Gå til innhold

Nytt verdensspråk


Mafoyo

Anbefalte innlegg

Arabisk blir nok aldri et "verdensspråk", men det er nok ingen grunn til å tvile på at det blir det dominerende språket i Europa i tiårene fremover.

Anonymkode: ba11c...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Overrasket skrev:

Når man ser på et verdensspråk kan man ikke bare ta antall mennesker i verden som har det aktuelle språket som morsmål og si at saken er avgjort. Et verdensspråk må også ha geografisk utbredelse, ikke bare utbredelse i form av mange personer som snakker det totalt. Derfor er engelsk så viktig. Ikke bare fordi man lett kan snakke med mange personer, men også fordi man kan kommunisere med mange land og territorier, alle kontinentene. 

Mandarin som foreslås i denne tråden er svært lite egnet som et verdensspråk, fordi bruken er geografisk begrenset. Skal man velge et språk som brukes kun i ett land på ett kontinent er det ikke så himla stor forskjell mellom mandarin og norsk i praktisk betydning. 

Det språket som skiller seg ut er nok spansk. Det er flere som har spansk som morsmål enn engelsk som morsmål, det brukes i mange land, og tar man med land der spansk er ekstra utbredt som annet-språk er det også i bruk på tre kontinenter. 

Etter samme tankemåte skiller også portugisisk seg ut. Det er i bruk i flere land og kontinenter, men er ikke så utbredt over antall personer som spansk. 

Hva med arabisk? Ikke at den geografiske utbredelsen er like stor som spansk. Men i lys av det generelle verdensbildet de siste årene, både politisk og kulturelt, er vel heller ikke dette et språk som er unyttig å beherske. Kanskje litt langt å ta det inn som obligatorisk fag i skolen verden over, men vil tro det er et språk flere med fordel kunne tilegnet seg. Om et flertall av skoleelever ville vært motivert for dette er et annet spørsmål. På mange måter er det vel større "avstand" til den arabiske verden.  I dag er det nok flest av de som vil arbeide med internasjonal politikk og kulturkunnskap, rettet de arabisktalende områdende, som studerer språket på universitetsnivå.

Blant skoleungdom i dag er spansk populært også fordi de spansktalende delene av verden er fristende og attraktive reisemål. Opp til et visst nivå er heller ikke spansk så vanskelig å lære seg. Du kan beherske mye av det grunnleggende innen forholdsvis kort tid og langt på vei gjøre deg forstått i det daglige. Personlig synes jeg det også er et vakkert språk. Ingenting høres mer romantisk ut en kjærlighetssanger på spansk:rolleyes:  

Endret av Mafoyo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 minutter siden, Mafoyo said:

Hva med arabisk?

Selv har jeg ikke noe stort behov for å lære meg arabisk, men jeg forstår jo dem som gjør det. Arabisk består egentlig av mange relaterte dialekter (da snakker vi faktisk om større dialektiske forskjeller enn f.eks. mellom språkene i Skandinavia) så det er ikke så lett frem å forestille seg hvordan det hadde fungert i praksis som verdensspråk. Riktignok finnes det to standardiserte versjoner, moderne standardisert (som brukes i bl.a. media) og klassisk (som brukes i koranen). Uansett er den geografiske utbredelsen konsentrert rundt ett område i verden. Alt i alt vil jeg tippe at arabisk hadde vært en kandidat, men kanskje ikke det aller beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kinesisk kommer sannsynligvis til å bli det neste store verdensspråket... 

Anonymkode: 8099d...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 07/05/2018 den 18.20, AnonymBruker skrev:

Et kjapt googlesøk, fordi jeg ble nysgjerrig da jeg skulle svare, forteller at tegnspråk er nært knyttet til språkene de hører til, altså vil for eksempel amerikansk tegnspråk være noe annet enn norsk tegnspråk. Hvor nært opptil hverandre disse ligger, er ikke godt å si, men det finnes ikke et internasjonalt tegnspråk. Hadde vært veldig kult om gjorde det.

Det slår meg at det muligens er vanskelig å lære fremmedspråk som døv? Jeg kjenner noen som er døve, men de leser en del på leppene. Mange lyder, og særlig lyder som er ukjente i norsk språk, må være vanskelig å oppfatte. Tenk hva det kunne gjort for kommunikasjonen, da, om alle snakket en internasjonal form for tegnspråk.

Litt avsporing fra tråden, men jeg syntes tanken var interessant.

Anonymkode: 9d201...a55

Det blir litt feil å si at tegnspråk er nært knyttet opp til språkene i landene de tilhører, for eksempel er britisk tegnspråk og amerikansk tegnspråk veldig ulike. Det handler i større grad om hvor tegnspråket har utviklet seg, i naturlig samspill mellom brukerne (som alle andre språk), og arbeidet med undervisning av døve, som spredte seg fra to dominerende retninger, en i Tyskland og en i Frankrike. 

Norsk tegnspråk har forøvrig gassisk tegnspråk som det nærmest beslektede, pga. misjonsarbeidet utført av norske misjonærer i Madagaskar. 

Anonymkode: 2b9c5...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 7.5.2018 den 14.47, Mafoyo skrev:

Jeg har også tenkt at det ville vært kult om alle kunne lære litt tegnspråk :) Er det noen som vet hvor internasjonalt tegnspråk er? Kan en kineser og en nordmann forstå hverandre?

