Gå til innhold

Ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun fikk innvilget uførepensjon når hun fylte 36 år, men retten fant ut at hun var alvorlig syk før hun fylte 26 år. Nå kjenner jeg til saker der noen fikk innvilget uførepensjon i en alder over 40. De anket og fikk innvilget ung uføre tillegget, men de hadde - og det må jeg presisere, vært under Nav siden ung alder. Hvis man ber om å få tilsendt gamle journaler fra sykehus, psykologer og leger er det mye nytt som kan dukke opp, og som Nav eller trygderetten da må ta hensyn til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Jeg tror du roter med begrepene. 

Uføretidspunktet hennes satt til før hun fylte 26 år som du selv har fremlagt dokumentasjon på, og det er et ufravikelig krav i loven for å få ung uføre-tillegget. Den andre anonyme har referert til hva som står i lovverket. Hun søkte om det etter hun fylte 26 år, og det er det mulighet for, det har også blitt referert til i tråden at du kan søke om det frem til du har fylt 36 år.

Så lenge du har søkt om det før fylte 36 år, så er du i den fulle rett i å anke avgjørelsen og det er søknadstidspunktet som er den gjeldende datoen. Ting tar tid, og du mister ikke ankemulighetene dine bare fordi at du blir 37, 38, 39, 40 år eller mer i prosessen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun fikk innvilget uførepensjon når hun fylte 36 år, men retten fant ut at hun var alvorlig syk før hun fylte 26 år. Nå kjenner jeg til saker der noen fikk innvilget uførepensjon i en alder over 40. De anket og fikk innvilget ung uføre tillegget, men de hadde - og det må jeg presisere, vært under Nav siden ung alder. Hvis man ber om å få tilsendt gamle journaler fra sykehus, psykologer og leger er det mye nytt som kan dukke opp, og som Nav eller trygderetten da må ta hensyn til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Ja, det er nettopp det jeg sier. Når man får innvilget uføretrygd har ingenting å si. Når man sender søknad har ingenting å si. Det som spiller inn er uføretidspunktet, som det virker som du har veldig vanskelig å forstå. Det du viste til i den saken var jo nettopp at hun VAR alvorlig syk før fylte 26 år, dermed skulle UFØRETIDSPUNKTET settes til før fylte 26 år. Og ergo igjen oppfylte hun kravene om uføretidspunkt før 26 år. 

Jeg vet ikke om du leker dum nå, eller hva du egentlig driver med. Jeg har en mistanke om at du ikke vet hva uføretidspunktet betyr?

Anonymkode: d18c2...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SesameStreet skrev:

Jeg tror du roter med begrepene. 

Uføretidspunktet hennes satt til før hun fylte 26 år som du selv har fremlagt dokumentasjon på, og det er et ufravikelig krav i loven for å få ung uføre-tillegget. Den andre anonyme har referert til hva som står i lovverket. Hun søkte om det etter hun fylte 26 år, og det er det mulighet for, det har også blitt referert til i tråden at du kan søke om det frem til du har fylt 36 år.

Så lenge du har søkt om det før fylte 36 år, så er du i den fulle rett i å anke avgjørelsen og det er søknadstidspunktet som er den gjeldende datoen. Ting tar tid, og du mister ikke ankemulighetene dine bare fordi at du blir 37, 38, 39, 40 år eller mer i prosessen. 

Korreksjon: 

Man skal vurderes for ung ufør-tillegget uansett alder når man søker om uføretrygd. Grensen på 36 år er kun for de som har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 år. :) Ellers helt riktig det du sier. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SesameStreet said:

Jeg tror du roter med begrepene. 

Uføretidspunktet hennes satt til før hun fylte 26 år som du selv har fremlagt dokumentasjon på, og det er et ufravikelig krav i loven for å få ung uføre-tillegget. Den andre anonyme har referert til hva som står i lovverket. Hun søkte om det etter hun fylte 26 år, og det er det mulighet for, det har også blitt referert til i tråden at du kan søke om det frem til du har fylt 36 år.

