Gå til innhold

Bevar biene! Uten dem, ingen mat.


Bonusmammaen

Anbefalte innlegg

Flott tråd! :klappe: 

Her er en hengepetunia på min balkong. Den er hyppig besøkt av humledronninger :)

Minipetunia med humledronninger.jpg

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, An0nymBruker skrev:

Jeg ville hatt en blomstereng med rødkløver og hvitkløver, for det liker humlene i hvertfall :) 

Nettopp. Humlene forsvinner fordi det bl.a. har blitt mye færre kløverenger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

Flott tråd! :klappe: 

Her er en hengepetunia på min balkong. Den er hyppig besøkt av humledronninger :)

Minipetunia med humledronninger.jpg

Takk @Mis(s)Understood :blomst: Supert med forslag til balkong også! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Nettopp. Humlene forsvinner fordi det bl.a. har blitt mye færre kløverenger.

Den fæle sprøyting må vi slutte med! Fysj! Ville blomsterenger villle så klart hjulpet å få tilbake øko-miljøet i oppreist tilstand og ikke stabilt sideleie slikt det er i dag. :opplyser:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Takk @Mis(s)Understood :blomst: Supert med forslag til balkong også! 

Om alle som kunne plantet litt så ville det hjelpe mye akkurat nå i kriseperioden for både humlerdronninger og arbeidsbier.

Balkonger (jeg bor bokstavelig talt midt i byen i min by, og for å toppe det hele bor jeg også såpass høyt opp som i 4. etasje. Likevel kommer humledronningene hit for å finne seg litt næring nå), balkonger er fine matstasjoner. En liten krukke med timian, en krukke med lavendel, noe som blomstrer fra tidlig mai og ut hele sommeren. Alt hjelper nå. 

Om en stund kan man ha noe så enkelt som blomkarse. Pent er det også :)

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bonusmammaen skrev:

Den fæle sprøyting må vi slutte med! Fysj! Ville blomsterenger villle så klart hjulpet å få tilbake øko-miljøet i oppreist tilstand og ikke stabilt sideleie slikt det er i dag. :opplyser:

Bare på ti år har den nydelige kløverenga på hytta skrumpet til nesten ikke å bære kløver i det hele tatt. Har aldri forstått hvorfor. Har kanskje å gjøre med all dritten i lufta...sur nedbør og slikt.  Og det er ingen tvil om at humlebestanden der har krympet.  :sukk:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin tråd, og viktig budskap! Har ikke hage selv, men en bitteliten balkong. Campanula(en slags blåklokke) er veldig mye besøkt av humlene, ser jeg. Egentlig er alle slags klokkeformede blomster populære hos humler. Blomstrende krydderurter som mynte og basilikum; humlene og biene elsker disse.

Jeg anbefaler også en blomst som har blitt kalt biedans, har hatt dem én gang, og gjett om biene danset! Om høsten satte disse blomstene frø, som småfuglene likte veldig godt, så det ble en livlig sommer og høst på balkongen med mat til mange. Er på leting etter disse blomstene nå, men finner dem ikke. Aner ikke det botaniske navnet. De ser slik ut(beklager det dårlige bildet; tenk knallgul og -rød):

5af3368410096_010(3).JPG.11dda532ef1239b78df4281e1e49376b.JPG

Blomstene er ikke så store, ca. 3-4 cm i diameter, og vokser flere stykker ut av en tue med tette, dypgrønne blad.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin en tråd. TS har fått mange gode råd. Uavhengig om du har hage eller balkong så er et godt råd å kjøpe enkle blomster, dvs blomster med stor/lett åpning inn til blomsternektaren. Blomster som har doble eller fylte blader kan være vanskelig for insektene å manøvrere og da blir de mer slitne når de må lete lenge før de finner blomsternektaren.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Bonusmammaen said:

Takk for mange flotte forslag! 🐝 Timian har jeg allerede, men har ikke sett en eneste summende sjel på den ennå. Skal se nærmere på alle sammen😄👏🏼👏🏼 

Det er fortsatt litt tidlig på året, bare vent til utpå sommeren!

Godt tips fra @Reveenka å gjøre det lett for insektene å komme til nektaren.

Flere blomster jeg kommer på: løvemunn, erteblomster, for ikke å snakke om jasmin og kaprifolium! Dufter helt fantastisk.

Jeg elsker spesielt humlene, og har siden barndommen pleid å hjelpe de som trenger det; har lært det bort til andre også. Utviklingen de senere årene har vist at det er viktigere enn noen sinne.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ripsbærtre og jeg har sett flere humler bare i dag på treet. 