Språkene er forskjellige, men en døv kineser og en døv nordmann vil forstå hverandre bedre enn en hørende kineser og en hørende nordmann. Døve er ganske flink til å forstå hverandre ved å uttrykke seg via kroppspråk. Det finnes også felles enigheter om diverse internasjonale tegn, men internasjonalt tegnspråk finnes ikke enda. Ihvertfall ikke som et eget språk.

Men hvis det er et tredjespråk dere vil lære dere, anbefaler jeg dere å lære norsk tegnspråk. Fleste av dere kan allerede mer eller mindre 200 grunnleggende tegn (ubevisst). Hvordan vil du f.eks. si tegnet «drikke»? Du holder et «glass» og drikker det, ikke sant? Gratulerer, du fant ut at du kan et tegn! :) 

Neste oppgave:
Hvordan vil du si... «gå»?

Anonymkode: 25510...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 7.5.2018 den 22.51, AnonymBruker skrev:

Mandarin blir nok aldri noe verdensspråk, det er for avansert og tar alt for mye tid å lære seg, sammenlignet med de fleste andre språk (dersom man skal lære å lese)

Anonymkode: ba11c...fe3

Mandarin har et komplisert skriftspråk men det er et skriftspråk som kan leses uten å kunne snakke språket. I teorien kan man skrive norsk med kinesisk skriftspråk, siden tegnene baserer seg på mening og ikke lyd. 

Særlig korte setninger fungerer godt. Så kinesisk kan fint være et felles "lesespråk". 

Her er noen eksempler :

男孩 = gutt

大 = stor

是 = er

他 = han

Så 他是大男孩 blir jo "han er stor gutt" eller "he is big boy" eller "er ist groß junge" og sånn kan vi fortsette med flere språk. Ikke grammatisk korrekt, men meningen er mulig å forstå. 

Særlig på skilt og i situasjoner hvor det ellers brukes symboler. Siden kinesisk skriftspråk er veldig kompakt, 让 = vikeplikt. 

Men en annen sak er om det er rett å gi Kina enda mer makt og innflytelse enn diktaturet allerede har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esperanto vlle vært det mest logiske, av politiske årsaker. 

Anonymkode: a7c6d...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2018 den 21.29, AnonymBruker skrev:

Språkene er forskjellige, men en døv kineser og en døv nordmann vil forstå hverandre bedre enn en hørende kineser og en hørende nordmann. Døve er ganske flink til å forstå hverandre ved å uttrykke seg via kroppspråk. Det finnes også felles enigheter om diverse internasjonale tegn, men internasjonalt tegnspråk finnes ikke enda. Ihvertfall ikke som et eget språk.

Men hvis det er et tredjespråk dere vil lære dere, anbefaler jeg dere å lære norsk tegnspråk. Fleste av dere kan allerede mer eller mindre 200 grunnleggende tegn (ubevisst). Hvordan vil du f.eks. si tegnet «drikke»? Du holder et «glass» og drikker det, ikke sant? Gratulerer, du fant ut at du kan et tegn! :) 

Neste oppgave:
Hvordan vil du si... «gå»?

Anonymkode: 25510...0d6

Jeg har lært tegnspråk og selv om jeg nå er norsklærer for hørende innvandrere så hjelper det veldig å uttrykke seg visuelt.  Kommunikasjonen får en helt annen dimensjon om en bruker hele kroppen for å uttrykke seg:)

Anonymkode: 3b724...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2018 den 14.47, Mafoyo skrev:

Jeg har også tenkt at det ville vært kult om alle kunne lære litt tegnspråk :) Er det noen som vet hvor internasjonalt tegnspråk er? Kan en kineser og en nordmann forstå hverandre?

Er mye lettere for en som kan tegnspråk og forstå en annen som bruker tegnspråk fra et annet land, mange ord er like, kroppsspråket er gså veldig likt når man snakker tegnspråk. Men lokale varianter finnes. Dog er det et enhåndsalfabet som brukes i hele verden og alle kan da stave til hverandre.

Anonymkode: 76344...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er mye lettere for en som kan tegnspråk og forstå en annen som bruker tegnspråk fra et annet land, mange ord er like, kroppsspråket er gså veldig likt når man snakker tegnspråk. Men lokale varianter finnes. Dog er det et enhåndsalfabet som brukes i hele verden og alle kan da stave til hverandre.

Anonymkode: 76344...cfa

Hvor lett/vanskelig er det å tilegne seg norsk tegnspråk, for de utenlandske døve som kommer til landet?

 

For de så blir det jo praktisk talt snakk om to språk, både norsk skriftlig (muntlig, hvis de har hørselsrest) og norsk tegnspråk.

Anonymkode: 3b724...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor lett/vanskelig er det å tilegne seg norsk tegnspråk, for de utenlandske døve som kommer til landet?

 

For de så blir det jo praktisk talt snakk om to språk, både norsk skriftlig (muntlig, hvis de har hørselsrest) og norsk tegnspråk.

Anonymkode: 3b724...e4f

Tror nok det er veldig lett å få til tegnspråket, da både ord og kroppspårket ligner mye. Og de er vant til å tolke hele kroppen, ordet svømme for eksempel er jo selvtalende, samme er ordet for vann, sykle mm.

Hvorvidt det er lettere å lære et skriftlig språk kontra et snakkende vet jeg ikke. 

Anonymkode: 76344...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.5.2018 den 12.28, AnonymBruker skrev:

 

Ellers hadde det vært kult om alle kunne lære tegnspråk.

Anonymkode: 9d201...a55

Hvilket lands tegnspråk skulle vi brukt som mal? Britisk amerikansk eller fransk tegnspråk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...