Gå til innhold

Ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, meld deg heller inn NAV spørsmål-gruppen på Facebook og få riktige og skikkelig svar der!:) der er det blant annet advokater som svarer på spørsmål.

Anonymkode: 9f7d9...607

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har fått ufør pga angst og depresjon, hvilke symptomer har du som gjør at du fikk ufør? 

Anonymkode: 8f8f4...c65

Nå har jeg bare moderat depresjon, så uttaler meg bare om angsten da den er hovedårsaken til min ufør. Jeg kaster opp, rister ukontrollert, klarer ikke å kommunisere med omverdenen. Over tid blir jeg fysisk syk med migrene, feber og insomnia. Har ikke fått ung ufør tillegg, tror det er veldig vanskelig å få.

Anonymkode: be134...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar du det fra? For det står ikke på nav sine sider om ung ufør. Og hvorfor skulle det fungere slik?

Anonymkode: 61a64...fbd

Joda, det står: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

  • du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Under "vanlig uføretrygd" er dette kriteriene: 

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.

 

Som du ser står det ingenting om alvorlighet under uføretrygd. Det er nok at du har fått varig nedsatt inntektsevne, og at sykdom/skade er grunnen til dette. For å få ung ufør-beregning må du ha blitt alvorlig og varig syk før fylte 26 år. For uføretrygd må du ha blitt syk, og dette må være grunnen til nedsatt inntektsevne. See?

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info her: https://www.nav.no/rettskildene/399316/12-13-uføretrygdens-størrelse under §12-13 Tredje ledd

For at det skal kunne innvilges rettighet som ung ufør, må uføretidspunktet etter § 12-8 fastsettes til før fylte 26 år. Det er i tillegg krav om at uførheten skyldes alvorlig og varig sykdom som er klart dokumentert

 

 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda, det står: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909

Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at:

  • du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk
  • sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist
  • du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år

Under "vanlig uføretrygd" er dette kriteriene: 

For å ha rett til å få uføretrygd må du som hovedregel oppfylle disse vilkårene:

  • Du må være mellom 18 og 67 år.
  • Du må ha vært medlem av folketrygden i de siste tre årene før du ble syk.
  • Sykdom og/eller skade må være hovedårsaken til at inntektsevnen din er nedsatt.
  • Hensiktsmessig behandling og arbeidsrettede tiltak må være gjennomført.
  • Inntektsevnen din må være varig nedsatt med minst 50 prosent på grunn av sykdom og/eller skade.

 

Som du ser står det ingenting om alvorlighet under uføretrygd. Det er nok at du har fått varig nedsatt inntektsevne, og at sykdom/skade er grunnen til dette. For å få ung ufør-beregning må du ha blitt alvorlig og varig syk før fylte 26 år. For uføretrygd må du ha blitt syk, og dette må være grunnen til nedsatt inntektsevne. See?

Anonymkode: d18c2...701

Står ingenting her om at man vurderer alvorlighetsgrad. Det står at man må ha en alvorlig sykdom, noe jeg mener alle som får ufør har. Eneste kravet er at den sykdommen var alvorlig innen man fylte 26. 

Ser ingenting som tilsier at en som ble ufør ved 25 år grunnet asperger bare får ufør, mens en som ble ufør ved 25 år grunnet MS fikk ung ufør. 

Anonymkode: 61a64...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står ingenting her om at man vurderer alvorlighetsgrad. Det står at man må ha en alvorlig sykdom, noe jeg mener alle som får ufør har. Eneste kravet er at den sykdommen var alvorlig innen man fylte 26. 

Ser ingenting som tilsier at en som ble ufør ved 25 år grunnet asperger bare får ufør, mens en som ble ufør ved 25 år grunnet MS fikk ung ufør. 

