Gå til innhold

Hva var det ingen fortalte deg om fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 6.5.2018 den 16.56, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg forstår. 

 

Nei, overhodet ikke.... dessverre. Det trengs både kunnskap, trening og øvelse for å både finne livmorhalsen, måle åpningen og sjekke om den er avflatet, myk osv. Jordmødrene sjekker også hvordan babyens hode ligger når de gjør det. 

Går du i samtaler på sykehuset? Hvis du blir kjent med jm på forhånd er det kanskje enklere :) 

Anonymkode: 23d75...1e5

Endret av Perelandra
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, overhodet ikke.... dessverre. Det trengs både kunnskap, trening og øvelse for å både finne livmorhalsen, måle åpningen og sjekke om den er avflatet, myk osv. Jordmødrene sjekker også hvordan babyens hode ligger når de gjør det. 

Går du i samtaler på sykehuset? Hvis du blir kjent med jm på forhånd er det kanskje enklere :) 

Anonymkode: 23d75...1e5

Kan også legge til at jeg bare ble sjekket en eneste gang ved første fødsel, det var når jeg fikk pressrier. Sa at jeg helst ikke ønsket undersøkelse - og det var greit. Måtte sjekke før pressriene da, for det er ikke bra å presse for tidlig. 

Ved andre fødsel ble jeg sjekket når jeg bad om epidural (for å sjekke at det ikke var for sent), og når jeg fikk pressrier.

Anonymkode: 23d75...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jegskulleønskeat said:

Må man få klyster? Blir man undersøkt mye der nede? Er det mange som ser en naken? Får alle kateter? 

Huff og huff... Blir det tatt hensyn til om man sliter med angst for slike ting?

Du vil ha klyster, tro meg. 

Anonymkode: 80382...6a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 17.01, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at jeg bare ble sjekket en eneste gang ved første fødsel, det var når jeg fikk pressrier. Sa at jeg helst ikke ønsket undersøkelse - og det var greit. Måtte sjekke før pressriene da, for det er ikke bra å presse for tidlig. 

Ved andre fødsel ble jeg sjekket når jeg bad om epidural (for å sjekke at det ikke var for sent), og når jeg fikk pressrier.

Anonymkode: 23d75...1e5

Tror jeg vil ha keisersnitt jeg. 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Du vil ha klyster, tro meg. 

Anonymkode: 80382...6a1

Nei, 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 17.08, Jegskulleønskeat skrev:

Nei,

Deg om det. Jeg bare anbefaler ikke å bæsje ned seng, gulv, mann, meg selv, baby og jm. 

Anonymkode: 80382...6a1

Endret av Perelandra
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.5.2018 den 17.06, Jegskulleønskeat skrev:

Tror jeg vil ha keisersnitt jeg.

Revurder å få barn du.

Anonymkode: 739bf...f77

Endret av Perelandra
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Revurder å få barn du.

Anonymkode: 739bf...f77

Muligens heller jobbe med angsten.

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 17.11, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg bare anbefaler ikke å bæsje ned seng, gulv, mann, meg selv, baby og jm. 

Anonymkode: 80382...6a1

...

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2018 den 17.08, Jegskulleønskeat skrev:

Nei,

Hadde ikke det og bæsjet litt under fødselen, men de tar det bort så fort at ingen legger merke til det. 

Anonymkode: 72de7...bec

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det. Jeg bare anbefaler ikke å bæsje ned seng, gulv, mann, meg selv, baby og jm. 

Anonymkode: 80382...6a1

Var jo voldsomt mye bæsj du skulle ha på lager da. Ofte starter en fødsel med tømming fordi kroppen gjør seg klar.

Anonymkode: 72de7...bec

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Var jo voldsomt mye bæsj du skulle ha på lager da. Ofte starter en fødsel med tømming fordi kroppen gjør seg klar.

Anonymkode: 72de7...bec

Men tydeligvis ikke alltid. Var som om baby var en plugg, og da baby kom alt for fort så løsnet alt på en gang. 

Anonymkode: 80382...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, overhodet ikke.... dessverre. Det trengs både kunnskap, trening og øvelse for å både finne livmorhalsen, måle åpningen og sjekke om den er avflatet, myk osv. Jordmødrene sjekker også hvordan babyens hode ligger når de gjør det. 

Går du i samtaler på sykehuset? Hvis du blir kjent med jm på forhånd er det kanskje enklere :) 

Anonymkode: 23d75...1e5

Nei, er ikke gravid :) Men ja, det kunne vært en ide å ha samtaler, evt skrive fødselsbrev. Utfordringen er vel at man aldri har garanti for at akkurat denne jordmora jobber akkurat når fødselen igangsettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men tydeligvis ikke alltid. Var som om baby var en plugg, og da baby kom alt for fort så løsnet alt på en gang. 

Anonymkode: 80382...6a1

Og da som sagt så er alle forskjellige. Opplevde at jordmor tørket hver gang det kom noe. Samboer fikk med seg alt av fødsel og morkaken, men han så ikke avføringen 

Anonymkode: 72de7...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jegskulleønskeat skrev:

Nei, er ikke gravid :) Men ja, det kunne vært en ide å ha samtaler, evt skrive fødselsbrev. Utfordringen er vel at man aldri har garanti for at akkurat denne jordmora jobber akkurat når fødselen igangsettes.

Hvor holder du til? Når det kommer til angst kan jeg virkelig anbefale Kongsberg sykehus 

Anonymkode: 72de7...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev:

Hvor holder du til? Når det kommer til angst kan jeg virkelig anbefale Kongsberg sykehus 

Anonymkode: 72de7...bec

 Takk for tips :) 

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.5.2018 den 17.08, Jegskulleønskeat skrev:

Nei,

Klyster kan du sette selv, alene på badet. Du vil være mer naken og berørt under KS enn under vaginal fødsel :)

På 6.5.2018 den 17.19, Jegskulleønskeat skrev:

Nei, er ikke gravid :) Men ja, det kunne vært en ide å ha samtaler, evt skrive fødselsbrev. Utfordringen er vel at man aldri har garanti for at akkurat denne jordmora jobber akkurat når fødselen igangsettes.

Åja, men da er det ikke noe stress. Trodde du var gravid jeg. Da har du jo tid til å jobbe med angsten osv.

Anonymkode: 23d75...1e5

Endret av Perelandra
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker fremdeles følelsen av tråd som blir trukket gjennom kjøttet selv ja! 

Anonymkode: 72de7...bec

For man virkelig ikke bedøvelse???:hakeslepp:

Anonymkode: 95353...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 6.5.2018 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Klyster kan du sette selv, alene på badet. Du vil være mer naken og berørt under KS enn under vaginal fødsel :)

Åja, men da er det ikke noe stress. Trodde du var gravid jeg. Da har du jo tid til å jobbe med angsten osv.

Anonymkode: 23d75...1e5

Hva mener du ?

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg godt kunne vært forberedt på er at dersom de ikke vil ha deg på barselhotellet, og du føder på natta, risikerer du at pappaen blir sendt hjem ganske fort  etter fødsel. Jeg skjønner jo at det er sånn, for jeg ble lagt på et dobbeltrom og jeg og pappaen måtte si kjapt hade på gangen av hensyn til hu andre på rommet som lå og sov, men så alene og usikker jeg følte meg resten av den natta har jeg aldri følt før. 

 

Tror nok det var verre for pappaen da. Han rakk ikke fødselen heller han siden den gikk så fort, og så ble han sendt hjem et par timer senere... Uff, det må ha vært grusomt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...