Gå til innhold

Hvordan blir det med navnebytte når han har to etternavn og jeg ett? Jeg vil beholde mitt. Skal han også bruke mitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva dere syntes og ville gjort. Jeg ville sett på det som mest naturlig at ved giftemål legger jeg til hans etternavn til mitt etternavn, slik at jeg heter både hans etternavn og mitt nåværende etternavn.

Men han har to etternavn, et fra far og et fra mor (sånn jeg selv også ser på som mest naturlig) og mest forhold til det som tilhører sin far.
Alle etternavnene er lange, både begge hans to og mitt, og om jeg og fremtidige barn skulle hett alle tre etternavnene blir det utrolig langt, type Marie Kristiansen Fredenslund Jensen.

Hva ville dere gjort? Det er ikke aktuelt for meg å ikke beholde mitt nåværende etternavn. Men kan jeg ta bare ett av hans etternavn eller må jeg ta begge? Vil heller ikke støte den siden av familien hans som jeg ikke evn tar etternavnet til.
Er det innafor med så langt etternavn, eller bør jeg ofre mitt eget etternavn for å få "plass til" hans?

Og om jeg beholder mitt etternavn og legger til hans to, bør han også legge til mitt etternavn til sine etternavn da?
 

Anonymkode: 439bc...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første «etternavnet» hans er ikke etternavnet, men mellomnavnet (så fremt det ikke er bindestrek mellom navnene), så dersom dere skal ha samme etternavn vil det være naturlig å velge det siste navnet hans. Jeg ville aldri fjernet etternavnet mitt, så om jeg skulle hatt partners navn ville keg i et slikt tilfelle kun tatt ett navn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nordlending skrev:

Det første «etternavnet» hans er ikke etternavnet, men mellomnavnet (så fremt det ikke er bindestrek mellom navnene), så dersom dere skal ha samme etternavn vil det være naturlig å velge det siste navnet hans. Jeg ville aldri fjernet etternavnet mitt, så om jeg skulle hatt partners navn ville keg i et slikt tilfelle kun tatt ett navn.

Ok, takk for ditt innspill! Jeg trodde mellomnavn var fornavn-mellomnavn jeg (som f eks Even Elias)
Ville du satt ditt i midten som mellomavn eller hans som mellomnavn på deg? Ville du syntes det var naturlig at han tok ditt etternavn med i sitt også så dere begge hadde likt etternavn med hverandres etternavn? 

Anonymkode: 439bc...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du vet at du ikke  ta hans etternavn.

Selv om det ene er mellomnavn så kan du bruke det som etternavn. Du står egentlig fritt til å velge selv. Uansett vil mer enn to etternavn høres litt mye ut. 

Jeg ville aldri brydd meg om resten hva av slekta mener. Det er du som skal leve med navnet. Hør hva mannen din mener og. Jeg ville beholdt mitt eget.

Anonymkode: 52c4e...cfe

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for ditt innspill! Jeg trodde mellomnavn var fornavn-mellomnavn jeg (som f eks Even Elias)
Ville du satt ditt i midten som mellomavn eller hans som mellomnavn på deg? Ville du syntes det var naturlig at han tok ditt etternavn med i sitt også så dere begge hadde likt etternavn med hverandres etternavn? 

Anonymkode: 439bc...346

I et slikt tilfelle er fornavnet til vedkommende Even Elias :)

Personlig ville jeg helst hatt mitt navn sist, men det er fordi jeg har et sjeldent navn, og ikke ønsker å «miste» det. Dersom partner hadde hatt et sjeldent navn kunne jeg godt hatt mitt eget som mellomnavn. Hvis ingen har et spesielt navn tenker jeg det som høres best ut, men det er jo smak og behag.

Tradisjonelt sett er det jo vanlig at kvinnen tar mannens etternavn, så blir det med den saken. Det er kanskje enklere, i den grad at eventuelle barn slipper mange navn, og dermed problem om de selv skal gi navnene videre. Likevel synes jeg det er fint om man tar hverandres navn :)

Edit: som AB over her skriver, kan selvsagt mellomnavnet hans benyttes som etternavn (mellomnavn kan for øvrig bare være navn som «er» etternavn).

Endret av nordlending
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, nordlending skrev:

I et slikt tilfelle er fornavnet til vedkommende Even Elias :)

Personlig ville jeg helst hatt mitt navn sist, men det er fordi jeg har et sjeldent navn, og ikke ønsker å «miste» det. Dersom partner hadde hatt et sjeldent navn kunne jeg godt hatt mitt eget som mellomnavn. Hvis ingen har et spesielt navn tenker jeg det som høres best ut, men det er jo smak og behag.