Anonymkode: 61a64...fbd

Jo, som nevnt i dette sitatet står det at det må være alvorlig sykdom som er klart dokumentert. Det er ingen krav om alvorlighet under vanlig uføretrygd. 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mer info her: https://www.nav.no/rettskildene/399316/12-13-uføretrygdens-størrelse under §12-13 Tredje ledd

For at det skal kunne innvilges rettighet som ung ufør, må uføretidspunktet etter § 12-8 fastsettes til før fylte 26 år. Det er i tillegg krav om at uførheten skyldes alvorlig og varig sykdom som er klart dokumentert

 

 

Anonymkode: d18c2...701

 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står ingenting her om at man vurderer alvorlighetsgrad. Det står at man må ha en alvorlig sykdom, noe jeg mener alle som får ufør har. Eneste kravet er at den sykdommen var alvorlig innen man fylte 26. 

Ser ingenting som tilsier at en som ble ufør ved 25 år grunnet asperger bare får ufør, mens en som ble ufør ved 25 år grunnet MS fikk ung ufør. 

Anonymkode: 61a64...fbd

Føles helt latterlig å diskutere med noen som ikke gidder å lese kilder selv, men her er enda et sitat fra overnevnte link: 

Alvorlig og varig sykdom

Bestemmelsen skal sikre inntekt for unge uføre som på grunn av alvorlig og varig sykdom har hatt liten eller ingen mulighet til å delta i inntektsgivende arbeid. Det er ikke krav til 100 prosent uføregrad for å omfattes av bestemmelsen. 

Det er krav om at sykdommen er både alvorlig og varig. En kortere periode med en alvorlig sykdom vil ikke omfattes av bestemmelsen. Ved vurderingen av sykdommens varighet gjelder vilkåret i § 12-6 første ledd, se rundskrivet til den bestemmelsen.  

Alvorlig sykdom innebærer at sykdommen er klart dokumentert og begrunner et funksjonstap som forklarer varig reduksjon av inntektsevnen. Det er ikke diagnosen, men alvorlighetsgraden av sykdommen og dens følgetilstander som er avgjørende. Påvirkning på funksjoner i dagliglivet kan også føre til at sykdommen må vurderes som alvorlig. 

Nedenfor er det gitt eksempler på sykdommer som kan omfattes av bestemmelsen. Det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle. Har medlemmet flere sykdommer kan disse til sammen medføre en alvorlig og varig funksjonsnedsettelse før fylte 26 år. Det kan da innvilges rettighet som ung ufør. 

Eksempler på sykdomstilstander som kan anses som alvorlige (listen er ikke uttømmende):

 

  • Nedsatt funksjon som følge av alvorlige sykdommer i nervesystem eller muskelsystem, for eksempel alvorlig epilepsi, alvorlig cerebral parese eller lammelser
  • Nedsatt hjertefunksjon, for eksempel på grunn av medfødt uttalt hjertefeil
  • Nedsatt respirasjonsfunksjon, for eksempel på grunn av cystisk fibrose
  • Alvorlig og utbredt hudsykdom, for eksempel sklerodermi
  • Alvorlig leddsykdom, for eksempel alvorlig leddgikt
  • Betydelig sansetap, for eksempel blindhet eller døvhet
  • Kronisk alvorlig sinnslidelse, for eksempel schizofreni
  • Massive angst-, tvangs- og depressive lidelser
  • Alvorlige psykosenære personlighetsforstyrrelser
  • Autisme
  • Alvorlig grad av Aspergers syndrom
  • De alvorligste tilfellene av ADHD

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Søkte du om uføretrygd før du fylte 27 år? Tror det er så enkelt at man må søke innen man har fylt 27 år, men mulig reglene har endret siden jeg ble ufør selv. 

Anonymkode: 8958d...868

Det er ikke helt riktig. Man kan søke om uføretrygd når man er førti og likevel få innvilget ung uføretillegget, ikke automatisk, men når man legger ved journaler som viser at man ble syk som ung og hadde få eller ingen inntektsevne.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mer info her: https://www.nav.no/rettskildene/399316/12-13-uføretrygdens-størrelse under §12-13 Tredje ledd

For at det skal kunne innvilges rettighet som ung ufør, må uføretidspunktet etter § 12-8 fastsettes til før fylte 26 år. Det er i tillegg krav om at uførheten skyldes alvorlig og varig sykdom som er klart dokumentert

 

 