Anonymkode: 31d7d...bf4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bonusmammaen Biedansen? Jeg også, har reservert plass til dem i balkongkassen  Sier fra om jeg finner ut av det, for de var en skikkelig biemagnet, alltså.

Det er mange som bryr seg om miljøet - jeg tror at de aller, aller fleste egentlig gjør dét.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Ichiko skrev:

@Bonusmammaen Biedansen? Jeg også, har reservert plass til dem i balkongkassen  Sier fra om jeg finner ut av det, for de var en skikkelig biemagnet, alltså.

Det er mange som bryr seg om miljøet - jeg tror at de aller, aller fleste egentlig gjør dét.

Jeg tror og håper det, men jeg tror ikke alle er klar over hvor stor innvirkning det hadde blitt for oss hvis biene forsvant og hvilken faresone vi befinner oss i. Ja, flott ! Biedans skal jeg lete etter. Den var vakker😄

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen er ruteliljene mine veldig populære :Nikke:

rutelilje21.jpg

Sånn ser de ut. Fritillaria eller Rutelilje 

 

Endret av Rumle
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ichiko skrev:

Så fin tråd, og viktig budskap! Har ikke hage selv, men en bitteliten balkong. Campanula(en slags blåklokke) er veldig mye besøkt av humlene, ser jeg. Egentlig er alle slags klokkeformede blomster populære hos humler. Blomstrende krydderurter som mynte og basilikum; humlene og biene elsker disse.

Jeg anbefaler også en blomst som har blitt kalt biedans, har hatt dem én gang, og gjett om biene danset! Om høsten satte disse blomstene frø, som småfuglene likte veldig godt, så det ble en livlig sommer og høst på balkongen med mat til mange. Er på leting etter disse blomstene nå, men finner dem ikke. Aner ikke det botaniske navnet. De ser slik ut(beklager det dårlige bildet; tenk knallgul og -rød):

5af3368410096_010(3).JPG.11dda532ef1239b78df4281e1e49376b.JPG

Blomstene er ikke så store, ca. 3-4 cm i diameter, og vokser flere stykker ut av en tue med tette, dypgrønne blad.

Tror det er disse du leter etter? :jepp:

 

Beedance® is a brand and registered trademark of Bidens ferulifolia hybrids, bred by the Japanese breeder Suntory Flowers Ltd. 

https://beedance.eu 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte noen frø som jeg sådde. Det er en mix til insektene! I tillegg har jeg forskjellige blomster i hagen som de trives med.

jeg har også ett fat med vann i til de ( og klinkekuler, så de ikke drukner)

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rumle said:

Nå om dagen er ruteliljene mine veldig populære :Nikke:

 

Så godt å høre! Etter denne kalde våren, er det så fint at folk har blomster i hagen som kan hjelpe insektene i gang til sommersesongen.:smilyblomst:

10 minutter siden, Thildamor said:

Jeg kjøpte noen frø som jeg sådde. Det er en mix til insektene! I tillegg har jeg forskjellige blomster i hagen som de trives med.

jeg har også ett fat med vann i til de ( og klinkekuler, så de ikke drukner)

Vann også, dét har jeg ikke tenkt på. Pleier å sette ut vann til fuglene da, når det er tørt i været.

12 minutter siden, Rumle said:

Tror det er disse du leter etter? :jepp:

 

Beedance® is a brand and registered trademark of Bidens ferulifolia hybrids, bred by the Japanese breeder Suntory Flowers Ltd. 

https://beedance.eu 

 

Det er dem, ja! Fant dem nå, samtidig som du postet denne. Visste ikke at den var japansk? Tusen takk for info, det var veldig interessant! :D

Flere bilder for de som er interessert - var visst Årets Blomst i 2016.

image.png

image.png

Endret av Ichiko
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ichiko skrev:

Så godt å høre! Etter denne kalde våren, er det så fint at folk har blomster i hagen som kan hjelpe insektene i gang til sommersesongen.:smilyblomst:

Vann også, dét har jeg ikke tenkt på. Pleier å sette ut vann til fuglene da, når det er tørt i været.

Det er dem, ja! Fant dem nå, samtidig som postet denne. Visste ikke at den var japansk? Tusen takk for info, det var veldig interessant! :D

Flere bilder for de som er interessert - var visst Årets Blomst i 2016.

image.png

image.png

Skal prøve å finne frø jeg også, hadde vært gøy å prøve :jepp:

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...