Så lenge du har søkt om det før fylte 36 år, så er du i den fulle rett i å anke avgjørelsen og det er søknadstidspunktet som er den gjeldende datoen. Ting tar tid, og du mister ikke ankemulighetene dine bare fordi at du blir 37, 38, 39, 40 år eller mer i prosessen. 

Han jeg refererte til som fikk innvilget uførepensjon når han var over førti år, hadde blitt anbefalt av Nav å søke allerede da han var 25-26 år. Han fikk ikke innvilget ung uføre tillegget, men anket og fikk medhold. Det siste du skriver er jeg enig i, men det første stemmer ikke alltid. Nav skal bruke skjønn. Mange kan få uførepensjon grunnet en eller to diagnoser og er ikke klar over at en tredje eller fjerde diagnose fra ung alder kan være avgjørende for å få tillegget. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har postet som ab på grunn av anonymitet. Jeg fikk satt uføretidspunktet til da jeg var 32 år. Jeg fikk ikke ung uføre tillegget, men mange år senere ble jeg klar over at jeg kanskje hadde krav på det. Før fylte 32 gikk jeg på det som den gang het morstrygd og jobbet i perioder. Jeg visste ikke at det var noe som het ung uføre tillegg. Jeg har flere diagnoser og er blant annet hørselshemmet. Jeg fikk medhold når jeg sendte søknad om ung uføre tillegget og la ved alle journaler fra jeg var 11 år selv om uføretidspunktet fremdeles er 32 år i papirene. Fikk etterbetalt for femten år og har kanskje også krav på renter i forhold til dette. Men det har jeg satt advokat på. 

En annen jeg kjenner fikk aap, den gangen medisinsk og yrkesrettet attføring fra han var 22. Han nektet å søke uføretrygd selv om han oppfylte kriteriene og Nav oppfordret han til å søke i en alder av 27. Han tok vare på all dialog med Nav. Mye dokumentasjon. Da han var 43 søkte han uføretrygd. Han ble ikke innvilget ung uføre tillegget, men anket og fikk etterbetalt fra dato han fikk uføretrygd. Han anker kanskje saken igjen. For han var det et nederlag å bli uføretrygdet. Det samme var det for meg. 

Det er flere eksempler, og jeg forstår at du ikke tror meg. Men jeg sitter ikke på et forum og dikter opp ting tatt fra løse lufta. Det er så mange forskjellige diagnoser, mange har flere. Derfor er det ikke en statisk regel som sier at man må fylle kriteriene fra Nav. Det skal også brukes skjønn.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Dette er kun rykter og spekulasjoner. Dette er ingen form for dokumentasjon. Min erfaring, for såvidt, er at en muntlig fremlegging av noe man har hørt fra andre, snakket med andre om eller egen sak vil være mangelfull. Det beste er derfor å lese hva som står i sakspapirene og hva som står i lovverket som faktisk er en lov. NAV er ikke i en posisjon der de kan heve seg over loven. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jeg refererte til som fikk innvilget uførepensjon når han var over førti år, hadde blitt anbefalt av Nav å søke allerede da han var 25-26 år. Han fikk ikke innvilget ung uføre tillegget, men anket og fikk medhold. Det siste du skriver er jeg enig i, men det første stemmer ikke alltid. Nav skal bruke skjønn. Mange kan få uførepensjon grunnet en eller to diagnoser og er ikke klar over at en tredje eller fjerde diagnose fra ung alder kan være avgjørende for å få tillegget. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Han fikk innvilget uføretrygd etter han var 43 år (?), men det betyr ikke at uføretidspunktet er satt til det samme året. Jeg har fått AAP siden 2016, men "uføretidspunktet" mitt er satt til 2011. Det vil også være 2011 om jeg slenger inn en søknad på uføretrygd. 

