Gå til innhold

Nytt verdensspråk


Mafoyo

Anbefalte innlegg

Dersom det skulle innføres et nytt verdensspråk, i tillegg til engelsk som "alle" skulle lære. Hvilket skulle det vært?

Da tenker jeg ikke på tysk, fransk eller spansk, de fagene vi tradisjonelt har hatt som språkfag i norsk skole.

Men for eksempel russisk, kinesisk eller arabisk? Eller annet? Hvilket språk ville det vært mest naturlig å spre" world-wide" gjennom undervisning i tillegg til engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig måtte det bli mandarin. Snakkes av over 1 milliard mennesker.

Anonymkode: 20f23...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telepati.

Anonymkode: 48cd0...a39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig måtte det bli mandarin. Snakkes av over 1 milliard mennesker.

Anonymkode: 20f23...0d3

Tror du at det på sikt vil bli innført som et obligatorisk fag i skolen?

Eller at det er sannsynlig? Og ville du innført det dersom det var opp til deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk eller latin.

Anonymkode: 57eb4...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden mandarin er det språket flest har som morsmål, er det kanskje det mest naturlige? Eller så er det ganske mange som har spansk som morsmål, i tillegg til at en del har lært det som fremmedspråk. Det er også beslektet med fransk, som relativt mange snakker.

Ellers hadde det vært kult om alle kunne lære tegnspråk.

Anonymkode: 9d201...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare folk som har mandarin som morsmål, som praktiserer det. 

Mandarin hadde nok ikke vært dumt.

Anonymkode: 9a606...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte nok blitt Kiniesisk, det er det 2 mest talende språket i hele verden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden mandarin er det språket flest har som morsmål, er det kanskje det mest naturlige? Eller så er det ganske mange som har spansk som morsmål, i tillegg til at en del har lært det som fremmedspråk. Det er også beslektet med fransk, som relativt mange snakker.

Ellers hadde det vært kult om alle kunne lære tegnspråk.

Anonymkode: 9d201...a55

Jeg har også tenkt at det ville vært kult om alle kunne lære litt tegnspråk :) Er det noen som vet hvor internasjonalt tegnspråk er? Kan en kineser og en nordmann forstå hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Mafoyo said:

Jeg har også tenkt at det ville vært kult om alle kunne lære litt tegnspråk :) Er det noen som vet hvor internasjonalt tegnspråk er? Kan en kineser og en nordmann forstå hverandre?

Et kjapt googlesøk, fordi jeg ble nysgjerrig da jeg skulle svare, forteller at tegnspråk er nært knyttet til språkene de hører til, altså vil for eksempel amerikansk tegnspråk være noe annet enn norsk tegnspråk. Hvor nært opptil hverandre disse ligger, er ikke godt å si, men det finnes ikke et internasjonalt tegnspråk. Hadde vært veldig kult om gjorde det.

Det slår meg at det muligens er vanskelig å lære fremmedspråk som døv? Jeg kjenner noen som er døve, men de leser en del på leppene. Mange lyder, og særlig lyder som er ukjente i norsk språk, må være vanskelig å oppfatte. Tenk hva det kunne gjort for kommunikasjonen, da, om alle snakket en internasjonal form for tegnspråk.

Litt avsporing fra tråden, men jeg syntes tanken var interessant.

Anonymkode: 9d201...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok satset på et kunstspråk som Esperanto. Det som er så fantastisk med språk som dette er at det kan gjøres mye enklere å lære gramatisk sett og på den måten kan nå ut til en større gruppe enn naturlige språk. Mange språk kan også være vanskelige å lære med tanke på uttale mot slik ting er skrevet - og det kan man også fjerne med et kunstspråk.
Men med tanke på at Esperanto er satt sammen av en russisk/polsk mann som hadde russisk, polsk og jiddish som morsmål er for det meste språket bygd opp av europeiske og slaviske ordrøtter. Vel, det beste hadde vært å lage et nytt planspråk som flere kan kjenne seg igjen. Kanskje ta med litt ordrøtter fra større og mindre språk i Afrika og i Asia.

Og det hadde forresten vært genialt å legge til gestikulering i språket for å forsterke for eks. diniutiver (slik som i tegnspråk). Og vi alle hadde sett ut som italienere som snakket et språk ingen kan enda :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Mafoyo said:

Jeg har også tenkt at det ville vært kult om alle kunne lære litt tegnspråk :) Er det noen som vet hvor internasjonalt tegnspråk er? Kan en kineser og en nordmann forstå hverandre?

Det finnes over 200 forskjellige tegnspråk rundt i verden. Hvor like de er vet jeg ikke, da Amerikansk tegnspråk er det eneste jeg har noe erfaring med, men iogmed at det finnes så mange, så tviler jeg på at de er universielt forståelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket

Når man ser på et verdensspråk kan man ikke bare ta antall mennesker i verden som har det aktuelle språket som morsmål og si at saken er avgjort. Et verdensspråk må også ha geografisk utbredelse, ikke bare utbredelse i form av mange personer som snakker det totalt. Derfor er engelsk så viktig. Ikke bare fordi man lett kan snakke med mange personer, men også fordi man kan kommunisere med mange land og territorier, alle kontinentene. 

Mandarin som foreslås i denne tråden er svært lite egnet som et verdensspråk, fordi bruken er geografisk begrenset. Skal man velge et språk som brukes kun i ett land på ett kontinent er det ikke så himla stor forskjell mellom mandarin og norsk i praktisk betydning. 

Det språket som skiller seg ut er nok spansk. Det er flere som har spansk som morsmål enn engelsk som morsmål, det brukes i mange land, og tar man med land der spansk er ekstra utbredt som annet-språk er det også i bruk på tre kontinenter. 

Etter samme tankemåte skiller også portugisisk seg ut. Det er i bruk i flere land og kontinenter, men er ikke så utbredt over antall personer som spansk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mandarin blir nok aldri noe verdensspråk, det er for avansert og tar alt for mye tid å lære seg, sammenlignet med de fleste andre språk (dersom man skal lære å lese)

Anonymkode: ba11c...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Overrasket skrev:

Når man ser på et verdensspråk kan man ikke bare ta antall mennesker i verden som har det aktuelle språket som morsmål og si at saken er avgjort. Et verdensspråk må også ha geografisk utbredelse, ikke bare utbredelse i form av mange personer som snakker det totalt. Derfor er engelsk så viktig. Ikke bare fordi man lett kan snakke med mange personer, men også fordi man kan kommunisere med mange land og territorier, alle kontinentene. 

Mandarin som foreslås i denne tråden er svært lite egnet som et verdensspråk, fordi bruken er geografisk begrenset. Skal man velge et språk som brukes kun i ett land på ett kontinent er det ikke så himla stor forskjell mellom mandarin og norsk i praktisk betydning. 

Det språket som skiller seg ut er nok spansk. Det er flere som har spansk som morsmål enn engelsk som morsmål, det brukes i mange land, og tar man med land der spansk er ekstra utbredt som annet-språk er det også i bruk på tre kontinenter. 

Etter samme tankemåte skiller også portugisisk seg ut. Det er i bruk i flere land og kontinenter, men er ikke så utbredt over antall personer som spansk. 

 

Jeg er enig med deg. Derfor tenker jeg spansk eller fransk. Jeg tror det vil være mer praktisk og gunstig å kunne enn mandarin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle innføres et nytt verdensspråk som "alle" skulle lære, spiller det da egentlig noen rolle hvilket språk det er? "Alle" hadde jo kunnet det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...