Anonymkode: d18c2...701

Dette er heller ikke helt korrekt. Kjenner noen som fikk satt uføretidspunktet senere, men de var under nav fra de var unge (nav-sosial, aap, morstrygd) og jobbet bare korte perioder, eller gjorde forsøk på å jobbe og studere. Å gjøre forsøk på å jobbe kan vare i inntil cirka to år og skal ikke kunne brukes mot en. Tap av arbeidsevne som ung medfører at man har mistet pensjonspoeng. Men kriteriene er strenge. Legg ved alt av gamle journaler. Har du store psykiske og en eller to tilleggslidelser er det viktig å få frem for at nav skal kunne vurdere saken til din fordel. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er heller ikke helt korrekt. Kjenner noen som fikk satt uføretidspunktet senere, men de var under nav fra de var unge (nav-sosial, aap, morstrygd) og jobbet bare korte perioder, eller gjorde forsøk på å jobbe og studere. Å gjøre forsøk på å jobbe kan vare i inntil cirka to år og skal ikke kunne brukes mot en. Tap av arbeidsevne som ung medfører at man har mistet pensjonspoeng. Men kriteriene er strenge. Legg ved alt av gamle journaler. Har du store psykiske og en eller to tilleggslidelser er det viktig å få frem for at nav skal kunne vurdere saken til din fordel. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Hadde du giddet å gå inn på linken så står det utfyllende der. Sitatet var valgt ut fordi det omhandlet alvorlighetskravet som ble diskutert, ikke uføretidspunkt. Din kommentar er både irrelevant, og også feil.

Uføretidspunktet skal settes til første gang man ble sykemeldt for sykdommen som medfører uførheten. Dette tidspuktet, altså uføretidspunktet, må bli satt før fylte 26 år, men man kan fint arbeide etter fylte 26 år likevel. Har man arbeidet MER enn 50% så må man søke uføretrygd innen fylte 36 år for å kunne vurderes for ung ufør. At uføretidspunktet må settes til før fylte 26 år er et ufravikelig krav for å få innvilget ung ufør-fordel. 

Uføretidspunktet er IKKE tidspunktet man får uføretrygd, som det virker som du tror. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde du giddet å gå inn på linken så står det utfyllende der. Sitatet var valgt ut fordi det omhandlet alvorlighetskravet som ble diskutert, ikke uføretidspunkt. Din kommentar er både irrelevant, og også feil.

Uføretidspunktet skal settes til første gang man ble sykemeldt for sykdommen som medfører uførheten. Dette tidspuktet, altså uføretidspunktet, må bli satt før fylte 26 år, men man kan fint arbeide etter fylte 26 år likevel. Har man arbeidet MER enn 50% så må man søke uføretrygd innen fylte 36 år for å kunne vurderes for ung ufør. At uføretidspunktet må settes til før fylte 26 år er et ufravikelig krav for å få innvilget ung ufør-fordel. 

Uføretidspunktet er IKKE tidspunktet man får uføretrygd, som det virker som du tror. 

Anonymkode: d18c2...701

Du tar feil. Jeg vet hva jeg snakker om siden jeg kjenner til noen saker. Anbefaler ts til å melde seg inn i gruppen nav-spørsmål på facebook. 

 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Jeg vet hva jeg snakker om siden jeg kjenner til noen saker. Anbefaler ts til å melde seg inn i gruppen nav-spørsmål på facebook. 

 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Det er ikke sånn en diskusjon foregår. Har du kilder så kan du legge ved de. Feks. avgjørelse fra trygderetten. 

Man kan klage på når uføretidspunktet er satt, og få dette endret. Men at uføretidspunktet må være før fylte 26 år for å oppnå ung ufør-fordel er nedfelt i lovverket. 

Her om uføretidspunkt: https://www.nav.no/rettskildene/397168/12-8-uføretidspunkt

Her om ung ufør-beregning og krav til dette: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Søkte du om uføretrygd før du fylte 27 år? Tror det er så enkelt at man må søke innen man har fylt 27 år, men mulig reglene har endret siden jeg ble ufør selv. 

Anonymkode: 8958d...868

Jeg fikk det innvilget som 30åring. Mitt uføretidspunkt var satt som da jeg var 19, det var da jeg kom inn i NAVsystemet.

