Gå til innhold

Ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 9.5.2018 den 15.19, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

Dette er typisk nav. De avslår i håp om at du ikke vil klage, og bare godta vedtaket. Mange her fått omgjort saken etter at de kontaktet en advokat.

Det finnes advokater som har spesialisert seg på dette. Det er bare å google litt. Du har krav på fri rettshjelp, siden du har lav inntekt. Du betaler bare egenandel. Advokaten trenger også fullmakt, noe du må skrive under på. Ikke vent med å kontakte en.

Er det behov for innhenting av nyere opplysninger, skaffer du det. Vet ikke hva slags diagnose du har, men vet at ved enkelte nevrologiske/psykologiske diagnoser, kan alvorlighetsgraden avgjøres på nytt av en nevropsykolog. En slik test gjort av fagpersonell, kan ikke nav overprøve.

Anbefaler Karstein Egeland. advokat-egeland.no 

De er landsdekkende.

Anonymkode: e3713...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at jeg har lest mine egne vedtak feil? Det står dato der, og jeg har aldri hatt behov for advokat som blant annet en i tråden gir litt feilaktige opplysninger om når hun ber ts kontakte advokat før ts har et avslag fra Nav. Fri rettshjelp dekker ikke advokat uten et avslag. At min sak falt mellom to stoler er en annen sak. Det er mange besserwissere her, som til og med ber meg om å legge ut mine vedtak her inne. Saklig? Dere får meg til å le.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Datoen i vedtaket ditt er når du fikk innvilget uføretrygd... Kjære vene. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datoen i vedtaket ditt er når du fikk innvilget uføretrygd... Kjære vene. 

Anonymkode: d18c2...701

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SesameStreet said:

:fnise:

Hva har du med å være frekk? Er du ruset? Har aldri hatt noe i mot deg her inne, og lest mange av dine innlegg, men nå blokkerer jeg deg. Din såkalte logikk faller på din egen urimelighet når du mener jeg skal scanne og poste mine vedtak fra nav på et offentlig forum. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har du med å være frekk? Er du ruset? Har aldri hatt noe i mot deg her inne, og lest mange av dine innlegg, men nå blokkerer jeg deg. Din såkalte logikk faller på din egen urimelighet når du mener jeg skal scanne og poste mine vedtak fra nav på et offentlig forum. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Bryr. meg. så. mye

Endret av SesameStreet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår at dere tror jeg roter med vedtaket mitt, men i min situasjon fikk jeg uføretrygd når jeg var 32 år. Før det hadde jeg i hovedsak morstrygd. Nav kan ikke sette uføretidspunktet mitt tidligere når jeg hadde en annen støtte fra Nav enn attføring/aap? Det er det jeg tenker. I min sak var det ikke umulig å få innvilget ung uføre tillegget, men det tok tid før det ble innvilget når jeg søkte om det femten år senere, etter at jeg ble trygdet i en alder av 32 år. 

Det stemmer at jeg ble syk i ung alder, med god hjelp fra mine foreldre og min mann klarte jeg å ta ansvar for barnet. Min sak er komplisert, men jeg fikk innvilget ung uføre tillegget når jeg var 47 år og fikk etterbetalt. Da hadde jeg samlet alle journalene fra jeg var ung og sendt inn som vedlegg til søknaden. Hvis jeg ikke hadde fått morstrygd/overgangstønad ville jeg sannsynligvis kommet innunder aap/attføring og mulig uføretrygd lenge før jeg ble 32 år, noe alle journalene viste til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Min uthevning: Jo, det er jo nettopp det de gjør. Uføretidspunktet er tidspunktet du ble syk på (og må være før 26 for ung ufør). Det har ingenting med hva du gjorde eller hvem du fikk penger fra i perioden mellom uføretidspunktet (da du var 11) og tidspunktet for innvilgelse av uføretrygd (da du var 32).

