Gå til innhold

Dagbladet mener: Norge diskriminerer fedre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg er helt enig.

Far er like viktig som mor. Nå idag kan mor pumpe og far kan mate med flaske, så det er ingen unnskyldning å skylde på amming lenger.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urettferdig at far ikke får permisjon om mor ikke har opptjent rett til det. Det burde være individuell opptjening. Og full valgfrihet om hvordan man skal dele den.

Anonymkode: 953c2...c7a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er til kvinnens fordel så kan man påstå at dette er "likestilling" og da er det liksom het greit å diskriminere mannen... 

Anonymkode: 19041...b3e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gruppen som diskrimineres uten blygsel. Norske hvite menn. De privilegerte som ikke har noe å klage på. Hvis de skulle være uenige om noe å gjøre oppmerksom på skjevheten vil de automatisk bli "sinte" hvite menn. Og DET er negativt. Det har Dagblad Magasinet laget en egen serie om. Man vil ikke bli satt i den båsen. Så vi sitter stille, vi priviligerte hvite menn....

Anonymkode: 1c43c...2b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Så vi sitter stille, vi priviligerte hvite menn....

Anonymkode: 1c43c...2b7

Hahahahahaha! :laugh:

Anonymkode: d8986...c9a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.5.2018 den 13.09, EvaLena skrev:

Nei, jeg er helt enig.

Far er like viktig som mor. Nå idag kan mor pumpe og far kan mate med flaske, så det er ingen unnskyldning å skylde på amming lenger.

Skal man pumpe på jobb da og kjøre hjem med melken? I starten må man amme hyppig for at det skal komme melk, og barnet trenger hele tiden påfyll fordi magesekken er så liten. 

Anonymkode: 26cd5...8d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensen av å fjerne aktivitetsplikten for kvinner er at da vil mor OG far være hjemme med barnet SAMTIDIG. Og da vet alle hva som skjer; mor tar arbeidet med barnet, og far har "ferie". Det er nok hovedgrunnen til at regelverket er slik det er.

Anonymkode: 79279...fb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så var det jo sånn at faren ikke fikk fedrekvoten hvis moren ikke hadde opparbeidet seg rett til foreldrepenger og det syns jeg jo er synd. Hvorfor skal det være sånn at far ikke får fedrekvoten hvis han har rettigheter til det? Det lander jo på at kvinner kan opparbeide seg rettigheter til foreldrepenger, mens mannen er helt avhengig av at kvinner har opparbeide seg disse rettighetene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konsekvensen av å fjerne aktivitetsplikten for kvinner er at da vil mor OG far være hjemme med barnet SAMTIDIG. Og da vet alle hva som skjer; mor tar arbeidet med barnet, og far har "ferie". Det er nok hovedgrunnen til at regelverket er slik det er.

Anonymkode: 79279...fb8

Det er det jo mulighet til nå også, i fedrekvoten. Mor kan ikke motta foreldrepenger, samtidig som faren får fedrekvoten, men hun kan ta ut ferie eller ulønnet permisjon. Derimot, om faren skal motta foreldrepenger, så må mor i aktivitet. Det er jo synd at f.eks far skal miste muligheten til å være sammen med barnet fordi at mor f.eks er ufør. Det oppfordrer jo ikke akkurat til at menn skal gå inn i et forhold med kvinner som er uføretrygdet, dersom du ønsker en likestilling i hjemmet og å være der for barna dine. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man pumpe på jobb da og kjøre hjem med melken? I starten må man amme hyppig for at det skal komme melk, og barnet trenger hele tiden påfyll fordi magesekken er så liten. 

Anonymkode: 26cd5...8d8

Det finnes sikkert ett kjøleskap på jobben hvor den kan oppbevares til mor skal hjem. Eller en kjølebag. Det går fint å pumpe på jobben, flere kolleger av meg har gjort det uten problem.

Jeg snakket ikke om at dette skal skje med en gang etter fødsel, men det er greit å begynne pumping i god tid før mor skal ut i jobb igjen.

Det er ikke nødvendig å gjøre det vanskeligere enn det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kvinnefiendtlig i det hele tatt! Skulle bare mangle at menn har samme rettigheter. Hilsen hardnakket feminist!:) (feminisme handler ikke om å presse ned menn og opp kvinner,men frem likhet ) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare dagbladet som mener dette. EØS-tilsynet ESA tar Norge til EFTA-domstolen for forskjellsbehandling av kvinner og menn.  Grunnen er at far ikke har samme rett til foreldrepenger som mor.