Anonymkode: d080e...7d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sånn en diskusjon foregår. Har du kilder så kan du legge ved de. Feks. avgjørelse fra trygderetten. 

Man kan klage på når uføretidspunktet er satt, og få dette endret. Men at uføretidspunktet må være før fylte 26 år for å oppnå ung ufør-fordel er nedfelt i lovverket. 

Her om uføretidspunkt: https://www.nav.no/rettskildene/397168/12-8-uføretidspunkt

Her om ung ufør-beregning og krav til dette: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 

Anonymkode: d18c2...701

Rettskilder kan du søke opp selv. Hva nav skriver er ikke alltid like interessant. Virkeligheten kan være en helt annen. Men når det er sagt, er det ikke lett å få ung uføre tillegget. Likevel er ikke alder den utgjørende faktor, foruten at man må ha journaler fra før man fylte 26. Det er de som er avgjørende. 

 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

http://www.juridisk-hjelp.no/html/html/trygderetten.html

Til ab 701. Det finnes også andre steder å hente info på. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

For eksempel: Saksnr: 02/04685

Sammendrag: Rett til tilleggspensjon etter særreglene for unge uføre, omgjøring: Kvinne, 36 år , ble innvilget hel uførepensjon pga. rusmiddelmisbruk og personlighetsforstyrrelse. Hun fikk avslag på krav om å få beregnet pensjonen etter særreglene for unge uføre. På bakgrunn av de opplysningene som forelå om adferdsforstyrrelse med behandling for denne allerede fra hun var 6 år, påbegynnende rusmiddelmisbruk fra 10 års alder, en oppvekst pr eget av grov omsorgssvikt og krenkelser, samt økning til tungt rusmiddel misbruk med bl.a. heroin fra hun var 20, fant retten at det var tilstrekkelig dokumentert at hun allerede fra før hun var 26 år led av en alvorlig sykdom som var klart dokumentert. I kjennelsen ble det vist til en rekke tidligere Trygderettsavgjørelser, særlig 01/01820 som ble ansett for å ha flest likhetstrekk.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rettskilder kan du søke opp selv. Hva nav skriver er ikke alltid like interessant. Virkeligheten kan være en helt annen. Men når det er sagt, er det ikke lett å få ung uføre tillegget. Likevel er ikke alder den utgjørende faktor, foruten at man må ha journaler fra før man fylte 26. Det er de som er avgjørende. 

 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Eh ja, det er jo nettopp det jeg sier. Det er uføretidspunktet som er det viktige. Ikke når man fikk uføretrygd, når man søkte, eller virkningstidspunktet. Men når uføretidspunktet er satt. Og dette kan man klage på, for det er reell nedsettelse av inntektsevne og når sykdommen oppstod som skal være det viktige. 

Jeg fikk innvilget uføretrygd med ung ufør-fordel i 2017. Mitt uføretidspunkt ble satt til 2006. I løpet av disse årene har jeg jobbet fra og til, studert, gått til behandling, vært innen nav, mottatt overgangsstønad osv. Hadde mitt uføretidspunkt blitt satt noen år senere hadde jeg ikke oppfylt vilkårene om nedsatt inntektsevne før fylte 26 år. Jeg var 31 da jeg fikk innvilget ung ufør. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

http://www.juridisk-hjelp.no/html/html/trygderetten.html

Til ab 701. Det finnes også andre steder å hente info på. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Hvilke av sakene mener du at personen fikk innvilget ung ufør-fordel med uføretidspunkt etter fylte 26 år?

