Gå til innhold

Ung ufør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk innvilget ung ufør. Har /hadde massiv angst.Invalidiserende angst.Psykoser.Osv.Vet ikke hva slags diagnoser du har.Men skjønnerdet er kjempe kjipt.

Anonymkode: 38755...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

Søkte du om uføretrygd før du fylte 27 år? Tror det er så enkelt at man må søke innen man har fylt 27 år, men mulig reglene har endret siden jeg ble ufør selv. 

Anonymkode: 8958d...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør får man når man regnes som varig syk før fylte 26 år. Om du er bedre nå så regnes du ikke som varig syk.
Det er utrolig vanskelig å få ung ufør, kun de sykeste av de syke får det.

Anonymkode: 07118...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

er du mann så er du fucket ? kvinner er flokkdyr og status horer, håper for guds skyld du er en kvinne

Anonymkode: e5735...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk akkurat en melding om at jeg har fått innvilget ufør, men ikke ung ufør og er ganske så fortvilet.

Er det noen her som først fikk avslag og så fikk innvilget som kan fortelle meg om prosessen? Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte.

Noen som vet om det er hvor syk man var før 26 som teller, eller hvor syk man er på søknadstidspunktet? For jeg er friskere nå enn det jeg var da

Anonymkode: 7da00...79a

Du kan være så syk du bare vil, men fyller du ikke kriteriene i lov og forskrift så er ikke unguføretillegget noe du skal ha. Du skal ha meget alvorlige diagnoser for å få ekstra tilskudd til uføretrygden din. 

Du får sende en klage, når du har lest begrunnelsen for avslaget og ser om du har noe å klage på.

Anonymkode: 7cbf2...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

er du mann så er du fucket ? kvinner er flokkdyr og status horer, håper for guds skyld du er en kvinne

Anonymkode: e5735...3b6

Hæ?

Anonymkode: 4674e...b87

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte du om uføretrygd før du fylte 27 år? Tror det er så enkelt at man må søke innen man har fylt 27 år, men mulig reglene har endret siden jeg ble ufør selv. 

Anonymkode: 8958d...868

Nei går ikke kun på alder, går på alvorlighetsgrad av sykdommen også, og at denne er godt dokumentert

Det hender at en får avslag på ting en har krav på hos NAV, dette fordi mange dropper å klage på¨vedtak, og dermed får mindre enn de har krav på, og staten sparer penger.

Dersom du har blitt friskere nå enn før, vil de kanskje hevde at tilstanden (nå) ikke er godt nok dokumentert til at en kan vedta at alvorlighetskriteriet er oppfylt. Da må du f.eks få ny spesialisterklæring og søke på nytt.

Men les avslaget og ager dertil, hvorfor fikk du avslag

Lykke til

Anonymkode: 02591...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://tonsbergadvokatene.no/fagomrader/jobb-helse/unge-ufore

Rikstrygdeverkets retningslinjer

Rikstrygdeverket har gitt en liste over sykdommer som anses alvorlige nok til å kunne gi rett til ung ufør:

  • Nedsatt funksjon som følge av alvorlige sykdommer i nervesystem eller muskelsystem, for eksempel alvorlig epilepsi, alvorlig cerebral parese eller lammelser
  • Nedsatt hjertefunksjon, for eksempel på grunn av medfødt uttalt hjertefeil
  • Respirasjonsfunksjon, for eksempel på grunn av cystisk fibrose
  • Alvorlig og utbredt hudsykdom, for eksempel sklerodermi
  • Alvorlig leddsykdom, for eksempel alvorlig leddgikt
  • Betydelig sansetap, for eksempel blindhet eller døvhet
  • Kronisk alvorlig sinnslidelse, for eksempel schizofreni
  • Massive angst-, tvangs- og depressive lidelser
  • Alvorlige psykosenære personlighetsforstyrrelser
  • Autisme
  • Alvorlig grad av Aspergers syndrom
  • De alvorligste tilfellene av ADHD

Det er viktig å merke seg at listen på ingen måte er uttømmende. Den viser likevel alvorlighetsgraden av sykdomstilfellene.

Anonymkode: 02591...dc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pfff. Ungufør tillegget er ikke så vanskelig å få innvilget tydeligvis når hun lenger opp fikk det pga angst blant annet. Skjønner ikke hvordan de kan si at angst er en VARIG sykdom, noe som er ett av kriteriene, men ja,ja. Jeg fikk innvilget ung ufør med en gang

Anonymkode: 03660...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller ikke ung ufør-tillegget når jeg først fikk innvilget midlertidig ufør (som det het den gangen).
Anket saken og var nøye med å skrive utfyllende opplysninger for hvert kriterie.
Det gikk fint, fikk innvilget ung ufør etter noen måneder og fikk etterbetaling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er du mann så er du fucket ? kvinner er flokkdyr og status horer, håper for guds skyld du er en kvinne

Anonymkode: e5735...3b6

Hæ?

