Gå til innhold

Krasjet i syklist - skade på bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere idag krasjet en syklist i meg. Jeg skulle ut av en gate, og syklisten (en gutt under 18) kuttet svingen inn i gata og krasjet i bilen min. Ingen av oss så hverandre før vi kun var noen meter fra hverandre, da det er et gjerde på høyre side av veien. Jeg klarte å stoppe da jeg maks kjørte i 20khmt, men han rakk ikke å bremse og krasjet i bilen min. Gutten landet på panseret på bilen min og skled opp på frontruta. Gutten kom seg HELDIGVIS unna uten skader, men det ble noen små bulker på panseret mitt, samt en ripe i frontruta.

Jeg kontaktet politiet like etterpå, og fikk beskjed om å ta kontakt med forsikringsselskapet. Det skal jeg også gjøre, men da lurer jeg på om andre har vært i lignende situasjoner hvor det er syklisten sin feil, med tanke på hvem sin forsikring det går på? 

Anonymkode: 84500...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at du må ta dette selv. Er han under 18, så er foreldre ansvarlig for skade barn gjør begrenset oppad 5000 kr. Men det må bevises grov uaktsomhet. Så da må du anmelde han. 

Anonymkode: c66fe...f33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister har ikke bilforsikring. Uansett, det er alltid bilen som er skyldig i møte med myke trafikanter, ergo deg selv som må betale. 

Ved personskader slik som her,  så skal ikke bilen flyttes før politiet har vært på stedet. Du kan også risikere å få erstat ingskrav fra syklisten mot deg, både i dag, morgen og langt inn i fremtiden. 

Anonymkode: 24733...297

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syklister har ikke bilforsikring. Uansett, det er alltid bilen som er skyldig i møte med myke trafikanter, ergo deg selv som må betale. 

Ved personskader slik som her,  så skal ikke bilen flyttes før politiet har vært på stedet. Du kan også risikere å få erstat ingskrav fra syklisten mot deg, både i dag, morgen og langt inn i fremtiden. 

Anonymkode: 24733...297

TS har jo skrevet at det IKKE var personskade. 

Anonymkode: b0256...410

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen din og første setningen i hovedinnlegget ditt er jo totalt selvmotsigende...

Anonymkode: df695...a44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Syklister har ikke bilforsikring. Uansett, det er alltid bilen som er skyldig i møte med myke trafikanter, ergo deg selv som må betale. 

Ved personskader slik som her,  så skal ikke bilen flyttes før politiet har vært på stedet. Du kan også risikere å få erstat ingskrav fra syklisten mot deg, både i dag, morgen og langt inn i fremtiden. 

Anonymkode: 24733...297

Hvorfor gidder du engang å svare når det er så klart at du ikke har peiling?

Til TS, ta kontakt med guttens foreldre. Sålenge du stod i rod og han kuttet svingen er det hele fult og helt hans feil og da han er under 18 er det hans foreldre som må betale.

Anonymkode: 70398...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catalina Culès

Når det gjelder myke trafikanter, gående og syklende. er det den som kjører bil, som må punge ut, uansett om bilisten er helt uskyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Når det gjelder myke trafikanter, gående og syklende. er det den som kjører bil, som må punge ut, uansett om bilisten er helt uskyldig.

Nei, det er det faktisk ikke. Det kommer an på aktsomhet. 

Anonymkode: b0256...410

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syklister har ikke bilforsikring. Uansett, det er alltid bilen som er skyldig i møte med myke trafikanter, ergo deg selv som må betale. 

Ved personskader slik som her,  så skal ikke bilen flyttes før politiet har vært på stedet. Du kan også risikere å få erstat ingskrav fra syklisten mot deg, både i dag, morgen og langt inn i fremtiden. 

Anonymkode: 24733...297

Som jeg skrev i innlegget så var det ikke personskade. Det første jeg gjorde var å snakke med foreldrene, og sa til de at jeg skulle ta kontakt med politiet og forsikringsselskapet først før vi gjorde noe mer ut av det. Syklister må følge trafikkreglene, og her er det han som har brutt trafikkloven. Vet veldig godt at de ikke har bilforsikring, men slik jeg har skjønt det så går det på innbo/reiseforsikring til foreldrene når slikt skjer og barnet er skyldig.

