Gå til innhold

Hvis det kom uanmeldt besøk på døren din akkurat NÅ!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lever ikke i en grisebinge, men rydder etterhvert. Her får alle komme inn uansett, vi har det såpass rent og ryddig at vi trenger ikke skjemmes.

Jeg begriper ikke at enkelte klarer å leve med skitt og rot overalt. Flere dager gammel oppvask linet opp på kjøkkenet?? Tør ikke tenke på odøren i disse hjemmene, og for ikke å snakke om alle fluene som tiltrekkes! Æsj!

Anonymkode: cd2b9...62d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har det ganske ryddig vanligvis, så null problem med å få uanmeldt besøk. Litt rot her og der, men bare hjemmekoselig rot :laugh:

Jeg er ganske flink å røske med meg klær og sånt som ligger på stua når jeg går på kjøkkenet for å sette på kaffe. Har et skap som står laglig til for midlertidig lagring. Ellers har jeg nettopp støvsuget så det er støvfritt her. Ser at jeg burde tørket støv her og der, men det tror jeg ikke besøkende ville sett :fnise: jeg er ganske avslappet sånn. Vi prater som regel så ivrig at ingen legger merke til støv og rot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det alltid ryddig og rent, vi har gode rutiner på husarbeidet og jeg har en mann  som gjør det jeg ber om uten å sutre eller komme med den klassiske "jeg tar det senere" som betyr at de ikke blir gjort. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder det OK ryddig og rent når det gjelder støv og oppvasken og sånt, men det henger jo noen ganger klær til tørk eller er er rot på benken i form av vesker eller post etc. Jeg kan slenge sokker og truser av meg midt på stuegulvet, men jeg plukker det vanligvis opp innen kort tid. Har jo noen såkalt sære singelvaner som at jeg også kan kjøre sminke/hudpleie eller full manikyr/pedikyr midt i stua, det kan være vibratorer og glidemiddel der, jeg slenger gjerne alle sofaputene i lenestolen og så har jeg puter fra senga i sofaen, jeg har noen shampoer jeg bruker til hverdags og noen som nesten bare er mer pynt i dusjen, jeg kan stille alle plantene i vinduskarmen sånn at de får sol når de skal stå andre steder osv. På badet er alle sminkesakene vanligvis spredt utover benken siden dette er mest praktisk, får jeg besøk hiver jeg dem i skuffer og skap. "Gjeste"-hjemmet mitt og "alene"-hjemmet mitt ser ikke helt likt ut.

Hadde ikke brydd meg så mye om å se bra ut for politiet akkurat, men går rundt i bare trusa da så måtte tatt på meg litt klær i det minste :ler: Uanmeldt besøk fra bekjente er litt verre, da hadde jeg likt å ta på meg litt mascara først. Bor i en blokk og får aldri det da, heldigvis. Kan spankulere rundt her splitter naken med kviskremer og grønne ansiktsmasker i trynet imens jeg napper kjønnshår med pinsett uten å bekymre meg et sekund for at noen kjente banker på. 

Anonymkode: 480df...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjemme omtrent besøksklart til enhver tid. Da får jeg også mer ro i kroppen og det er ikke bomba til enhver tid. Er også flinkere tli å støvsuge og slikt dersom jeg tenker at det kan komme noen når som helst.

Ansiktet derimot, det har jeg en tendens til å glemme. Sitter usminka akkurat nå, og ungen er syk. Besøk hadde ikke fått kommet inn pga sykt barn, men ellers går det greit.

Anonymkode: e070c...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet banket på hybeldøren min der jeg bodde før, siden det hadde vært et mord i kjelleren. Jeg hadde sovet lenge den dagen, og var enda naken. Jeg bare rullet dyna rundt meg og åpna døra, og ble veldig sjokkert da det sto en politidame der :fnise: 

Jeg visste ingenting da, ante ikke hvem som bodde i kjelleren engang

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, si det. Jeg hadde ikke reagert. Men, ble rasende tidlig i dag og stresset med å følge vedkommende besøk hjem, dritings fyr, som ramlet og kavet. Ja, var så dum å slippe inn fordi jeg ikke visste han var full. Han skulle bare låne toalettpapir, og det endte med at jeg vurderte ringe oppsøkende, seriøst, mens jeg kjeftet og smelte og måtte holde han så ikke stuebordet og stolen skulle falle. Han falt en gang, men jeg fikk han opp. Jeg sa: Jeg følger deg hjem, Og Nei, du våger ikke prøve å reise deg fra stolen før jeg har fått på meg jakka. For du klarer faktisk ikke HOLDE deg på beina, og hvorfor kom du hit? Det er j.... kjedelig å se deg i en sånn form. Du kunne bare ringt meg, så hadde jeg kommet hjem til deg. 