Beklager, men du roter med begrepene. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jeg refererte til som fikk innvilget uførepensjon når han var over førti år, hadde blitt anbefalt av Nav å søke allerede da han var 25-26 år. Han fikk ikke innvilget ung uføre tillegget, men anket og fikk medhold. Det siste du skriver er jeg enig i, men det første stemmer ikke alltid. Nav skal bruke skjønn. Mange kan få uførepensjon grunnet en eller to diagnoser og er ikke klar over at en tredje eller fjerde diagnose fra ung alder kan være avgjørende for å få tillegget. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Han du snakker om her nå har jo et uføretidspunkt før fylte 26 år, samme om han søkte først etter han ble 50 for den saks skyld. Uføretidspunktet er ikke da man blir regnet som uføretrygdet. Uføretidspunktet er enkelt sagt da du ble syk. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korreksjon: 

Man skal vurderes for ung ufør-tillegget uansett alder når man søker om uføretrygd. Grensen på 36 år er kun for de som har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 år. :) Ellers helt riktig det du sier. 

Anonymkode: d18c2...701

Jeg så deg nå!

Stemmer det, selvfølgelig. Tusen takk for at du rettet på meg når jeg ga en så mangelfull opplysning. :) 

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, SesameStreet said:

Dette er kun rykter og spekulasjoner. Dette er ingen form for dokumentasjon. 

Mener du seriøst at jeg skal ta bilder av vedtakene mine fra Nav og legge de ut her? 

Da overdriver du. Kan du linke til saker der de jeg har nevnt der man ikke fikk tilkjent ung uføre tillegget? Min sak kom aldri til trygderetten. Og jeg gikk på morstrygd i mange år før jeg prøvde jobbe litt, og deretter kom innunder aap/attføring. Jeg forklarer ganske saklig hvordan dette foregikk, men dokumentasjon får du ikke. Beklager, men jeg legger ikke ut vedtak her. 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Han du snakker om her nå har jo et uføretidspunkt før fylte 26 år, samme om han søkte først etter han ble 50 for den saks skyld. Uføretidspunktet er ikke da man blir regnet som uføretrygdet. Uføretidspunktet er enkelt sagt da du ble syk. 

Anonymkode: d18c2...701

Det har du rett i, og det stemmer nok for han. Men i mitt tilfelle var det annerledes. Det står fremdeles at uføretidspunktet mitt var ved fylte 32 år. At SesameStreet gjør seg vanskelig og mistror meg får stå på henne. Jeg skriver for å prøve å hjelpe andre som kanskje har krav på ung uføretillegget. Nav bruker skjønn. Nå har jeg skrevet siste setning tre ganger i innleggene. Sesamestreet beskylder meg for å lyve. Jeg er ikke interessert i å skape debatt med henne. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søkte uføretrygd når jeg var 32 år.Fikk innvilget ung ufør-.

Anonymkode: 38755...26b

Det var rart. Gjelder ikke reglene alle? Hva var grunnen til at du fikk det?

Anonymkode: 37708...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du seriøst at jeg skal ta bilder av vedtakene mine fra Nav og legge de ut her? 

Da overdriver du. Kan du linke til saker der de jeg har nevnt der man ikke fikk tilkjent ung uføre tillegget? Min sak kom aldri til trygderetten. Og jeg gikk på morstrygd i mange år før jeg prøvde jobbe litt, og deretter kom innunder aap/attføring. Jeg forklarer ganske saklig hvordan dette foregikk, men dokumentasjon får du ikke. Beklager, men jeg legger ikke ut vedtak her. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Nei. Jeg mener bare at dersom du skal sitte og anklage at det som står i lovverket er direkte løgn så må du fremlegge noe mer enn bare ja, men... det skjedde med meg. 