Prisen for å oppnå likestilling er anslått til rundt 800 millioner kroner i året.  De fleste partier er enige om at dagens ordning er diskriminerende.  Problemet er finansieringen. 

Arbeiderpartiet har foreslått å finansiere ved å fjerne kontantstøtten. Den har en årlig kostnad på nesten det dobbelte. 

https://www.nrk.no/norge/esa-tar-norge-til-efta-domstolen-for-diskriminering-av-fedre_-1.14038975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/12/2018 at 9:14 PM, Charlotte000 said:

Ikke kvinnefiendtlig i det hele tatt! Skulle bare mangle at menn har samme rettigheter. Hilsen hardnakket feminist!:) (feminisme handler ikke om å presse ned menn og opp kvinner,men frem likhet ) 

Syn at feminisme ikke handler om dette lengre, dagnes feminister ønsker særrettigheter, kvotering og fornektelse av biologi. Du har kvinnefronten som sitter hver dag på UIO kaffebord og sier hvordan de var undertrykt i dag, akademiske feminister som som er langt mer opptatt med konspirasjon teorier om patrakiet enn faktiske problemer som normale kvinner har i dag og spesielt muslimske kvinner i Norge. Du har den mest prominente i Norge feministen Marie Simonsen som man ikke kan si at hun er med sine fulle fem, du har Madelene Schulz som ønsker flere pedofile damer som skriver tit og ofte for dagbladet samt hennes egen blog.

Nei feminisme er død og ekstreme feminister drepte den, i dag så har vi en ekstrem gruppe som kaller seg feminister der av er den største gruppen inter seksjons feminisme der hvor stort offer du er i en offerpyramide er lik at du skal promeneres frem så ikke onde hvite menn kan undertrykke offeret. Siden flesteparten av kvinner ikke vill assosieres med feminisme idag så er det mindre enn 20% av kvinner i Norge som kaller seg en feminist. 6-9% ønsker ikke kalle seg feminist i England. Så feminisme er over, siden gale nevrotiske kvinner har snudd på hode det feminisme en gang var.

Dette er ingenting personlig, om du faktisk er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn så kan du ikke kalle deg selv en feminist. Da må du faktisk stå imot de ekstremistene som dominerer miljøet i Oslo aka konferanse kretsen (met). Hva du kan gjøre med kvinnefronten som bokstalig talt lyger om tall og statestikk og sier mørketall med det minste spørsmål, vet jeg ikke. Tidligre i feminismen i norge så var ekstremistene bortgjemt på bøttekottet, så hva vi gjør i dag med dette har jeg ikke et godt svar på.           

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Syn at feminisme ikke handler om dette lengre, dagnes feminister ønsker særrettigheter, kvotering og fornektelse av biologi. Du har kvinnefronten som sitter hver dag på UIO kaffebord og sier hvordan de var undertrykt i dag, akademiske feminister som som er langt mer opptatt med konspirasjon teorier om patrakiet enn faktiske problemer som normale kvinner har i dag og spesielt muslimske kvinner i Norge. Du har den mest prominente i Norge feministen Marie Simonsen som man ikke kan si at hun er med sine fulle fem, du har Madelene Schulz som ønsker flere pedofile damer som skriver tit og ofte for dagbladet samt hennes egen blog.

Nei feminisme er død og ekstreme feminister drepte den, i dag så har vi en ekstrem gruppe som kaller seg feminister der av er den største gruppen inter seksjons feminisme der hvor stort offer du er i en offerpyramide er lik at du skal promeneres frem så ikke onde hvite menn kan undertrykke offeret. Siden flesteparten av kvinner ikke vill assosieres med feminisme idag så er det mindre enn 20% av kvinner i Norge som kaller seg en feminist. 6-9% ønsker ikke kalle seg feminist i England. Så feminisme er over, siden gale nevrotiske kvinner har snudd på hode det feminisme en gang var.