 

 

Til TS vil jeg anbefale å ta kontakt med enten saksbehandler eller fastlege og høre hva de mener du skal gjøre videre. Jeg hadde nok ikke gitt meg så fort i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at dere tror jeg roter med vedtaket mitt, men i min situasjon fikk jeg uføretrygd når jeg var 32 år. Før det hadde jeg i hovedsak morstrygd. Nav kan ikke sette uføretidspunktet mitt tidligere når jeg hadde en annen støtte fra Nav enn attføring/aap? Det er det jeg tenker. I min sak var det ikke umulig å få innvilget ung uføre tillegget, men det tok tid før det ble innvilget når jeg søkte om det femten år senere, etter at jeg ble trygdet i en alder av 32 år. 

Det stemmer at jeg ble syk i ung alder, med god hjelp fra mine foreldre og min mann klarte jeg å ta ansvar for barnet. Min sak er komplisert, men jeg fikk innvilget ung uføre tillegget når jeg var 47 år og fikk etterbetalt. Da hadde jeg samlet alle journalene fra jeg var ung og sendt inn som vedlegg til søknaden. Hvis jeg ikke hadde fått morstrygd/overgangstønad ville jeg sannsynligvis kommet innunder aap/attføring og mulig uføretrygd lenge før jeg ble 32 år, noe alle journalene viste til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Jeg prøver med teskje: 

Jeg ble ufør med ung ufør tillegg i 2016. Da var jeg 30 år. Før det var jeg på aap i mange år, litt i jobb og på trygd før NAV ble til. Da jeg fikk uføretrygd var tidspunktet for uføretidspung satt til 2002 selv om jeg ble ufør i 2016 OG hadde fått anen trygd. Uføretidspung er tidspunktet man blir syk, IKKE tidspunktet man får uføretrygd. 

Anonymkode: e92bf...d4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å få avslag på første søknad om ung ufør. I avslagsbrevet skal det stå hvorfor du får avslag. I klagen du skriver må du argumentere mot den grunnen. Gjerne legge ved er skriv fra lege/psykolog/behandler som bekrefter det du skriver. 

Hvis du ikke vet hvordan du skriver klage så er nav pliktig til å hjelpe deg med det, men jeg anbefaler at du heller tar kontakt med en advokat som har erfaring med akkurat dette. 

Anonymkode: 31708...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en "artig" statistikk som bare er noen dager gammel ..

https://www.nav.no/539004/mottakere-av-uføretrygd-etter-kjønn-og-alder.pr.31.03.2009-2018.antall

https://www.nav.no/539022/mottakere-av-uføretrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufør-etter-kjønn-og-alder.pr.31.03.2009

Sammenligner en tabell for alder 20-24 år, for de med ufør, og de med ung ufør tillegg, ser vi at av de har 98% ca ung ufør tillegg. Det "burde" jo vært 100% dersom det KUN var alder det gikk på, fordi alle disse er under 26 når de fikk innvilget uføretrygden :)  

Så virker ikke som NAV tuller så mye med dem (kun 2% av dem) , men det er nok mulig som nevnt at de prøver seg mer på de som er eldre når de søker 

Anonymkode: 02591...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom over en "artig" statistikk som bare er noen dager gammel ..

https://www.nav.no/539004/mottakere-av-uføretrygd-etter-kjønn-og-alder.pr.31.03.2009-2018.antall

https://www.nav.no/539022/mottakere-av-uføretrygd-med-beregnet-ytelse-som-ung-ufør-etter-kjønn-og-alder.pr.31.03.2009

Sammenligner en tabell for alder 20-24 år, for de med ufør, og de med ung ufør tillegg, ser vi at av de har 98% ca ung ufør tillegg. Det "burde" jo vært 100% dersom det KUN var alder det gikk på, fordi alle disse er under 26 når de fikk innvilget uføretrygden :)  

Så virker ikke som NAV tuller så mye med dem (kun 2% av dem) , men det er nok mulig som nevnt at de prøver seg mer på de som er eldre når de søker 

Anonymkode: 02591...dc3

Når man søker på de som er max 24 år, så vil det tilsi de mest alvorlige tilfellene, siden de har fått innvilget uføretrygd allerede i så ung alder. (Jeg tenker da multihandikapede, de med psykiske utviklingshemninger osv.) Og da burde kanskje 100% hatt ung ufør-tillegget. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har uføretidspukt 1.januar 2007. Det står i alle brev jeg får. da var jeg 23 år. Er det da håp for ung ufør ? nav har ikk nevnt det nå i forbindelse med uføresøknaden. må jeg gjøre noe selv ?