Du sier at du søkte om uføretrygd som 32 år, men det betyr ikke at uføretidspunktet ditt er satt til det året du fylte 32 år. Om du gikk på attføring tidligere, så har du jo allerede et uføretidspunkt satt før du var 32 år. Og du sier jo selv at du har lagt ved journaler fra du var yngre og det antar jeg du har gjort fordi at du ønsker å få uføretidspunktet ditt satt før så du har rett og kan få uføretrygd med ung uføre-tillegg. Rett og slett fordi at du kan vise til at du var syk før 26 år med alvorlig og varig sykdom.

Jeg anklager deg ikke for å lyve, men som jeg har sagt flere ganger, så fremstår det som om du roter med begrepene. Bare for å referer til saken tidligere med den damen fra trygderetten som var 36 år, men som hadde uføretidspunktet satt før hun var 26 år. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SesameStreet said:

Nei. Jeg mener bare at dersom du skal sitte og anklage at det som står i lovverket er direkte løgn så må du fremlegge noe mer enn bare ja, men... det skjedde med meg. 

Du sier at du søkte om uføretrygd som 32 år, men det betyr ikke at uføretidspunktet ditt er satt til det året du fylte 32 år. Om du gikk på attføring tidligere, så har du jo allerede et uføretidspunkt satt før du var 32 år. Og du sier jo selv at du har lagt ved journaler fra du var yngre og det antar jeg du har gjort fordi at du ønsker å få uføretidspunktet ditt satt før så du har rett og kan få uføretrygd med ung uføre-tillegg. Rett og slett fordi at du kan vise til at du var syk før 26 år med alvorlig og varig sykdom.

Jeg anklager deg ikke for å lyve, men som jeg har sagt flere ganger, så fremstår det som om du roter med begrepene. Bare for å referer til saken tidligere med den damen fra trygderetten som var 36 år, men som hadde uføretidspunktet satt før hun var 26 år. 

Kan hende jeg er en merkelig skrue. Men det står også i vedtaket om innvilgelse av ung uføretrygd fra Nav, og stemplet fra samme etat at uføretidspunktet er satt når jeg var 32 år. Jeg lyver ikke. Og jeg regnet med å anke. I min sak, der jeg tidligere har sagt at jeg hadde flere diagnoser, noen fra jeg var 11 år, ble det brukt skjønn. Nav visste ikke, eller tok ikke hensyn til diagnoser jeg hadde fra jeg var et barn.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var rart. Gjelder ikke reglene alle? Hva var grunnen til at du fikk det?

Anonymkode: 37708...50a

Feiltak fra Nav sin side, antar jeg. Les det jeg har skrevet. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende jeg er en merkelig skrue. Men det står også i vedtaket om innvilgelse av ung uføretrygd fra Nav, og stemplet fra samme etat at uføretidspunktet er satt når jeg var 32 år. Jeg lyver ikke. Og jeg regnet med å anke. I min sak, der jeg tidligere har sagt at jeg hadde flere diagnoser, noen fra jeg var 11 år, ble det brukt skjønn. Nav visste ikke, eller tok ikke hensyn til diagnoser jeg hadde fra jeg var et barn.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Du har allerede fremlagt bevis på at du roter med begrepene om hva som er hva i denne tråden, så at det står i vedtaket ditt har jeg dessverre vanskelig å tro på før jeg leser det selv. Min antagelse kommer til å være at du roter med begrepene i vedtaket ditt også, noe som for såvidt er veldig vanlig at folk gjør. :) 

Det er lagt ved kilder til lovverket i denne tråden og hva som står på NAV sine sider. Du har ikke fremlagt noen form for dokumentasjon, uten å si at: ja, men... det står jo i vedtaket mitt... Om du ikke er interessert i å legge ut vedtaket, så kan du ikke bruke det som kilde. Du er nødt til å finne deg andre kilder og om du vil bli sett på som seriøs så må du faktisk legge ved kilder når du skal komme med den type påstander som du gjør. 

Jeg kommer ikke til å svare mer på dette nå. Det er ikke mer å diskutere om denne saken. // 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var rart. Gjelder ikke reglene alle? Hva var grunnen til at du fikk det?