Dette er ingenting personlig, om du faktisk er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn så kan du ikke kalle deg selv en feminist. Da må du faktisk stå imot de ekstremistene som dominerer miljøet i Oslo aka konferanse kretsen (met). Hva du kan gjøre med kvinnefronten som bokstalig talt lyger om tall og statestikk og sier mørketall med det minste spørsmål, vet jeg ikke. Tidligre i feminismen i norge så var ekstremistene bortgjemt på bøttekottet, så hva vi gjør i dag med dette har jeg ikke et godt svar da

Da er det jo viktigere enn noen gang at de som ikke er like ekstreme sier de er feminister også. Er veldig mange jeg kjenner som sier de er feminister. Så du debatten om kroppspress?Der sa Kristine Ullebø at hun ikke er feminist,noe som fikk masse negative reaksjoner. Vet ikke hvor gammel du er, kan hende det er en generasjonsgreie. Hvor fikk du statistikken din fra? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Syn at feminisme ikke handler om dette lengre, dagnes feminister ønsker særrettigheter, kvotering og fornektelse av biologi. Du har kvinnefronten som sitter hver dag på UIO kaffebord og sier hvordan de var undertrykt i dag, akademiske feminister som som er langt mer opptatt med konspirasjon teorier om patrakiet enn faktiske problemer som normale kvinner har i dag og spesielt muslimske kvinner i Norge. Du har den mest prominente i Norge feministen Marie Simonsen som man ikke kan si at hun er med sine fulle fem, du har Madelene Schulz som ønsker flere pedofile damer som skriver tit og ofte for dagbladet samt hennes egen blog.

Nei feminisme er død og ekstreme feminister drepte den, i dag så har vi en ekstrem gruppe som kaller seg feminister der av er den største gruppen inter seksjons feminisme der hvor stort offer du er i en offerpyramide er lik at du skal promeneres frem så ikke onde hvite menn kan undertrykke offeret. Siden flesteparten av kvinner ikke vill assosieres med feminisme idag så er det mindre enn 20% av kvinner i Norge som kaller seg en feminist. 6-9% ønsker ikke kalle seg feminist i England. Så feminisme er over, siden gale nevrotiske kvinner har snudd på hode det feminisme en gang var.

Dette er ingenting personlig, om du faktisk er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn så kan du ikke kalle deg selv en feminist. Da må du faktisk stå imot de ekstremistene som dominerer miljøet i Oslo aka konferanse kretsen (met). Hva du kan gjøre med kvinnefronten som bokstalig talt lyger om tall og statestikk og sier mørketall med det minste spørsmål, vet jeg ikke. Tidligre i feminismen i norge så var ekstremistene bortgjemt på bøttekottet, så hva vi gjør i dag med dette har jeg ikke et godt svar på.           

Du tar så av, hver eneste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.5.2018 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Eneste gruppen som diskrimineres uten blygsel. Norske hvite menn. De privilegerte som ikke har noe å klage på. Hvis de skulle være uenige om noe å gjøre oppmerksom på skjevheten vil de automatisk bli "sinte" hvite menn. Og DET er negativt. Det har Dagblad Magasinet laget en egen serie om. Man vil ikke bli satt i den båsen. Så vi sitter stille, vi priviligerte hvite menn....

Anonymkode: 1c43c...2b7

Bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2018 den 13.30, AnonymBruker skrev:

Eneste gruppen som diskrimineres uten blygsel. Norske hvite menn. De privilegerte som ikke har noe å klage på. Hvis de skulle være uenige om noe å gjøre oppmerksom på skjevheten vil de automatisk bli "sinte" hvite menn. Og DET er negativt. Det har Dagblad Magasinet laget en egen serie om. Man vil ikke bli satt i den båsen. Så vi sitter stille, vi priviligerte hvite menn....

Anonymkode: 1c43c...2b7

Jeg har da som kvinne blitt diskriminert totalt uten blygsel av menn, så det trenger du ikke føle deg alene om. Menn får selvfølgelig snakke om skjevheter. Det er når de de i stedet for å klare å sette fingeren på skjevhetene og heller begynner å hetse kvinner etc. at blir kalte sinte hvite menn. Hvorfor? Fordi de er nettopp sinte, hvite menn.

