Gå til innhold

Hvorfor ikke Ikke bruke blinklys? Hvorfor ikke holde avstand?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er grunnen til at noen ikke bruker blinklys? Jeg ser dette hver gang og nesten hele tiden når jeg kjører. Folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer og kryss, de som ikke en gang gidder å bruke det når de bytter felt. Og hvorfor kjører så mange helt inntil bilen forran? Hvorfor ikke holde litt avstand? Minst 3 sekunder, gjerne mer.

Anonymkode: 0cb56...c17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående rundkjøringer var kjøreopplæringen annerledes tidligere. Utover det er det bare latskap, folk bryr seg ikke.

Angående avstand er det nok fordi de synes du kjører altfor tregt. Jeg har aldri biler oppi hekken nemlig :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er sløve! Det er grunnen. De lærer vel den dagen det smeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, JackNapier skrev:

Angående rundkjøringer var kjøreopplæringen annerledes tidligere. Utover det er det bare latskap, folk bryr seg ikke.

Angående avstand er det nok fordi de synes du kjører altfor tregt. Jeg har aldri biler oppi hekken nemlig :)

Har de ikke "alltid" vært en regel om at man skal blinke seg ut av rundkjøringen? Men bestefar sier hvertfall han lærte det..

Anonymkode: 65cf7...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de lærte å blinke ut når man skal til høyre, ikke noe på rett over, usikker på venstre. Men i det store og det hele er det bare latskap. Personlig blinker jeg alltid med mindre det er på en tid på døgnet det ikke er en bil i syne!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen har noe med hvor jeg skal!!!

Anonymkode: f3cbc...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke "alltid" vært en regel om at man skal blinke seg ut av rundkjøringen? Men bestefar sier hvertfall han lærte det..

Anonymkode: 65cf7...e0e

Akkurat nå, JackNapier skrev:

Tror de lærte å blinke ut når man skal til høyre, ikke noe på rett over, usikker på venstre. Men i det store og det hele er det bare latskap. Personlig blinker jeg alltid med mindre det er på en tid på døgnet det ikke er en bil i syne!

Mulig jeg ikke helt er oppe i besteforeldregenerasjon enda, men da jeg kjørte opp så skulle man blinke ut av rundkjøringer, uavhengig av "hvilken ut" det var. Altså etter det jeg kan se det samme som dagens regelverk.  I tillegg kan man nå blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen dersom man skal ut av den på 3/4 runde rundt. Denne praksisen begynte jeg med da det ble offentliggjort at det var tillatt for en del år siden (2009/2010?).

Uansett når man fikk sertifikat skal man holde seg oppdatert på regelendringer så påstanden om at kjøreopplæringen var annerledes før holder ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har noe med hvor jeg skal!!!

Anonymkode: f3cbc...805

Jo faktisk. Blant annet sjåfører i din umiddelbare nærhet. Teit kommentar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen unnskyldning nei, det er en mulig forklaring. Å blinke er essensielt i rundkjøringer med stor belastning. Håpløst med folk som ikke blinker, og for så vidt de som ligger helt feil i rundkjøringa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes personlig det er bedre og ikke blinke enn de som blinker til venstre inn i rundkjøringen og plutselig bestemmer seg for og svinge ut, uten og ha blinket seg ut av rundkjøringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lollipop1 skrev:

Syntes personlig det er bedre og ikke blinke enn de som blinker til venstre inn i rundkjøringen og plutselig bestemmer seg for og svinge ut, uten og ha blinket seg ut av rundkjøringen. 

For en tåpelig måte å tenke på, og en dårlig unnskyldning for aldri å blinke. Det er bare å smelle på blinklyset eller ta en ekstra runde om man ombestemmer seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det var en som jeg kjørte bak som bremsa opp i en sving sånn at han nærmest stod helt i ro. Jeg hadde tenkt å kjøre forbi forbi jeg ikke skjønte noen ting. Hadde jeg kjørt forbi hadde det smelt fordi han svingte da ut til venstre fordi han skulle over motsatt kjørebane og inn på en vei. Det er kjempefarlig, han kunne fått fronten min rett i døra på sin side. 

Folk MÅ blinke FØR de begynner å bremse ned. 

Det er så mange som ikke kan å kjøre bil at jeg blir helt matt. 

Anonymkode: dfdb1...220

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, JackNapier skrev:

For en tåpelig måte å tenke på, og en dårlig unnskyldning for aldri å blinke. Det er bare å smelle på blinklyset eller ta en ekstra runde om man ombestemmer seg.

Selvfølgelig bruker eg personlig selv blinklys. Var ikke det eg sa..

Men sier heller at det er mer irriterende med de som blinker seg inn i rundkjøringen og ikke ut. Disse er etter min mening enda farligere enn de som ikke bruker. Da du i verste tilfelle tror at vedkommende skal videre rundt og du selv kjører også risikerer du og kræsje i denne personen. Eg kjører aldri inn i en rundkjøring fordi eg tror bilen som kommer der skal inn der jeg kommer ut. Den sjansen tar eg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, sånn ja. Trodde du brukte det som unnskyldning for å ikke blinke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at noen ikke bruker blinklys? Jeg ser dette hver gang og nesten hele tiden når jeg kjører. Folk som ikke bruker blinklys i rundkjøringer og kryss, de som ikke en gang gidder å bruke det når de bytter felt. Og hvorfor kjører så mange helt inntil bilen forran? Hvorfor ikke holde litt avstand? Minst 3 sekunder, gjerne mer.

Anonymkode: 0cb56...c17

3 sekunder er altfor mye. Mange vil oppfatte det som en luke og legge seg inn. Det skaper farlige situasjoner.

Anonymkode: d7b15...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

3 sekunder er altfor mye. Mange vil oppfatte det som en luke og legge seg inn. Det skaper farlige situasjoner.

Anonymkode: d7b15...b0d

Ikke så mange som legger seg inn i en luke på tofelts vei. På motorvei plikter du faktisk å ha en luke som en bil kan legge seg inn i. Og du trenger den luka om du skal greier å bråbremse.

Endret av JackNapier
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Latskap, dumskap? Jeg er en tålmodig sjel i trafikken, men det er to ting som irriterer meg. Det verste er manglende bruk av blinklys. Det andre er biler som prøver å kjøre oppi bagasjerommet ditt. Noen ganger er det fristende å ta en ekstra runde i rundkjøringen og kjøre etter idioten som lot være å blinke seg ut mens jeg stod og ventet på å kjøre inn.

Jeg har også opplevd feil bruk av blinklys der man blinker seg ut, men likevel fortsetter rundt i rundkjøringen. Glad jeg nølte med å kjøre inn i rundkjøringen den gangen ellers hadde det blitt kollisjon. Hvem hadde i så fall fått skylden? Tipper idioten som blinket feil hadde sluppet unna. 

Når det gjelder avstand, skal man holde god nok avstand til at man kan rekker å stoppe uten å kjøre inn i bilen foran dersom den bråstopper. 

Anonymkode: a4c11...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, JackNapier skrev:

Aha, sånn ja. Trodde du brukte det som unnskyldning for å ikke blinke!

Neida 😊 ville bare påpeke at de som bruker det feil er gjerne enda farligere i trafikken enn de som ikke bruker det i det heletatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...