Det endte bra, støttet han hele veien hjem selv om håret mitt trengte en vask, usminket, oppgitt, med skitne brilleglass - og hentet et glass vann jeg satte på nattbordet hans Han gikk og la seg. God start på dagen, er sikker på at han sover nå. 

Det verste var nesten at jeg begynte å le når vi var omtrent fremme hos han, se for dere; Han sjangler og ramler nesten bakover, snubler, vakler, mens jeg som er 28 cm lavere må støtte og holde han på beina med fare for å ramle selv. Hadde noen sett oss, ville de kanskje tenkt at vi begge var fulle, men jeg bryr meg ikke om hva andre tenker. Men, jeg ble selvsagt, og er - bekymret for han. Han sa han trenger hjelp. Men jeg kjenner han, det biter ikke på meg, han mumlet noe om å sove i min seng, nærhet. Det siste er noe han alltid sier når han har fått for mye innenbords, aldri ellers. 

Likevel, hvordan kan jeg vurdere det, det har jeg ikke kompetanse til. Men han så ikke bra ut, aldri sett han på den måten, mulig jeg må sende meld. til en kamerat og få han til å be xxxxxxxxx  låse seg inn der for å se etter at det går bra litt senere i dag. 

Kommer til å si at dette ikke holder mål, neste gang er det jeg som skal komme til deg hvis det er noe. Han får ikke lov å komme inn her mer. 

Til hovedtema, jeg liker ikke få uventet besøk. Og slett ikke som nevnt over. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg må være forberedt:P Har det alltid litt rotete, og liker ikke å få uanmeldt besøk når jeg føler meg ufresh.

Forstår godt at du ikke åpnet. Jeg burde fått meg en dør med nøkkelhull, sånn at jeg alltid vet om det er vits i å åpne døren eller ikke.

Om jeg hadde visst at det var politiet, ville jeg nok åpnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat oppvasken med panner og slikt tar jeg med en gang og før jeg spiser maten, for jeg hater å ha oppvask stående igjen. Henger kanskje sammen med at jeg bor i kollektiv, og at det fort blir rotete om man lar det står igjen. Jeg har ikke oppvaskmaskin, så synest det er mer enn nok å vaske tallerken etter middag, om jeg ikke måtte tatt alt med en gang, så det handler egentlig bare om en god innarbeid vane. Jeg synest også det er uappetittelig når skitne panner og fat står på kjøkkenbenk, så akkurat der har jeg det stort sett ryddig.

Jeg kan ha det litt rotete, men liker ikke når det er for rotete, så prøver jo å holde det ryddig. F.eks. rer jeg aldri opp senga og kan innimellom ha litt klær liggende på badegulvet ;) Hadde ikke vært veldig komfortabel med uanmeldt besøk, men hadde ikke brydd meg for mye heller. Jeg tenker det er nettopp det, uanmeldt besøk. Jeg har til og med vært invitert på besøk med travle venninner med barn som har det ganske så rotete, de har unnskyldt seg med at de ikke har tid og jeg har ikke tenkt at det er helt grusomt at de ikke har rydda før besøket, tenker det heller viser at de er menneskelige og at vanlige folk ikke har det ryddig til enhver tid. 

Jeg synest også det er litt deilig med folk som ikke er så fanatiske på det. Jeg har en mor, som jeg er veldig glad i, men som er alt for fanatisk med tanke på rydding og å ha det rent. Hun er en sånn person som synest det er helt grusomt om man får uanmeldt besøk og det er rotete. F.eks. mente hun at det måtte være helt strøkent før elektrikeren kom på besøk, fordi om det var litt rotete, så kom han til å sladre til kona om at mamma ikke holdt det rent, som kom til å sladre om det til hele bygda. En sånn tankegang er faktisk ganske så ekstrem. I tillegg så går hun og stresser og vasker i flere timer når hun får besøk, fordi det er veldig viktig for besøket at de ser at det er strålende reint og ryddig. Jeg liker å ha det greitt ryddig, men det er ganske så utmattende og slitsomt når moren min blir sur og stresser over smådetaljer hjemme. Og hun ser virkelig detaljer, f.eks. om det er en liten dråpe på speilet på badet så kan hun steile og be ordne opp. Jeg har søsken som er mye mer rotete, og det kan bli skikkelig dårlig stemning hjemme og mamma kan bli skikkelig irritert og surt når det er litt mer rotete enn hun er vant med. Hun driver også å formaner hele tiden at vi må rydde opp etter oss, før hun har gitt oss en sjanse til å rydde, altså hun sier det på forhånd. Alt dette kan skape veldig dårlig stemning når familien er sammen, og det gjør faktisk til at det direkte utrivelig å være på besøk innimellom og at man ikke alltid føler seg så velkommen. 