Anonymkode: 37708...50a

Det er ingen aldersgrense for å søke uføretrygd og få innvilget rettigheter som ung ufør. Det finnes mennesker som er over 50 som får innvilget ung ufør. :) Det avgjørende tidspunktet er uføretidspunktet, dvs når du ble syk. Blir du syk FØR du har fylt 26 år, så spiller det ingen rolle når du søker. Med mindre du har jobbet MER enn 50% etter du ble 26 år, da må du søke innen du er 36 år. 

Anonymkode: d18c2...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du seriøst at jeg skal ta bilder av vedtakene mine fra Nav og legge de ut her? 

Da overdriver du. Kan du linke til saker der de jeg har nevnt der man ikke fikk tilkjent ung uføre tillegget? Min sak kom aldri til trygderetten. Og jeg gikk på morstrygd i mange år før jeg prøvde jobbe litt, og deretter kom innunder aap/attføring. Jeg forklarer ganske saklig hvordan dette foregikk, men dokumentasjon får du ikke. Beklager, men jeg legger ikke ut vedtak her. 

Det har du rett i, og det stemmer nok for han. Men i mitt tilfelle var det annerledes. Det står fremdeles at uføretidspunktet mitt var ved fylte 32 år. At SesameStreet gjør seg vanskelig og mistror meg får stå på henne. Jeg skriver for å prøve å hjelpe andre som kanskje har krav på ung uføretillegget. Nav bruker skjønn. Nå har jeg skrevet siste setning tre ganger i innleggene. Sesamestreet beskylder meg for å lyve. Jeg er ikke interessert i å skape debatt med henne. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Hvor gammel var du når du fikk uføretrygd da? 

Det kan faktisk være en skrivefeil i vedtaket ditt også. At det er skrevet inn uføretidspunkt der det skal stå virkningstidspunkt (den datoen du begynner å motta uføretrygd). Det er helt umulig å få innvilget ung ufør om uføretidspunktet ditt er 32 år. Blir du syk da du er 32 år, så kan du ikke motta ung ufør. Blir du syk før du fyller 26 år kan du det. Du sier jo selv at du var syk fra du var barn. Da er det opplagt at du ble syk før du fylte 26 år, selv om du ikke mottok uføretrygd før du var eldre. 

Nav bruker aldri skjønn på ufravikelige regler. Men det skal brukes skjønn på når uføretidspunktet settes. Uføretidspunktet har med både ung ufør å gjøre, og trygdetid. Derfor er dette tidspunktet svært viktig, og det settes både måned og årstall. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/9/2018 at 3:19 PM, AnonymBruker said:

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

1; Hva er grunnen til at du har fått avslag?

2; Prosessen; Klag på uførtidspunkt dersom dette er årsaken til at du ikke har fått beregnet uføretrygden etter særreglene for unge uføre. Fremskaff dokumentasjon på at sykdommen var/er alvorlig og varig før du fyllte 26 dersom årsak til avslag er at sykdommen/funksjonstapet ikke anses som alvorlig nok før fylte 26.

Be om å få innsyn i alle dine saksdokumenter, slik at du vet hvilke vurderinger navs saksbehandlere/rådgivende lege har lagt til grunn.

Du klager på vedtaket til Nav, bruk dette skjemaet;

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/klage-pa-vedtak

Om du ikke får medhold etter ny behandling i Nav forvaltning/klageinstans, kan du anke videre til trygderetten/fylkesmann/tingretten. Mer om dine rettigheter her;

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Klage+ris+og+ros/Klagerettigheter

Jeg klagde på vedtak og endte opp med å måtte anke opp til trygderetten før jeg fikk medhold, da nav mente at sykdommen/skaden ikke var hverken var klart dokumentert eller alvorlig nok før fylte 26. Framskaffet journaler og andre dokumenter, og sendte til nav, først forvaltning, deretter klageinstans, men fikk likevel ikke medhold. Anket videre til trygderetten. Ble anbefalt av advokat og framskaffe en spesialistvurdering/erklæring. Ble utredet på nytt, samt leverte alle journaler, fraværsoversikt fra skole m.m til denne spesialisten som konkluderte med at det var overveiende sannsynlig at min sykdom hadde ført til alvorlig og varig funksjonsfall på et mye tidligere tidpunkt enn nav hadde lagt til grunn i sin vurdering av uføretidspunkt.