Anonymkode: 84120...91b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?

Anonymkode: 84120...91b

Han sikter nok  til en ubevisst bias, det er noe fmeinistene snakker mye om at rammer dem, men, det går andre veien også. Så når det er hovedsakelig kvinner som jobber på NAV vil det bli en bias mot menn og mindre forståelse mer avslag. Jeg kjenner ikke til statistikk og forskning på dette området, men dette gjelder for alle områder hvor det er subjektive vurderinger, da går det til fordel for de "lik en selv". Både kvinner og menn har slike tendenser. Så en kan le og mene dette var en dårlig formulering, men han har nok et poeng.

Anonymkode: 02591...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anoia skrev:

Jeg fikk heller ikke ung ufør-tillegget når jeg først fikk innvilget midlertidig ufør (som det het den gangen).
Anket saken og var nøye med å skrive utfyllende opplysninger for hvert kriterie.
Det gikk fint, fikk innvilget ung ufør etter noen måneder og fikk etterbetaling.

Hvor skrev du dette? Det er jo ikke et eget skjema for ung ufør, nav vurderer det når de vurderer uføre søknaden. 

 

Anonymkode: 7da00...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor skrev du dette? Det er jo ikke et eget skjema for ung ufør, nav vurderer det når de vurderer uføre søknaden. 

 

Anonymkode: 7da00...79a

Jeg skrev et vanlig brev jeg kalte "anke på vedtak xxx" eller noe (husker ikke helt, dette er 10 år siden)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte uføretrygd når jeg var 32 år.Fikk innvilget ung ufør-.

Anonymkode: 38755...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så masse merkelig informasjon i denne tråden

Å få ung ufør betyr at man må dokumentere at man hadde sykdommen før man fylte 26

Så dersom man for eks  har asperger som er en medfødt sykdom, så har man hatt den hele livet og kan få innvilget ung ufør om man er så hardt rammet at man ikke fungerer i arbeid. Selv om man søker som 28-åring. 

Så om du fikk en alvorlig sykdom før du var 26 og ikke kunne jobbe da, så burde du klage. 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Nei går ikke kun på alder, går på alvorlighetsgrad av sykdommen også, og at denne er godt dokumentert

 

Anonymkode: 02591...dc3

Hvor får du dette fra? Om man blir ufør så betyr det i seg selv at sykdommen er alvorlig- ellers kunne man jobbet. Når man innvilges ufør annerkjenner nav at man er så alvorlig syk at man ikke kan jobbe. 

Anonymkode: 61a64...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er alvorlighetskravet som ikke er oppfylt så må du se på hva slags hindringer din diagnose gir deg. Det er ikke nok at du er for syk til å jobbe, du må være så syk at det hindrer deg i dagliglivet også. 

Jeg går under den øverste på den listen, jeg har en nervesykdom som gir meg lammelser i perioder, og store smerter. Jeg klarer ikke gå normalt, og har rullestol deltid. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så masse merkelig informasjon i denne tråden

Å få ung ufør betyr at man må dokumentere at man hadde sykdommen før man fylte 26

Så dersom man for eks  har asperger som er en medfødt sykdom, så har man hatt den hele livet og kan få innvilget ung ufør om man er så hardt rammet at man ikke fungerer i arbeid. Selv om man søker som 28-åring. 

Så om du fikk en alvorlig sykdom før du var 26 og ikke kunne jobbe da, så burde du klage. 

Hvor får du dette fra? Om man blir ufør så betyr det i seg selv at sykdommen er alvorlig- ellers kunne man jobbet. Når man innvilges ufør annerkjenner nav at man er så alvorlig syk at man ikke kan jobbe. 

Anonymkode: 61a64...fbd

Dette er feil. Får du innvilget ung ufør er det fordi du er mer alvorlig syk enn de som "bare" får innvilget uføretrygd uten ung ufør-beregningsmåte. 

Anonymkode: d18c2...701

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 

Dette er feil. Får du innvilget ung ufør er det fordi du er mer alvorlig syk enn de som "bare" får innvilget uføretrygd uten ung ufør-beregningsmåte. 

Anonymkode: d18c2...701

Hvor tar du det fra? For det står ikke på nav sine sider om ung ufør. Og hvorfor skulle det fungere slik?

Anonymkode: 61a64...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått ufør pga angst og depresjon, hvilke symptomer har du som gjør at du fikk ufør? 

Anonymkode: 8f8f4...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...