordbær, totalt uten sprøytemiddel! Det er enkelt å ha hengende i kasser på veggen f.eks.

Flott! 👏🏼👏🏼😀 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er det viktig at en ikke luker vekk fe første løvetann som kommer!!! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 hours ago, Thildamor said:

Nå er det forbudet i EU og Norge å bruke sprøytemiddel som dreper biene.

Ikke la deg lure av at de påstår noen sprøytemidler er "trygge", alle insektmidler er laget for å drepe insekter. Vi trenger flere økologiske gårder med summende insektliv, det er det som virkelig monner.

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lys til å være humle og bie kÅmpis?Plant en nype-busk. Ca. 5 meter fra soveroms-vinduet mitt er det en busk/tre, og det høres ut som en motorvei på morgenkvasten. Absolutt ingenting slår det krattet der når det står i blomst!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Beeblebrox skrev:

Har du lys til å være humle og bie kÅmpis?Plant en nype-busk. Ca. 5 meter fra soveroms-vinduet mitt er det en busk/tre, og det høres ut som en motorvei på morgenkvasten. Absolutt ingenting slår det krattet der når det står i blomst!!!

Takk for innspill. Husker det fra barndommen. Hadde helt glemt nypebusken! Den lukter fantastisk også! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.5.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Ikke la deg lure av at de påstår noen sprøytemidler er "trygge", alle insektmidler er laget for å drepe insekter. Vi trenger flere økologiske gårder med summende insektliv, det er det som virkelig monner.

Anonymkode: 3ce9e...857

Nå gjelder jo dessverre også økologiske jordbruk, så de er jo faktisk ikke noe bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thildamor said:

Nå gjelder jo dessverre også økologiske jordbruk, så de er jo faktisk ikke noe bedre. 

Nei, dette er misinformasjon, økologisk jorbruk er ikke på samme planet en gang når det gjelder sprøytemidler. Jeg finner ikke Oikos-artikkelen som var motsvar til Folkeforvirringens program som tråkket økologisk jordbruk så langt ned i søla som de klarte, men husker at det stod at de gjorde et stort nummer av at det selges 4 kg eller noe i året av et visst økologisk plantevernmiddel som har naturlig opprinnelse, mens det i konvensjonelt landbruk selges tonnevis av sprøytemidler som er kjemisk-syntetiske, hvert år. Hvis du tror at økologiske bønder går rundt med masker og hvite overhaller og sprøyter produktene sine tar du altså grundig feil.

Jeg klippet litt fra en rapport som denne artikkelen handler om. Se hva jeg har uthevet. De få plantevernmidlene som ble funnet i en liten del av økologiske produkter stammer altså i hovedsak fra konvensjonell produksjon:

"Sammenligning av økologiske og konvensjonelle prøver fra frukt, grønnsaker og andre planteprodukter i EFSA-rapporten viste at 4,2 % av de konvensjonelle og 1,0 % av de økologiske prøvene oversteg MRL, mens 43,2 % av de konvensjonelle og 10,8 % av de økologiske prøvene hadde målbare plantevernmiddelrester under eller lik MRL. De fleste plantevernmiddelrester som ble funnet i de økologiske prøvene er ikke tillatt brukt i økologisk landbruk.

Av 624 økologiske prøver analysert i Norge 2007-2012, hadde 0,2 % (én prøve) plantevernmiddelrester som oversteg MRL, mens målbare rester ble påvist i 1,8 % (11 prøver). Konvensjonelle produkter ble ofte funnet å inneholde flere forskjellige plantevernmidler, mens de fleste økologiske prøver inneholdt få eller kun én type stoff."

Anonymkode: 3ce9e...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er misinformasjon, økologisk jorbruk er ikke på samme planet en gang når det gjelder sprøytemidler. Jeg finner ikke Oikos-artikkelen som var motsvar til Folkeforvirringens program som tråkket økologisk jordbruk så langt ned i søla som de klarte, men husker at det stod at de gjorde et stort nummer av at det selges 4 kg eller noe i året av et visst økologisk plantevernmiddel som har naturlig opprinnelse, mens det i konvensjonelt landbruk selges tonnevis av sprøytemidler som er kjemisk-syntetiske, hvert år. Hvis du tror at økologiske bønder går rundt med masker og hvite overhaller og sprøyter produktene sine tar du altså grundig feil.

Jeg klippet litt fra en rapport som denne artikkelen handler om. Se hva jeg har uthevet. De få plantevernmidlene som ble funnet i en liten del av økologiske produkter stammer altså i hovedsak fra konvensjonell produksjon:

"Sammenligning av økologiske og konvensjonelle prøver fra frukt, grønnsaker og andre planteprodukter i EFSA-rapporten viste at 4,2 % av de konvensjonelle og 1,0 % av de økologiske prøvene oversteg MRL, mens 43,2 % av de konvensjonelle og 10,8 % av de økologiske prøvene hadde målbare plantevernmiddelrester under eller lik MRL. De fleste plantevernmiddelrester som ble funnet i de økologiske prøvene er ikke tillatt brukt i økologisk landbruk.

Av 624 økologiske prøver analysert i Norge 2007-2012, hadde 0,2 % (én prøve) plantevernmiddelrester som oversteg MRL, mens målbare rester ble påvist i 1,8 % (11 prøver). Konvensjonelle produkter ble ofte funnet å inneholde flere forskjellige plantevernmidler, mens de fleste økologiske prøver inneholdt få eller kun én type stoff."

Anonymkode: 3ce9e...857

De sterkeste gifter er økologiske...

Stort sett bare tull og meninger basert på misforstått markedsføring og hysteriske mennesker som "tror de kan redde verden". 

Anonymkode: 71bf1...17f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...