3; Det er hvor syk du var før 26 som teller ift å bli beregnet etter særreglere for unge uføre. Dersom du kan bevise at du hadde ennå lavere funksjon før 26 (journaler/spesialisterklæringer/sykemeldinger), så har du trolig en god sak. Det er strenge inngangsvilkår i forhold til dokumentasjon/alvorlighet/varighet for å få uføretygden beregnet etter særreglere for unge uføre, og det virker som om Nav jevnt over praktiserer disse strengere enn trygderetten.

Anonymkode: 615bf...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor gammel var du når du fikk uføretrygd da? 

Det kan faktisk være en skrivefeil i vedtaket ditt også. At det er skrevet inn uføretidspunkt der det skal stå virkningstidspunkt (den datoen du begynner å motta uføretrygd). Det er helt umulig å få innvilget ung ufør om uføretidspunktet ditt er 32 år. Blir du syk da du er 32 år, så kan du ikke motta ung ufør. Blir du syk før du fyller 26 år kan du det. Du sier jo selv at du var syk fra du var barn. Da er det opplagt at du ble syk før du fylte 26 år, selv om du ikke mottok uføretrygd før du var eldre. 

Nav bruker aldri skjønn på ufravikelige regler. Men det skal brukes skjønn på når uføretidspunktet settes. Uføretidspunktet har med både ung ufør å gjøre, og trygdetid. Derfor er dette tidspunktet svært viktig, og det settes både måned og årstall. 

Anonymkode: d18c2...701

Jeg forstår at dere tror jeg roter med vedtaket mitt, men i min situasjon fikk jeg uføretrygd når jeg var 32 år. Før det hadde jeg i hovedsak morstrygd. Nav kan ikke sette uføretidspunktet mitt tidligere når jeg hadde en annen støtte fra Nav enn attføring/aap? Det er det jeg tenker. I min sak var det ikke umulig å få innvilget ung uføre tillegget, men det tok tid før det ble innvilget når jeg søkte om det femten år senere, etter at jeg ble trygdet i en alder av 32 år. 

Det stemmer at jeg ble syk i ung alder, med god hjelp fra mine foreldre og min mann klarte jeg å ta ansvar for barnet. Min sak er komplisert, men jeg fikk innvilget ung uføre tillegget når jeg var 47 år og fikk etterbetalt. Da hadde jeg samlet alle journalene fra jeg var ung og sendt inn som vedlegg til søknaden. Hvis jeg ikke hadde fått morstrygd/overgangstønad ville jeg sannsynligvis kommet innunder aap/attføring og mulig uføretrygd lenge før jeg ble 32 år, noe alle journalene viste til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, SesameStreet skrev:

Hva mener du med senere? :) 

Det er et ufravikelig krav at uføretidspunktet skal settes til før fylte 26 år, så jeg har veldig vanskelig for å tro på det du sier.

Jeg kjenner en som søkte om uføretrygd med ung ufør-tillegget som 28-åring, fikk innvilget det som 29-åring, men uføretidspunktet ble satt til det året vedkommende fylte 13 år. Er det som du mener?

For såvidt, så er det jo litt komisk at du retter på lovverket uten å fremvise noen form for dokumentasjon selv. Det er bare jeg kjenner noen som har... Det står faktisk i lovverket at uføretidspunktet skal være satt til før 26 år. 