Tradisjonelt sett er det jo vanlig at kvinnen tar mannens etternavn, så blir det med den saken. Det er kanskje enklere, i den grad at eventuelle barn slipper mange navn, og dermed problem om de selv skal gi navnene videre. Likevel synes jeg det er fint om man tar hverandres navn :)

Edit: som AB over her skriver, kan selvsagt mellomnavnet hans benyttes som etternavn (mellomnavn kan for øvrig bare være navn som «er» etternavn).

Jeg hadde tatt hans etternavn (det siste navnet hans) som mellomnavn. Høres ut som at du er knyttet til ditt eget etternavn sa da bør du beholde det og ta det navnet han bruker mest som etternavn. Så kan han eventuelt bytte sitt mellomnavn med ditt etternavn. Så heter han f. Hansen Olsen, og du Olsen Hansen. Eller dere kan bli enige om en variant som dere begge to har lik.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde faktisk beholdt mitt eget navn. Jeg skal gifte meg neste år og har ingen planer om navnebytte. 

Kombinasjonen av navnene våre ble rart og begge to ville beholde etternavnet vi har nå 

Endret av FruR
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heri i gården er ikke navnebytte helt bestemt. Enten beholder vi våre egne, eller så tar vi begge vår datters etternavn som er sammenslått av våre etternavn med bindestrek. Ingen av oss er så lystne på å gi opp våre egne fullt ut. 

Anonymkode: e3553...484

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heri i gården er ikke navnebytte helt bestemt. Enten beholder vi våre egne, eller så tar vi begge vår datters etternavn som er sammenslått av våre etternavn med bindestrek. Ingen av oss er så lystne på å gi opp våre egne fullt ut. 

Anonymkode: e3553...484


Ingen av oss er heller lystne på å gi opp våre egne navn fullt ut.

Men jeg syntes vi bør hete det samme, at jeg tar en del av hans etternavn og legger til mitt,  og han tar mitt og legger til sitt. Er det vanlig eller mere uvanlig at mannen også tar kvinnens etternavn tro?

Anonymkode: 439bc...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville beholdt mitt eget etternavn og lagt til hans siste etternavn. Det er det som er mest vanlig. Hva man "bør" gjøre er opptil hver enkelt. 

Anonymkode: 12396...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva dere syntes og ville gjort. Jeg ville sett på det som mest naturlig at ved giftemål legger jeg til hans etternavn til mitt etternavn, slik at jeg heter både hans etternavn og mitt nåværende etternavn.

Men han har to etternavn, et fra far og et fra mor (sånn jeg selv også ser på som mest naturlig) og mest forhold til det som tilhører sin far.
Alle etternavnene er lange, både begge hans to og mitt, og om jeg og fremtidige barn skulle hett alle tre etternavnene blir det utrolig langt, type Marie Kristiansen Fredenslund Jensen.

Hva ville dere gjort? Det er ikke aktuelt for meg å ikke beholde mitt nåværende etternavn. Men kan jeg ta bare ett av hans etternavn eller må jeg ta begge? Vil heller ikke støte den siden av familien hans som jeg ikke evn tar etternavnet til.
Er det innafor med så langt etternavn, eller bør jeg ofre mitt eget etternavn for å få "plass til" hans?

Og om jeg beholder mitt etternavn og legger til hans to, bør han også legge til mitt etternavn til sine etternavn da?
 

Anonymkode: 439bc...346

Hvordan og hva du kan gkøre reguleres av navneloven. Les den aå ser du begrensningene i loven.

Anonymkode: aa3a5...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg giftet meg beholdt jeg mitt etternavn (som da ble mellomnavn) og la til hans etternavn. Han beholdt sitt eget etternavn og tok ikke mitt. Vårt barn skal hete både mitt og hans etternavn. De fleste tar vel fremdeles sin manns etternavn og mannen beholder sitt eget, selv om flere og flere nå velger å beholde sitt eget navn eller at mannen tar kona sitt etternavn. 

Anonymkode: f6f01...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde samme tilfelle her. Jeg hadde ett etternavn, mannen hadde to. Mellomnavnet navnet hans er fredet. Vi bestemte sammen at Nilsen kunne droppes da det uansett er et svært vanlig navn. Jeg fikk hans mellomnavn og han mitt etternavn, jeg har sterkere tilknytning til mitt navn enn hans. Da ble det naturlig at han tok mitt :) Det var viktig for oss at begge har like navn slik at barna våre også har likt mellom og etternavn som foreldrene sine :)

Eksempel

Kari XXXXXX

Ole YYYYYYY Nilsen

Ble til Kari og Ole YYYYYYY XXXXXXX

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg beholdt mitt etternavn. Han la til mitt, og beholdt sitt som mellomnavn. Barna har begges navn, men mitt til sist.