Når man er så opptatt av å ha det reint og ryddig at man lar det gå utover humør og evnen til å kose seg, i tillegg til at man ødelegger stemningen i familien, så har det bikka over til å være veldig usunt. Derfor med bakgrunn i hvordan min mor er, så synest jeg heller det er et sunnhetstegn når folk har det litt rotete i hverdagen, uten at de stresser eller bryr seg om det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk uanmeldt besøk av en venninne i går. 
- sko strødd i gangen
- finner knapt gulvet på soverommet grunnet klær
- bikini på badegulvet, hår i sluket i dusjen, sminkerester i vasken
- katteleker strødd i hele leiligheten
- oppvask på benken 
- jeg satt i pysj med en øl og god bok
- null sminke
- på stuebordet var det kattegodis, neglesaks, kattebørste, hårbørste, headsett, medisin til katt, neglefil, penner, målband, rengjøringspray, vaskefille, solbriller og enda mer rot. 

mitt svar når hun dukket opp "oj, så hyggelig, la meg få skifte topp!" (pysjtoppen var ekstremt gjennomsiktig) 
Så satt vi å skravlet og koset oss i timevis! 

Hadde tv-team kommet innom uanmeldt, så hadde jeg heller ikke brydd meg stort mer. 
Ingen hjem er strøkne til en hver tid, veldig få personer går hjemme med perfekt sminke og fint antrekk når man ikke venter besøk. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst synes jeg de er en uting å komme på uanmeldt besøk. 

Men at hvem som helst kan se huset når som helst har jeg ingen problemer med. Vi holder det på et ok nivå, orker ikke vasse i rot og møkk. Og sitter ikke på sofaen om det er noe som burde vært gjort. Har vi (og jeg understreker - både meg og mannen) fem minutter før vi må løpe ut døra på morgenen, blir de brukt på å rydde oppvaskmaskinen fremfor å lese VG på nett. 

Og når det gjelder meg selv synes jeg ikke joggebukse og sminkefri er flaut, eller at det står et glass rødvin på bordet etter en lang dag. Eneste jeg å be om er et min (for å ta på meg BH). 

Anonymkode: 03592...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk uanmeldt besøk en gang jeg akkurat hadde flyttet i ny leilighet. Vedkommende som kom på besøk var ikke klar over at dette var flyttedagen. Uansett, jeg inviterte inn, og ordnet en kopp kaffe (og måtte lete fram kaffetrakteren for å få laget den). Det ble et trivelig besøk i en bomba leilighet, men jeg hadde kanskje følt meg mer brydd uten en god grunn til rotet.

Uansett, jeg tenker at når folk kommer overraskende på besøk, så forventer de ikke å komme til strøkent hus. Mesteparten av tiden har jeg det normalt ryddig/rent, men hadde det ikke vært det, hadde jeg sikkert sluppet venner inn likevel. På noen minutter har jeg i alle fall rydda nok unna til at det går an å sitte i stua.

Et TV-team hadde jeg derimot aldri sluppet inn, men jeg tenker dette kanskje ikke er så uventet som det framstår på TV.  Filmingen er nok avtalt på forhånd.

Anonymkode: 45585...533

Riktig. De vet at tv-teamet kommer. At folk ikke skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som kommer hit uanmeldt må være i trøbbel på en måte. At de sliter med noe. For alle vennene mine vet at jeg liker avtaler. Men så klart hadde jeg sluppet de inn da. Fikk ei gråtende venninne på døra nylig fordi typen hadde vært utro. Da blåser jeg i om det er noe rot her eller what ever.

Har det stort sett ryddig da, men det kan også være veldig kaotisk her når jeg holder på med div. Men venner og familie først. Min fasade er absolutt nr2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så høres det veldig rotete ut. 
Jeg rydder opp etter meg med en gang. Det nærmeste du kommer rot hos meg, er jakken som hengen til tørk i dusjen. Selv med 2 katter og en hund så er det ryddig. Akkurat nå så er det et bein på gulvet.. men det er fordi hunden holder på med det. Alle leker og slikt blir lagt i en kurv, og jeg rydder opp så fort hunden er ferdig med leken. Han henter det selv. 
Hiver ikke klær og slikt på gulvet. Kjøkkenet ryddes og vaskes etter bruk, aldri noe i vasken eller på benken. Badet vaskes ved behov, flekker fjernes med en gang. I gangen er det en sånn dufte ting på grunn av kattedoen, så det lukter rent. 