Anonymkode: 9a2c3...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har uføretidspukt 1.januar 2007. Det står i alle brev jeg får. da var jeg 23 år. Er det da håp for ung ufør ? nav har ikk nevnt det nå i forbindelse med uføresøknaden. må jeg gjøre noe selv ?

Anonymkode: 9a2c3...ad3

Ja, om du i tillegg var alvorlig syk før du var 26, og dette var tydelig dokumentert (feks. spesialister, blodprøver, andre prøver som lett beviser diagnosen osv). 

Du må ikke gjøre noe selv, dette vurderes automatisk etter de har bestemt om de innvilget uføretrygd. Får du kun vanlig uføretrygd, så ser du på vedtaket ditt og hva de skriver, og da kan du klage. 

Anonymkode: d18c2...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som misforstår dette med ung ufør.
Som flere her påpeker så er det ikke alder i seg selv som avgjør, men om du har hatt mulighet til å opparbeide deg noe gjennom utdannelse/arbeid.
Ung ufør er egentlig heller ikke noe tillegg, men en høyere minstesats enn for de som ble syke senere i livet.

* Eksempel1 : En person har vært frisk hele livet, har tatt utdanning og jobbet i flere år. Når h*n blir 25 år så faller han ned fra et tak og får en hjerneskade. Personen vil få uføretrygd, men ikke ung ufør fordi h*n ikke var alvorlig syk som ung. Dette selv om uføretidspunktet blir satt til å være før h*n fylte 26.

* Eksempel 2: En person har surret masse i livet sitt, ikke klart å fullføre noe utdanning fordi h*n heller har brukt penger på reise og "selvrealisering". Har derfor slitt med å få seg jobb og nå, ved fylte 25 år får h*n innvilget uføretrygd pga rus/misbruk. Personen vil heller ikke bli innvilget ung ufør fordi det ikke var sykdom som var grunnen til at h*n ikke utdannet seg/kom i jobb.

* Eksempel 3: En person ble alvorlig syk ved en alder av 19 år. H*n klarte ikke å fullføre skolen og har heller ikke vært i jobb pga sykdommen. H*n er nå 32 år og søker uføretrygd. Har ikke hatt mulighet til å opparbeide seg noe i trygd på grunn av sykdommen og får derfor minstesats.  Denne personen vil få minstesats som ung ufør, fordi uføretidspunktet blir satt til 19 år.

Det er altså to vesentlige kriterier for innvilgelse av ung ufør: At uføretidspunktet (den dagen man ble syk) ble satt før man fylt 26 og at det er en alvorlig sykdom som er grunnen til uførheten.
Dersom man har opparbeidet seg uføretrygd som er større enn minstesats har ikke alder eller alvorlighetsgrad noe å si, fordi man får da en høyere sats enn det man ville fått som ung ufør uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.5.2018 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver med teskje: 

Jeg ble ufør med ung ufør tillegg i 2016. Da var jeg 30 år. Før det var jeg på aap i mange år, litt i jobb og på trygd før NAV ble til. Da jeg fikk uføretrygd var tidspunktet for uføretidspung satt til 2002 selv om jeg ble ufør i 2016 OG hadde fått anen trygd. Uføretidspung er tidspunktet man blir syk, IKKE tidspunktet man får uføretrygd. 

Anonymkode: e92bf...d4c

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne tilføye et spørsmål om det er greit? Selv har jeg ung ufør datert tilbake til 2003, innvilget i 2015. Jeg gikk på kvalprogrammet i 2009/10 og AAP fra 2012. Jeg skulle vel da ikke ha noe etterbetalt? Det er jo noen år fra 2003 til 2009 der uten noe særlig inntekt.