Slekten hans kommer ikke til å bry seg om hva DU heter til etternavn. Virkelig. 

Anonymkode: 7f15a...834

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gift i flere år og er ganske sikker på at ingen i slekta til mannen min (annet enn svigers) vet om jeg har byttet navn eller ikke. Det er rett og slett ikke noe folk bryr seg om, så velg det du liker selv. 

Ville ikke byttet til noen ting som helst når du ikke er 100% sikker. Kjenner flere som angrer og ikke føler at det nye navnet er dem selv. 

Anonymkode: 0e225...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært gift i flere år og er ganske sikker på at ingen i slekta til mannen min (annet enn svigers) vet om jeg har byttet navn eller ikke. Det er rett og slett ikke noe folk bryr seg om, så velg det du liker selv. 

Ville ikke byttet til noen ting som helst når du ikke er 100% sikker. Kjenner flere som angrer og ikke føler at det nye navnet er dem selv. 

Anonymkode: 0e225...354


Jeg vil bytte til hans, enten det blir bare ene etternavnet hans eller begge - men vil også beholde mitt eget.

Er det innafor å si at jeg vil at han også skal legge til mitt etternavn til sine, sånn at vi heter det samme?
 

 

21 timer siden, Skogkløver skrev:

Vi hadde samme tilfelle her. Jeg hadde ett etternavn, mannen hadde to. Mellomnavnet navnet hans er fredet. Vi bestemte sammen at Nilsen kunne droppes da det uansett er et svært vanlig navn. Jeg fikk hans mellomnavn og han mitt etternavn, jeg har sterkere tilknytning til mitt navn enn hans. Da ble det naturlig at han tok mitt :) Det var viktig for oss at begge har like navn slik at barna våre også har likt mellom og etternavn som foreldrene sine :)

Eksempel

Kari XXXXXX

Ole YYYYYYY Nilsen

Ble til Kari og Ole YYYYYYY XXXXXXX


ja sånn vil jeg også ha det, er litt redd han ikke vil bruke mitt, siden mitt etternavn er det lengste av alle tre.
Syntes mannen din det var rart, eller helt selvfølgelig at du foreslo at han også tok ditt?

Begge hans etternavn er fine etternavn, mitt er litt mer uvanlig og "stygt", men det er ikke mange som bærer mitt etternavn så jeg vil helst beholde det

Anonymkode: 439bc...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Jeg vil bytte til hans, enten det blir bare ene etternavnet hans eller begge - men vil også beholde mitt eget.

Er det innafor å si at jeg vil at han også skal legge til mitt etternavn til sine, sånn at vi heter det samme?
 

 


ja sånn vil jeg også ha det, er litt redd han ikke vil bruke mitt, siden mitt etternavn er det lengste av alle tre.
Syntes mannen din det var rart, eller helt selvfølgelig at du foreslo at han også tok ditt?

Begge hans etternavn er fine etternavn, mitt er litt mer uvanlig og "stygt", men det er ikke mange som bærer mitt etternavn så jeg vil helst beholde det

Anonymkode: 439bc...346

Jeg kommer fra en familie hvor det er helt vanlig at kvinnene beholder navnet sitt og mannen tar deres 😅 det har vel bare blitt sånn. Pappaen min tok mamma sitt etternavn. En av onkelene mine gjorde også det samme med sin kone. Dette for over 30 år siden. 

Det var naturlig for meg å ta det opp. Mannen min  brydde seg egentlig  fint lite om hvilket av navnene våre som ble brukt sist. Så da ble det sånn :) han har jo fått litt "pes" for å ha tatt mitt navn (av gutta på jobben blant annet og svigermor), men det kunne han ikke brydd seg mindre om. Det er andre ting i livet som er viktig ❤👨‍👩‍👧‍👦 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Jeg vil bytte til hans, enten det blir bare ene etternavnet hans eller begge - men vil også beholde mitt eget.

Er det innafor å si at jeg vil at han også skal legge til mitt etternavn til sine, sånn at vi heter det samme?
 

Anonymkode: 439bc...346

Såklart det er innafor! Han kan ikke forvente at du skal bytte hvis han selv ikke er villig til det samme.

Anonymkode: 0e225...354

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Føler meg tryggere på å ta det opp med han nå :) Tror han bare har tatt det som en selvfølge at jeg skal ta hans navn og skifte ut mitt eget.

Anonymkode: 439bc...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvom navnene våres blir veldig lange da, og kanskje ikke klinger like godt, så gjør vel ikke det så mye uansett kanskje?!

Anonymkode: 439bc...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...