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For eksempel: Saksnr: 02/04685

Sammendrag: Rett til tilleggspensjon etter særreglene for unge uføre, omgjøring: Kvinne, 36 år , ble innvilget hel uførepensjon pga. rusmiddelmisbruk og personlighetsforstyrrelse. Hun fikk avslag på krav om å få beregnet pensjonen etter særreglene for unge uføre. På bakgrunn av de opplysningene som forelå om adferdsforstyrrelse med behandling for denne allerede fra hun var 6 år, påbegynnende rusmiddelmisbruk fra 10 års alder, en oppvekst pr eget av grov omsorgssvikt og krenkelser, samt økning til tungt rusmiddel misbruk med bl.a. heroin fra hun var 20, fant retten at det var tilstrekkelig dokumentert at hun allerede fra før hun var 26 år led av en alvorlig sykdom som var klart dokumentert. I kjennelsen ble det vist til en rekke tidligere Trygderettsavgjørelser, særlig 01/01820 som ble ansett for å ha flest likhetstrekk.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Her bekrefter du det jeg sier. Hennes uføretidspunkt var FØR fylte 26 år. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Eh ja, det er jo nettopp det jeg sier. Det er uføretidspunktet som er det viktige. Ikke når man fikk uføretrygd, når man søkte, eller virkningstidspunktet. Men når uføretidspunktet er satt. Og dette kan man klage på, for det er reell nedsettelse av inntektsevne og når sykdommen oppstod som skal være det viktige. 

Jeg fikk innvilget uføretrygd med ung ufør-fordel i 2017. Mitt uføretidspunkt ble satt til 2006. I løpet av disse årene har jeg jobbet fra og til, studert, gått til behandling, vært innen nav, mottatt overgangsstønad osv. Hadde mitt uføretidspunkt blitt satt noen år senere hadde jeg ikke oppfylt vilkårene om nedsatt inntektsevne før fylte 26 år. Jeg var 31 da jeg fikk innvilget ung ufør. 

Hvilke av sakene mener du at personen fikk innvilget ung ufør-fordel med uføretidspunkt etter fylte 26 år?

Her bekrefter du det jeg sier. Hennes uføretidspunkt var FØR fylte 26 år. 

Anonymkode: d18c2...701

Nei. Hun fikk innvilget uførepensjon når hun fylte 36 år, men retten fant ut at hun var alvorlig syk før hun fylte 26 år. Nå kjenner jeg til saker der noen fikk innvilget uførepensjon i en alder over 40. De anket og fikk innvilget ung uføre tillegget, men de hadde - og det må jeg presisere, vært under Nav siden ung alder. Hvis man ber om å få tilsendt gamle journaler fra sykehus, psykologer og leger er det mye nytt som kan dukke opp, og som Nav eller trygderetten da må ta hensyn til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt riktig. Man kan søke om uføretrygd når man er førti og likevel få innvilget ung uføretillegget, ikke automatisk, men når man legger ved journaler som viser at man ble syk som ung og hadde få eller ingen inntektsevne.

Dette er heller ikke helt korrekt. Kjenner noen som fikk satt uføretidspunktet senere, men de var under nav fra de var unge (nav-sosial, aap, morstrygd) og jobbet bare korte perioder, eller gjorde forsøk på å jobbe og studere. Å gjøre forsøk på å jobbe kan vare i inntil cirka to år og skal ikke kunne brukes mot en. Tap av arbeidsevne som ung medfører at man har mistet pensjonspoeng. Men kriteriene er strenge. Legg ved alt av gamle journaler. Har du store psykiske og en eller to tilleggslidelser er det viktig å få frem for at nav skal kunne vurdere saken til din fordel. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Hva mener du med senere? :) 

Det er et ufravikelig krav at uføretidspunktet skal settes til før fylte 26 år, så jeg har veldig vanskelig for å tro på det du sier.

Jeg kjenner en som søkte om uføretrygd med ung ufør-tillegget som 28-åring, fikk innvilget det som 29-åring, men uføretidspunktet ble satt til det året vedkommende fylte 13 år. Er det som du mener?

For såvidt, så er det jo litt komisk at du retter på lovverket uten å fremvise noen form for dokumentasjon selv. Det er bare jeg kjenner noen som har... Det står faktisk i lovverket at uføretidspunktet skal være satt til før 26 år. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

Har du lest vedtaket og hva er begrunnelsen til at du ikke får det? Er det på grunn av uføretidspunktet er satt etter 26 år? Er det fordi at sykdommen din ikke anses som alvorlig og varig? Hva står i vedtaket? Men ja, det kan telle inn på at du har blitt bedre, men det kan også være noe helt annet som har telt inn. Det er vanskelig å vite uten å se på hva som står i vedtaket.