Anonymkode: 2188e...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne tilføye et spørsmål om det er greit? Selv har jeg ung ufør datert tilbake til 2003, innvilget i 2015. Jeg gikk på kvalprogrammet i 2009/10 og AAP fra 2012. Jeg skulle vel da ikke ha noe etterbetalt? Det er jo noen år fra 2003 til 2009 der uten noe særlig inntekt.

Anonymkode: 2188e...926

Fikk du beregning etter ung ufør-rettigheter på AAP? Hvis ikke, så skulle du hatt etterbetalt ung ufør-tillegget fra 2012 - 2015. 

Ingenting før det, med mindre du gikk på stønader som hadde muligheter for ung ufør-tillegg (rehabiliteringspenger, attføføring, tidsbegrenset uføretrygd). 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du beregning etter ung ufør-rettigheter på AAP? Hvis ikke, så skulle du hatt etterbetalt ung ufør-tillegget fra 2012 - 2015. 

Ingenting før det, med mindre du gikk på stønader som hadde muligheter for ung ufør-tillegg (rehabiliteringspenger, attføføring, tidsbegrenset uføretrygd). 

Anonymkode: d18c2...701

Takk for svar. Jeg glemte å tilføye at jeg har 50% uføre og at det kanskje er andre regler da? Dette er jeg faktisk usikker på, så det må jeg undersøke nærmere. Og kall meg naiv, men er ikke dette noe NAV etterbetaler automatisk? 

Anonymkode: 2188e...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg glemte å tilføye at jeg har 50% uføre og at det kanskje er andre regler da? Dette er jeg faktisk usikker på, så det må jeg undersøke nærmere. Og kall meg naiv, men er ikke dette noe NAV etterbetaler automatisk? 

Anonymkode: 2188e...926

Nei, ingen andre regler da. Har du hatt 100% aap skal 100% av ung ufør-tillegget etterbetales. Hadde du 50% AAP så tilsvarer det 50% tillegg. Regner med du har gått på minstesats? Har du opptjent høyere enn minstesats kan det hende din utbetaling er høyere enn minstesats for AAP, og da får du ingenting etterbetalt.

Nei, det går ikke automatisk, først de siste årene det har blitt mer automatikk. Du kan enkelt sende inn en melding og be om at du får etterbetalt ung ufør-tillegget du skulle hatt under AAP. Trenger ikke søke, det er jo allerede vedtatt, det eneste du ber om er at de utfører sitt eget vedtak. 

 

Har du mottatt sosialstønad kan se be om refusjon for denne i etterbetalingen din forresten. Men sosialstønad for feks november 2012 kan kun få refusjon i etterbetaling for november 2012. Og ikke mer enn i netto etterbetalt. 

Anonymkode: d18c2...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du opptjent høyere enn minstesats kan det hende din utbetaling er høyere enn minstesats for AAP, og da får du ingenting etterbetalt.

Høyere enn minstesats for ung ufør under AAP,  mente jeg. 

Anonymkode: d18c2...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2018 den 13.37, Angelheart2 skrev:

Det er mange som misforstår dette med ung ufør.

* Eksempel 2: En person har surret masse i livet sitt, ikke klart å fullføre noe utdanning fordi h*n heller har brukt penger på reise og "selvrealisering". Har derfor slitt med å få seg jobb og nå, ved fylte 25 år får h*n innvilget uføretrygd pga rus/misbruk. Personen vil heller ikke bli innvilget ung ufør fordi det ikke var sykdom som var grunnen til at h*n ikke utdannet seg/kom i jobb.
 

Har du noen kilde på dette, tviler meget sterkt på at dette stemmer.

Høres jo ut som noe moralister kunne ha hatt som intensjon og kanskje står i noe forarbeider til loven eller noe, men har aldri hørt om det før... så er litt skeptisk...... Så en lenke ville vært fint. Takk :) 

Anonymkode: 02591...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...