Denne artikkelen er for øvrig en god en.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Charlotte000 said:

Da er det jo viktigere enn noen gang at de som ikke er like ekstreme sier de er feminister også. Er veldig mange jeg kjenner som sier de er feminister. Så du debatten om kroppspress?Der sa Kristine Ullebø at hun ikke er feminist,noe som fikk masse negative reaksjoner. Vet ikke hvor gammel du er, kan hende det er en generasjonsgreie. Hvor fikk du statistikken din fra? 

https://www.telegraph.co.uk/women/life/only-7-per-cent-of-britons-consider-themselves-feminists/ 

Sist det var målt i Norge tror jeg det var 14%, som jeg ikke finner siden siden er borte. Tror det var TNG som tok målingen.  

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/RPzmx/feminister-full-offentlighet død link. Men den ligger på under 20% av alle kvinner i Norge. Jeg finner heller ikke tilsvarende siden jeg finner ingen sider som poster tallene lengre. 

  

Problemet er at de ekstreme er de som har kontrollen, om du sier som går imot dogma så fryser deg ut og angriper deg. At du har mange nært deg som er feminister, så betyr deg ikke at kvinner flest ønsker feminist stemplet. Du har kvinner som åpent sier at de hater menn mens de drikker fra kopper med male tears printet på dem og selger mens-smykker (http://kvinnefronten.no/feministshoppen/smykker/dsc_0261/#main). Så lenge de radikale som Marie Simonsen forsetter, så blir bare feminisme bare mer og mer upopulær siden budskapet er så radikalt og proppet opp av falsk statistikk som Wagegap og mørke tall om voldtekt. Det er så mye tull med feminisme at den kan ikke reddes, noen typer feminismer er motsetting til hverandre. Jeg gikk på UIO mitten på 90 tallet.         

Endret av ElinX0Xpoliti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Syn at feminisme ikke handler om dette lengre, dagnes feminister ønsker særrettigheter, kvotering og fornektelse av biologi. Du har kvinnefronten som sitter hver dag på UIO kaffebord og sier hvordan de var undertrykt i dag, akademiske feminister som som er langt mer opptatt med konspirasjon teorier om patrakiet enn faktiske problemer som normale kvinner har i dag og spesielt muslimske kvinner i Norge. Du har den mest prominente i Norge feministen Marie Simonsen som man ikke kan si at hun er med sine fulle fem, du har Madelene Schulz som ønsker flere pedofile damer som skriver tit og ofte for dagbladet samt hennes egen blog.

Nei feminisme er død og ekstreme feminister drepte den, i dag så har vi en ekstrem gruppe som kaller seg feminister der av er den største gruppen inter seksjons feminisme der hvor stort offer du er i en offerpyramide er lik at du skal promeneres frem så ikke onde hvite menn kan undertrykke offeret. Siden flesteparten av kvinner ikke vill assosieres med feminisme idag så er det mindre enn 20% av kvinner i Norge som kaller seg en feminist. 6-9% ønsker ikke kalle seg feminist i England. Så feminisme er over, siden gale nevrotiske kvinner har snudd på hode det feminisme en gang var.

Dette er ingenting personlig, om du faktisk er for like rettigheter og muligheter for begge kjønn så kan du ikke kalle deg selv en feminist. Da må du faktisk stå imot de ekstremistene som dominerer miljøet i Oslo aka konferanse kretsen (met). Hva du kan gjøre med kvinnefronten som bokstalig talt lyger om tall og statestikk og sier mørketall med det minste spørsmål, vet jeg ikke. Tidligre i feminismen i norge så var ekstremistene bortgjemt på bøttekottet, så hva vi gjør i dag med dette har jeg ikke et godt svar       

Fant ikke noe statistikk som her sa at norske kvinner ikke er feminister da. Britiske kvinner kan ikke sammnlignes med  norske,likestillingen utenfor skandivania har jo noen tragiske tendenser, etter min mening. Vet ikke hva den døde linken sier,og evt når den er fra.

Tror imidlertid du sier noe når du sier at mange forbinder ordet feminisme med noe negativt, men man kan altså være feminist uten å selv definere seg som det. Eller hvertfall stå for feministiske meninger. 

Mange i min omgangskrets kan selvsagt ikke si noe på et signifikant statistsk nivå,men når jeg snakker om omgangskrets mener jeg 200-300 personer,da kan det gi en liten pekepinn på min generasjon, hvertfall de som bor i osloområdet og studerer. Hvis du gikk på UiO på midten av 90-tallet, tilhører du generasjonen over, og jeg har fått inntrykket av at "dere" tendenserer til å ha et litt annet syn på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...