Endret av SesameStreet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Hun fikk innvilget uførepensjon når hun fylte 36 år, men retten fant ut at hun var alvorlig syk før hun fylte 26 år. Nå kjenner jeg til saker der noen fikk innvilget uførepensjon i en alder over 40. De anket og fikk innvilget ung uføre tillegget, men de hadde - og det må jeg presisere, vært under Nav siden ung alder. Hvis man ber om å få tilsendt gamle journaler fra sykehus, psykologer og leger er det mye nytt som kan dukke opp, og som Nav eller trygderetten da må ta hensyn til. 

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Ja, det er nettopp det jeg sier. Når man får innvilget uføretrygd har ingenting å si. Når man sender søknad har ingenting å si. Det som spiller inn er uføretidspunktet, som det virker som du har veldig vanskelig å forstå. Det du viste til i den saken var jo nettopp at hun VAR alvorlig syk før fylte 26 år, dermed skulle UFØRETIDSPUNKTET settes til før fylte 26 år. Og ergo igjen oppfylte hun kravene om uføretidspunkt før 26 år. 

Jeg vet ikke om du leker dum nå, eller hva du egentlig driver med. Jeg har en mistanke om at du ikke vet hva uføretidspunktet betyr?

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, SesameStreet said:

Hva mener du med senere? :) 

Det er et ufravikelig krav at uføretidspunktet skal settes til før fylte 26 år, så jeg har veldig vanskelig for å tro på det du sier.

Jeg kjenner en som søkte om uføretrygd med ung ufør-tillegget som 28-åring, fikk innvilget det som 29-åring, men uføretidspunktet ble satt til det året vedkommende fylte 13 år. Er det som du mener?

For såvidt, så er det jo litt komisk at du retter på lovverket uten å fremvise noen form for dokumentasjon selv. Det er bare jeg kjenner noen som har... Det står faktisk i lovverket at uføretidspunktet skal være satt til før 26 år. 

Har du lest vedtaket og hva er begrunnelsen til at du ikke får det? Er det på grunn av uføretidspunktet er satt etter 26 år? Er det fordi at sykdommen din ikke anses som alvorlig og varig? Hva står i vedtaket? Men ja, det kan telle inn på at du har blitt bedre, men det kan også være noe helt annet som har telt inn. Det er vanskelig å vite uten å se på hva som står i vedtaket.

Jeg har postet som ab på grunn av anonymitet. Jeg fikk satt uføretidspunktet til da jeg var 32 år. Jeg fikk ikke ung uføre tillegget, men mange år senere ble jeg klar over at jeg kanskje hadde krav på det. Før fylte 32 gikk jeg på det som den gang het morstrygd og jobbet i perioder. Jeg visste ikke at det var noe som het ung uføre tillegg. Jeg har flere diagnoser og er blant annet hørselshemmet. Jeg fikk medhold når jeg sendte søknad om ung uføre tillegget og la ved alle journaler fra jeg var 11 år selv om uføretidspunktet fremdeles er 32 år i papirene. Fikk etterbetalt for femten år og har kanskje også krav på renter i forhold til dette. Men det har jeg satt advokat på. 

En annen jeg kjenner fikk aap, den gangen medisinsk og yrkesrettet attføring fra han var 22. Han nektet å søke uføretrygd selv om han oppfylte kriteriene og Nav oppfordret han til å søke i en alder av 27. Han tok vare på all dialog med Nav. Mye dokumentasjon. Da han var 43 søkte han uføretrygd. Han ble ikke innvilget ung uføre tillegget, men anket og fikk etterbetalt fra dato han fikk uføretrygd. Han anker kanskje saken igjen. For han var det et nederlag å bli uføretrygdet. Det samme var det for meg. 

Det er flere eksempler, og jeg forstår at du ikke tror meg. Men jeg sitter ikke på et forum og dikter opp ting tatt fra løse lufta. Det er så mange forskjellige diagnoser, mange har flere. Derfor er det ikke en statisk regel som sier at man må fylle kriteriene fra Nav. Det skal også brukes skjønn.

Anonymkode: 6f7ab...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...