Anonymkode: 84500...ad1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har jo skrevet at det IKKE var personskade. 

Anonymkode: b0256...410

Når et menneske under 18 år havner på panseret etter å ha blitt truffet av en bil så er det opplagt en personskade. At barnet under 18 år er i sjokk og ikke klarer å kjenne etter eller avviser at der er noen skade betyr ikke at skaden er unngått. Mange med trafikkskader får ikke plager før det har gått noen timer. 

Sykkelen, hvordan gikk det med den?

Anonymkode: 24733...297

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når et menneske under 18 år havner på panseret etter å ha blitt truffet av en bil så er det opplagt en personskade. At barnet under 18 år er i sjokk og ikke klarer å kjenne etter eller avviser at der er noen skade betyr ikke at skaden er unngått. Mange med trafikkskader får ikke plager før det har gått noen timer. 

Sykkelen, hvordan gikk det med den?

Anonymkode: 24733...297

Sykkelen gikk det bra med. Han syklet ganske fort og hjulet traff bilen min fløy han opp på bilen. Jeg sto stille med bilen da HAN traff MEG. Det var ikke jeg som kjørte på han, men omvendt. 

Anonymkode: 84500...ad1

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i innlegget så var det ikke personskade. Det første jeg gjorde var å snakke med foreldrene, og sa til de at jeg skulle ta kontakt med politiet og forsikringsselskapet først før vi gjorde noe mer ut av det. Syklister må følge trafikkreglene, og her er det han som har brutt trafikkloven. Vet veldig godt at de ikke har bilforsikring, men slik jeg har skjønt det så går det på innbo/reiseforsikring til foreldrene når slikt skjer og barnet er skyldig.

Anonymkode: 84500...ad1

Skademelding skal også skrives og sendes inn til forsikringsselskapet. Her er det du som er i trøbbel og kan få mye trøbbel. Du kan til og med risikere å bli anmeldt både for kjøringen din, for at du ikke har skrevet skademelding på stedet og sendt inn til forsikringsselskapet. I verste fall får du politiet på døra og blir uten førerkort. 

Trafikkregler for syklister under eller over 18. År når tid ble det obligatorisk for barn? 

Bilen og bilens fører er alltid ansvarlig i møte med myke trafikkanter, påstår dts og dere andre noe annet så får dere slå opp i teoriboka og vise meg. 

Parker bilen inntil du kan trafikkreglene og hensynsfull, aktpågivende og varsom nok til å sitte bak et ratt. 

Anonymkode: 24733...297

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syklister har ikke bilforsikring. Uansett, det er alltid bilen som er skyldig i møte med myke trafikanter, ergo deg selv som må betale. 

Ved personskader slik som her,  så skal ikke bilen flyttes før politiet har vært på stedet. Du kan også risikere å få erstat ingskrav fra syklisten mot deg, både i dag, morgen og langt inn i fremtiden. 

Anonymkode: 24733...297

Tenkte jeg kunne legge til at det ikke alltid er tilfelle at bilen får skylden.

Om en syklist sykler over gangfelt: den har helt 100% lov til å gjøre det, men kommer en bil å kjører ned føreren, er det ikke bilen som får skylden. En bil har ikke vikeplikt for en syklist som sykler over gangfeltet.

https://www.tryggtrafikk.no/trygg-og-sikker-sykling/trafikkregler-for-syklister/#

Anonymkode: 2a2a1...006

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når et menneske under 18 år havner på panseret etter å ha blitt truffet av en bil så er det opplagt en personskade. At barnet under 18 år er i sjokk og ikke klarer å kjenne etter eller avviser at der er noen skade betyr ikke at skaden er unngått. Mange med trafikkskader får ikke plager før det har gått noen timer. 

Sykkelen, hvordan gikk det med den?

Anonymkode: 24733...297

Det at noen sykler på en bil som står stille kan da ikke bileieren ta ansvar for. Det må jo du også forstå.