Har du lest vedtaket og hva er begrunnelsen til at du ikke får det? Er det på grunn av uføretidspunktet er satt etter 26 år? Er det fordi at sykdommen din ikke anses som alvorlig og varig? Hva står i vedtaket? Men ja, det kan telle inn på at du har blitt bedre, men det kan også være noe helt annet som har telt inn. Det er vanskelig å vite uten å se på hva som står i vedtaket.

Jeg ble syk som 19.åring og det har de papirer på, er over 30år nå og har kjempet i mange år for å komme meg i jobb til ingen nytte. Det var nav selv som bestemte at jeg måtte over på ufør. 

Det står at sykdomen ikke anses som alvorlig nok. 

Anonymkode: 7da00...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, SesameStreet said:

Jeg så deg nå!

Stemmer det, selvfølgelig. Tusen takk for at du rettet på meg når jeg ga en så mangelfull opplysning. :) 

Kan du lese det en gang til? 

20 hours ago, SesameStreet said:

Nei. Jeg mener bare at dersom du skal sitte og anklage at det som står i lovverket er direkte løgn så må du fremlegge noe mer enn bare ja, men... det skjedde med meg. 

Du sier at du søkte om uføretrygd som 32 år, men det betyr ikke at uføretidspunktet ditt er satt til det året du fylte 32 år. Om du gikk på attføring tidligere, så har du jo allerede et uføretidspunkt satt før du var 32 år. Og du sier jo selv at du har lagt ved journaler fra du var yngre og det antar jeg du har gjort fordi at du ønsker å få uføretidspunktet ditt satt før så du har rett og kan få uføretrygd med ung uføre-tillegg. Rett og slett fordi at du kan vise til at du var syk før 26 år med alvorlig og varig sykdom.

Jeg anklager deg ikke for å lyve, men som jeg har sagt flere ganger, så fremstår det som om du roter med begrepene. Bare for å referer til saken tidligere med den damen fra trygderetten som var 36 år, men som hadde uføretidspunktet satt før hun var 26 år. 

Jeg kunne vise til at jeg ble syk før jeg fylte 26 år, men jeg fikk morstrygd/overgangstønad til jeg ble 32 år og Nav kan ikke gi begge deler. 

18 hours ago, SesameStreet said:

Du har allerede fremlagt bevis på at du roter med begrepene om hva som er hva i denne tråden, så at det står i vedtaket ditt har jeg dessverre vanskelig å tro på før jeg leser det selv. Min antagelse kommer til å være at du roter med begrepene i vedtaket ditt også, noe som for såvidt er veldig vanlig at folk gjør. :) 

Det er lagt ved kilder til lovverket i denne tråden og hva som står på NAV sine sider. Du har ikke fremlagt noen form for dokumentasjon, uten å si at: ja, men... det står jo i vedtaket mitt... Om du ikke er interessert i å legge ut vedtaket, så kan du ikke bruke det som kilde. Du er nødt til å finne deg andre kilder og om du vil bli sett på som seriøs så må du faktisk legge ved kilder når du skal komme med den type påstander som du gjør. 

Jeg kommer ikke til å svare mer på dette nå. Det er ikke mer å diskutere om denne saken. // 

Jobber du i Nav? Er du advokat? Hvorfor mener du at jeg skal scanne og lime inn mine vedtak her på et åpent forum? Du får tro hva du vil. Det er det samme for meg. Du påstår at jeg roter med begrepene, men hevder at det er du som har alle svarene, også i kompliserte saker som ikke følger normen ut i fra dine egne utsagn.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2018-05-09 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Søkte du om uføretrygd før du fylte 27 år? Tror det er så enkelt at man må søke innen man har fylt 27 år, men mulig reglene har endret siden jeg ble ufør selv. 

Anonymkode: 8958d...868

Feil.

Det er tidspunktet du ble syk på som gjelder.

Jeg hadde førstes sykemeldingsdag da jeg var 22. Fikk innvilget ufør på 37-årsdagen min. Hadde da gått sammenhengende syk i årene i mellom.

Anonymkode: 7a652...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...