Så Tv team eller kongen som komme på uanmeldt besøk spiller ingen rolle. For det er svært sjeldent rotete og skitten her. 

Anonymkode: 4c2fa...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Antoinette skrev:

Vi har det alltid ryddig og rent, vi har gode rutiner på husarbeidet og jeg har en mann  som gjør det jeg ber om uten å sutre eller komme med den klassiske "jeg tar det senere" som betyr at de ikke blir gjort. 

Synes synd i dere som må be mennene om å gjøre husarbeid.

Her rydder og vasker vi når det trengs. Begge gjør like mye. I tillegg har vi vaskehjelp annenhver uke. 

Anonymkode: 75b9e...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes synd i dere som må be mennene om å gjøre husarbeid.

Anonymkode: 75b9e...e4e

Må ikke "be" i trad. forstand.Han spør om det er noe som skal gjøres og jeg svarer fordi han vet jeg har oversikten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har det alltid ryddig, og om ikke klinisk rent så optisk rent. Men sitter her med vått hår, usminket og i morgenkåpe, så jeg vil helst ikke at det ringer på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har det også stort sett ryddig hos oss, faktisk mye mer etter vi fikk barn enn før (tror kanskje det henger sammen med et ønske om ‘kontroll’ i hverdagen). Vi la om noen rutiner, som gjør det å få uventet besøk er null stress. I tillegg er det deilig at huset aldri er rotete. Det vi endret på var: 

- En skikkelig stor rydderunde i hele huset. Masse ble kastet og donert bort. Nå har alt en fast plass og legges tilbake etter bruk. 

1. Alltid re opp senga på morgenen. Tar ett minutt. Har dobbeldyne (hvitt sengetøy) og to avlange pynteputer. Klær henges opp, ikke på gulv.

2. Første jeg gjør på kjøkkenet på morgenen er å ta ut av oppvaskmaskinen. Da blir det aldri oppvask på benken. 

3. Når mannen tar med kidsa i bhg bruker jeg fem (og ikke mer) min på å rydde fra frokost og gå over huset slik at det er i den stand jeg liker å komme hjem til. 

Ved middagstider: clean as you go

4. Etter ungene er i seng tar jeg en rydderunde i huset på ca 15-20 min. Plukker opp litt leker og klær osv. Passer på at alt er fint til neste dag. Siste jeg gjør er å sette på oppvaskmaskinen. 

5. Etter jeg har renset huden på kvelden tar jeg sprayflaske og kluten over servanten og speilet, samt heller litt dorens i toalettet. Tar max 2 min. 

(Vasker også en vask med vaskemaskin hver dag). 

Dette har gjort hverdagen mye enklere for oss, og jeg leste et sted at det tar ca 21 (?) dager å skape en ny vane 👌🏻

Anonymkode: 6d7ad...c9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det ikke alltid 100% ryddig og rent og ikke ønsker vi det slik heller.  Ingen ligger på dødsleiet og ønsker de hadde brukt mer tid på å rydde og vaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.5.2018 at 1:13 PM, AnonymBruker said:

Om noen kom på uanmeldt besøk hos meg tror jeg de måtte ha hatt terapi i ettertid for å komme seg over traumet :hoho: Akkurat nå er kjøkkenet bombet etter at jeg laget enchiladas i går og ikke orka å rydde. Bordet mitt er dekket av hobby-greier jeg ikke orka å rydde unna, jeg sitter her i ullsokker, batman-truse og en koseskjorte som er så slitt at den er gjennomsiktig der puppa er, og har hull i armhula... Håret er fettete etter å ha eksperimentert med fletter og feilet big time, har ingen sminke, skittne briller, klesstativet har sikkert stått med tørre klær i 3 dager, har 4 knyttede plastposer på gulvet som ser ut som søppel(det er klær til fretex:P), og det ligger BH'er og robot-kuker litt her og der. Nei, jeg er ikke klar til å ta i mot besøk når som helst :fnise: Når det en sjelden gang ringer på døren så får jeg innimellom litt små-panikk fordi jeg ikke finner A: en bh. B: en bukse:P Men det er uhyre sjeldent jeg får uanmeldt besøk, men hadde bestevenninna mi stått på døra hadde jeg jo sluppet henne inn men ja... Tror jeg hadde skjemtes litt likevel om hun er venninna mi :fnise:

Anonymkode: 41e90...273

Robot-hvaforno? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...