Anonymkode: 6e195...4ad

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skademelding skal også skrives og sendes inn til forsikringsselskapet. Her er det du som er i trøbbel og kan få mye trøbbel. Du kan til og med risikere å bli anmeldt både for kjøringen din, for at du ikke har skrevet skademelding på stedet og sendt inn til forsikringsselskapet. I verste fall får du politiet på døra og blir uten førerkort. 

Trafikkregler for syklister under eller over 18. År når tid ble det obligatorisk for barn? 

Bilen og bilens fører er alltid ansvarlig i møte med myke trafikkanter, påstår dts og dere andre noe annet så får dere slå opp i teoriboka og vise meg. 

Parker bilen inntil du kan trafikkreglene og hensynsfull, aktpågivende og varsom nok til å sitte bak et ratt. 

Anonymkode: 24733...297

Kjenner jeg blir provosert av det du skriver. Jeg har ikke brutt trafikkloven i dette tilfellet, og trafikkloven gjelder alle som ferdes i trafikken - også på sykkel. Jeg lå på høyre side av veien på vei ut av en gate, når det plutselig kommer en syklist som svinger inn fra høyre og kutter svingen. Gutten syklet relativt fort, og ingen av oss hadde sjangs til å se hverandre før det var for sent. Jeg bråbremset og sto stille da han traff meg. Gutten (som er 14 år) beklaget seg veldig med en gang og skjønte det var hans egen feil. (Jeg var mest opptatt av hvordan det hadde gått med han, tenkte ikke på bilen før etterpå)

Jeg har som sagt snakket med politiet, og skal ta kontakt med forsikringsselskapet imorgen. Bilder av spor etter sykkelhjulet og bulkene har også blitt tatt. 

Anonymkode: 84500...ad1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når et menneske under 18 år havner på panseret etter å ha blitt truffet av en bil så er det opplagt en personskade. At barnet under 18 år er i sjokk og ikke klarer å kjenne etter eller avviser at der er noen skade betyr ikke at skaden er unngått. Mange med trafikkskader får ikke plager før det har gått noen timer. 

Sykkelen, hvordan gikk det med den?

Anonymkode: 24733...297

Jeg har vært i kontakt med foreldre nå senere, og alt har gått fint med gutten.

Anonymkode: 84500...ad1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det samme holdt på å skje meg her om dagen. En syklist kom i 190 og holdt på å kræsje i bilen min som sto stille. Heldigvis fikk han svingt unna på millimeteren. Er spent på utfallet av denne saken. 

Anonymkode: 74557...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at dere leser litt her:

http://www.finkn.no/Aktuelt/Artikler/Kollisjon-mellom-syklist-og-bilist

 

Sitat: 

Hovedregel – objektivt ansvar for bilisten.

Ved sammenstøt mellom bilist og syklist er utgangspunktet i norsk rett at bilisten har det objektive ansvaret for skade på både sykkelen og syklisten, jf. bilansvarsloven (bal.) § 4. Objektivt ansvar innebærer at erstatningsansvaret gjelder uavhengig av skyld hos bilføreren. Dette betyr at bilansvarsforsikringen må dekke skaden, selv om bilisten ikke har gjort noe feil.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når et menneske under 18 år havner på panseret etter å ha blitt truffet av en bil så er det opplagt en personskade. At barnet under 18 år er i sjokk og ikke klarer å kjenne etter eller avviser at der er noen skade betyr ikke at skaden er unngått. Mange med trafikkskader får ikke plager før det har gått noen timer. 

Sykkelen, hvordan gikk det med den?

Anonymkode: 24733...297

Det var ikke bilen som traff sykkelen og syklisten men syklisten og sykkelen traff bilen.

Jeg gjorde noe ganske likt da jeg var åtte år gammel.  

Anonymkode: 62f28...765

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem hadde hatt vikeplikt hvis sykkelen var en bil? Dvs kom sykkelen fra høyre eller venstre for deg? Sto du stille i hans kjørebane eller kom han inn i din? Du har vikeplikt for sykkel hvis den kjører i veibanen.

Anonymkode: ca38b...e4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...